Semester i London

Som nämnts är hotellstandarden annorlunda än i Sverige. Tänk på att det gäller även frukosten! Det kan nog vara smart att kolla vad din beställda frukost innebär, framförallt om du behöver glutenfri sådan. Svensk hotellfrukost brukar ju ofta innebära en buffé där du kan plocka fritt. Så är det inte i UK i regel. Vilket innebär att det kan betyda att den frukost du betalar för innebär endast kaffe/ te och rostat bröd med lite pålägg. Är ju inte heller säkert att de accepterar att du har med eget in i frukostmatsalen.

Det är också väl värt att kolla upp i förväg vilka sevärdheter ni kan göra förköp online till. Köerna på en del ställen för att betala entré kan vara timslånga!
 
  • Gilla
Reactions: MML
Om några veckor ska jag för första gången åka till London på semester en vecka.

Jag ska bland annat se Harry Potter och det fördömda barnet på Londons teater. Jag har även några dagsutflykter bokade (de flesta med koppling till Harry Potter).

Jag vet att många här på forumet har varit i London. Några bor ju även där. Ni får gärna dela med er av saker jag absolut inte får missa.

Budgeten är lite tajt då jag precis köpt hus, så gärna aktiviteter som inte kostar så mycket.

Tipps på prisvärda restauranger med glutenfri mat tas också tacksamt emot.

Saker jag är intresserad av är;
• Harry Potter
• Kyrkor och katedraler
• Slott och ruiner
• Museum

Jag är inte intresserad av shopping, pubar, fester, uteställen osv. Undantag är väl marknader som jag eventuellt kan vara intresserad av. Då speciellt marknader med mat, udda saker och sevärdheter. Inte kläder.

Detta är första gången jag reser utanför EU. Jag brukar på mina resor alltid ta med med några paket glutenfritt knäckebröd och kaviar. Får man ta med mat i sin incheckade väska?

Annat att tänka på? Hotell och flyg är redan bokat sedan nästan ett år tillbaka.

Hur tar man sig enklast (och billigast) från flygplatsen?

Jag bor på Belgravia Rooms Hotel och kommer till Gatwick flygplats.

Gör ett litet avtryck för att läsa ikapp sen.
Jag hade typ precis tänkt starta en liknande tråd själv då jag också ska på ”Harry Potter” - semester till London om några veckor.
Vi börjar dock i Skottland där vi förhoppningsvis ska åka med Hogwarts Express (de har problem med myndigheter så det kanske blir inställt), innan vi sen ska ta oss ner till London.
I London blir det WB studio tour och så var tanken Back To Hogwarts-day på Kings Cross Station, men nu har den ju blivit inställd också, så det känns lite surt speciellt om tåget också blir avbokat :(
Men får väl försöka leta upp annat att göra istället :)
 
Ja, det gäller incheckat bagage. För en vecka behöver jag väl 2-3 tuber kaviar ca.

Jag har Telia. Ska kolla med de vad som gäller. Telefonsamtal och sms klarar jag mig utmärkt utan. Google map blir svårare…
Telia är dyra och dåliga på UK, de tar 99 kronor för 512 Mbyte = 0,5 GByte per dag. De har även surfpaket för UK på 2 och 5GB för 249 resp 399 kr.

Som nån annan föreslog, köp annat abonnemang att använda tillfälligt är nog smartast.
 
Som nämnts är hotellstandarden annorlunda än i Sverige. Tänk på att det gäller även frukosten! Det kan nog vara smart att kolla vad din beställda frukost innebär, framförallt om du behöver glutenfri sådan. Svensk hotellfrukost brukar ju ofta innebära en buffé där du kan plocka fritt. Så är det inte i UK i regel. Vilket innebär att det kan betyda att den frukost du betalar för innebär endast kaffe/ te och rostat bröd med lite pålägg. Är ju inte heller säkert att de accepterar att du har med eget in i frukostmatsalen.

Det är också väl värt att kolla upp i förväg vilka sevärdheter ni kan göra förköp online till. Köerna på en del ställen för att betala entré kan vara timslånga!
Jättebra tips om att förköpa allt. Jag hatar verkligen att stå i kö…

Jag har ingen hotellfrukost. Brukar aldrig beställa det då de sällan har något jag kan/vill äta. Jag har alltid med mig knäckebröd och kaviar. Sedan går jag till närmaste affär och köper resten jag vill ha.

Det bästa är sedan när man åker hem, då kan man ha souvenirer istället för mat i resväskan.
 
Då blir det en växlingsavgift istället för flera.
Det blir en växlingsavgift varje gång du köper en biljett.
Så din bank tar ut en fast växlingsavgift varje gång du handlar? T.ex. Nordea har ett påslag på 1,55% när du handlar på med ditt visakort och då kan jag inte se hur det kan bli dyrare med många små köp som motsvarar exakt summan du ska lägga på resor än ett stort köp som riskerar att vara större än summan du ska lägga på resor. Du kan i och för sig få en ”refund” på förutsatt att summan är mindre än 10 pund. (Råkar du ha mer än 10 pund på oysterkortet kan du inte få ”refund” om jag läste rätt på hemsidan.) Eller ska du ha med en massa kontanter?
 
Om några veckor ska jag för första gången åka till London på semester en vecka.

Jag ska bland annat se Harry Potter och det fördömda barnet på Londons teater. Jag har även några dagsutflykter bokade (de flesta med koppling till Harry Potter).

Jag vet att många här på forumet har varit i London. Några bor ju även där. Ni får gärna dela med er av saker jag absolut inte får missa.

Budgeten är lite tajt då jag precis köpt hus, så gärna aktiviteter som inte kostar så mycket.

Tipps på prisvärda restauranger med glutenfri mat tas också tacksamt emot.

Saker jag är intresserad av är;
• Harry Potter
• Kyrkor och katedraler
• Slott och ruiner
• Museum

Jag är inte intresserad av shopping, pubar, fester, uteställen osv. Undantag är väl marknader som jag eventuellt kan vara intresserad av. Då speciellt marknader med mat, udda saker och sevärdheter. Inte kläder.

Detta är första gången jag reser utanför EU. Jag brukar på mina resor alltid ta med med några paket glutenfritt knäckebröd och kaviar. Får man ta med mat i sin incheckade väska?

Annat att tänka på? Hotell och flyg är redan bokat sedan nästan ett år tillbaka.

Hur tar man sig enklast (och billigast) från flygplatsen?

Jag bor på Belgravia Rooms Hotel och kommer till Gatwick flygplats.

Här kan du läsa om kaviar: https://www.gov.uk/bringing-food-into-great-britain/meat-dairy-fish-animal-products.
Tipsar också om att köpa ett kontantkort, de säljs även i vending machines på flygplatserna.
 
Jag tycker om marknaden vid Notting Hill. En googling säger mig att det nog är Portobello Road market. :)
 
Om några veckor ska jag för första gången åka till London på semester en vecka.

Jag ska bland annat se Harry Potter och det fördömda barnet på Londons teater. Jag har även några dagsutflykter bokade (de flesta med koppling till Harry Potter).

Jag vet att många här på forumet har varit i London. Några bor ju även där. Ni får gärna dela med er av saker jag absolut inte får missa.

Budgeten är lite tajt då jag precis köpt hus, så gärna aktiviteter som inte kostar så mycket.

Tipps på prisvärda restauranger med glutenfri mat tas också tacksamt emot.

Saker jag är intresserad av är;
• Harry Potter
• Kyrkor och katedraler
• Slott och ruiner
• Museum

Jag är inte intresserad av shopping, pubar, fester, uteställen osv. Undantag är väl marknader som jag eventuellt kan vara intresserad av. Då speciellt marknader med mat, udda saker och sevärdheter. Inte kläder.

Detta är första gången jag reser utanför EU. Jag brukar på mina resor alltid ta med med några paket glutenfritt knäckebröd och kaviar. Får man ta med mat i sin incheckade väska?

Annat att tänka på? Hotell och flyg är redan bokat sedan nästan ett år tillbaka.

Hur tar man sig enklast (och billigast) från flygplatsen?

Jag bor på Belgravia Rooms Hotel och kommer till Gatwick flygplats.
Om man gillar historia och inte har något emot folkmassor och trånga utrymmen, så kan jag rekommendera London Dungeon. Madame Tussauds är också riktigt sevärt men det är dyrt.
Ta med näsdukar när du flyger hem, jag blev jättesnorig på flygresan hem av allt smog (heter det så?)
 
Jag har 3, och har något som kallas 3 världen så jag har fria samtal,sms och samma surf som hemma. Var toppen när vi var i London i våras!

Kan rekommendera Harry Potter-studios, varit där två gånger och vill åka tillbaka utan barn för att verkligen hinna se!

I övrigt tycker jag det är roligt att faktiskt gå in på tex Towern, det är bra guider och enligt mig (som gillar engelsk historia) väl värt pengarna
 
Om några veckor ska jag för första gången åka till London på semester en vecka.

Jag ska bland annat se Harry Potter och det fördömda barnet på Londons teater. Jag har även några dagsutflykter bokade (de flesta med koppling till Harry Potter).

Jag vet att många här på forumet har varit i London. Några bor ju även där. Ni får gärna dela med er av saker jag absolut inte får missa.

Budgeten är lite tajt då jag precis köpt hus, så gärna aktiviteter som inte kostar så mycket.

Tipps på prisvärda restauranger med glutenfri mat tas också tacksamt emot.

Saker jag är intresserad av är;
• Harry Potter
• Kyrkor och katedraler
• Slott och ruiner
• Museum

Jag är inte intresserad av shopping, pubar, fester, uteställen osv. Undantag är väl marknader som jag eventuellt kan vara intresserad av. Då speciellt marknader med mat, udda saker och sevärdheter. Inte kläder.

Detta är första gången jag reser utanför EU. Jag brukar på mina resor alltid ta med med några paket glutenfritt knäckebröd och kaviar. Får man ta med mat i sin incheckade väska?

Annat att tänka på? Hotell och flyg är redan bokat sedan nästan ett år tillbaka.

Hur tar man sig enklast (och billigast) från flygplatsen?

Jag bor på Belgravia Rooms Hotel och kommer till Gatwick flygplats.

Natural history museum är underbart!! Och gratis om jag minns rätt.
 
Det låter intressant.
Jag gillar både hantverk och lite annorlunda saker. Vet du adressen?

I och med att jag nog inte kommer att kunna använda internet måste jag nog planera och skriva ut kartor i betydligt större omfattning än jag brukar…
Kolla på camdenmarket.com
 
Om några veckor ska jag för första gången åka till London på semester en vecka.

Jag ska bland annat se Harry Potter och det fördömda barnet på Londons teater. Jag har även några dagsutflykter bokade (de flesta med koppling till Harry Potter).

Jag vet att många här på forumet har varit i London. Några bor ju även där. Ni får gärna dela med er av saker jag absolut inte får missa.

Budgeten är lite tajt då jag precis köpt hus, så gärna aktiviteter som inte kostar så mycket.

Tipps på prisvärda restauranger med glutenfri mat tas också tacksamt emot.

Saker jag är intresserad av är;
• Harry Potter
• Kyrkor och katedraler
• Slott och ruiner
• Museum

Jag är inte intresserad av shopping, pubar, fester, uteställen osv. Undantag är väl marknader som jag eventuellt kan vara intresserad av. Då speciellt marknader med mat, udda saker och sevärdheter. Inte kläder.

Detta är första gången jag reser utanför EU. Jag brukar på mina resor alltid ta med med några paket glutenfritt knäckebröd och kaviar. Får man ta med mat i sin incheckade väska?

Annat att tänka på? Hotell och flyg är redan bokat sedan nästan ett år tillbaka.

Hur tar man sig enklast (och billigast) från flygplatsen?

Jag bor på Belgravia Rooms Hotel och kommer till Gatwick flygplats.


Beroende på vad du tänker besöka och antalet dagar kan du kolla om det lönar sig med ett London pass. Går att köpa för olika antal dagar och ett stort antal besöksmål ingår;

https://londonpass.com/en/london-attractions
 
Tack för jättebra tips. Jag älskar historia och speciellt dinosaurier. Har sett Jurassic Park flera gånger, men har aldrig sett något skelett i verkligheten, så det låter jättespännande.

Natural history museum är underbart! Ett absolut måste i London för min del! Gratis inträde dessutom. Byggnaden är bara den mycket fin!
 
@ufot inte behöver du hålla på att skriva ut kartor. Google Maps fungerar alldeles utmärkt helt offline eftersom du kan ladda ner karta över det område du ska besöka (ex hela London) hemma innan du reser.

Och vad gäller surfen är det oftast enklast och billigast att köpa ett e-sim. Vi använde appen Airalo för detta i våras när vi var i USA och det var både smidigt och billigt. Allt görs via telefonen så du behöver inte köpa ett fysiskt kort liksom.
Se till att stänga av roaming osv innan du landar i UK så slipper du avgift och dyr telefonräkning.
 
@ufot inte behöver du hålla på att skriva ut kartor. Google Maps fungerar alldeles utmärkt helt offline eftersom du kan ladda ner karta över det område du ska besöka (ex hela London) hemma innan du reser.

Och vad gäller surfen är det oftast enklast och billigast att köpa ett e-sim. Vi använde appen Airalo för detta i våras när vi var i USA och det var både smidigt och billigt. Allt görs via telefonen så du behöver inte köpa ett fysiskt kort liksom.
Se till att stänga av roaming osv innan du landar i UK så slipper du avgift och dyr telefonräkning.
Tack!
Ska titta vidare på detta.
Tyvärr är jag ingen vidare teknisk kunnig (jag borde egentligen ha levt på medeltiden), men jag ska definitivt kolla upp detta närmare.

Har du tid och lust får du mer än gärna förklara hur man laddar ner kartor, eller var jag hittar en enkel beskrivning hur man gör…

Hur gör jag för att stänga av roaming (har aldrig hört ordet innan)? Räcker det att sätta mobilen på flygplansläge och ha det hela tiden, utom på hotellet där det finns Wi-Fi?

Är det säkert att använda hotellets Wifi? Med säker menar jag att det inte finns någon risk att det kostar något?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp