Hur ska sjukvårdens tillkortakommanden lösas?

Om jag sitter och kör och en passagerare kommer och säger att dom glömde sin väska på turen innan så har jag två val:
Antingen kan jag rycka på axlarna och säga att dom kan höra med hittegods om två dagar (ett helt korrekt förfarande).
Eller så kan jag be passageraren åka med en hållplats och under tiden kalla upp trafikledningen och be dom föraren på turen innan mig kolla efter väskan (också ett helt korrekt förfarande).

Inget av ovanstående är fel och kostar inga pengar. Skillnaden är att det ena kräver lite engagemang och en aning empati för passageraren.

Om jag jobbar på en akutmottagning och ser att det inte finns någon möjlighet för patienterna att få tag på mat vissa tider på dygnet så kan jag antingen rycka på axlarna och säga till patienterna att det får dom lösa själva.
Eller så kan jag säga till min chef (eller om jag själv kan fatta det beslutet) att ta in i alla fall en mat/kaffeautomat. Kostar sjukhuset inget annat än engagemanget att kontakta några firmor som har det som affärsidé.
Fast det kan ju vara så att ledningen inte vill ta in en kaffeautomat (av snålhet kanske). Det är inget som personalen i sig kan styra över särskilt mycket.
 
Såå du tänkte att personalen gjorde vad? Bara struntade i er för att de tyckte det var kul?

Exempel ur vardagen.
Saker som jag har ansvar för på barnakuten totalt sett: Patienterna på barnakuten-förstås. Kan behöva springa på larm till stora akuten om det behövs (är en bit bort att ta sig för det första.. och syns inte för de som sitter på barnakuten). Kan behöva springa på larm till förlossningen (snitt osv). Har dessutom sökare på mig dit läkare från x antal vårdcentraler samt sjukhusets övriga avdelningar/mottagningar kan ringa för råd, att vilja skicka in en patient osv. När det ringer på sökaren måste jag ta det snarast för jag vet ju aldrig hur akut det är, så står jag inte med en dålig patient svarar jag snarast. Dessutom måste jag täcka upp när föräldrar ringer till barnakuten och vill prata med en läkare NUUUU eller ha recept NUUU för att de inte brytt sig om att hålla koll i tid så nu står de utan mediciner där hemma och förväntar sig att få receptet inskickat omedelbums, annars rings det och skriks på de stackars sköterskorna i telefon.

Detta är vad EN läkare ska ta en vanlig dag här på barnakuten (vi är liten akut= man är bara en i taget på plats). Jag kan inte klona mig och jag tar patienterna i tidsordning i den mån det går, men sjukast går, och SKA gå, först. De har försökt visa på antal patienter totalt genom skärmar på vår stora akut, men det blir också missvisande då jourer kan behöva ta larm, dåliga patienter på avdelning osv. Ett råd är att tänka att de flesta i akutverksamheter jobbar häcken av sig, och de flesta som jobbar inom vården gör det inte för att jävlas med folk, de gör sitt bästa. Vi är bara människor vi också.

/Lenis, som jobbade som en gris hela julaftons natt i över 10h helt utan paus.
Det är fan helt sjukt hur personalen har det inom vården stundtals. Vilka unga människor kommer frivilligt att börja arbeta inom vården med dessa arbetsvillkor undrar man verkligen. Också ska vi spara ännu mera på vården ( men patienterna ska inte märka något, nähä har de 500 anställda som ska sparkas bara suttit och fikat? Nä knappast). Nä nu blev jag bara deprimerad känner jag när jag läser att du jobbade 10 timmar i sträck. Det är sinnessjukt det.
 
Att säga att det inte är vårdens skyldighet att se till att det finns mat är att göra det extremt enkelt för sig.

Ett exempel på hur det kan se ut där jag jobbar.

Vi har fått "hjälp" från Regionservice med att annan personal än vårdpersonalen plockar upp sängförrådet när det kommer. Jättebra, undersköterskorna kan fortsätta att jobba med patienterna istället.

MEN.. vad som händer är att de tar 10% tjänstefaktorer från varje avdelning för att bemanna Regionservice för det bildas inga nya tjänster.

Vem i definitionen Vården ska lösa mackorna eller maten?Vilka tjänstefaktorer ska ryka för det?

Jag behåller nog hellre tjänstefaktorerna på avdelningen. Tyvärr.
 
Angående kaffeautomater förresten.....

Vi har en enklare sådan på vår mottagning. Det har hittills tagit servicemänniskorna över 2 månader för att laga den. Trots påstötningar varje vecka.


Så nog fasen försöker vi att förse de som kan/får dricka med något. Det finns andra problem som inte synd.
 
Fast det kan ju vara så att ledningen inte vill ta in en kaffeautomat (av snålhet kanske). Det är inget som personalen i sig kan styra över särskilt mycket.
Nej men man kan ju alltid försöka. Är det nu så att de som fattar besluten saknar så totalt insikt i att människor faktiskt blir hungriga så är det väl i alla fall det minsta som personal man kan göra att påpeka att det faktiskt är ett problem som går att lösa utan att det kostar pengar.
 
Nej men man kan ju alltid försöka. Är det nu så att de som fattar besluten saknar så totalt insikt i att människor faktiskt blir hungriga så är det väl i alla fall det minsta som personal man kan göra att påpeka att det faktiskt är ett problem som går att lösa utan att det kostar pengar.
Hur vet du att de inte påpekat problemet då?
 
Ett exempel på hur det kan se ut där jag jobbar.

Vi har fått "hjälp" från Regionservice med att annan personal än vårdpersonalen plockar upp sängförrådet när det kommer. Jättebra, undersköterskorna kan fortsätta att jobba med patienterna istället.

MEN.. vad som händer är att de tar 10% tjänstefaktorer från varje avdelning för att bemanna Regionservice för det bildas inga nya tjänster.

Vem i definitionen Vården ska lösa mackorna eller maten?Vilka tjänstefaktorer ska ryka för det?

Jag behåller nog hellre tjänstefaktorerna på avdelningen. Tyvärr.
Nu går det ju att lösa på ett väldigt enkelt sätt utan att blanda in sjukhusets personal.

Antingen kan man se problem eller så kan man se lösningar och möjligheter. (Sagt av en avdelningschef på Kungsbacka sjukhus vars båda avdelningar nu har gjort enorma förbättringar och tom fått pris för det)
 
Nu går det ju att lösa på ett väldigt enkelt sätt utan att blanda in sjukhusets personal.

Antingen kan man se problem eller så kan man se lösningar och möjligheter. (Sagt av en avdelningschef på Kungsbacka sjukhus vars båda avdelningar nu har gjort enorma förbättringar och tom fått pris för det)

Lösningen som vårt sjukhus hade på mottagningar var att köpa in apparater och tjänster från ett välkänt företag. Det har numera sagts upp pga att det kom räkningar men utan att servicen hade skötts.

Majoriteten av oss vårdpersonal är serviceinriktade men det är inte bara vi som sätter begränsningarna.
 
Lösningen som vårt sjukhus hade på mottagningar var att köpa in apparater och tjänster från ett välkänt företag. Det har numera sagts upp pga att det kom räkningar men utan att servicen hade skötts.

Majoriteten av oss vårdpersonal är seviceinriktade men det är inte bara vi som sätter begränsningarna.
Då är det till att fortsätta att leta hållbara lösningar. Eller tycker du att det är helt okej att folk skall få sitta hungriga i många timmar?

Det beror ju givetvis på helt vilken inställning man har till sina patienter.

Det finns de som löst problemet så nog måste det gå att hitta någon form av lösning?

På 40 år har jag hunnit vara på flertalet akuter i landet, både som patient själv eller med mina barn, kompisar, kollegor och liknande. Aldrig har det varit några problem att hitta något att äta.

Så min fråga är hur pass vanligt är det egentligen att det finns akutmottagningar där det inte finns någon form av mat/dryck att tillgå?
 
Hade väl varit smidigt att något företag fick hyra in sig/ha en sådan automat på sjukhuset (eller några, tex personalrum) där då företaget fick stå för innehållet och servicen av automaten.
Vårdpersonalen behöver inte bry sig och patienterna blir glada och nöjda.

Sen tycker jag @Zoya får lite väl mycket skit, det verkar som ni med flit inte vill läsa vad hon skriver
 
Här i Halland på de vårdinrättningar jag har varit har tillgången till mat aldrig varit något problem oavsett tid på dygnet.
Så bra! :)
Halland kanske har mer pengar? Jag vet inte.
Det är ju faktiskt vi som äger sjukhusen och vi är uppenbarligen inte bättre än så här.
Magdalena får låna mer pengar helt enkelt!
Hon måste ju det oavsett eftersom personalen redan underdimensionerad som det var. Nu är vi ännu fler. Och personalen går på knäna... :(
Fram till vi blir bättre får man kanske utrusta bilen med nöd-kit av kexchoklad, vatten och torkad frukt för alla eventualiteter. För värre lär det säkerligen bli.
 
Så jäkla glad att bo i Sverige ändå. Stora delar av min familj bor inte i Sverige och jäklar vad det kostar med ett armbrott! Skulle ens försäkring inte täcka, om armen har reservation för tidigare (sår) skada på armen, är man ju skuldsatt lika länge som för sina studielån. Minst!
Mitt barn har reservation på en led i sin försäkring, trots att det var ett sår som syddes. Men händer något med leden under t.ex ridning, gäller inte försäkringen öht.
 
Så bra! :)
Halland kanske har mer pengar? Jag vet inte.
Det är ju faktiskt vi som äger sjukhusen och vi är uppenbarligen inte bättre än så här.
Magdalena får låna mer pengar helt enkelt!
Hon måste ju det oavsett eftersom personalen redan underdimensionerad som det var. Nu är vi ännu fler. Och personalen går på knäna... :(
Fram till vi blir bättre får man kanske utrusta bilen med nöd-kit av kexchoklad, vatten och torkad frukt för alla eventualiteter. För värre lär det säkerligen bli.
Nej det är sparkrav och hot om nedläggning här också så att dom får mer pengar här har jag svårt att tänka mig. Har ju inte varit så heller på de jämförelser som man sett i tidningarna.
 
Nej det är sparkrav och hot om nedläggning här också så att dom får mer pengar här har jag svårt att tänka mig. Har ju inte varit så heller på de jämförelser som man sett i tidningarna.
Usch, jag gillar det inte alls. Och som sagt, det kommer att bli värre. Jag förstår inte att facken godtar personalens arbetsvillkor. :( Det var inte så här vi önskade att Sverige skulle bli...
Hoppas ni får bättre tur nästa gång.
 
Usch, jag gillar det inte alls. Och som sagt, det kommer att bli värre. Jag förstår inte att facken godtar personalens arbetsvillkor. :( Det var inte så här vi önskade att Sverige skulle bli...
Hoppas ni får bättre tur nästa gång.
Facken inom vården känns bara som en enda dynga som inte gör något.
Var misär på min förra arbetsplats med övertid alla dagar alla pass (sex anställda slutade, det var ungefär hälften av gruppen).
Var anmält till facket mer än en gång och de gjorde ingenting trots flera stora misstag av arbetsgivaren.
En vikarie fick gå då hen skadade sig pga arbetet, lass struntade de i, det nya schemat började gälla två dagar efter vi fick det, de två dagarna var dessutom helgdagar osv.
 
Ja, jag tycker det är sjukt (!) att vården i Sverige ser ut som den gör - med tanke på att vi har världens högsta beskattning. Vården borde ju vara världsbäst då kan man ju tycka men nej, jag kan nog komma på flera länder där det fungerar bättre. Det är ju helt sinnes att man i princip ska behöva ha privat sjukvårdsförsäkring (utöver den höga skatten man betalar) för att få adekvat vård i tid i det här landet.

Så ska det inte behöva vara.
 
Jag fattar verkligen inte diskussionen om mat. När jag har varit på akuten själv eller med mina barn, vänner eller vem det nu än är har sjukdomen/skadan varit så allvarlig att mat har varit det minsta problemet. Det är inget jag/vi ens har tänkt på förren vi har kommit därifrån att det var längesedan vi åt. Visst kan det vara bra med någon automat för dem som inte klarar sig i 10-12 timmar utan något att äta men det gör också att risken finns att de som absolut inte ska äta pga skada/sjukdom äter ändå. Folk struntar ofta i uppmaningen att inte äta tyvärr vilket ytterligare kan förlänga tiden tills ev. operationer/behandlingar kan utföras vilket ger sura miner på folk. Mår man såpass bra att mat är viktigt är det nog bättre att stanna till vid en mack och köpa med sig något. Alla vet väl att väntan på akuten blir lång. Det är ingen nyhet utan så har det alltid varit och kommer alltid att vara. Det är ju ingen tidsbeställd behandling utan just en akut och där kan vad som helst komma in som gör att andra får vänta länge.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp