Semester i London

Tack!
Ska titta vidare på detta.
Tyvärr är jag ingen vidare teknisk kunnig (jag borde egentligen ha levt på medeltiden), men jag ska definitivt kolla upp detta närmare.

Har du tid och lust får du mer än gärna förklara hur man laddar ner kartor, eller var jag hittar en enkel beskrivning hur man gör…

Hur gör jag för att stänga av roaming (har aldrig hört ordet innan)? Räcker det att sätta mobilen på flygplansläge och ha det hela tiden, utom på hotellet där det finns Wi-Fi?

Är det säkert att använda hotellets Wifi? Med säker menar jag att det inte finns någon risk att det kostar något?
På en iPhone stänger du av data-roaming här:
1722147682901.png


På Google Maps går du in på din profil och där finns ett alternativ ”Offlinekartor”. Sedan väljer man ladda ned egen karta och får välja vilket område man ska täcka, Där och då kostar det mycket data, så bäst är att göra detta när man har bra wifi.
 
Om några veckor ska jag för första gången åka till London på semester en vecka.

Jag ska bland annat se Harry Potter och det fördömda barnet på Londons teater. Jag har även några dagsutflykter bokade (de flesta med koppling till Harry Potter).

Jag vet att många här på forumet har varit i London. Några bor ju även där. Ni får gärna dela med er av saker jag absolut inte får missa.

Budgeten är lite tajt då jag precis köpt hus, så gärna aktiviteter som inte kostar så mycket.

Tipps på prisvärda restauranger med glutenfri mat tas också tacksamt emot.

Saker jag är intresserad av är;
• Harry Potter
• Kyrkor och katedraler
• Slott och ruiner
• Museum

Jag är inte intresserad av shopping, pubar, fester, uteställen osv. Undantag är väl marknader som jag eventuellt kan vara intresserad av. Då speciellt marknader med mat, udda saker och sevärdheter. Inte kläder.

Detta är första gången jag reser utanför EU. Jag brukar på mina resor alltid ta med med några paket glutenfritt knäckebröd och kaviar. Får man ta med mat i sin incheckade väska?

Annat att tänka på? Hotell och flyg är redan bokat sedan nästan ett år tillbaka.

Hur tar man sig enklast (och billigast) från flygplatsen?

Jag bor på Belgravia Rooms Hotel och kommer till Gatwick flygplats.
Vet Ej om du fått svar på frågan om caviar, så länge den ligger i ditt incheckade bagage ska det inte vara några problem att ha med sig det.
 
Det blir dock dyrare eftersom banken tar ut en växlingsavgift. Är bättre med kortet (vad jag läst mig till).
Nu är jag osäker på vad du tänker på. När man köper något med kort i annan valuta, tar banken ofta ut någon/några procent i "avgift". Det är inget som syns, utan är inbakat i växlingskursen.

Däremot, om man tar ut kontanter (utanför EU), tar banken oftast ut en avgift som antingen är fast, eller har ett minimibelopp (brukar vara runt 40 kr).

Sammanfattningsvis: betala direkt med kort spelar ingen roll hur mycket eller ofta man betalar, det kostar lika mycket oavsett. Men kontantuttag bör man göra så sällan som möjligt.
 
Nu är jag osäker på vad du tänker på. När man köper något med kort i annan valuta, tar banken ofta ut någon/några procent i "avgift". Det är inget som syns, utan är inbakat i växlingskursen.

Däremot, om man tar ut kontanter (utanför EU), tar banken oftast ut en avgift som antingen är fast, eller har ett minimibelopp (brukar vara runt 40 kr).

Sammanfattningsvis: betala direkt med kort spelar ingen roll hur mycket eller ofta man betalar, det kostar lika mycket oavsett. Men kontantuttag bör man göra så sällan som möjligt.
Även inom EU tas det ut avgifter på kontantuttag, det som är undantaget med lag är att man måste kunna ta ut euro inom EU utan avgift.

Så i Storbritannien, som vare sig är med i EU eller haft euro som den valuta man vill ha i handen, har det alltid varit kontantuttagsavgifter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp