Hur slutar man amma?

Sv: Hur slutar man amma?

Ja, det är det jag menar. Har man vant sig vid en flaska välling om natten, så lär man ju fortsätta vakna även när man blir äldre, då är man ju van vid en riktig måltid som mättar på natten.

Är man däremot van vid en slurk bröstmjölk, som i rimlighetens namn inte kan mätta en fyraåring särskilt mycket, så är det tror jag mer tveksamt om man blir så hungrig utan den att man vaknar av hunger.

Min teori är alltså att om man ammar, men inte ger annan mat, på natten, så kommer barnet i takt med stigande ålder, och större måltidsstorlekar, inte längre bli särskilt mätt av bröstmjölken, och således inte heller särskilt hungrig på nätterna. Ungefär som att man som vuxen blir jättehungrig om man hoppar över lunchen, men inte om man hoppar över kaffekoppen man brukar dricka klockan två. Om man däremot ersätter bröstmjölken först med ersättning och sedan med välling, då har man ju gradvis vant barnet vid mer och mer mättande mat på nätterna, och det kommer kanske fortsätta bli hungrigt på natten. Håller man sig till bröstmjölk som nattamat så blir det ju med tiden av sig självt en mindre och mindre måltid. En slurk mjölk är ju en hel måltid för en tremånaders, men knappast ens ett mellanmål för en fyraåring.

Jag tror inte det enbart handlar om mättnad heller, inte för samtliga barn iaf. Mer snutt/mys/närhet och det kan man ju få på annat sätt också, och är det så tror jag att det är svårare att bryta.

Sonen som var närmare två när han slutade amma åt ju i princip ingenting förrens vi slutade... Vilket var en av andledningar till att jag slutade amma för att jag tyckte att han behövde få i sig mat oxå.
Men han vägrade ju även välling och gröt, även efter att vi slutade amma så han blev mätt på det han åt istället när han väl började äta. Mycket banan var det ibörjan...

När vi har avslutat "matning" av båda så började vi med att erbjuda vatten om de har vaknat, dvs även dottern som åt ersättning, ofta har de bara varit tröstiga och sedan somnat om, men ibland har man märkt att de inte har varit nöjda med vatten utan ha viljat ha något mer, med dottern så fick hon då ersättning, åt och var nöjd. Men det kanske hände 1 gång varannan vecka eller liknande när hon var över året och det planades ut väldigt fort på henne. Men hon åt en flaska välling innan hon gick och la sig oxå tills hon var närmare 4 år.
Sonen fick som sagt banan mitt i nätterna ibland om han inte var nöjd med vatten, men då var han som sagt två år och även det var vid väldigt få tillfällen men jag skulle aldrig neka mitt barn att äta om jag märkte att barnet faktiskt var hungrigt.
Men jag skulle å andra sidan inte vänja in dem på välling mitt i nätterna heller om det inte behövdes. Vi har vänner med ett barn som var otroligt aktivt dagtid och hade svårt att komma till ro och äta under dagarna, det barnet behövde välling under natten en bra bit upp i åren för att hålla vikten helt enkelt. Nu har även det barnet kommit i balans och får i sig alla mat den behöver dagtid och sover hela nätterna utan problem.

Jag tänker att välling är ju rätt mättande i jämförelse med bröstmjölk, en treåring äter ju såpass mycket riktig mat på dagarna att det är tveksamt om man skulle fortsätta vakna av hunger på nätterna om man ändå inte var van att få i sig mer än en halv dl mjölk eller hur mycket det kan bli på en amning. En flaska välling däremot, det blir man ju rätt mätt på, så är man van vid det så kan jag förstå om man fortsätter vakna.

Min erfarenhet är helt tvärtom. Med bröstmjölk vaknar de fortare eftersom de inte blir lika mätta (= måste äta oftare för att bli mätt). Med välling blir de mätta längre och behöver därför inte vakna av hunger.
Och är det mysfaktorn som spelar roll vaknar de också fortare av amning om barnet äter flaska i sin egen säng.

För oss har både amning och flaska fasat ut sig självt med tilltagande ålder (förutom för minstingen som fortfarande äter en flaska på natten).

Min dotter skulle ha ätit än på nätterna exempelvis, hon är 3.

Hur vet du det? Undrar man nyfiket.

Jag vet barn som man väntat ut upp tom 4 års ålder och där har det inte heller varit något val från barnens håll att sluta.

Jag vet inte om man kan välja att vakna på natten eller att låta bli, så jag tror att det handlar om något annat än ett val när barn slutar äta på nätterna. Jag kan i alla fall inte välja om jag ska vakna eller inte.

Vad är det som är aktuellt för ditt plastbarnbarn? Hade för mig att barnet är ganska liten, men jag kan ha fel?

11 månader idag. :love: BVC har "bestämt" att nattamningen ska upphöra, och mamman söker stöd hos mig i att fortsätta amma på nätterna. Jag lutar åt att så små barn gott kan få amma nattetid om de vill och mamman inte blir galen av sömnbrist, men det verkar vara helt emot BVC:s principer.

Det vi har intresserat oss för är just vad som händer om man inte bestämmer att barn ska sluta äta på nätterna, utan räknar med att det upphör av sig självt förr eller senare. BVC ger inte riktigt något svar på den frågan, vad jag förstår.

Hur vet du det? Undrar man nyfiket

För att vi tog "fighten" nyss :D

Jag vet inte om man kan välja att vakna på natten eller att låta bli, så jag tror att det handlar om något annat än ett val när barn slutar äta på nätterna. Jag kan i alla fall inte välja om jag ska vakna eller inte.

Vet inte riktigt om jag förstod hur du menade här?

11 månader idag. :love: BVC har "bestämt" att nattamningen ska upphöra, och mamman söker stöd hos mig i att fortsätta amma på nätterna. Jag lutar åt att så små barn gott kan få amma nattetid om de vill och mamman inte blir galen av sömnbrist, men det verkar vara helt emot BVC:s principer.

Då tycker jag att mamman ska tala om för BVC att hon tänker forts amma. Bvc/Mvc har så mycket skumt för sig ibland. Barnet vill ammas, mamman orkar och vill amma = enkel lösning.

Det vi har intresserat oss för är just vad som händer om man inte bestämmer att barn ska sluta äta på nätterna, utan räknar med att det upphör av sig självt förr eller senare. BVC ger inte riktigt något svar på den frågan, vad jag förstår.

Antingen slutar bebis självmant och trappar ut. Eller så tar mjölken slut, man sinar som mamma. I vissa fall så slutar inte barnet självmant och då får man ju besluta som mamma när det är dags att sluta ( för sin skull eller för barnets ).

Summa summarum: Jag har valt att nattmata mitt barn länge trots påtryckning av BVC. Nu fick vi ta beslutet att sluta innan hon själv fattat det beslutet. Vi är till freds med vårt beslut, bvc är lagomt snorkiga ;)

*kl*

Och när min dotter var liten så fick jag order om att väcka henne på nätterna för nattamat, det trots att hon växte som hon skulle och följde kurvan 'perfekt'.

Men så var jag aldrig en perfekt mamma eftersom jag inte kunde amma, har visserligen stora behållare, men de är tvärtomma :crazy:och tja, välling blev ju det som dottern fick istället.
Sen så sov hon mellan 20.00-07.00 utan nattamat och då blev det ramaskri på bvc så jag försökte väcka henne en period 2 ggr på natten för att mata men hon var verkligen inte sugen..
Ja som sagt, jag var en urusel mamma.. :crazy:

Hur vet du det? Undrar man nyfiket.

BVC är en rätt intressant inrättning som tyvärr inte är särskilt duktiga på det de gör... ;) Med mitt första barn höll BVC på att knäcka mig fullständigt, jag ammade 24 h om dygnet, barnet sov 5 min åt gången och BVC tanten sa åt mig att jag var tvungen att ställa in mig på att det fanns andra i livet än mig själv... Då hade jag precis berättat att maken hade gått emellan förlossningen och sin fars dödsbädd, svärfar dog 7 dagar efter förlossningen och att det dessutom drog upp min egen pappas död. Förlossningen var en katastrof som slutade i akutsnitt och jag förlorade stora mängder blod... Tack och lov för min svägerska som trots sin egen sorg över sin förlorade pappa övertalde mig att prova med lite ersättning (BVC hävdade att alla kan amma) och ta mig sjutton, ungen åt ersättning och sov för första gången två timmar i sträck.... :crazy: Sen bytte jag BVC, fick en underbar 5 barns mamma som sköterska som gav mig otroligt bra stöd.
Med andra barnet hade jag en annan sköterska men henne körde jag nog över rätt rejält, jag kände mig rätt trygg i mitt föräldraskap då och amningen fungerade utan problem och även om hon började prata om att jag skulle sluta amma osv så konstatera jag bara att vi var nöjda som det var och bytte samtalsämne. :D

Men som sagt när sonen närmade sig 2 år så orkade jag inte längre med att inte få sova på nätterna, han använde mig som napp och jag sov verkligen inte bra. Det tog som sagt bara ett par nätter innan han inte ens frågade efter bröstet, däremot så vaknar vi alla i familjen om nätterna och dricker vatten eftersom vi har det väldigt torrt inne, men det ser inte jag som ett problem. :D

*kl*

Och när min dotter var liten så fick jag order om att väcka henne på nätterna för nattamat, det trots att hon växte som hon skulle och följde kurvan 'perfekt'.

Men så var jag aldrig en perfekt mamma eftersom jag inte kunde amma, har visserligen stora behållare, men de är tvärtomma :crazy:och tja, välling blev ju det som dottern fick istället.
Sen så sov hon mellan 20.00-07.00 utan nattamat och då blev det ramaskri på bvc så jag försökte väcka henne en period 2 ggr på natten för att mata men hon var verkligen inte sugen..
Ja som sagt, jag var en urusel mamma.. :crazy:

Man är ingen dålig mamma för att man lysnar på sitt barn, snarare tvärtom.

Äsch, ge henne stöd i att göra som hon själv känner. Så länge barnet går upp i vikt tillräckligt och mår bra så spelar rutinerna man har ingen roll. Vill hon och barnet amma på nätterna så fortsätt med det. Den dagen någon av dem inte vill längre så tar man det då.

Att välja ifall man ska vakna eller ej verkar svårt. Däremot, ett barn som inte brukar erbjudas mat på natten somnar förmodligen om på egen hand, medan ett barn som är van att få bröst eller välling när det vaknar inte gör det utan vill komma upp och äta och mysa. Fast självklart kan man angående små barn fortfarande inte prata om direkta val utan mer vanor.

Att bvc är emot nattamning i det fall du berättar om, när ju både mamman och barnet vill amma var väldigt konstigt.

Första gången jag var på föräldragrupp på bvc frågade sköterskan hur många barn som sov tillsammans med föräldrarna och sa till de som fortfarande sov med sina barn att det absolut var dags att sluta med det (barnen var då 4 mån) eftersom både barn och mamma då skulle sova bättre. Istället för att prata lite om hur man kan tänka och säga att det är upp till var och en vad som känns bäst...

Var det någon som ifrågasatte bvc-sköterskan?

Jag får faktiskt lite obehagskänslor, vid flertalet tillfällen ( egen upplevda eller av vänner ) har bvc/mvc handlat mer på eget tyckande, personliga åsikter m.m och det tycker jag inte hör till jobbet sas.

Var det någon som ifrågasatte bvc-sköterskan?

Jag får faktiskt lite obehagskänslor, vid flertalet tillfällen ( egen upplevda eller av vänner ) har bvc/mvc handlat mer på eget tyckande, personliga åsikter m.m och det tycker jag inte hör till jobbet sas.

Nej, det var faktiskt ingen som sa något. Nästan alla barn sov redan i egen säng. Hon som har gruppen är samma som vi går på kontroll hos så jag visste "hur hon är" och suckade mest lite inombords.

Jag blir rätt förvånad över att det verkar finnas så många olika åsikter på bvc (jag har själv haft väldigt tur med min bvc-kontakt). Fungerar det för mamma och barn är det väl toppen?!
Fungerar det inte finns ju valet att kapa nattamningen och istället ge något annat som de förhoppningsvis sover längre på.
Men det måste ju vara helt upp till familjen ifråga hur de vill göra.

Min åsikt är att bvc bör finnas där som ett bollplank då man har frågor samt auktoritärt om de är så att de befarar att barnet far illa (ex.vis någon bestämmer sig för att amma i två år och inte ge någon som helst annan mat och barnet far illa näringsmässigt alt. någon bestämmer sig för att ge riktig mat då barnet är 3 veckor gammalt).

Men om man samsover eller ej, långammar eller ej tycker jag inte att de har något med att göra såvida inte familjen frågar om råd eller upplever att något är ett problem.

Antingen slutar den eftersom eller ej.:D Och då tar man ett nytt beslut om man vill fortsätta nattamma eller ej.
En ordentlig portion kvällsmat just innan läggning kan också dra ut på tiden innan nästa hungervak.

Vet inte riktigt om jag förstod hur du menade här?

Du nämnde något om barns val att sluta äta på nätterna, och jag tycker inte att det känns som att det direkt handlar om val. Bla därför att man inte kan välja att vakna eller inte vakna. Bara det.

Då tycker jag att mamman ska tala om för BVC att hon tänker forts amma. Bvc/Mvc har så mycket skumt för sig ibland. Barnet vill ammas, mamman orkar och vill amma = enkel lösning.

Hon fortsätter nog amma utan att tala om det för BVC. De har ju inte med det att göra, egentligen.

Men varför tycker BVC att nattätandet ska upphöra?

BVC är en rätt intressant inrättning som tyvärr inte är särskilt duktiga på det de gör... ;)

Ja, det är mycket tyckande både på BVC och MVC.

Äsch, ge henne stöd i att göra som hon själv känner. Så länge barnet går upp i vikt tillräckligt och mår bra så spelar rutinerna man har ingen roll.

Ja, det gör jag. Jag tycker att hon är väldigt stark som mamma, särskilt med tanke på sin egen bakgrund. Och jag är glad att hon vänder sig till oss med funderingar. Går upp i vikt är ett milt uttryck för denna klotformade lilla bebis som oftast är glad och nöjd. :D

Mamman har även tjafsat med BVC när hon introducerade tillägg ganska tidigt, för att mjölken inte verkade räcka riktigt, och dessutom har BVC sagt att barnet blir "bortskämt" om hon alltid lyfter upp det när det gråter. På båda dessa punkter har hon pratat med mig och min man, och gått emot BVC efter det.

Att bvc är emot nattamning i det fall du berättar om, när ju både mamman och barnet vill amma var väldigt konstigt.

Första gången jag var på föräldragrupp på bvc frågade sköterskan hur många barn som sov tillsammans med föräldrarna och sa till de som fortfarande sov med sina barn att det absolut var dags att sluta med det (barnen var då 4 mån) eftersom både barn och mamma då skulle sova bättre.

Den här bebisen skulle nog lika gärna kunna suga på något annat, egentligen, ersättning/välling har varit huvudnäringen sedan väldigt tidigt och amningen mer symbolisk. Och nu ammar mamman mer eller mindre sovande, de sover ihop alla tre, oftast.

Det känns så konstigt att BVC vill begränsa den nära kroppsliga kontakten mellan föräldrarna och så små barn!

Jag blir rätt förvånad över att det verkar finnas så många olika åsikter på bvc (jag har själv haft väldigt tur med min bvc-kontakt). Fungerar det för mamma och barn är det väl toppen?!

Min åsikt är att bvc bör finnas där som ett bollplank då man har frågor samt auktoritärt om de är så att de befarar att barnet far illa .

Ja, jag tycker att det är jättebra att BVC finns, ser alla barn, kan fånga upp när något är allvarligt på tok. Inte bara vanvård och sådant, utan även tex sjukdomstillstånd/utvecklingssvårigheter som föräldrarna på grund av bristande rutin (man får ju inte så himla många barn var) inte ser. Och att man kontrollerar att språkutvecklingen är normal etc, och kan sätta in åtgärder.

Men här riskerar ju BVC snarare att störa än stärka ett föräldraskap där man också, tycker jag, måste ta hänsyn till att risken för svår/dålig anknytning är förhöjd, pga mammans tråkiga familjebakgrund. Jag har varit väldigt orolig just på grund av det, och jag gör allt jag kan för att mamman ska känna sig stark och våga fatta egna beslut (jag har inte ens bråkat om att hon tagit nästan hela föräldraledigheten, inte ett ord om jämställt föräldraskap har kommit över mina läppar :p :D) och hitta glädje i föräldraskapet på sitt eget vis. När hennes beslut handlar om mer närhet än BVC:s åsikter, blir jag nästan gråtfärdig över BVC (och av glädje över mamman).

Hon fortsätter nog amma utan att tala om det för BVC. De har ju inte med det att göra, egentligen.

Det sa BVC till mig också, visserligen på ett rätt trevligt sätt som förslag (typ "nu behöver han ju verkligen inte mat på nätterna, det är bara en ovana") och inte som order. Men det var uppenbart att det finns en norm om att barn i en viss ålder inte ska ammas om nätterna.

Min tolkning var att de utgår från att mamman vid det laget är helt slut och egentligen inte orkar amma om nätterna, och därför borde sluta nattamma nu när det inte är strikt näringsmässigt nödvändigt för barnet.

Men det är ju många saker som avgör hur slut man är - och är man slut så är det ju det som är problemet, inte amningen i sig. Jag tänker att det också kan vara mer slitsamt med ett barn som vaknar och skriker på nätterna, som det ska värmas välling/ersättning till, än ett barn som vaknar, ammas, somnar om.

Jag kan tänka mig 3 olika punkter

1. De är oroliga över att barnen inte ska få i sig nog med "riktig" mat under dagen. Vet man med sig att det inte är så är det alltså ingenting att bry sig om.

2. De är oroliga över att föräldern inte ska orka och kanske barnet också om det blir väldigt många uppvak under natten. Inte heller något att bry sig om då man själv känner sin ork och om barnet verkar ta vara på sin sömn och är pigg och glad.

3. Det är någon konstig slags norm à la "klart man ska stiga upp tidigt på morgnarna". Jag lutar faktiskt åt att det är det sista (och då behöver jag väl inte ens nämna att det inte är något att bry sig om;))

Mamman har även tjafsat med BVC när hon introducerade tillägg ganska tidigt, för att mjölken inte verkade räcka riktigt, och dessutom har BVC sagt att barnet blir "bortskämt" om hon alltid lyfter upp det när det gråter. På båda dessa punkter har hon pratat med mig och min man, och gått emot BVC efter det.

Det där gör mig jätteledsen att höra. Personligen ser jag hellre ett mätt delammat barn än ett hungrigt helammat. Har dessutom bekanta vars barn faktiskt svalt eftersom det inte kom ut nog mycket mat (de blev inlagda).

Det känns så konstigt att BVC vill begränsa den nära kroppsliga kontakten mellan föräldrarna och så små barn!

Det tycker jag med. Kanske extra speciellt om de nu varit emot delamning tidigare och NU vill begränsa amningen?!

Men här riskerar ju BVC snarare att störa än stärka ett föräldraskap där man också, tycker jag, måste ta hänsyn till att risken för svår/dålig anknytning är förhöjd, pga mammans tråkiga familjebakgrund. Jag har varit väldigt orolig just på grund av det, och jag gör allt jag kan för att mamman ska känna sig stark och våga fatta egna beslut (jag har inte ens bråkat om att hon tagit nästan hela föräldraledigheten, inte ett ord om jämställt föräldraskap har kommit över mina läppar :p :D) och hitta glädje i föräldraskapet på sitt eget vis. När hennes beslut handlar om mer närhet än BVC:s åsikter, blir jag nästan gråtfärdig över BVC (och av glädje över mamman).

Jag blev också glad över mammans närhet med sitt barn trots att jag inte känner henne på något sätt annat än de du skrivit på Buke.

Jag undrar om du kanske skulle följa med på BVC någon dag....:angel::devil:

Det där låter helt hemskt ärligt talat. Som förälder hade jag helt tappat förtroende för bvc-människan.

Då förstår jag.
Jag tror mitt val av ordet "val" feltolkades, eller fick fel innebörd. Men nej val i den bemärkelse är det ju inte, jag skulle ha använt ordet vana istället.

Nej BVC har inget med huruvida man fortsätter att nattmata, absolut inte. Jag tycker att det är obehagligt att BVC i så stor utsträckning väljer att uttrycka sina personliga åsikter, eget tyckande i frågor som rör barn. Det är inte professionellt och hör inte hemma på jobbet.

Det sa BVC till mig också, visserligen på ett rätt trevligt sätt som förslag (typ "nu behöver han ju verkligen inte mat på nätterna, det är bara en ovana") och inte som order.

Ja, jag vet ju inte hur det formulerades i det här fallet, jag vet bara hur det landade. Om du förstår hur jag menar. Nu pratar vi ju också om en ganska ung mamma som kanske är lite taggig och i auktoritetstrots.

3. Det är någon konstig slags norm à la "klart man ska stiga upp tidigt på morgnarna". Jag lutar faktiskt åt att det är det sista (och då behöver jag väl inte ens nämna att det inte är något att bry sig om;))

Jo, det är ju vad vi alla tror´och tycker. Men lite jobbigt blir det ju ändå, lätt.

Jag blev också glad över mammans närhet med sitt barn trots att jag inte känner henne på något sätt annat än de du skrivit på Buke.

:love: Ja, det är jätteskönt att det går så bra. Pappan är bra också, och han kommer tack och lov från en stabil familj, som bor i samma stad. De ger mer familjestruktur kring den lilla familjen än vad vi gör, egentligen, delvis för att de är så många (pappan har fyra bröder).

Jag undrar om du kanske skulle följa med på BVC någon dag....:angel::devil:

Det bestämdes idag att min man ska följa med nästa gång! Han är snällare än jag, och dessutom står han egentligen den unga mamman närmare än jag (de är släkt, så han har känt henne sedan hon föddes).

Alla!

Skönt att alla tänker som jag!

BVC var väldigt bra när den lille plutten var magsjuk och uttorkad, så mamman litar nog ändå på dem i frågor som hon inte kan lösa själv, tex medicinska. Sen går man väl inte dit så ofta efter ettårsdagen, om barnet är friskt? Jag minns det som att vägandet, mätandet och råden avtog drastiskt ganska snart.

Liknande trådar

Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 627
Senast: amsway
·
Kropp & Själ Jag har börjat vakna tidigt (ofta mellan 4 och 5) på morgonen, av att jag mår illa och/eller är hungrig. Det är så pass att jag inte kan...
2
Svar
27
· Visningar
1 293
Senast: Enya
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 349
Katthälsa Hur fodrar ni helst om ni kan välja? Antal måltider per dag? Hur ofta? Jag har tänkt att jag vill försöka ge Ping mat fler gånger per...
2
Svar
23
· Visningar
1 673
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar