Hur startade din förlossning?

Sv: Hur startade din förlossning?

Jag läste din förlossningsberättelse då när du hade skrivit den! :D

Tycker det är spännande och intressant just för att det är så olika från person till person och barn till barn.

Jag har ingen ångest över förlossningen, barnet ska ju ut liksom, däremot så är jag rädd att jag inte får nån plats på nåt sjukhus :eek:

Hej!

Nej, märkte inte någon slempropp!

Vattnet gick hemma kl 18.45 på toaletten. Ensam hemma då sambon åkt för att hyra film och köpa chips. Sprang runt med ett badlakan mellan benen och packade väskan som inte var färdig...:o Detta var onsdagen den 6/5. Åkte till förlossningen och stannade över natten, men eftersom inget värkarbete startat fick jag åka hem igen.
Åter till Förlossningen på fredag den 8/5 kl 07.30. Värkstimulerande dropp sattes och Martin föddes 15.30 den 8/5. Han föddes därmed 4 dagar före beräknat!

Använde endast lustgas, för när det började göra ont enligt mig så var det för sent att ge epidural då jag var helt öppen och skulle börja krysta :angel:

Var rädd för förlossningen innan, men väl där var det "enkelt". Barnmorskorna är kunniga och man litar helt och fullt på dom. Man bara gör som dom säger...
Lycka till! Jag skulle lätt kunna göra om det vilken dag som helst!

Gick slemproppen och i så fall hur långt innan?
Ja, den lossnade i omgångar under ca en veckas tid.

Gick vattnet? När på dygnet?
Japp, kl. 15.30 på eftermiddagen när jag kom ut efter toabesök. Jag trodde jag kissade på mig!

Gick ni över tiden? Eller kom bebben innan?
Hade BF 11/4 och hon kom 19/4.

Hur lång tid tog det från första värken?
Tog ca 19 timmar, men då avslutades det med akutsnitt. Detta pga värksvaghet och att jag inte hade några krafter kvar. En befrielse för mig när dom sa att dom skulle plocka ut henne!!

Smärtlindring?
Japp, vetekudde och TENS. Sen sög jag i mig allt jag kunde av lustgasen och till sist la dom EDA. Dessutom la dom dubbla omgångar med PDB (? Spruta i bäckenbotten).

Smärtlindring?

Nå, jag vill veta allt! Berätta för mig. Det är så intressant att se hur olika det är för alla! Ingen förlossning (eller graviditet heller för den delen) verkar vara den andra lik.

Själv väntar jag med spänning. Har gått 5 dar över nu...

Jag såg aldrig nån slempropp. Vattnet gick söndag morgon ca 05.30 den 29/3. Hade inga värkar förrän måndag kväll. Då kom dom väldigt oregelbundet och gjorde inte särskilt ont. Värkarna kom igång ordentligt vid 04.30 på tisdagmorgonen. Åkte vid 05.30, till Borås. Bor i Västra Frölunda men det var fullt både på Östra och Mölndal. Framme vid 06.30. Efter CTG och undersökning för att se hu mycket öppen jag var så blev det akutsnitt. Theo stack visst ut en fot...:crazy: Hann aldrig få nån "vanlig" bedövning, typ lustgas el. så, utan blev bedövad så jag var utan känsel från brösten och ner.

08.39 föddes han. :love: I vecka 37 (36+6).

Lycka till!

Det hände redan flera dagar innan.

Nej, göra hål och anledningen till det var för att de hoppades att förlossningen skulle komma igång bättre då.

Jag gick över 1-3 dagar, hur man nu ser på saken.

Första värken fick jag 19:00 den 11 december och min dotter kom till världen med kejsarsnitt 03:20 den 13 december.

Smärtlindring?
Började med någon typ av morfin för att jag skulle få sova lite.
Och sedan epiudral, hade inte så mycket val där.
När det inte längre fungerade så valde jag att gå med på kejsarsnittet.
Jag vägrade lustgas, dels för att jag bestämt mig innan att jag inte ville ha det och när de sedan försökte övertala mig så fick jag nästan panik över att de ville täcka min näsa och mun.

Först hade jag värkar hela natten, från kl 22 ungefär. Dagen efter kl 8 skulle jag sättas igång och dagen efter det kom Ludwig, genom akutsnitt. Så ca 28 h. Gött! :grin:

Hm, hur räknar jag egentligen? :crazy: 31 h är närmare sanningen.

Jag vaknade med värkar på lördag morgon vid 08-snåret. Slemmis gick på BB någon gång under småtimmarna på lördag morgon/söndag natt. Hinnorna tog de sönder så vattnet gick på söndag förmiddag någon gång.
Sonen är född med KS kl 14.00 på söndagen.
Så 30 timmar då från första värk till bebis!

Förlossningsberättelse (Oj jisses vilka flashbacks man fick av att läsa den tråden!! Vad häftigt det är att föda barn!!!)

Slemproppen gick när jag låg på BB, sipprade liksom ut under de två veckor jag låg inne innan Alfons föddes!

Vattnet gick ca kl 10 tisdagen den 19 Augusti 2008, dock inte allt denna gång. Jag hade precis kommit hem från sjukgymnasten. kl 04.10 fredagen den 5 september gick "resten" vattnet, och det var inte lite. Som tur är låg jag på BB så det var bara att kalla på BM!

Mentalt förberedde jag mig på att gå över tiden och var helt säker på att jag skulle göra det. Men Vår lille son ville ut redan i vecka 31+5. Med hjälp av mediciner och sängläge på BB i Borås fick han stanna i magen fram tills vecka 34+1.

Jag hade sk förvärkar under hela vistelsen på Borås BB innan Alfons kom.
Men från ca 06 på morgonen fick jag ordentliga värkar och kl 12.24 var han född :love: Det tog alltså ca 6 1/2 timma från första ordentliga värken.

Smärtlindring?
Jag hade lustgas under värkarbetet. Men under själva utdrivningen hade jag inget. Jag hade velat ha epidural men det var försent. Då kom läkaren och skulle ge mig PCB (västerviksbedövning), vilket också var försent. Men jag klarade mig utmärkt ändå :)

kl

Intressant att de flesta skriver att dom kan tänka sig att göra det igen.
Jag har tänkt hela graviditeten att jag aldrig vill vara med om detta igen, men kanske man ändrar sig när bebben väl kommer ut. Man vet ju egentligen inte riktigt vad man ska vänta sig.

Jaha då är det en dryg vecka sen som min egen förlossning startade!

Fredag morgon kl.06.30 började värkarbetet lite försiktigt. Det gick bra att vara hemma och gå runt i trädgården, äta osv. Ringde förlossningen som sa att det gick bra att åka in när jag hade tre värkar på tio minuter som höll i sig i minst 1 minut. Värkarna tilltog i styrka och längd under kvällen. Lyckades sova två timmar, ställde mig sen i duschen, väckte maken. Kl.04.15 lördag morgon åkte vi in. Jag var öppen 4 cm vid inskrivning. Började smärtlindringen med lustgas, men tyckte inte om det, blev illamående och spydde. Bad om EDA. Mitt blodtryck var skyhögt och jag läckte protein 3+ i urinen vilket oroade dom lite. Fick EDA=himmelriket :love:
Fick värkstimulerande dropp vid 11-tiden. Krystvärkarna startade kl.12.40 och kl.13.09 kom han ut 4100 g och 53 cm lång. Undra på att det gjorde helvetiskt ont. Jag ville ge upp för det gjorde så ont. Bm fick klippa upp mig lite. Skrutten kom ut med en hand bredvid huvudet :eek: men han skrek omedelbart.

Mitt blodtryck var fortfarande skyhögt och blodprover togs, havandeskapsförgiftning konstaterades. Fick blodtryckssänkande och stesolid, vilket knappt hjälpte. Mitt vänsterben var tre ggr så svullet som det andra så det gjordes ett ultraljud för att se om det var en blodpropp, vilket det inte var.

Jag var inte uppe och gick första dygnet alls och inte förrän andra natten började mitt blodtryck sjunka.

Något dramatiskt fast jag märkte själv inte av något.

Förlossningen startade utan slempropp och vattenavgång.

Vid själva krystvärkarna trodde jag att epiduralen skulle lindra smärtan något så jag blev helt chockad när det inte gjorde det.
Fy :devil: vilken smärta. Kan inte påstå att jag vill gå igenom detta igen även om jag fick världens finaste pojke.

Gick slemproppen och i så fall hur långt innan? Någon vecka innan var det slem i trosorna vid upprepade tillfällen. Vet dock inte helt säkert om det var slemproppen.
Gick vattnet? När på dygnet? Yes, kände att jag blev blöt mellan benen, det var på natten när jag bara hade nattlinne, inga trosor. Luktade på det - luktfritt. Sen gick sista fosterhinnorna inne på förlossningen och DÅ kom det vatten... :D Det lilla vattnet hemma gick 4:15, 9:03 är sonen född.
Gick ni över tiden? Eller kom bebben innan? Jag gick tre dagar över tiden.
Hur lång tid tog det från första värken? Uhm, 4½ timme, iaf från de värkarna som kom av vattenavgången. Hade förvärkar under kvällen.
Smärtlindring? Lustgas.

Hade du alltså "men" av havandeskapsförgiftningen även efter förlossningen? :cool: Lät inte så kul det där...

Jag ändrade mig efter att Ella var född iaf :)

Innan tänkte jag : Det får räcka med en bebis ..

Nu kan jag nästan få ångest över tanken att inte få uppleva allt detta igen..

Nu snittades jag så mina svar hör väl inte hemma i denna tråd :D

Tillägg:

Så kanske man ska kolla hur gammal tråden är innan man svarar ;)

Grattis till sonen :)

Senast ändrad:

*kl*

GRATTIS Gnarpis till sonen!! :love: Är du helt återställd från havandeskapsförgiftningen nu?

Det är fascinerande att läsa hur otroligt olika händelseförloppet är för alla i tråden - ja förutom att det kommer ut en bebis i slutändan alltså ;)

Gick slemproppen och i så fall hur långt innan? Nästan 2 veckor innan förlossningen började det komma slem i trosorna med jämna mellanrum. Det var så pass mycket och annorlunda mot flytningarna jag hade annars så det kan inte ha varit så mycket annat tror jag...

Gick vattnet? När på dygnet? Vattnet gick kl 07.35 på morgonen när jag reste mig upp ur sängen... Det började med lite grann och så hann jag sedan preciiiis in på toaletten (ca 10 steg) innan det stora SWOSCHET kom. Sambon (som precis var på väg till jobbet) ylade exalterad "-Jag såååg, det kan inte vara många som får se när vattnet går!"

Gick ni över tiden? Eller kom bebben innan? Vattnet gick i v. 37+2, och han kom dagen efter, så 2,5 v tidig var han.

Hur lång tid tog det från första värken? Värkarna började komma så smått under förmiddagen och vid lunch så behövde jag andas genom dem ett par ggr. Dock var det först vid middagen vid 17, (jag hade graviditetshepatos och blev därför inte hemskickad efter koll som annars oftast sker utan fick vara kvar för regelbundna CTG:er och blodtryckskoller), som de började ta i riktigt ordentligt, och blev till värkar och inte bara starka sammandragningar. Sedan är sonen född 04.10 efter över 1h krystande och senare sugklocka.... så totalt 11h.

Smärtlindring? Lustgas, och sedan den obligatoriska bäckenbottenbedövningen vid sugklockan.

kl

Grattis igen Gnarpis!
Även fast du fått så svarar jag, kan ju vara någon annan som är nyfiken också.

Ja, jag tror den började släppa på måndagen och Nikki föddes på lördagen.

Ja det var det första som hände. Jag stod i duschen, klockan var 2 på natten och jag trodde jag hade kissat på mig ända tills jag såg resten av slemproppen komma. Då fattade jag att det var vattnet som gick.

12 dagar över tiden. Hon var beräknad till den 3/3 men kom den 15/3. Lååånga dagar.

Första värken kom vid 3-tiden och Nikki var ute 11.27. Dock var värkarna så svaga i början så jag låg och såg på TV. Klockan 6 kom vi till BB och då var jag öppen 2 cm. Klockan 10.50 var jag helt öppen, så då gick det rätt fort.

Smärtlindring?
Lustgas.

Smärtlindring?

1:a barnet
Startade på BF +10 när jag vaknade av att vattnet gick (och slemproppen kom ut). Det var grönaktigt så vi åkte in för kontroll och blev kvar. Värkarna började ta i under morgonen och han är född vid sjutiden på kvällen. Jag fick kvaddlar och epidural.

2:a barnet
Startade med värkar vid midnatt på BF +7. Slemproppen kom ut i början av öppningsskedet. Åkte in vid 15-tiden 5-6 cm öppen och hon kom ut 1,5 timme senare. BM tog hål på hinnorna när första krystvärkarna kom. Ingen smärtlindring utöver avslappning och andning.

3:e barnet
Startade med värkar på kvällen på BF +6. Åkte in vid tretiden på morgonen 4 cm öppen och hon är född drygt två timmar senare. Bara profylax igen. Minns inte när vattnet gick - kanske inte förrän huvudet kom ut..?

LYCKA TILL!

Med första barnet så började slemproppen att lossna på fredagen. Sen på söndagkväll började jag att få ont i magen, fattade inte först då att det var värkar. Trode på magsjuka då jag spydde och var dålig i magen osså. Men på natten förstod jag att det var värkar. Ringde förlossningen & dom rekommenderade vamt bad/dusch och ringa igen om värkarna blev tätare/ondare. Men dom gav med sig helt och jag fick sova hela natten. Kl 9 på måndagen drog det igång på riktigt. Regelbundna och täta värkar direkt. Kl 13 gick vattnet och då åkte vi in direkt såfort vi packat allt. Var inne vid 14 tiden, var då öppen 5 cm. Emil föddes 18.49 efter endast några minuter med krystvärkar. Hade ingen smärtlindring, provade lustgas, men fick den inte att fungera. Så ungefär 10 timmar tog det från första värk tills att han var ute. Värkarna hemma var dock inga som helst problem, jag var i stallet, hängde tvätt, städade och donade på. Det var först när vattnet gått som dom började att bli mer intensiva.
Emil föddes 14 dgr före BF.

Med andra barnet så började slemproppen att lossna ca 1 vecka innan & lossnade lite varje dag. Blev inlagd på måndagen för misstänkt havandeskapsförgiftning, men fick åka hem på tisdagen. På fredagen satte värkarna igång kl 2 på natten. Dom var dock väldigt oregelbundna, kunde gå allt från 5 min till 1 timme mellan dom, så jag kunde fortsätta sova lite halvt som halvt. På morgonen började dom dock att komma tätare, så vi ringde och dom tyckte att vi skulle komma in eftersom det var andra barnet och det kan gå fort då om vattnet går. Vid 9 tiden var vi inne, var öppen 4 cm. Vid 11 tog dom hål så vattnet gick. Jepser föddes 16.39 efter några minuter med krystvärkar. Hade bara lustgas som smärtlindring. Denna förlossning kändes mera utdragen (fast det var den eg inte, tog 5 timmar från att vattnet gick tills allt var över med båda) och gjorde ondare. men jag är en envis jäkel som gärna vill klara mig utan massa bedövning, sprutor osv och jag är glad nu i efterhand att jag fixade det. Jesper föddes osså 14 dgr före BF vilket jag tycker är roligt. :) Vi skojjade mkt innan att tänk om denna knodd osså kommer då, osså gjorde han det.

Blir det en nr 3 så kommer jag att bli mkt besviken om den inte kommer 14 dgr före. :D

*kl*

Grattis Gnarpis!!

Mitt vatten gick klockan tre på natten på BF.:)
Åkte in för kontroll, blev hemskickad med konstaterad vattenavgång men inga värkar.
Värkarna satte igång i samma sekund som vi satte oss i bilen för att åka hem.
Var hemma igen vid sex-tiden.
Började klocka värkar strax efter sju.
Vid åtta var det 2,5 min mellan värkarna men dom var korta.
Åkte dock in ändå.
Var öppen 5 nästan 6 cm redan.
Badade och fick lustgas.
Efter sex timmar på förlossningen.
(12 efter vattenavgång ca 9 efter värkstart)
var bebisen ute.
Fick dock tas med sugklocka efter över två timmar med verkningslösa krystvärkar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: zarmino
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 381
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka