Hur slutar man amma?

trazel

Trådstartare
Sonen är knappt ett år. Jag känner att jag tycker det är dags att sluta amma, något som inte är poppis hos honom. ;)

Han äter bra på dagarna men vill ändå ammas på nätterna. Välling äter han inte, han tycker inte om det.

Han får en stor portion gröt innan vi går och sover, men vaknar ändå ett par tre gånger varje natt och ger sig inte förrän han fått ammas. Det verkar inte som att han är hungrig, utan mer för mysets skull... Han har dessutom blivit så hårdhänt så det gör ont nu när han äter (jag kan alltså inte somna om under tiden som jag kunnat tidigare).

Hade han ätit välling hade vi väl kunnat erbjuda det, men hur gör man nu? :p Vi samsover, så närhet får han ju ändå på nätterna...

Några kloka råd eller tips?

Sv: Hur slutar man amma?

Vår grabb som iof bara är knappt 6 månader slutade äta så ofta på nätterna när han fick egen säng och eget rum. Innan kunde han äta 3-6 gånger/natt, nu mera är vi nere på 1-3 gånger. Han använde mig som en levande napp men när jag inte fanns jämte honom varje gång han vaknade till så försvann behovet och nu stoppar han in ett gosedjur eller snuttefilt i munnen ibland istället.

Äter han ersättning?

Får han bara gröt på kvällen? Vi ger gröt någon timme innan läggdags och sedan får hon ersättning/välling just innan hon ska sova, då klarar hon sig hela natten.

Jag bytte ut nattamningarna mot flaska och ammade bara en sväng på kvällen sedan slutade jag helt och ungefär i samma veva slutade hon äta öht på natten.

Vi samsov o jag agerade levande napp åt dottern tills hon började äta kvällsgröt + fick eget rum. Var väl nästan ett år?
Tog ett par kvällar m uppvak, men sen dess har hon sovit utan nattmat hela nätter. Äter gröt (senare tid macka, mjölk) ca en timme innan läggdags.

Trodde aldrig det skulle gå eftersom hon var så snuttig men vägrade både napp o nappflaska. Men vi sov så illa när vi samsov och jag märkte tydligt att hon bara snuttade, inte åt.

Men alla barn är olika med olika behov. Man får prova o se! :)

Jag kan berätta hur vi gjorde. :)

Jag fick sluta nattamma väldigt tvärt när jag hamnade på sjukhus när dottern var 8 månader. Vi samsov(er) också och dottern har varit vällingvägrare (och hon ville inte heller ha napp) från tidig ålder. Nu blev det ju så för oss att jag var borta ett par nätter och min sambo fick ta avvänjningen. Dottern fick gröt innan läggdags och sen vatten i nappflaska när hon vaknade och var missnöjd. Redan andra natten var hon nöjd med att snutta lite vatten och somnade om väldigt fort. Vi fortsatte med vatten i flaska även efter att jag kommit hem och när hon var 10 månader ville hon helt plötsligt ha napp. Sen dess (hon är 2 år nu) räcker det med att plutta i nappen när hon vaknar på natten.

Vår dotter snuttade extremt mycket på nätterna så det var bara bra att jag hamnade på sjukhus och tvingades avsluta projektet amning. Hon kunde "vakna"/väcka mig 10-15 ggr/natt för att ammas och då jag upplevde amningen som rätt obehaglig kunde jag inte somna om medan hon åt/snuttade. Det funkade absolut inte när jag började jobba, jag var helt slut på morgonen eftersom jag aldrig fick sova ordentligt. När jag slutade amma sov dottern bättre och vaknade bara runt 3 ggr/natt.

Nej, han äter inte någon ersättning. Han får gröt och sedan brukar han ammas i sängen så han lugnar ner sig och kan sova. På dagarna somnar han utan amning, så det tror jag inte är något större problem att ta bort men just nätterna...

Ska prova med vatten i flaska och se vad han säger! :)

Sonen var närmare två när vi slutade men vi gjorde som så att maken tog med sig sonen och gick och la sig i gästrummet på kvällen när vi hade bestämt att vi skulle sluta. Maken tröstade med närhet, bar och sjöng och erbjöd vatten i nappflaska, ganska så snabbt somnade sonen om och efter ett par nätter kom de tillbaka till våran säng, i början fick maken ta honom "omnattningen" i våran säng oxå men efter 2 nätter kunde jag oxå trösta honom genom att vara nära och han var nöjd utan att amma. Jag såg dock till att vara rejält påklädd oxå. :D

*kl*
Vi samsov också och jag körde BH, t-shirt och NEJ. Hade förklarat innan att mjölken var slut (hon var då 18 mån). Det blev några tunga nätter men det släppte fort, mycket lättare än jag trodde.

Jag vet inte om min son är ovanligt dum eller om det händer mycket på ett halvår, men att förklara för honom att det är slut fungerar inte i alla fall. :p

Snurrfian: Jag har funderat på att jag ska gå och lägga mig i gästrummet kanske. Fast jag vill ju sova med mina killar... :angel: Får göra det om det inte räcker med kläder på och vatten! ;)

Jag vet inte om min son är ovanligt dum...

Hahhaa jag dööör :rofl:

Min kompis slutade amma i samband med att hon skulle åka bort och det hade gått lysande, så du kanske kan sova i något annat rum eller lämna bort till farmor/mormor över natten?

Jag tror inte han är ovanligt dum på riktigt. ;) Men det händer absolut mycket på det där halvåret mellan 1 och 1½ år. :)

Madick: Jag inser nu att det kan tolkas på ett helt annat sätt än vad jag tänkte mig när jag skrev det. Det var inte alls min mening att driva med ditt svar om du tolkat det så. Påklädning är ett bra tips kan jag tro! :D

Sov tre nätter i gästrummet, sedan har han glömt vad ammning är... Min äldre son var precis likadan som din. Fick gröt men vägrade välling. Tills vi slutade amma! Pappan tog tre nätter, efter det började han gilla vällingflaskan och sedan var det inga problem längre.

Lycka till!

Jag tror inte han är ovanligt dum på riktigt. ;) Men det händer absolut mycket på det där halvåret mellan 1 och 1½ år. :)

Madick: Jag inser nu att det kan tolkas på ett helt annat sätt än vad jag tänkte mig när jag skrev det. Det var inte alls min mening att driva med ditt svar om du tolkat det så. Påklädning är ett bra tips kan jag tro! :D

Ingen fara :D

Men prova ändå att säga "slut" om han vill ha.

Min mjölk försvann ju när jag trappade ner amningen. Det gjorde skitont att försöka amma när det nästan inte fanns någon mjölk. Emil vägrade också välling, ända tills den natten jag sa att nu är det stopp. Han var aldrig riktigt hundra vaken när han vaknade och ville ha mat på natten, men kunde absolut inte somna om utan, för då vaknade han minsann till.
Jag erbjöd honom välling i flaska och sedan den dagen har han druckit välling utan att protestera. Inte på dagen när han är medveten om vad han gör, det kom senare, men på natten funkade det super.

Det är på det bröstet som det varit minst produktion som det gör ondast, så det ligger nog något i det du skriver. De senaste månaderna har det känts likadant i bröstet (det har alltså varken varit spänt eller känts speciellt "urtömt") hela tiden, oavsett han ammat från dem eller inte. Jag har bara antagit att det anpassat sig efter rutinen eftersom vi kört på samma amningsrutiner i flera månader. Men det kanske är slut i det bröstet nu helt enkelt. När jag är vaken och ammar på det bröstet så känner jag ju dock att det rinner till och att det kommer något.

I natt är sista natten han ska ammas, sen är det slut! Då går jag och lägger mig i gästrummet. Får passa på när jag ska jobba dagarna efter så pappan är hemma och ledig på dagarna. Jag antar att han kommer få en kamp på nätterna om vi säger så. :angel:

Våran son var väldigt snuttig också på nätterna. När han var ca 8 månader så blev det för jobbigt (han ville snutta varannan timme) så vi slutade tvärt med att amma på natten. Han fick amma innan han gick och la sig och sedan på morgonen. Han var såklart jätte ledsen de första nätterna, men han lärde sig oväntat snabbt att han inte fick tutte på natten.

Vi fick gå och vyssa och vagga väldigt mycket i början.
Men när han väl vant sig så sov han jätte bra och dessutom i sin egen säng.

Vi erbjöd honom välling varje kväll (även fast han inte ville ha flaskan först) och rätt som det var en kväll så åt han allt.
Han har aldrig haft napp eller så, men efter att vi slutade amma så har han en snuttetrasa och ett favoritgosedjur.

Lycka till hur ni än gör.

Kanske nån redan har skrivit det, men om du pumpar och ger i flaska för att vänja honom? Så kanske det går av bara farten med ersättning eller välling sen..?
Tyvärr inga andra goda råd, bara en tanke. Vår kille slutade i princip äta på nätterna av sig själv vid ca 4 månader. Inser mer och mer vilken tur vi har haft! Har aldrig samsovit och kommer inte göra det om vi får fler heller, det funkar säkert jättebra för många men jag har hört så många som får barn som vill fortsätta snutta i högre ålder på natten.

Det finns inget att pumpa. Jag är rätt övertygad om att det inte skulle komma nåt om jag pumpar, det är H som lyckas suga ur de sista dropparna bara... ;)

Jag tänker lägga mig i gästrummet så jag inte finns "tillgänglig" ett par nätter, så får vi hoppas att det löser sig av sig självt! :)

Det som jag spontant känner är att man verkligen måste ha bestämt sig, för det är ofta lite jobb under de första nätterna och då är det lätt att man är trött och släpper efter.

Talar från egen erfarenhet men vet också andra föräldrar som skriver under.

När vi väl bestämde oss för att nattmatandet skulle få ett slut så gick det fort, men som sagt de första nätterna var lite kämpiga. Det gick dock fort över :)

knapplån

Min pojke är sju månader och till helgen ska vi också sluta nattamma, det ska bli så skönt! Jag ammar en hel del dagtid och fortsätter gärna med det, men nätterna är ganska oroliga och det börjar bli rätt jobbigt. Jag börjar snart jobba också, lika bra att ha det avklarat då.

Men hur länge ska man hålla ut utan att mata? Precis hela natten tills de normalt brukar vakna för dagen (i vårt fall ca 6.30)? Eller någon gång tidig morgon?

Liknande trådar

Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 627
Senast: amsway
·
Kropp & Själ Jag har börjat vakna tidigt (ofta mellan 4 och 5) på morgonen, av att jag mår illa och/eller är hungrig. Det är så pass att jag inte kan...
2
Svar
27
· Visningar
1 293
Senast: Enya
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 349
Katthälsa Hur fodrar ni helst om ni kan välja? Antal måltider per dag? Hur ofta? Jag har tänkt att jag vill försöka ge Ping mat fler gånger per...
2
Svar
23
· Visningar
1 673
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar