Fast det kan ju vara så att ledningen inte vill ta in en kaffeautomat (av snålhet kanske). Det är inget som personalen i sig kan styra över särskilt mycket.Om jag sitter och kör och en passagerare kommer och säger att dom glömde sin väska på turen innan så har jag två val:
Antingen kan jag rycka på axlarna och säga att dom kan höra med hittegods om två dagar (ett helt korrekt förfarande).
Eller så kan jag be passageraren åka med en hållplats och under tiden kalla upp trafikledningen och be dom föraren på turen innan mig kolla efter väskan (också ett helt korrekt förfarande).
Inget av ovanstående är fel och kostar inga pengar. Skillnaden är att det ena kräver lite engagemang och en aning empati för passageraren.
Om jag jobbar på en akutmottagning och ser att det inte finns någon möjlighet för patienterna att få tag på mat vissa tider på dygnet så kan jag antingen rycka på axlarna och säga till patienterna att det får dom lösa själva.
Eller så kan jag säga till min chef (eller om jag själv kan fatta det beslutet) att ta in i alla fall en mat/kaffeautomat. Kostar sjukhuset inget annat än engagemanget att kontakta några firmor som har det som affärsidé.