Jo exakt. Jag är inte helt för den omvandlingen helt enkelt, de kunde byggt nytt, inte omvandlat Och det har nog bidragit en del till Svenska folkets hemska skuldsättning. Jag är inte längre för helt marknadsanpassade hyror, men jag tycker att hyresvärden ska kunna få ta ut en större hyreshöjning för "läge" än för "badrumskakling" eftersom nästan alla vill ha läge, nu har jag för mig att det är tvärtom med det.På grund av att hyrorna inte fullt ut marknadsanpassas är det ju ofta ett av två alternativ att omvandla hyresrätt till bostadsrätt. Detta i sin tur trycker ut de ekonomiskt svagare till randområdena, till kasernerna.
För att behålla hyresrätter i centrala delar måste hyrorna få anpassas till lägenheternas värde.
Hyrorna rasar uppåt väldigt snabbt på nybyggen, antagligen för att man inte kan höja dem senare utan "badrumskakling", medan de står nästan helt stilla på äldre hus. De äldre husen borde tillåtas bära en större del av kostnaden för nybyggen. (Det fungerar inte att en central fyra har lägre hyra än en nybyggd tvåa i förort.) Dvs hyresmarknaden tycker jag ska liberaliseras men kanske inte släppas helt fri, jag tror nämligen att de skulle kunna ta väldigt mycket i hyra innan någon inte skulle flytta in. Folk svälter hellre än bor under en bro och det finns just nu akut för få bostäder.