Det där skulle jag gärna se prövat någonstans. Om du har privata konton kan din arbetsgivare knappast reglera vad du får skriva - däremot om du har jobbkonton.
På mitt jobb finns önskemål om att vi ska ha fb-och twitterkonton i vår yrkesroll. En del blandar, de använder sina konton både privat och för jobbet. Några har valt att ha två fb-konton, ett privat och ett som yrkesperson. Själv har jag valt privat fb-konto och helt och hållet yrkesperson på twitter. Min arbetsgivare har absolut inga synpunkter på vad jag skriver på min fb.
På facebook är det väldigt viktigt att man är privatperson, inte är vän med sina patienter (fler än man anar som vill vara facebookkompis med doktorn) och att man är medveten om att många kan läsa.
Därför skriver jag aldrig (där heller) om mina patienter, lägger aldrig upp bilder från jobbet annat än på mitt skrivbord eller något annat neutralt och då bara om det är relevant.
Det har hänt att sjukvårdspersonal har lagt upp bilder från operation, bilder på patienter, eller skrivit om patienter.
Det är väldigt stort no-no på det.
Jag är medveten om att även mina patienter läser på nätet. Hittills har jag aldrig skrivit något jag inte kan stå för, varken som läkare eller som Cilla.
De av mina patienter som är nyfikna kan få reda på att jag är hästtjej, mamma, råttuppfödare, Angelhead, feminist, antirasist, vegetarian och vänster. Glad ibland, ledsen ibland.
Inget av det är hemligt eller påverkar min yrkesroll.