Sv: Hur startade din förlossning?
Jaha då är det en dryg vecka sen som min egen förlossning startade!
Fredag morgon kl.06.30 började värkarbetet lite försiktigt. Det gick bra att vara hemma och gå runt i trädgården, äta osv. Ringde förlossningen som sa att det gick bra att åka in när jag hade tre värkar på tio minuter som höll i sig i minst 1 minut. Värkarna tilltog i styrka och längd under kvällen. Lyckades sova två timmar, ställde mig sen i duschen, väckte maken. Kl.04.15 lördag morgon åkte vi in. Jag var öppen 4 cm vid inskrivning. Började smärtlindringen med lustgas, men tyckte inte om det, blev illamående och spydde. Bad om EDA. Mitt blodtryck var skyhögt och jag läckte protein 3+ i urinen vilket oroade dom lite. Fick EDA=himmelriket
Fick värkstimulerande dropp vid 11-tiden. Krystvärkarna startade kl.12.40 och kl.13.09 kom han ut 4100 g och 53 cm lång. Undra på att det gjorde helvetiskt ont. Jag ville ge upp för det gjorde så ont. Bm fick klippa upp mig lite. Skrutten kom ut med en hand bredvid huvudet
men han skrek omedelbart.
Mitt blodtryck var fortfarande skyhögt och blodprover togs, havandeskapsförgiftning konstaterades. Fick blodtryckssänkande och stesolid, vilket knappt hjälpte. Mitt vänsterben var tre ggr så svullet som det andra så det gjordes ett ultraljud för att se om det var en blodpropp, vilket det inte var.
Jag var inte uppe och gick första dygnet alls och inte förrän andra natten började mitt blodtryck sjunka.
Något dramatiskt fast jag märkte själv inte av något.
Förlossningen startade utan slempropp och vattenavgång.
Vid själva krystvärkarna trodde jag att epiduralen skulle lindra smärtan något så jag blev helt chockad när det inte gjorde det.
Fy
vilken smärta. Kan inte påstå att jag vill gå igenom detta igen även om jag fick världens finaste pojke.