Hur ska sjukvårdens tillkortakommanden lösas?

Om man har det datasystemet, ja. Dataprogrammen inom vården är ytterligare ett exempel på hur direktiven kommer uppifrån utan att vara förankrade bland användarna = personalen.
Retade mig på en enkel sak i dag på Huddinge Sjukhus, här har man infört två centralkassor där man anmäler sig och betalar för besöket. En inte helt dum rationalisering kan man tycka istället för att ha en massa receptioner/kassor på varje mottagning. Men varför i hela friden kunde man inte kosta på sig streckkodsläsare för legitimationer, som det fungerar nu måste personalen knappa in personnummer manuellt för varje patient. Det blir några personnummer att knappa per dag!
Istället kunde man låta streckkodsläsaren sköta personnummer inmatning och kassapersonalen pratar med patienten, trevligare för både personal och patienter, kanske till och med effektivare!
 
Retade mig på en enkel sak i dag på Huddinge Sjukhus, här har man infört två centralkassor där man anmäler sig och betalar för besöket. En inte helt dum rationalisering kan man tycka istället för att ha en massa receptioner/kassor på varje mottagning. Men varför i hela friden kunde man inte kosta på sig streckkodsläsare för legitimationer, som det fungerar nu måste personalen knappa in personnummer manuellt för varje patient. Det blir några personnummer att knappa per dag!
Istället kunde man låta streckkodsläsaren sköta personnummer inmatning och kassapersonalen pratar med patienten, trevligare för både personal och patienter, kanske till och med effektivare!
Men det tar väl tre sekunder att knappa in?
Och om man inte knappar måste väl personalen ändå se på skärmen så det kommer in? Blir det ngn skillnad?
 
Jag instämmer (och här skickas svaren på mammografi och cellprov ut).

Mammografi får man också svar på, direkt :D (Eller jag vet inte om man får svar direkt vid rutin-scanning, jag ska göra en "akut" imorgon och då är läkaren på plats).

Måste de ta prov dröjer det längre men då får man besked av bröstmottagningen.
 
Finns väl en anledning varför i stort sett alla kassasystem i det civila livet, använder en streckkodsläsare för uppgiften.
Jo men jag tror inte personalen har tid att prata mer för det.
Det är möjligt att det sliter mindre för tex kassapersonal.
Men jag tror inte man har det i hela civila livet för att prata mer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp