Hur ska sjukvårdens tillkortakommanden lösas?

Men tror du verkligen att personalen satt och filade naglarna istället för att hjälpa din pojke? Om du såg @Lenis inlägg så gav hon (förmodligen bra) exempel på vad läkare gör när de inte plockar patienter från väntrummet.

Nej, det tror jag inte. Som jag skrev ovan så var det inte läkaren som brast utan det övriga, särskilt personalen i kassan/anslutande till väntrummet. Dessutom skrev jag att man hade kunnat vara lite flexibel och ha bättre organisation. Det tror jag alla skulle vinna på.
Här var det bara stelbent och oflexibelt hela vägen - det är det jag vänder mig emot.

Däremot så satt faktiskt självaste läkaren och trugade den lilla spruträdda flickan i minst 20 av de 30 minutrarna innan de fick bedöva henne. Det tror jag att föräldrarna hade kunnat göra på egen hand och läkaren hade då kunnat behandla andra, mer medgörliga, patienter under tiden. (=flexibilitet och bättre organisation).
 
Som sagt innan, vi var 5 pers i väntrummet. Eller rättare sagt 5 patienter. Under tiden som de t ex väntade på röntgen plåtar på en så hade de kunnat ta oss - vi var ju nämligen "klara" när vi kom dit. Det var ingen av de andra. Men nej, så jobbade de inte. En patient i taget. Ungen innan oss var spruträdd så där tog det 30 min bara att övertyga henne om att de måste bedöva (jag hörde det då vår dörr, när vi väl kommit in på rummet, stod öppen). Där hade ju t ex läkaren kunnat ta en emellan medans föräldrarna trugade sin spruträdda dotter istället för att alla ska stå i princip handlingsförlamade under tiden.

Men annars så är det lite väl sniket att säga att om vi åker och vår tur passerats så måste vi ta ny kölapp. Det är oflexibelt. Man hade kunnat ta oss som nästa isf OM det hade varit så att vår tur passerat och någon tursam hade då fått komma in en tidigare (på vår tur). Men så jobbade dom visst inte på AL.

Du har verkligen ingen koll på hur de jobbade. "Det är ju bara att....." är inte bara att.
Du har ingen aning om vad läkaren gjorde medan du tror att hen bara satt och väntade. Lenis har beskrivit det här ovan, hur det kan vara.
 
Du har verkligen ingen koll på hur de jobbade. "Det är ju bara att....." är inte bara att.
Du har ingen aning om vad läkaren gjorde medan du tror att hen bara satt och väntade. Lenis har beskrivit det här ovan, hur det kan vara.

Trevliga gänget svarar ser jag.:meh:
Nej, jag har självklart ingen koll mer än det jag hörde från nära håll. Jag har heller inte påstått annat.
Är man läskunnig så har man läst att jag flera gånger skrivit - jag har inget att invända mot läkarens jobb. Han var snabb och effektiv, förutom det han satt och la ner tid på på patienten innan. Där tycker JAG att han inte hade behövt göra det som föräldrarna kunde gjort. Det är MIN åsikt. Och jo, jag har en aning om vad han gjorde då eftersom jag hörde allt från nära håll. Men vad vet jag, han kanske satt och jonglerade under tiden också.
 
Nej, det tror jag inte. Som jag skrev ovan så var det inte läkaren som brast utan det övriga, särskilt personalen i kassan/anslutande till väntrummet. Dessutom skrev jag att man hade kunnat vara lite flexibel och ha bättre organisation. Det tror jag alla skulle vinna på.
Här var det bara stelbent och oflexibelt hela vägen - det är det jag vänder mig emot.

Däremot så satt faktiskt självaste läkaren och trugade den lilla spruträdda flickan i minst 20 av de 30 minutrarna innan de fick bedöva henne. Det tror jag att föräldrarna hade kunnat göra på egen hand och läkaren hade då kunnat behandla andra, mer medgörliga, patienter under tiden. (=flexibilitet och bättre organisation).
Flexibiliteten är nog inte lätt att bedöma från utsidan, är min enda reflektion. I synnerhet inte av en irriterad förälder som tycker att hennes pojke borde fått gå före t ex spruträdda flickan, eftersom hans behandling gick så snabbt.
 
Trevliga gänget svarar ser jag.:meh:
Nej, jag har självklart ingen koll mer än det jag hörde från nära håll. Jag har heller inte påstått annat.
Är man läskunnig så har man läst att jag flera gånger skrivit - jag har inget att invända mot läkarens jobb. Han var snabb och effektiv, förutom det han satt och la ner tid på på patienten innan. Där tycker JAG att han inte hade behövt göra det som föräldrarna kunde gjort. Det är MIN åsikt. Och jo, jag har en aning om vad han gjorde då eftersom jag hörde allt från nära håll. Men vad vet jag, han kanske satt och jonglerade under tiden också.

Jag är trevligare än vad du är mot sjukvården.
Och du vet fortfarande inte exakt vad som hände just den kvällen.

Man sparar inte kötid från olika instanser som poäng. Man hinner väldigt sällan gå ut i väntrummet och informera om aktuell väntetid, särskilt som den kan ändras på en nanosekund. Att jobba på akuten är att hela tiden försöka hinna ikapp, bara för att upptäcka att något ännu mer bråttom dök upp. Det är inte bara att.
Jättetråkigt att dina barn var hungriga. Men det är inte vårdens fel.
 
KL.
Ringde 1177 för ett par dagar sedan för en nära väns räkning.
Hon gav klara instruktioner, kontaktade akut 1 och satte oss i förbindelse och förberedde en underbar sjuksköterska på SÄS som även tog emot oss när vi kom dit. <3.
Vi fick fantastisk vård, värme och information av teamet. Alla var helt fantastiska och även om vi var där i många timmar, har jag full förståelse för att det tar lite tid. Det kom ju en ambulans i halvtimman minst, bara till den akutavdelningen! Det ser man ju inte från väntrummet!
Dessutom tar ju akutvården lite tid. Det går ju inte lika fort att fixa människor som i Akuten på TV...
Men sitter man i en korridor ser man otroligt mycket.
Teamet var på språng hela tiden de timmar vi var där. Därefter fick vi byta till Akut nr 2 och ett lika fantastiskt mottagande där. Det var länge sedan jag grät så mycket, inte sedan jag såg Upp på bio tror jag! ;) Och det var allas omtanke om min vän som gjorde mig så rörd.
Vi har en fantastisk vård i Sverige när det är skarpt läge!
Det mottagandet kommer jag att leva på länge. Och min vän är i de bästa händer känner jag! <3
 
Jag är trevligare än vad du är mot sjukvården.
Och du vet fortfarande inte exakt vad som hände just den kvällen.

Man sparar inte kötid från olika instanser som poäng. Man hinner väldigt sällan gå ut i väntrummet och informera om aktuell väntetid, särskilt som den kan ändras på en nanosekund. Att jobba på akuten är att hela tiden försöka hinna ikapp, bara för att upptäcka att något ännu mer bråttom dök upp. Det är inte bara att.
Jättetråkigt att dina barn var hungriga. Men det är inte vårdens fel.

Jag tycker du slår in öppna dörrar nu. Jag är inte otrevlig mot sjukvården i sig utan mot organisationen på AL. Min son har dessvärre klippkort på ortopeden och det fungerar mycket dåligt på AL. Organisations alltså.
Däremot var jag mycket nöjd med Falu lasarett. Ser du skillnaden här?
 
Flexibiliteten är nog inte lätt att bedöma från utsidan, är min enda reflektion. I synnerhet inte av en irriterad förälder som tycker att hennes pojke borde fått gå före t ex spruträdda flickan, eftersom hans behandling gick så snabbt.

Jag tycker det är ytterst oflexibelt att säga att missar du din köplats, när du är ute och köper något ätbart till dina barn för att vi här inte kan erbjuda något alls, så får du börja köa igen på nytt, från början. Men tycker inte du det så får det ju stå för dig.
 
Jag tycker det är ytterst oflexibelt att säga att missar du din köplats, när du är ute och köper något ätbart till dina barn för att vi här inte kan erbjuda något alls, så får du börja köa igen på nytt, från början. Men tycker inte du det så får det ju stå för dig.
Vad sköterskan inte vet när du ber om att få hoppa in i kön igen är hur läget är när ni kommer tillbaka från Donken. Det kan ha kommit tio patienter till. Ett arbetslag kan ha gått av och ett nytt gått på. Rätt mycket kan ha hänt, både i väntrummet och inne i korridorerna som du inte ser. Då är det förmodligen enklast och minst rörigt att säga att man måste vara kvar för att behålla sin plats i kön.

Att där inte finns något att äta - varken hos en entreprenör som driver kafé eller från en smörgåsautomat - är naturligtvis helkass. Men jag tror inte att det kan påverka hela organisationen på akuten.
 
Jag tycker du slår in öppna dörrar nu. Jag är inte otrevlig mot sjukvården i sig utan mot organisationen på AL. Min son har dessvärre klippkort på ortopeden och det fungerar mycket dåligt på AL. Organisations alltså.
Däremot var jag mycket nöjd med Falu lasarett. Ser du skillnaden här?

Jag hoppas du tagit upp det med klinik- eller sjukhusledningen. Personalen kan tjata sig blå utan att det händer något, det blir mer fart när patienter/anhöriga hör av sig.
 
Jag hoppas du tagit upp det med klinik- eller sjukhusledningen. Personalen kan tjata sig blå utan att det händer något, det blir mer fart när patienter/anhöriga hör av sig.

Jag har skickat ett mail, har dock inte fått någon som helst återkoppling på den.
 
Att säga att det inte är vårdens skyldighet att se till att det finns mat är att göra det extremt enkelt för sig.

Driver man en inrättning där man vet att risken är stor att människor blir sittande i många timmar utan möjlighet att gå därifrån då har man också en skyldighet att se till att det finns tillgång till basic saker som tex toaletter, dricka och mat.
 
Att säga att det inte är vårdens skyldighet att se till att det finns mat är att göra det extremt enkelt för sig.

Driver man en inrättning där man vet att risken är stor att människor blir sittande i många timmar utan möjlighet att gå därifrån då har man också en skyldighet att se till att det finns tillgång till basic saker som tex toaletter, dricka och mat.
Ta upp det med landstigets politiker.
 
De få gånger det har varit riktig lång väntetid på vår närakut och jag har behövt åka dit med någon av barnen så har dom skrivit in oss och sagt sedan åk hem och kom tillbaka om tre timmar. De gör bara en notering att vi väntar hemma och vilket klockslag vi blivit tillsagda att vara tillbaka.

Vid frågan om vad som händer om vi skulle missa vår tid om det skulle vara kortare kötid än förväntat så var svaret "Då tar vi bara någon annan emellan. Det löser sig".
 
Att säga att det inte är vårdens skyldighet att se till att det finns mat är att göra det extremt enkelt för sig.
Driver man en inrättning där man vet att risken är stor att människor blir sittande i många timmar utan möjlighet att gå därifrån då har man också en skyldighet att se till att det finns tillgång till basic saker som tex toaletter, dricka och mat.
Det är bara att tala om för sina landstingspolitiker att man inte är nöjd med hur de styr det aktuella sjukhuset?
Många skulle säga att vi har annat att lägga pengarna på än att gnälla över utebliven macka?
Det finns inte pengar till vården i dag helt enkelt? Inte vårdens fel, Sverige är inte bättre än så här just nu. Men fantastiskt bra ändå att lyckas hålla den nivån som vi gör? Tack vare alla fantastiska människor som orkar jobba i det.
Akut efter akut har lagts ned där jag bor så nu har vi långt att åka. Närmare till veterinär faktiskt!
Akuten jag var på hade toalett, vatten och kaffemaskin i väntrummen. Inne på akuten kunde sjuka och anhöriga få en enkel macka om tiden blev för lång (stod det på en skylt). Helt fantastiskt!
Hoppas att ni också får det nästa gång.
mvh
 
Däremot så satt faktiskt självaste läkaren och trugade den lilla spruträdda flickan i minst 20 av de 30 minutrarna innan de fick bedöva henne. Det tror jag att föräldrarna hade kunnat göra på egen hand och läkaren hade då kunnat behandla andra, mer medgörliga, patienter under tiden. (=flexibilitet och bättre organisation).
Fast läkaren visste knappast att det skulle ta 30 minuter innan det skulle gå att ge flickan bedövning, skulle de hållit fast och tvingat henne att ta sprutan? Jag vet inte vad som hänt henne så jag kan inte säga att ok, det var ju dumt att de inte försökte på nytt om 20 minuter, för att skjuta på det ytterligare 20 minuter osv om hon fortsatte vara omedgörlig. Det kan ju varit väldigt viktigt att hon fick sprutan för fortsatt undersökning och/eller behandling?
 
Är det läkarna eller sjuksköterskorna som skall bre mackor på arbetstid, eller skall de göra det på sin fritid?
Om jag sitter och kör och en passagerare kommer och säger att dom glömde sin väska på turen innan så har jag två val:
Antingen kan jag rycka på axlarna och säga att dom kan höra med hittegods om två dagar (ett helt korrekt förfarande).
Eller så kan jag be passageraren åka med en hållplats och under tiden kalla upp trafikledningen och be dom föraren på turen innan mig kolla efter väskan (också ett helt korrekt förfarande).

Inget av ovanstående är fel och kostar inga pengar. Skillnaden är att det ena kräver lite engagemang och en aning empati för passageraren.

Om jag jobbar på en akutmottagning och ser att det inte finns någon möjlighet för patienterna att få tag på mat vissa tider på dygnet så kan jag antingen rycka på axlarna och säga till patienterna att det får dom lösa själva.
Eller så kan jag säga till min chef (eller om jag själv kan fatta det beslutet) att ta in i alla fall en mat/kaffeautomat. Kostar sjukhuset inget annat än engagemanget att kontakta några firmor som har det som affärsidé.
 
Det är bara att tala om för sina landstingspolitiker att man inte är nöjd med hur de styr det aktuella sjukhuset?
Många skulle säga att vi har annat att lägga pengarna på än att gnälla över utebliven macka?
Det finns inte pengar till vården i dag helt enkelt? Inte vårdens fel, Sverige är inte bättre än så här just nu. Men fantastiskt bra ändå att lyckas hålla den nivån som vi gör? Tack vare alla fantastiska människor som orkar jobba i det.
Akut efter akut har lagts ned där jag bor så nu har vi långt att åka. Närmare till veterinär faktiskt!
Akuten jag var på hade toalett, vatten och kaffemaskin i väntrummen. Inne på akuten kunde sjuka och anhöriga få en enkel macka om tiden blev för lång (stod det på en skylt). Helt fantastiskt!
Hoppas att ni också får det nästa gång.
mvh
Här i Halland på de vårdinrättningar jag har varit har tillgången till mat aldrig varit något problem oavsett tid på dygnet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp