Hur ska sjukvårdens tillkortakommanden lösas?

Ja, det hajar ju jag också. Nu var det för övrigt inte så många där på akuten så hur det kunde ta sådan tid förstår jag inte. Vi satt väl kanske 5-7 stycken där i väntrummet och det kom in en ambulans under tiden så det borde ju inte ta 6 timmar, men vad vet väl jag.
Det stora problemet var ju dock dels smärtlindringen men också det där med maten. Caféet var stängt och det fanns verkligen ingenting de kunde bjuda på och vi "fick" heller inte åka iväg för någon tidsangivelse för när vi kunde komma in kunde de inte ge. Jag fick iaf uppfattningen att själva organisationen av sjukvården fungerade otroligt dåligt. Fanns ingen effektivitet eller omtanke alls. Det är ju ändå ett barnsjukhus vi pratar om och sådant som mat/något att äta borde vara en självklarhet.
Jag förstår att det inte är roligt att vara hungrig.
Men är det sjukvårdens uppgift att servera mat?
Håller med om att tillgång till att köpa något ätbart vore bra på många ställen.
 
Menar du på fullt allvar att du tror att det sitter folk och med avsikt tvingar patienter att vänta flera timmar?
Jag och min sambo var på besök hos våra vänner. Deras väldigt små barn fick en allvarligt allergisk reaktion av barnmat. Vi åkte full fart till närmaste vårdcentral som var bara några minuter bort. Trots att barnen uppenbarligen mådde väldigt dålig och föräldrarna hade panik, vägrade närvarande barnmorska ens titta på barnet eftersom hon var på väg till lunch(!). Vi packade hela gänget till bilen och åkte till nästa stället som var Danderyd Sjukhus. Där fick pojken komma in direkt och fick dropp omgående. Deras kommentar var att om vi hade kommit lite senare hade det varit kanske för sent. Tydligen går det illa väldigt fort när barnen är väldigt små.

Svarar detta på din fråga? Vårdpersonal är väldigt slipade när det gäller sånt här. Barnmorskans första tanke var att gardera sig själv eftersom ingen kan skylla på henne för något om hon har inte ens sett(läs "tittar bort") själva patient huvudtagit. Så någon större tilltro har jag inte för deras arbetsmoral eller empati för den delen. Jag skulle kunna skriva en hel del av vårdens kortkommande som har drabbats mig personligen eller mina närmaste. Det kommer dock knappast att leda något konstruktiv, så jag nöjer mig att konstatera att vårdens dåligt rykte är inte helt utan substans.
 
Jag och min sambo var på besök hos våra vänner. Deras väldigt små barn fick en allvarligt allergisk reaktion av barnmat. Vi åkte full fart till närmaste vårdcentral som var bara några minuter bort. Trots att barnen uppenbarligen mådde väldigt dålig och föräldrarna hade panik, vägrade närvarande barnmorska ens titta på barnet eftersom hon var på väg till lunch(!). Vi packade hela gänget till bilen och åkte till nästa stället som var Danderyd Sjukhus. Där fick pojken komma in direkt och fick dropp omgående. Deras kommentar var att om vi hade kommit lite senare hade det varit kanske för sent. Tydligen går det illa väldigt fort när barnen är väldigt små.

Svarar detta på din fråga? Vårdpersonal är väldigt slipade när det gäller sånt här. Barnmorskans första tanke var att gardera sig själv eftersom ingen kan skylla på henne för något om hon har inte ens sett(läs "tittar bort") själva patient huvudtagit. Så någon större tilltro har jag inte för deras arbetsmoral eller empati för den delen. Jag skulle kunna skriva en hel del av vårdens kortkommande som har drabbats mig personligen eller mina närmaste. Det kommer dock knappast att leda något konstruktiv, så jag nöjer mig att konstatera att vårdens dåligt rykte är inte helt utan substans.

Ja, vad säger man.
1. I detta specifika fallet var det fel av barnmorskan (rätt yrke?) att inte ta emot stressade /panikslagna föräldrar. Akut ät akut och då spelar det ingen roll att personalen inte är i tjänst.

2. Rast är ledig tid, inte arbetstid eller "tar ut om jag hinner". De gånger det faktiskt inte är brådskande, är det nog ganska rimligt att personalen tar ut sin lediga tid och inte alltid arbetar på sin fritid.
 
Precis, helt säkra kan vi aldrig vara. Det är således inte helt omöjligt att det hände inget bakom kulisserna.

Såå du tänkte att personalen gjorde vad? Bara struntade i er för att de tyckte det var kul?

Exempel ur vardagen.
Saker som jag har ansvar för på barnakuten totalt sett: Patienterna på barnakuten-förstås. Kan behöva springa på larm till stora akuten om det behövs (är en bit bort att ta sig för det första.. och syns inte för de som sitter på barnakuten). Kan behöva springa på larm till förlossningen (snitt osv). Har dessutom sökare på mig dit läkare från x antal vårdcentraler samt sjukhusets övriga avdelningar/mottagningar kan ringa för råd, att vilja skicka in en patient osv. När det ringer på sökaren måste jag ta det snarast för jag vet ju aldrig hur akut det är, så står jag inte med en dålig patient svarar jag snarast. Dessutom måste jag täcka upp när föräldrar ringer till barnakuten och vill prata med en läkare NUUUU eller ha recept NUUU för att de inte brytt sig om att hålla koll i tid så nu står de utan mediciner där hemma och förväntar sig att få receptet inskickat omedelbums, annars rings det och skriks på de stackars sköterskorna i telefon.

Detta är vad EN läkare ska ta en vanlig dag här på barnakuten (vi är liten akut= man är bara en i taget på plats). Jag kan inte klona mig och jag tar patienterna i tidsordning i den mån det går, men sjukast går, och SKA gå, först. De har försökt visa på antal patienter totalt genom skärmar på vår stora akut, men det blir också missvisande då jourer kan behöva ta larm, dåliga patienter på avdelning osv. Ett råd är att tänka att de flesta i akutverksamheter jobbar häcken av sig, och de flesta som jobbar inom vården gör det inte för att jävlas med folk, de gör sitt bästa. Vi är bara människor vi också.

/Lenis, som jobbade som en gris hela julaftons natt i över 10h helt utan paus.
 
Om man bedriver en akutmottagning där väntetiderna regelmässigt kan gå över sex timmar, så borde man kanske tänka en tanke eller två på hur patienterna och eventuella medföljande kan få i sig lite näring under väntetiden. Om inte annat för att bättra på arbetsmiljön, utsvultna patienter och anhöriga kan ju vara lite griniga.

Vilket är helt rätt men det är inte läkare, ssk och uskor som bestämmer hur sådant ska skötas. Dessvärre. Hos oss får man dock fika om väntetiden blir för lång :)
 
Vilket är helt rätt men det är inte läkare, ssk och uskor som bestämmer hur sådant ska skötas. Dessvärre.
Jag kan inte svara för @Zoya men hade jag varit på akuten med mitt barn och det var omöjligt att få tag i mat där hade åtminstone jag reagerat bättre på det om bemötandet var OK medan

När jag frågade efter något på AL så ryckte personalen bara på axlarna. De var inte ett skvatt intresserade.

det där bemötandet hade gjort mig snorirriterad. Jag förstår att det inte är de som jobbar på akuten som bestämmer över eventuella automater men förmodligen blir patienterna lite mer välvilligt inställda om de får ett annat svar än ryck på axlarna liksom.

(och JA, jag vet att alla är stressade och underbetalda och olyckliga etc men jag tror att ryck på axlarna i en sån situation löser färre problem (riskerar nog snarast att skapa fler pga upprörda föräldrar) än ett ärligt "verkligen tyvärr men vi har ingenting annat att erbjuda sorry sorry")
 
Jag förstår att det inte är roligt att vara hungrig.
Men är det sjukvårdens uppgift att servera mat?
Håller med om att tillgång till att köpa något ätbart vore bra på många ställen.

Förklara det vid 22 för en 8-åring som inte ätit något sedan 15-tiden.
På ett barnsjukhus tycker jag att det är en självklarhet att det finns något som barnen kan äta (om de inte måste fasta förstås).
 
Senast ändrad:
Jag kan inte svara för @Zoya men hade jag varit på akuten med mitt barn och det var omöjligt att få tag i mat där hade åtminstone jag reagerat bättre på det om bemötandet var OK medan



det där bemötandet hade gjort mig snorirriterad. Jag förstår att det inte är de som jobbar på akuten som bestämmer över eventuella automater men förmodligen blir patienterna lite mer välvilligt inställda om de får ett annat svar än ryck på axlarna liksom.

(och JA, jag vet att alla är stressade och underbetalda och olyckliga etc men jag tror att ryck på axlarna i en sån situation löser färre problem (riskerar nog snarast att skapa fler pga upprörda föräldrar) än ett ärligt "verkligen tyvärr men vi har ingenting annat att erbjuda sorry sorry")

Helt rätt. Dessutom det där lite loja sättet att när jag frågade om vi hinner åka förbi en drive-thru eller dyl så ryckte de bara på axlarna och sa "ja, det är ju två patienter före och det kan ju ta tid men det kan ju gå fort också och är ni inte här då så får ni ta ny kölapp". Vem vågar åka iväg då när man liksom redan suttit i 4 timmar? Ja, inte jag i alla fall. Nu tog det ju minst två timmar till där så vi hade ju hunnit. Det var hjärtskärande för mig att höra min 8-åriga dotter gråta av hunger. sonen han var helt tyst men klagade ibland på magont (mer än ont i frakturen, den sa han inte ett pip om även om hans bleka nylle ändå gav en fingervisning om hur ont det måste gjort).

Bemötandet där i väntsalen var i min värld inte ok. Personalen kändes otroligt oengagerad. Det var först när läkaren kom som man fick lite hopp igen för han var otroligt trevlig och jag tvivlar inte på att han slet häcken av sig den natten som ensam barnortoped.
 
Helt rätt. Dessutom det där lite loja sättet att när jag frågade om vi hinner åka förbi en drive-thru eller dyl så ryckte de bara på axlarna och sa "ja, det är ju två patienter före och det kan ju ta tid men det kan ju gå fort också och är ni inte här då så får ni ta ny kölapp". Vem vågar åka iväg då när man liksom redan suttit i 4 timmar? Ja, inte jag i alla fall. Nu tog det ju minst två timmar till där så vi hade ju hunnit.

Bemötandet där i väntsalen var i min värld inte ok. Personalen kände otroligt oengagerad. Det var först när läkaren kom som man fick lite hopp igen för han var otroligt trevlig och jag tvivlar inte på att han slet häcken av sig den natten som ensam barnortoped.
Fast - vad begär du att de ska svara? De är ju inte synska. Det är ju så det är på akuten - störst behov går först och behoven kan växla på en nanosekund.

Du skrev i ditt första inlägg att han borde fått gå före, det tog ju bara 10 minuter att reponera tummen. Jag kan garantera dig att ALLA föräldrar på akuten den kvällen tänkte samma sak, om sina ungar.

Jag vet en fyraåring resp en sexåring som låg 20 resp 24 timmar i väntan på att deras armfrakturer skulle reponeras. Fastande med näringsdropp, eftersom de skulle sövas. Själva ingreppet tog sedan 20 minuter. MEN de med större behov hade gått före på operation.
 
Det finns många sätt att mäta och kvantifiera hur bra en vårdenhet fungerar. Man kan titta på ekonomi, på snabbhet, på antal återbesök eller reoperationer eller någon annan variabel. Patientnöjdhet är en sådan, en subjektiv skattning som inte behöver ha någonting att göra med förekomsten av bot, lindring eller i förekommande fall återupplivning.
Jag läste en artikel för en tid sedan, om en amerikansk akutmottagning som ville höja sin patientnöjdhet. De vägde och utvärderade olika sätt - öka bemanningen, höja kompetensen, öka öppettiderna etc, och artikeln redovisade statistik mm. Den åtgärd som till slut valdes var att låta placera en cocacolaautomat i väntrummet. Samma väntetider, samma vårdkvalitet, samma produktivitet, men signifikant nöjdare patienter till ingen merkostnad alls...
That's the way to go. Kanske.
 
Senast jag besökte en akut var i Uppsala, nöjdheten med själva besöket var väldigt trevlig personal men framförallt hade de två äldre kvinnor i väntrummet som gick runt och pratade med folk. Jag vet inte om de var syrror eller uskor, men bara att de hade tid att prata med de som såg ut att vara i lite sämre skick tror jag höjde humöret på alla närvarande. Det fanns dessutom två automater med både godis, mackor och dryck. :)
 
Fast - vad begär du att de ska svara? De är ju inte synska. Det är ju så det är på akuten - störst behov går först och behoven kan växla på en nanosekund.

Du skrev i ditt första inlägg att han borde fått gå före, det tog ju bara 10 minuter att reponera tummen. Jag kan garantera dig att ALLA föräldrar på akuten den kvällen tänkte samma sak, om sina ungar.

Jag vet en fyraåring resp en sexåring som låg 20 resp 24 timmar i väntan på att deras armfrakturer skulle reponeras. Fastande med näringsdropp, eftersom de skulle sövas. Själva ingreppet tog sedan 20 minuter. MEN de med större behov hade gått före på operation.

Som sagt innan, vi var 5 pers i väntrummet. Eller rättare sagt 5 patienter. Under tiden som de t ex väntade på röntgen plåtar på en så hade de kunnat ta oss - vi var ju nämligen "klara" när vi kom dit. Det var ingen av de andra. Men nej, så jobbade de inte. En patient i taget. Ungen innan oss var spruträdd så där tog det 30 min bara att övertyga henne om att de måste bedöva (jag hörde det då vår dörr, när vi väl kommit in på rummet, stod öppen). Där hade ju t ex läkaren kunnat ta en emellan medans föräldrarna trugade sin spruträdda dotter istället för att alla ska stå i princip handlingsförlamade under tiden.

Men annars så är det lite väl sniket att säga att om vi åker och vår tur passerats så måste vi ta ny kölapp. Det är oflexibelt. Man hade kunnat ta oss som nästa isf OM det hade varit så att vår tur passerat och någon tursam hade då fått komma in en tidigare (på vår tur). Men så jobbade dom visst inte på AL.
 
Senast jag besökte en akut var i Uppsala, nöjdheten med själva besöket var väldigt trevlig personal men framförallt hade de två äldre kvinnor i väntrummet som gick runt och pratade med folk. Jag vet inte om de var syrror eller uskor, men bara att de hade tid att prata med de som såg ut att vara i lite sämre skick tror jag höjde humöret på alla närvarande. Det fanns dessutom två automater med både godis, mackor och dryck. :)

Ja, det är faktiskt ganska lite som krävs. När vi var på falu lasarett så fick vi också vänta länge - vi kom dit vid 16.30 och lämnade vid 23-tiden. Då var förvisso röntgenapparaten lite trasig ett tag så därför tog det extra lång tid. Men då slapp vi sitta större delen av tiden i ett offentligt väntrum, sonen fick adekvat smärtlindring (citodon x2) och dessutom fanns en fullserviceautomat som plundrades på både dricka, mackor och choklad.
Så även om det besöket också tog lång tid så har jag en mycket trevligare bild av Falu lasaretts ortopedakut än vad jag har av Astrid lindgrens akutmottagning.
 
Som sagt innan, vi var 5 pers i väntrummet. Eller rättare sagt 5 patienter. Under tiden som de t ex väntade på röntgen plåtar på en så hade de kunnat ta oss - vi var ju nämligen "klara" när vi kom dit. Det var ingen av de andra. Men nej, så jobbade de inte. En patient i taget. Ungen innan oss var spruträdd så där tog det 30 min bara att övertyga henne om att de måste bedöva (jag hörde det då vår dörr, när vi väl kommit in på rummet, stod öppen). Där hade ju t ex läkaren kunnat ta en emellan medans föräldrarna trugade sin spruträdda dotter istället för att alla ska stå i princip handlingsförlamade under tiden.

Men annars så är det lite väl sniket att säga att om vi åker och vår tur passerats så måste vi ta ny kölapp. Det är oflexibelt. Man hade kunnat ta oss som nästa isf OM det hade varit så att vår tur passerat och någon tursam hade då fått komma in en tidigare (på vår tur). Men så jobbade dom visst inte på AL.
Men tror du verkligen att personalen satt och filade naglarna istället för att hjälpa din pojke? Om du såg @Lenis inlägg så gav hon (förmodligen bra) exempel på vad läkare gör när de inte plockar patienter från väntrummet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp