Hur stora är era 09:or?

Sv: Hur stora är era 09:or?

ja, hon känns ju liten just nu med tanke på att min som är nästan jämngammal med henne är närmare 2 dm högre. Fast hon kan ju växa länge och ändå bli stor.

Hade en dam här för ett år sedan (kom som 2,5-åring) och hon var väldigt liten o tanig ca 160 cm när jag började sitta på henne förra årsskiftet.
Vid 3-årstestet var hon 165 cm och sen har hon bara växt vidare och är nu ca 172 cm. Alltså 12 cm mellan 2.5 - 3.5 år :eek: Hon har hela tiden fått bra mat (jag har följt henne sedan hon föddes) men vi vet sen tidigare att avkomman till hennes mamma växer långsamt och lääänge.

*KL*

Nightwish e:Haydn - ue:Feliciano

4 månader den 4/9 och mätte 138 cm
5 månader den 4/10 och mätte 141,5 cm över manken
6 månader den 4/11 och mätte 146 cm
(Fick inte fram mätstickan när hon var 7 mån...)
Nu 8 månader och 8 dagar den 13/1 och mäter 150 cm fram och ca 153 över korset

Bild på underverket:love:(kompisen är ca 165 cm hög)
36399_1263384383.jpg

.

*kl*

Min lille påg är nu 8 månader och mäter 151cm...

Har mätt min Cartier-Chess unge igen:

Nyfödd: under metern (?), gick under magen på mamma

3 mån 126 fram & 128 bak

4 mån 133 cm fram & 135 cm bak

4½ 135 cm fram & 137 cm bak

7 mån 139 cm fram & 146 cm bak

*kl*

Lilleman har vuxit 3 cm både fram och bak på en månad så han är nu 127/130 och 7 månader gammal. Väldigt genomsnittslig för sin ras vill jag påstå.

Mivey, 9 månader idag, mäter 143 fram och 148 bak. :laugh:

Säkraste sättet är tumstock och vattenpass! Det kan skilja ganska många mm på det man själv tycker är rakt och det passet tycker är rakt :D

Använder alltid tumstock och vattenpass!

Hur stora är föräldrarna och vilken ras är det ? Och hur stor tror du H*N blir ?

Finns det fler avkommor att jämföra med ?

Mia

Idag fyller min "älgkalv" 10 månader och uppskattningsvis är hon en bra bit över 150 cm... :o Ska se omjag får låna en måttstock snart. annars får jag prova med tumstock och vattenpass jag med.

Appråpå vattenpass, vet ni vad det är för vattten i ett sådant?

... Rakvatten.... :angel::rofl:

Hur stora är föräldrarna och vilken ras är det ? Och hur stor tror du H*N blir ?

Finns det fler avkommor att jämföra med ?

Mia

Mamman är 167 och pappan 170.

Fölet (sto) är ca.75% hannoveraner och resten Tori. (en estländsk ras)
Jag vet inte riktigt vart hon kommer landa, men jag skulle tro att hon i alla fall blir som mamman.
Ingen av föräldrarna verkar ha något smått bakom sig vad jag kan komma på så här på rak arm. Arhibald-Bretone (Brentano II) - Grand Ferdinand - Trapper.

Vad jag vet så har mamman inga fler avkommor, fadern har och där verkar det som de flesta blivit i alla fall minst 165-170. :laugh:

Tack;) Jag har lite fobi eftersom jag har ett litet sto och hennes förra är väldigt liten ...

Men denna kicka är lik din i storlek ,har bara haft JÄTTE hästar fölisar innan som blivit 175-180 så jag har dåligt perspektiv på fölisarna pga av jättarna innan :laugh:

Jag hoppas ju på 166-170 cm .
Mia

Min lilla Magica född 4/5 ca 3,5 mån nu är 130 fram 0ch 133+ bak

Den 26/9 4,5 mån så är hon ca 134 och 137 bak .

Den 4/10 5 mån ca 135 och 137 ,5 bak .

Den 4/11 6 månader ca 140 fram och 141 bak .

Den 1/12 7 mån ca 140 cm fram och 145 bak intagit dragstermodellen ;)

Den 3/12 8 mån ca 143 cm fram och 146,5 bak .

Den 2/2 9 mån Ca 144 cm fram och 148 cm bak

Mia

får ta med tumstock och vattenpass i helgen när jag ska hälsa på har ju ingen aning om storleken på henne, vet att mamma är runt 170 och pappan runt 165-167 beror på vart man tittar så får se vart hon hamnar i helgen då är hon nästan 8 månader

*KL*
Mitt arabsto född 27/4-09 var vid:

7 månader 131 cm fram och 135 cm bak

8 månader 133 cm fram och 135 cm bak

9 månader (drygt, mätt 1/2) 135 cm fram och 138 cm bak.

//Irja

KL

Så hamnade mina busgrabbar under måttstocken.

Älgkalven Wincent har i alla fall bromsat upp i tillväxten nu och "bara" vuxit 5 cm de sista tre månaderna så han är nu 9 mån gammal 156cm hög i manken, hyffsat jämn nu och visar faktiskt för första gången sedan han var liten att han faktiskt har en riktigt fin trav med väldigt fina bakben. Har väl varit så påverkad av att växa så mkt innan. Hoppet har ökat att han inte är någon knepig mutation utan att han stannar på vettig mankhöjd trots allt det finns ingen större än 172 cm någonstans i stamtavlan vad jag har kunnat hitta många generationer bak.

Lillknatten Capacity är nu nästan 8 månader och förvånade mig igen med att han faktiskt var 150 cm hög nu, han ser alltid ut som en liten skrutt bredvid Wincent och känslan är att han är så liten. Dock är han mindre än syrran var vid samma ålder och jag är ganska övertygad om att han som den kopia han är av sin far även kommer sluta ungefär på samma mankhöjd runt 168 cm.

Liknande trådar

Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
19 562
Senast: Reville
·
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 710
Senast: Görel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·
Tjatter Äntligen är det dags för årets hingstpremiering! Det tisslas och tasslas i stallarna, lukten av pälsglans ligger som tunga moln och ett...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
14 728
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?