Hur ska sjukvårdens tillkortakommanden lösas?

Stenar är inget att skämta om! :mad: För övrigt är "sten" ett eländigt inexakt begrepp. Är "stenen" en älvdalsporfyr, diorit eller tom en ädel kimberlit?

:p

Vi ska inte gå in på vad som händer när jag äntrar en sk "kristallshop" komplett med änglar och bjäfs. Enda anledningen till att jag besöker sagda emporium är att de ibland har roliga stuffer :meh:
Och vad i all världen betyder stuffar? Jag har varit inne i en sådan affär en gång 1995 i Malmö. Hu. Minnet förföljer mig än.
 
Då tar det ännu längre tid eftersom 1177 systemet inte är kopplat till journalsystemen och man ska logga in och ut hela tiden. Man kan heller inte "flytta med" personnummer. Så själva inloggandet i systemet tar längre tid för mig än att skriva brevet.

Dessutom måste vårdpersonalen då hålla ordning på vilken patient som har konto på 1177 och vilken som inte har det.
Och vårdpersonalen kan - mig veterligen - inte själv kontakta en patient via det systemet utan endast svara på inkommande meddelanden.

Och det här är kanske en av bristerna som borde gå att åtgärda. För det finns journalsystem som kan länkas med MVK/1177 som ju snart blir en enda mixad sida. Jag har jobbat i ett sånt system tidigare och det tog bort en hel del administrativ tid. Just nu jobbar jag dock med en av de där kvarlevorna från 70-talet och det är riktigt värdelöst i jämförelse. Hade jag suttit i ett sånt system utan att ha haft tillgång till "mina" läkare och sköterskor och deras anteckningar hade det känts direkt patientfarligt emellanåt (det är ju inte alltid patienterna vet vad som är viktigt att berätta hur bra, eller för den delen ibland mindre bra man än frågar).

I övrigt;
En stor brist i vården som jag ser det är att ersättningssystemen inte är speciellt inriktade på värdebaserad vård, dvs du får inte betalt för hur bra du gör ditt jobb utan för produktion på många sätt. Det ersättningssystemet jag arbetar i nu bygger enbart på produktion vilket gör att det det enda som egentligen lönar sig är att ha så mkt patienter som möjligt, inte att göra det med kvalitet. Dvs all tid vi lägger på kvalitetsförbättring, kompetensutveckling, administration och patientsäkerhet är tid som vi jobbar gratis.

Jag som varit patient en del kan ändå till viss del förstå den frustration som många upplever, och då har jag ändå alltid upplevt att jag glidit lite räkmacka, först som elitsatsande idrottare och sedan som en kollega. Men har flera gånger tänkt både som patient men också upptäckt i yrket att det absolut viktigaste är information. Får man bara information som man förstår om vad som ska hända, att det kommer ta en viss tid och hur planeringen är så kan man stå ut med ganska mycket.

Och tyvärr är min uppfattning att det ibland eller ganska ofta brister på den punkten, beroende på stress, tidsbrist (jag har ändå oftast 30 jämfört med 15 min med patienterna..), patienternas respekt för läkaren och rädsla för att fråga etc. Mer än en gång har mina läkarkollegor tänkt ut jättebra och långsiktig plan för vidare handläggning beroende på min bedömning men patienten har inte uppfattat det alls utan tror att de är utslängda i det blå.
 
Och vad i all världen betyder stuffar? Jag har varit inne i en sådan affär en gång 1995 i Malmö. Hu. Minnet förföljer mig än.

Stuffer (plural, i singular stuff) inte stuffar. Det är intressanta bitar av berg (dvs inte något random från trädgården... såvida man inte är geolog, jag har byggt en kant runt ett blomsterland av stuffer :up:).
 
Sen kan jag spontant bara hålla med om vad flera skrivit, att man måste få skämta om fenomen i vården (och för den delen på bukefalos), oavsett yrkesroll. Precis som min mamma som är lärare kan skämta om fenomen till föräldrar (och nej, jag tror ytterst sällan vårdpersonal skämtar om barn, precis som jag under den period jag arbetade i skolan inte hörde skämt om elever utan om deras föräldrar).

Förra veckan hade vi en ytterst flamsig diskussion i fikarummet på mitt jobb som bla rörde skämt om en viss typ av patienter (inte ngn enskild). Den hördes inte ut men skratten (hysteriska..) gjorde det, när jag gick iväg till "mitt" och genom väntrummet vände sig en kvinna om och sa att det är så himla härligt att komma hit och höra skratt från personalen. Om man måste sluta skämta om människor bara för att man är läkare eller sjuksköterska tror jag vårdens tillkortakommanden hamnar ännu längre ifrån en lösning...
 
Du menar att alla människor är patienter?
Vilket innebär att jag aldrig får skoja om nån mänsklig företeelse eftersom jag är läkare 24/7 och alla är potentiella patienter....
Skoja på du. Det är bara att driva på om vad bukepanelen kräver. Inte ska vi väl kräva av dig annat när du är privatperson och vet bättre. Alla vet ju hur tokiga folk är på buke. Kräver massa hit och dit. MR, håranalys och kollodialt silver, hit och dit
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp