Semester i London

Jag tycker det. Det är också enkelt att fylla på kortet via automater på tunnelbanestationerna, så man behöver inte tänka ut i förväg hur mycket man kan tänkas göra av med. Jag började med 25 pund och fyllde på med ungefär tio till under min resa.
Tack! Vet du hur mycket resan till och från flygplatsen kostade med kortet?
 
På tal om slott och sådant, kan Severndroog Castle vara något?
https://www.severndroogcastle.org.uk/

Och så Tower of London så klart, om du är intresserad av gamla slott och museum är det nästan ett måste.

Kyrkor och katedraler finns det massor av, både riktigt gamla, väldigt storslagna, sådana med spännande historia o. s. v. Är det någon särskilt arkitektur/tidsperiod du tycker är mer lockande än någon annan?
 
På tal om slott och sådant, kan Severndroog Castle vara något?
https://www.severndroogcastle.org.uk/

Och så Tower of London så klart, om du är intresserad av gamla slott och museum är det nästan ett måste.

Kyrkor och katedraler finns det massor av, både riktigt gamla, väldigt storslagna, sådana med spännande historia o. s. v. Är det någon särskilt arkitektur/tidsperiod du tycker är mer lockande än någon annan?
Tack!

I kyrkor och katedraler är jag ”allätare”, men ju äldre desto mer intressant. Ju mer utsmyckningar och ”konstigheter” desto mer intressant.
 
Tack! Vet du hur mycket resan till och från flygplatsen kostade med kortet?
Jag minns inte exakt, men runt en hundring har jag för mig.

Kommer inte ihåg om du fått tips om Towern? Jag som är historienörd tyckte att det var oerhört givande och väl värt inträdet.
 
Jag älskar Natural history museum vid Hyde Park. Finns bland annat dinosaurieskelett där, gick runt i flera timmar första gången jag var i London.

Vi var på en himla trevlig marknad senast också, som inte var Camden. Ska klura om jag kommer på det.

Och Tower of London 😍 vi gick guidad tur, tyckte det var väldigt givande!
 
Jag minns inte exakt, men runt en hundring har jag för mig.

Kommer inte ihåg om du fått tips om Towern? Jag som är historienörd tyckte att det var oerhört givande och väl värt inträdet.
Det var ju inte farligt. Blir till att beställa ett kort, låter ju jättesmidigt.

Towern står definitivt på att göra listan. Låter superspännande.
 
Det var ju inte farligt. Blir till att beställa ett kort, låter ju jättesmidigt.

Towern står definitivt på att göra listan. Låter superspännande.
Du kan köpa kortet på Gatwick. I februari fanns det vid ett av stånden på höger sida strax innan toaletterna vid utgången.
 
Jag älskar Natural history museum vid Hyde Park. Finns bland annat dinosaurieskelett där, gick runt i flera timmar första gången jag var i London.

Vi var på en himla trevlig marknad senast också, som inte var Camden. Ska klura om jag kommer på det.

Och Tower of London 😍 vi gick guidad tur, tyckte det var väldigt givande!
Tack för jättebra tips. Jag älskar historia och speciellt dinosaurier. Har sett Jurassic Park flera gånger, men har aldrig sett något skelett i verkligheten, så det låter jättespännande.
 
Du kan köpa kortet på Gatwick. I februari fanns det vid ett av stånden på höger sida strax innan toaletterna vid utgången.
Tack!
Jag googlade lite runt och som jag fattar det finns det två olika kort, Visitor Oyster Card (som bara kan köpas online innan) och det ”vanliga” Oyster Card.

Jag förstår dock inte skillnaden mellan de … (min engelska är inte jättebra, om man nu säger så..).
 
Tack!
Jag googlade lite runt och som jag fattar det finns det två olika kort, Visitor Oyster Card (som bara kan köpas online innan) och det ”vanliga” Oyster Card.

Jag förstår dock inte skillnaden mellan de … (min engelska är inte jättebra, om man nu säger så..).
Jag har kört på vanligt. Vet inte vad skillnaden är, men mina kompisar som åker till London flera gånger per år kör med det så då gjorde jag det också.
 
Towern är häftigt men kostar rätt mycket. Bara så att du är beredd på det
Håller på att googla på olika turistattraktioner nu. Mycket är faktiskt gratis.

Ska titta vidare på Towern, är nog värt priset, vad jag läst mig till.
 
Jag håller med om Natural History Museum!

Här kommer lite tips på kyrkor:
All Hallows by the Tower, ska vara en av de äldsta (om inte den äldsta?) kyrkan i London
St Helen's Church, ska också vara en av de äldsta och har spännande historia
St Bartholomew the Great, är också en av de äldsta kyrkorna och en oerhört vacker byggnad med en hel del att se
St Pancras Old Church, själva kyrkan är väl (med Londons mått mätt) inte så utmärkande, men jag tycker att den är en av de vackraste. Kyrkogården bär på mycket spännande historia!
St Margaret's Church intill Westminster Abbey är också väldigt vacker, tycker jag.

Och så ett sista tips angående Harry Potter - det finns många platser i London som du kan känna igen dig i, om du sett filmerna och är ett fan av dem. Jag är inte jätteinsatt, men jag vet att det finns både guider och kartor att ladda ner (gratis) som visar olika platser där scener spelats in.
 
Håller på att googla på olika turistattraktioner nu. Mycket är faktiskt gratis.

Ska titta vidare på Towern, är nog värt priset, vad jag läst mig till.

Är du intresserad av historia, gamla byggnader o. s. v. så tror jag inte att du blir besviken på Towern, även om det som sagt kostar lite :)
 
Jag håller med om Natural History Museum!

Här kommer lite tips på kyrkor:
All Hallows by the Tower, ska vara en av de äldsta (om inte den äldsta?) kyrkan i London
St Helen's Church, ska också vara en av de äldsta och har spännande historia
St Bartholomew the Great, är också en av de äldsta kyrkorna och en oerhört vacker byggnad med en hel del att se
St Pancras Old Church, själva kyrkan är väl (med Londons mått mätt) inte så utmärkande, men jag tycker att den är en av de vackraste. Kyrkogården bär på mycket spännande historia!
St Margaret's Church intill Westminster Abbey är också väldigt vacker, tycker jag.

Och så ett sista tips angående Harry Potter - det finns många platser i London som du kan känna igen dig i, om du sett filmerna och är ett fan av dem. Jag är inte jätteinsatt, men jag vet att det finns både guider och kartor att ladda ner (gratis) som visar olika platser där scener spelats in.
Tusen tack!

Jag tycker väl i ärlighetens namn filmerna är lite sådär, böckerna är betydligt bättre. Men, när jag väl är i London kommer jag självklart att besöka inspelningsplatser. Tack för tipset!
 
  • Gilla
Reactions: MML
Jag såg att du hade Telia, men om du skaffar t.ex. ett extra abonnemang via Hallon (lillasyster till 3, funkar även med 3 Världen) så har du surf, samtal osv som vanligt inom Sverige, även i Storbritannien. Detta la vi mycket krut att kolla på innan vår senaste Londonresa och det funkade utmärkt - https://www.hallon.se/utlandspriser/storbritannien

Vi tyckte oyster card var väldigt smidigt, ffa som man kunde ladda på young visitor-discount på det till tonåringen.

Vårt fokus var Harry Potter så det blev studion förstås dit jag gissar att ni ska, men vi blev nästan lite mätta på Harry Potter efter att i princip stöta på en Harry Potter-butik i varje gathörn :D Musikaler skulle jag aldrig vilja missa när jag är i London men du kanske blir mätt av en heldag Harry Potter and the cursed child :) Gillar också att strosa runt i Camden Town.
 
Frågan om kaviar var i incheckat bagage om jag läste rätt. De flesta flygbolag har ingen begränsning där och de som har brukar vara att varje förpackning får innehålla 0,5 liter och total vätskemängd max 2,0 liter. Då får man in ett antal kaviartuber.

Telenor tillåter att man använder sin surfmängd i en del länder utanför EU inkl Storbritannien, däremot kostar samtal, SMS rejält.
Missade det :o
Checkar aldrig in bagage när jag flyger till Storbritannien så det blev en tankevurpa där.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp