Hur ska sjukvårdens tillkortakommanden lösas?

Och eftersom läkarna ändå är inkompetenta klåpare rationaliserar man helt enkelt bort dem. Patienten behöver inte träffa någon mellan MR och IVO, det blir både rationellt, billigt och humant :up:
Det där är inte så förtvivlat galet som det kan låta. Tänk dig en internationell databas (läs: Newton) där alla, eller åtminstone en stor andel av, MRT- och CT-volymer som skapas worldwide läses in, analyseras och indexeras. Efter några hundra tusen patienter kan även ett rätt trubbigt AI-system avgöra vilka fynd som säkert är maligna, vilka som kräver biopsier för att veta, och vilka som är ofarliga variationer.
Tyvärr är det inte odelat positivt. Först och främst är det inte helt rationellt, eftersom en helkropps MRT tar rätt lång tid. CT går snabbare, men helkropp ger å andra sidan en rätt bastant stråldos. Och det finns gott om diagnoser som varken går snabbare eller blir säkrare med bilddiagnostik.
Sedan var det biten med billigt och humant. Sannolikt bleve det ingetdera. Mängden bifynd, med tillhörande etiska och medicinska överväganden, skulle innebära en direkt systemhotande belastning. Den problematiken finns redan idag...
 
Billigt vete sjutton om det blir. 27000 för helkropps-MR är inte särskilt billigt per capita. Och utan kompletterande bedömning och provtagning är MR som att leta efter en nål i en höstack.

Många fynd som hittas är egentligen bara bifynd som inte gör nåt väsen av sig. typexempel på hur hälsoångest utvecklar sig. Man ska åtgärda det som är problem, inte skapa andra problem.

Och med tanke på att en stor andel sjukskrivningar i dagsläget görs pga psykiskt illabefinnande, så kan ångest vara mer handikappande och begränsande än en person som har fått båda benen amputerade.
 
Det där är inte så förtvivlat galet som det kan låta. Tänk dig en internationell databas (läs: Newton) där alla, eller åtminstone en stor andel av, MRT- och CT-volymer som skapas worldwide läses in, analyseras och indexeras. Efter några hundra tusen patienter kan även ett rätt trubbigt AI-system avgöra vilka fynd som säkert är maligna, vilka som kräver biopsier för att veta, och vilka som är ofarliga variationer.
Tyvärr är det inte odelat positivt. Först och främst är det inte helt rationellt, eftersom en helkropps MRT tar rätt lång tid. CT går snabbare, men helkropp ger å andra sidan en rätt bastant stråldos. Och det finns gott om diagnoser som varken går snabbare eller blir säkrare med bilddiagnostik.
Sedan var det biten med billigt och humant. Sannolikt bleve det ingetdera. Mängden bifynd, med tillhörande etiska och medicinska överväganden, skulle innebära en direkt systemhotande belastning. Den problematiken finns redan idag...
Ja, så långt kommen skulle jag just säga det - den problematiken finns väl redan?

Kommer att tänka på en närliggande grej: idag kan man ju testa sig för anlag för svåra sjukdomar som ligger i släkten. Hypotetiskt exempel: livmodercancer. Säg att jag har det i släkten, testar mig, har anlaget, bryter ihop och opererar bort hela paketet. Just in case. Sedan hade jag kanske ändå inte fått cancern. Då var det i onödan. Visserligen hade jag förmodligen fått betala kalaset själv, men i alla fall sjukskrivningen efteråt hade ju kostat antingen min arbetsgivare, eller samhället, eller båda.
 
Men hur gör du om du själv blir sjuk? Får du vara patient då eftersom du är läkare 24/7?
Inte kan väl läkare och annan sjukvårdspersonal bli sjuka???
Fräckt.
Inte nog med att personal av alla kategorier förväntar sig att kunna ha lunchrast (fast det är det i ärlighetens namn inte många avdelningssköterskor som förväntar sig). Men de kan tänka sig ha fräckheten att bli sjuka också?!
Och VAB ska vi inte tala om. Oförskämt att ha barn som kan bli sjuka.
 
Helt ärligt så tycker jag man ska vara försiktig med att uttala sig raljerande oavsett yrke. Och vissa yrken, däribland läkare, bör vara mer försiktiga.

Ingen av er är anonyma (av de läkare jag vet som skrivit i tråden). Jag är inte heller anonym. Vi har även på mitt jobb en del regler om hur vi uttalar oss i sociala medier och en av dem är att vi måste hålla i bakhuvudet hela tiden att vi alltid kan bedömas att företräda organisationen.

Jag har inte läst hela den här tråden, den intresserar mig inte så mycket, men jag har sett just detta flera gånger. Jag förstår att ni syftar till bukeanvändare etc etc men ni har ingen aning om hur många av era patienter som faktiskt läser härinne och kanske tar åt sig.
 
Vi har även på mitt jobb en del regler om hur vi uttalar oss i sociala medier och en av dem är att vi måste hålla i bakhuvudet hela tiden att vi alltid kan bedömas att företräda organisationen.

Det där skulle jag gärna se prövat någonstans. Om du har privata konton kan din arbetsgivare knappast reglera vad du får skriva - däremot om du har jobbkonton.

På mitt jobb finns önskemål om att vi ska ha fb-och twitterkonton i vår yrkesroll. En del blandar, de använder sina konton både privat och för jobbet. Några har valt att ha två fb-konton, ett privat och ett som yrkesperson. Själv har jag valt privat fb-konto och helt och hållet yrkesperson på twitter. Min arbetsgivare har absolut inga synpunkter på vad jag skriver på min fb.
 
Nej. Det gör hon inte. Hon för inte talan å någon läkarkårs vägnar utan framför sin egen åsikt som människa.

Och kom ihåg att även läkare är patient ibland.
Gäller det även för nämndemän som uttalar sig nedlåtande om våldtäktsoffer, om utlänningar etc också, om det sker privat? Om lärare som är rasister? Om poliser som slår sina flickvänner privat?

Nej, det är inte alls jämförbart m Cillas uttalanden. Inte på kartan. Men jag håller å andra sidan inte med dig om att åsikter privat inte påverkar hur jag ser på yrkespersonen.
 
Det där skulle jag gärna se prövat någonstans. Om du har privata konton kan din arbetsgivare knappast reglera vad du får skriva - däremot om du har jobbkonton.

På mitt jobb finns önskemål om att vi ska ha fb-och twitterkonton i vår yrkesroll. En del blandar, de använder sina konton både privat och för jobbet. Några har valt att ha två fb-konton, ett privat och ett som yrkesperson. Själv har jag valt privat fb-konto och helt och hållet yrkesperson på twitter. Min arbetsgivare har absolut inga synpunkter på vad jag skriver på min fb.

Prövat är kanske en sak. Men min man får inte skriva illa om hans företag på sociala medier.

Jag anlitade tex inte en grävfirma där en av grävarna är ett riktigt fult nättroll som skriver fruktansvärda saker. På hans profil står det var han jobbar. Jag berättade det för hans chef, min granne. Han var inte jättenöjd.
 
@mandalaki allt handlar inte om lagar och regler. Det finns begrepp som etik och moral också, och helt enkelt vad som är lämpligt att göra.

Hade läkarna i tråden varit anonyma hade jag inte haft några synpunkter alls.

Jag pratar inte om läkarna i tråden, utan om ditt påstående att arbetsgivare har rätt att styra vad anställda skriver i sociala medier som privatpersoner.

Prövat är kanske en sak. Men min man får inte skriva illa om hans företag på sociala medier.

Jag anlitade tex inte en grävfirma där en av grävarna är ett riktigt fult nättroll som skriver fruktansvärda saker. På hans profil står det var han jobbar. Jag berättade det för hans chef, min granne. Han var inte jättenöjd.

Självklart ska man inte skriva illa om sin arbetsgivare på sociala medier! Eller rättare sagt: vid en prövning skulle man förmodligen ha rätt att klaga på sina arbetsvillkor. Däremot inte att skriva saker som att företaget har dålig kundservice eller ägnar sig åt oegentligheter.
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Gäller det även för nämndemän som uttalar sig nedlåtande om våldtäktsoffer, om utlänningar etc också, om det sker privat? Om lärare som är rasister? Om poliser som slår sina flickvänner privat?

Nej, det är inte alls jämförbart m Cillas uttalanden. Inte på kartan. Men jag håller å andra sidan inte med dig om att åsikter privat inte påverkar hur jag ser på yrkespersonen.
Nämndeman är inget yrke. Med uppdraget följer dessutom stränga regler om vad man får uttala sig om.

Vad har misshandlande poliser att göra med vad folk skriver på internet?
 
Nämndeman är inget yrke. Med uppdraget följer dessutom stränga regler om vad man får uttala sig om.

Vad har misshandlande poliser att göra med vad folk skriver på internet?
Hur ens värderingar och handlingar privat påverkar andras syn om hur man är som yrkesperson. Att man är företrädare för sitt yrke, och yrkeskår, privat, oavsett om man tror att man kan uttala sig utan att andra ser läkarrocken, domarklubban, pekpinnen eller polisuniformen. Och hur det påverkar förhållningssätt, beslut och bemötande.

Jag ger ju exempel utanför skriva på internet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp