Hur stora är era 09:or?

Sv: Hur stora är era 09:or?

När jag ser hur stora alla andra fölisar är så känns det som om min är jätte liten och inte kommer bli något stor alls :( visserligen är hon inte 8 månader än och jag har inte hunnit mäta än men hon känns inte stor när jag står brevid iaf.

Det är så olika när de växer och hur länge de växer så du behöver nog inte oroa dig än på ett par år.

En av mina uppfödningar var inte speciellt stor som 2-åring men såg ändå rätt välvuxen ut då (mina övriga har varit över 160 cm). Nu som 4-åring är hon drygt 170 cm så hon växer helt enkelt långsamt men länge till skillnad från de andra som varit i princip lika stora vid 3 år som när de är färdiga.

Mätte idag vet inte om det gick så bra tumstocken var inte den bästa men hon är idag 7 månader 21 dagar.
men skulle väl säga runt 138-139 cm fram, bak var det inte så lätt men det är inte stor skillnad så kanske 141-142 så hon är ju inte stor iaf.

*knapplån*

Så blev det då äntligen av att mäta småhingstarna här hemma;

Florencio-Gauguin de Lully (inte vår) 147 cm (8 mån)
Florencio-Master 145 cm (knappt 7 mån)
Florencio-Bolero 145 cm (7 mån)
Channon-Furst Heinrich 143 cm (8 mån)

För ovanlighetens skull ser inte 09-orna ut att vara några bjässar utan av mer normal storlek. Dessutom är de väldigt lika stora hela högen..:)

*KL*

Nightwish e:Haydn - ue:Feliciano

4 månader den 4/9 och mätte 138 cm

5 månader den 4/10 och mätte 141,5 cm

6 månader den 4/11 och mätte 146 cm

(Fick inte fram mätstickan när hon var 7 mån...)

8 månader den 4/1 och mätte 150 cm

9 månader den 4/2 och mäter 152 cm över manken och ca 155 cm över korset

.

KL

Mätte igår. 9 månader. 157,5 fram och 160 bak. Börjar komma ikapp lite med frampartiet nu.

Lillskruttan här var ca1,36 fram och några cm högre på baken för någon vecka sedan då hon var ca 6,5 månader. Hur ser själva mankarna ut på Era fölsingar? Kitan har en ganska liten och låg manke. Mamman har mycket kantigare och större.

Min "lille" vän e: Hip Hop, 10 månader och 163-164 över manken...
hur ska detta sluta?

54142_1266312143.jpg

39832_1266312140.jpg

27734_1266312142.jpg

oh, nej, säg inte så. Jag har betäckt med Hip-Hop förra året för att få en mindre avkomma (kring 168 cm).

Är din fux?! Kan han ge det så får jag väl en fux nästa år också med massor med vitt. 2009 års modell var ju den enda av Baltimores avkommor som blev fux trots att mitt sto var brunt (farfar är fux) och då var ändå ett av de andra stona fux :-(

Senast ändrad:

jo han verkar bli grymt stor och vet inte riktigt vars det kommer ifrån.
5 syskon på mammas sida, hon är 170, avkommorna mellan 163-172..
Hiphop är ju inte känd för att lämna jättehästar heller, snarare tvärtom.

Jag skulle nog inte oroa mig om jag var du... det verkar slagit slint hos min, hiphop är ju som sagt inte den som har lämnat jättehästar.
Angående färgen så ja han är fux, ljus man och svans, bläs och tre helvita ben, glömde stoppa det sista i färgburken...:D

Ja han är verkligen stor..

Jag som tyckt att vår -08 är fullkomligt extremt stor. Han mätte vid knappt 10 månaders ålder 159 cm fram och 161 bak. Idag 20 månader gammal är han 171 cm hög och alldeles jämn.
Precis som Din har han hela tiden bara haft låååååånga ben..:)) och inte mycket massa alls.

Haha det tog ett tag innan jag fatta att det var en 08 :o haha jag tänkte verkligen men vad är det här ska min bli en liten fjös ponny.. haha min hjärna är ju inte med för fem öre.. :)

Jag har inte mätt madam på länge men hon är på god väg att växa ur sitt 115 täcke.

ja hur man än mäter beräknas han ju bli över 180 så det är ingen liten kille, sen får jag ju hoppas att han behåller kroppen han har idag, som sagt långa ben och lite massa.
Han var lite högre bak före jul, just nu är han rätt jämn men det där kan ju fortfarande ändras många gånger.

*kl*

Min kille mättes idag till 141 cm över manken och 144 cm över korset.
Är 9 mån.
Han har vuxit 7 cm under dom 9 veckorna som jag har ägt honom.

Liknande trådar

Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
19 562
Senast: Reville
·
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 710
Senast: Görel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·
Tjatter Äntligen är det dags för årets hingstpremiering! Det tisslas och tasslas i stallarna, lukten av pälsglans ligger som tunga moln och ett...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
14 728
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?