Hur slutar man amma?

Sv: Hur slutar man amma?

knapplån

Min pojke är sju månader och till helgen ska vi också sluta nattamma, det ska bli så skönt! Jag ammar en hel del dagtid och fortsätter gärna med det, men nätterna är ganska oroliga och det börjar bli rätt jobbigt. Jag börjar snart jobba också, lika bra att ha det avklarat då.

Men hur länge ska man hålla ut utan att mata? Precis hela natten tills de normalt brukar vakna för dagen (i vårt fall ca 6.30)? Eller någon gång tidig morgon?

Alltså, de måste ju få mat om de är hungriga (det är i alla fall min uppfattning), man ger alltså välling eller ersättning istället för bröstet.
De blir ju betydligt mättare (speciellt med välling) vilket gör att målen glesar ur sig hur som.

Ok, nej här ska vi sluta äta på nätterna helt, det får han göra på dagarna istället.

Jo, jag tror också man måste ha bestämt sig. När jag berättade för sambon sa han bara "jaja, jag vet hur det slutar. Du ligger här med oss och låter det fortsätta", men nej. Jag har bestämt mig nu!

Tror jag...:angel:

Jag skulle inte ha hjärta att sluta så tidigt som vid 7 månader. Jag har jobbat sedan sonen var 7,5 månader. Visst har jag varit trött ibland, men att tvinga honom att låta bli att äta på nätterna har inte slagit mig in?

De gånger min son inte varit nöjd med bröstet har vi varit upp och ätit gröt också. Senast för någon vecka sedan bara...

Ok, nej här ska vi sluta äta på nätterna helt, det får han göra på dagarna istället.

Fast de har ju tillväxtperioder som gör att de faktiskt behöver få äta även under nätterna... Dottern som amningen inte fungerade alls på åt ersättning periodvis upp till ett års ålder på nätterna, man märker ju ganska så snabbt om de är hungriga eller om de "bara" vill bli tröstade. Varför ska ett barn behöva vara hungrigt?

kl

Jag slutade nattamma när jag kände att hon inte ammade för att hon var hungrig, bara för att snutta.
Och eftersom hon vägrade välling o ersättning så var det viktigt att hon kunde äta sig mätt innan sängdags och jag visste att hon klarade sig på det.
Så när vi slutade nattamma fick hon ingenting alls under natten.

Fast de har ju tillväxtperioder som gör att de faktiskt behöver få äta även under nätterna... Dottern som amningen inte fungerade alls på åt ersättning periodvis upp till ett års ålder på nätterna, man märker ju ganska så snabbt om de är hungriga eller om de "bara" vill bli tröstade. Varför ska ett barn behöva vara hungrigt?

Den här inställningen har jag faktiskt bara hittat här på Bukefalos!

Både på min bvc och på de bvc där mina vänner går får man informationen att i normalfallet så kan man absolut vänja av barnet vid mat på natten i 7-månadersåldern (som morgon kan räknas ca kl 05 och framåt så i vårt fall skulle det bli 8 timmar utan mat) och att barnet kommer att anpassa sig och äta mer på dagen istället. På 1177 står att "De flesta barn klarar sig utan nattmål från cirka sex månaders ålder", samma sak stod på Growing People som inte finns längre men som rekommenderades av vården. I skriftlig information vi fått från bvc (skriven av barnläkare) står ungefär samma. Så jag har inte ett dugg dåligt samvete faktiskt.

Tillväxtperioder har jag inte hört talas om, däremot är det väl bra att kolla med bvc gällande det enskilda fallet vilket jag gjort.

Barn är ju individer och alla barn är inte redo att äta enbart på dagtid så tidigt. Men jag är helt övertygad om att du känner ditt egna barn så väl att du känner om barnet äter för att det är "av vana" eller för att barnet behöver :)

Tack, ja det är jag också övertygad om!

Både på min bvc och på de bvc där mina vänner går får man informationen att i normalfallet så kan man absolut vänja av barnet vid mat på natten i 7-månadersåldern (som morgon kan räknas ca kl 05 och framåt så i vårt fall skulle det bli 8 timmar utan mat) och att barnet kommer att anpassa sig och äta mer på dagen istället. På 1177 står att "De flesta barn klarar sig utan nattmål från cirka sex månaders ålder", samma sak stod på Growing People som inte finns längre men som rekommenderades av vården. I skriftlig information vi fått från bvc (skriven av barnläkare) står ungefär samma. Så jag har inte ett dugg dåligt samvete faktiskt.

Fast att de överlever rent näringsmässigt utan nattamning är ju inte samma sak som att det är vad trivs bäst med.

Mitt barn fick bestämma själv, och ville definitivt inte sluta nattamma i sjumånadersåldern. Jag hade säkert kunna tvinga igenom ett slut utan att barnet hade fått näringsbrist, men helt uppenbart var det ingenting barnet självt tyckte var nödvändigt.

Vid tio månader började han äta mindre på nätterna, kanske bara en gång. Det gick väldigt smärtfritt, helt enkelt så att han inte vaknade längre, utan sov istället. Vid tretton månader ville han inte amma alls längre, också extremt smärtfritt.

Sen är det såklart jobbigt för mamman, särskilt om man jobbar på dagarna, eftersom det är svårt att hinna sova tillräckligt då, och av den anledningen kan man vilja avsluta amningen, för sin egen skull.

En stor fördel som jag ser det med att barnet får avsluta själv är dels att det blir så väldigt enkelt att vänja av då, dels att man får ett barn som inte senare behöver vänjas av med napp, och senare med välling. Utan när amningen är avslutad är det liksom slut på alla bebismatvanor, nappar och nappflaskor inkluderade, och man behöver inte ha specialmat och specialprylar längre.

Nej, och om eller när det blir för jobbigt för mamman, så kan hon naturligtvis avsluta amningen, för sin egen skull. Precis som jag skrev.

Hur länge man orkar amma på nätterna är ju rimligen individuellt. Och de flesta barn lär ju i något läge välja att avsluta amningen nattetid. Frågan är väl snarare vem som ledsnar först?

Fast att de överlever rent näringsmässigt utan nattamning är ju inte samma sak som att det är vad trivs bäst med.

Ja, det förstår jag också. I detta fallet går helt enkelt mitt behov av att sova före hans behov av att komma upp och ha mig som napp ca 5 gånger/natt. Jag tror faktiskt också att det kan vara skönt för honom själv att få sova flera timmar i sträck, nu är nätterna väldigt oroliga.

Mitt barn fick bestämma själv, och ville definitivt inte sluta nattamma i sjumånadersåldern. Jag hade säkert kunna tvinga igenom ett slut utan att barnet hade fått näringsbrist, men helt uppenbart var det ingenting barnet självt tyckte var nödvändigt.

Vid tio månader började han äta mindre på nätterna, kanske bara en gång. Det gick väldigt smärtfritt, helt enkelt så att han inte vaknade längre, utan sov istället. Vid tretton månader ville han inte amma alls längre, också extremt smärtfritt.

Vad skönt att det gick smärtfritt för dig! Jag hade dock inte tyckt att det var smärtfritt att ha det som vi har det nu fram till att han är 10 mån.

Fast alla barn vill inte sluta äta på natten självmant.

Nu blir jag nyfiken, frågan är aktuell för mitt plastbarnbarn, nämligen.

Där säger BVC som du säger, och vi undrar vad det betyder. De barn som inte slutar äta självmant, hur gamla är de? Är det så att en del barn fortsätter att äta på nätterna upp i vuxen ålder om man inte hindrar dem? Eller vad betyder det du skriver? Att de slutar äta på nätterna vid 3 år, 6 år, 27 år?

Jag känner till 4-åringar som fortfarande krävde välling på nätterna. Där fick föräldrarna till slut styra upp det så barnen slutade äta på nätterna.
Vet dock inte hur vanligt det är.

Mina barn har inte fått välling på nätterna efter avslutad nattamning (runt 1 år var alla). Kändes dumt att tvinga barnen sluta med två vanor.

Där säger BVC som du säger, och vi undrar vad det betyder. De barn som inte slutar äta självmant, hur gamla är de? Är det så att en del barn fortsätter att äta på nätterna upp i vuxen ålder om man inte hindrar dem? Eller vad betyder det du skriver? Att de slutar äta på nätterna vid 3 år, 6 år, 27 år?

En "hel natt" som bvc talar om ska motsvara ca 5h sömn. Det har vår kille gjort av med redan vid ettiden på natten om han somnar kl. 20.00.

Våra barn har alla ätit på nätterna fram till ca 2 års ålder trots att de ätit ordentligt dagtid. Sedan har det försvunnit av sig självt.
Efter amningstiden (7,5 mån resp. 1 år innan de självmant slutade) så har en vällingflaska i sängen gjort att matningen skötts själv av barnet.

Jag tänker mig att småbarn precis som hästar har små magsäckar som behöver fyllas ofta. Mat var ca var 3:e timme dygnet runt är normalt och eftersom kan de hoppa ett mål (företrädesvis nattetid då...;)) men det tar tid innan magsäcken är så stor att den kan fyllas så mycket att de står sig längre tid än så.

Jag tycker att det låter jättehårt att sluta amma mot barnets vilja samtidigt som man inte ersätter amningen med någonting men det är ju bara min personliga åsikt, folk får ju göra precis som de vill.

Vårt bvc har inget emot nattätning så länge som det huvudsakliga intaget sker dagtid. Får man så skev fördelning att den mesta matningen sker nattetid så måste man försöka vända trenden, kanske inte speciellt för barnets skull utan mer för att föräldrarna ska orka.

Min dotter skulle ha ätit än på nätterna exempelvis, hon är 3. Jag vet barn som man väntat ut upp tom 4 års ålder och där har det inte heller varit något val från barnens håll att sluta.

Vad är det som är aktuellt för ditt plastbarnbarn? Hade för mig att barnet är ganska liten, men jag kan ha fel?

Huruvida nattätande 27:åringar har ätit konstant på natten sedan dom föddes kan jag inte ge dig något svar på.

Vad skönt att det gick smärtfritt för dig! Jag hade dock inte tyckt att det var smärtfritt att ha det som vi har det nu fram till att han är 10 mån.

Du missförstår, jag syftade på avvänjningen. Det var väldigt smärtfritt att sluta amma på nätterna, eftersom barnet helt enkelt inte vaknade för att äta längre.

Att amma minst varannan timme hela nätterna var inte alls smärtfritt utan rätt slitsamt, framförallt de fem månaderna som jag kombinerade det med att jobba. Fast jag är rätt blödig, så för mig hade det varit tuffare att vänja av i förtid, särskilt som jag hade en bebis som mycket uppenbart var jätteförtjust i att amma.

Min dotter skulle ha ätit än på nätterna exempelvis, hon är 3. Jag vet barn som man väntat ut upp tom 4 års ålder och där har det inte heller varit något val från barnens håll att sluta.

Vad är det som är aktuellt för ditt plastbarnbarn? Hade för mig att barnet är ganska liten, men jag kan ha fel?

Huruvida nattätande 27:åringar har ätit konstant på natten sedan dom föddes kan jag inte ge dig något svar på.

Men har de barnen ammats på nätterna till tre-fyra års ålder då, eller har föräldrarna ersatt amningen med välling, och barnen vant sig vid det och inte velat sluta?

Jag tänker att välling är ju rätt mättande i jämförelse med bröstmjölk, en treåring äter ju såpass mycket riktig mat på dagarna att det är tveksamt om man skulle fortsätta vakna av hunger på nätterna om man ändå inte var van att få i sig mer än en halv dl mjölk eller hur mycket det kan bli på en amning. En flaska välling däremot, det blir man ju rätt mätt på, så är man van vid det så kan jag förstå om man fortsätter vakna.

Senast ändrad:

Det vanligaste är väl att man har ersatt amningen med ersättning alt välling.

Ja barnen vänjer sig, äter av vana.

Liknande trådar

Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 627
Senast: amsway
·
Kropp & Själ Jag har börjat vakna tidigt (ofta mellan 4 och 5) på morgonen, av att jag mår illa och/eller är hungrig. Det är så pass att jag inte kan...
2
Svar
27
· Visningar
1 293
Senast: Enya
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 349
Katthälsa Hur fodrar ni helst om ni kan välja? Antal måltider per dag? Hur ofta? Jag har tänkt att jag vill försöka ge Ping mat fler gånger per...
2
Svar
23
· Visningar
1 673
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar