Hur stor skada?

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Tar ett barn av sprit de första veckorna?

Vi säger att jag blir med barn, jag har ingen aning om detta då jag alltid haft oregelbunden mens + undervikt. Om jag då skulle bli med barn utan några extrema symptom och festar några helger. Hur stor skada kan ett eventuellt barn ta av detta?

Nyfiken, inte gravid.

Sv: Hur stor skada?

Det kan man aldrig säga. Jag vet en tjej som fick veta att hon var gravid i v 22, hon hade både festat och rökt som vanligt. Barnet föddes friskt (än så länge) men har lite överenergi, kan ju vara någon problematik sen som dyker upp.

Blir man gravid och har ätit tex fosterskadande mediciner, druckit eller liknande tror jag man erbjuds spec-mödravård och får kolla extra noga via UL.

Om du inte vill bli gravid så kan du ju alltid skydda dig. Och planerar du bli gravid kan du alltid avstå alkohol :idea: och har du oregelbunden mens och oroar dig kan du ju köpa hem test och ta då och då. Men det bästa är väl ändå preventivmedel? :)

De allra första veckorna påverkas nog inte fostret eftersom moderkakan inte har bildats förrän efter 4 veckor. Efter det är det omöjligt att säga något. Man vet inte hur mycket alkohol som krävs för att fostret ska skadas (och det kan ju vara flera faktorer som samverkar).

Det viktiga är väl att man berättar läget för barnmorskan så att fostret kollas lite extra, om det anses behövas.

Vad jag har hört är det väldigt vanligt att folk dricker och röker i början av graviditeten (eftersom det inte vet något) och att det brukar bli bra i alla fall.

Eftersom jag hade festat en del när jag blev gravid första gången frågade jag barnmorskan. Hon sa att de flesta har gjort det innan de vetat om och att det inte brukar vara nån fara. De kollade inte mej extra. Det är de sista månaderna som är mest riskabla när hjärnan utvecklas som alkoholen är som farligast.

Har samma erfarenhet. Hade hunnit festa båda gångerna när jag var gravid & mina barn är fullt normala, vilket barnmorskan även sa att de mest troligtvis skulle vara..

Eftersom jag hade festat en del när jag blev gravid första gången frågade jag barnmorskan. Hon sa att de flesta har gjort det innan de vetat om och att det inte brukar vara nån fara. De kollade inte mej extra. Det är de sista månaderna som är mest riskabla när hjärnan utvecklas som alkoholen är som farligast.

vi var i tallin då bebisen var ca 4-5 v i min mage = 4 dars party! Dessutom festade jag endel på helgerna också.

Ska tillägga att jag var i v 9v el 10 när det upptäcktes och det var helt oplanerat!

Blir man gravid och har ätit tex fosterskadande mediciner, druckit eller liknande tror jag man erbjuds spec-mödravård och får kolla extra noga via UL.

Det stämmer.

I allafall här i Västra Götaland erbjuds man special-ul och hjärtdiagnostik, super skönt att se att allt var bra :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 921
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Fritid Om några veckor ska jag för första gången åka till London på semester en vecka. Jag ska bland annat se Harry Potter och det fördömda...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 318
Senast: sjoberga
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 984
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar