Trocadero_lover
Trådstartare
Sv: Hur stor häst ska vi köpa?
Ja precis, men jag får ju inte tävla ponny ändå så det känns rätt värdelöst på det viset... hmm.
Absolut, kring 163 hade varit perfekt. Vi letar & provrider så får vi se.
Så länge hästen är välriden, lättriden och inte tungriden så går det mesta bra.
Vi letar inte efter en storhäst bara för att den ska vara "stor" utan för att den ska passa oss och vår ridning.
Du själv är ju såpass liten till växten att du kan rida ponny.... din syster behöver storleksmässigt en häst på i vart fall 1,50
Det är inte så stor mening att hänga upp sig på en viss storlek.
Till ett halvblod på 1,70-1,80 bör man ju vara minst 1,80-1,90 och väga sådär en 90-100 kg om det ska vara något bevänt med ridningen.... så det är ju mest för vuxna karlar med andra ord !
Jag tror nog att en häst på runt 1,50-1,65 där det stämmer med personkemin skulle passa utmärkt för er två.
I slutändan är ju lynnet och personkemin mellan er och hästen viktigare än storleken... ett nervrak till häst är svår att ha att göra med oavsett storlek och en häst som man inte kommer överens med är otroligt jobbig, och ju större häst ju jobbigare blir det.
Tyvärr så är det ju på modet att köpa alldeles för stor häst... kan man inte se över manken på hästen när man står bredvid på marken så har man på tok för stor häst !
Så ett gammalt talesätt.... man ska inte sätta sig på höga hästar
Ja precis, men jag får ju inte tävla ponny ändå så det känns rätt värdelöst på det viset... hmm.
Absolut, kring 163 hade varit perfekt. Vi letar & provrider så får vi se.
Så länge hästen är välriden, lättriden och inte tungriden så går det mesta bra.
Vi letar inte efter en storhäst bara för att den ska vara "stor" utan för att den ska passa oss och vår ridning.