Hur ska sjukvårdens tillkortakommanden lösas?

Det handlar nog inte alltid bara om vad man VILL. Utan på om det finns pengar att betala obekväm arbetstid med. Jag hade gladeligen jobbat senare 1 eller 2 dagar/v, men inte utan att få skälig ersättning. Få är lediga en tisdag kl 11, men hade det gällt ett viktigt läkarbesök/vårdbesök hade jag sett till att greja det..

Jag hade gärna haft mottagning på kvällstid för vår verksamhet. Att kunna komma fram till, säg kl 19 eller längre, för att få behandling med dropp och därefter kunna gå hem. Det skulle då innebära att en läkare behöver jobba denna tiden dessutom då våra läkemedel kan ge allergiska reaktioner som i allvarligaste fall kan kräva IVA. Det tror jag inte att en jourläkare vill ansvara för.

En kollega till mig som slutade på vår verksamhet för att börja på VCT kommer tillbaka nu i vår. Detta pga att hon bland annat fick skit för att hon planerade in 2 (!) patienter på 30 minuter för att kontrollera blodtrycket. Naturligtvis finns det saker att ändra på i verksamheterna och det går att få bättre flöde.

Ibland, men nu är detta helt min egna uppfattning, känns det som om vårdcentralerna lägger ned sig själva. De tar hand om de okomplicerade patienterna med hypertoni, KOL, Astma, men de multisjuka äldre får inte plats. De hamnar på akuten. Sedan finns det alltid undantag, men det märks en skillnad i kommunerna här.

Tyvärr handlar det fortfarande om att rätt vård ska ges på rätt plats. Då minskar köerna och väntetiderna. Sedan är det en svår fråga om alla 85+ med hjärtsvikt ska genomgå UCG på hjärtat eller ska tiderna gå till de yngre patienterna? Ska Uno 90 år genomgå diverse utredningar för att identifiera primärtumören till den spridda cancer han har, bara för att veta om det är kirurgen eller onkologen som ska handha den palliativa vården? Eller 20+ som fått kontaktuppgifter till mottagningen efter att diagnosticerats med ulcerös colit men ändå söker på akuten vid ett skov vilket är helt fel ställe.
 
. De tar hand om de okomplicerade patienterna med hypertoni, KOL, Astma, men de multisjuka äldre får inte plats. De hamnar på akuten. Sedan finns det alltid undantag, men det märks en skillnad i kommunerna här.
Den bilden håller jag inte med om.
Visst tas okomplicerade ärenden om hand på vårdcentraler.
Men även ganska komplex social problematik, utredningar som är mer eller mindre komplexa, utredningar för cancersjukdomar, ganska mycket psykiatri.

De äldre, multisjuka får också ganska många tider men de är inte så duktiga på att kräva sin rätt utan får dessvärre stå tillbaka för andra personer som är snabbare att boka tider.

Men jag håller med om att tillgängligheten för de patienterna inte är tillräckligt god för problemens art. Och många av de patienterna har en så komplex sjukdomsbild att "ingen" behärskar problemen tillräckligt bra. Fler geriatriker vore antagligen väldigt bra.
Många gånger verkar det som om de äldre, multisjuka hamnar på akuten när de inte längre klarar sig hemma, eller när de blivit försämrade i sin hjärtsvikt. Eller när de drabbas av förvirring.
Det klarar inte vårdcentralerna att hantera: där finns inga övervakningsplatser för att ge injektioner av urindrivande medel, där finns inte övernattningsmöjligheter i väntan på att kommunala insatser sätts in. Där finns inte röntgen för att röntga lungor.
 
Den bilden håller jag inte med om.
Visst tas okomplicerade ärenden om hand på vårdcentraler.
Men även ganska komplex social problematik, utredningar som är mer eller mindre komplexa, utredningar för cancersjukdomar, ganska mycket psykiatri.

De äldre, multisjuka får också ganska många tider men de är inte så duktiga på att kräva sin rätt utan får dessvärre stå tillbaka för andra personer som är snabbare att boka tider.

Men jag håller med om att tillgängligheten för de patienterna inte är tillräckligt god för problemens art. Och många av de patienterna har en så komplex sjukdomsbild att "ingen" behärskar problemen tillräckligt bra. Fler geriatriker vore antagligen väldigt bra.
Många gånger verkar det som om de äldre, multisjuka hamnar på akuten när de inte längre klarar sig hemma, eller när de blivit försämrade i sin hjärtsvikt. Eller när de drabbas av förvirring.
Det klarar inte vårdcentralerna att hantera: där finns inga övervakningsplatser för att ge injektioner av urindrivande medel, där finns inte övernattningsmöjligheter i väntan på att kommunala insatser sätts in. Där finns inte röntgen för att röntga lungor.

Jag vet ju det.. Vårdcentralerna gör det de kan. Därav "känns det som"

Äldre multisjuka som hamnar på akuten pga ohållbar hemsituation är en situation för sig. Inte minst där de som nu under julhelgerna kan få stanna 12 dagar på sjukhuset pga ett regelsystem som börjar bli uråldrigt
 
Jag vet ju det.. Vårdcentralerna gör det de kan. Därav "känns det som"

Äldre multisjuka som hamnar på akuten pga ohållbar hemsituation är en situation för sig. Inte minst där de som nu under julhelgerna kan få stanna 12 dagar på sjukhuset pga ett regelsystem som börjar bli uråldrigt

Jag har följt denna tråd sen starten, och mitt svar är inte endast till dig som jag har citerat här.

Jag kan ju ta mitt eget fall som ex, där vårdcentralen definitivt inte har gjort det de kan.
Jag tror att det dels beror på stress pga för hög arbetsbelastning. Men även prestige. Patienten kan ju absolut inte själv veta på ett ungefär vad som är fel, eller?

Jag sökte för 9 år sedan för diffusa, men ändå ganska klara symptom, och MÅNGA symptom. Jag har fortsatt att söka för dessa under dessa år. Jag har vetat att något är fel.
Man tog TSH prov och sa att jag minsann inte hade hypotyreos och rekommenderade terapi för mina problem.

När jag bad läkaren att ta även fritt T3 så svarade denne "Vad är det?". Trots sin uppenbara okunskap så visste denne läkare att jag absolut var frisk.

Efter många rundor så fick jag i våras en läkare som gick med på att skriva ut levaxin. Och oj så mkt bättre jag mådde i doshöjningarna. Men det höll inte i sig. Jag mådde sämre och sämre igen och när även den läkaren rekommenderade ADHD utredning och terapi istället för vidare utredning så bytte jag VC.

På den nya vårdcentralen så tog de och kollade mitt kortisol, som man egentligen måste innan man skriver ut levaxin. Och DÄR hittade vi ett problem. Jag ligger lågt i kortisol. Med tanke på att jag vid tillfället var hyperstressad och hade fått motta div hot via sms från en fd vän nån timma tidigare så borde mitt kortisol varit sjyhögt! Men istället är det så pass lågt att Endokrinska har tagit emot min remiss och jag har redan fått tid för div utredningar. Man misstänker hypofysinsuffiens.

Jag föreslog att kontrollera hypofysen för 9 år sedan. Jag var heltidssjukskriven under 3 år för att läkarna inte gjorde en ordentlig utredning, för "reumatism" som de inte hittade några direkta tecken på, och som jag inte passade in så bra på egentligen.

Och jag är tyvärr inte speciellt ensam i detta utan har hittat många i samma sits.

Och varenda person har samma historia, läkaren lyssnar inte och tror att man är hypokondrisk eller psykiskt sjuk.

För min del tex, det hade inte tagit läkaren mer tid att beställa ett kortisolprov, när de ändå beställde TSH-prov.

Jag har numera svårt att vara trevlig mot läkare. Och det är ett problem, som jag måste jobba med. Men när man har blivit så försummad av vården i nästan 10 år, när varenda läkare har sagt till en att man är frisk fast att man själv VET att så är inte fallet så blir avig mot läkare. Jag antar att de är emot mig, att de inte tänker lyssna och bara tala om för mig att jag har fel.


Varför ska det behöva vara på det här viset?? Har vi höjt upp läkare till skyarna så länge att vissa individer tror att de kan och vet allt?
I dagens informationssamhälle så tror jag att det inte är ovanligt att patienten är mer påläst än läkarna, när patienten vet eller har en god idé om vad som felar. Denne kan ju då läsa på i flera veckor, månader och ibland som för mig, år.

Jag förstår att det är jobbigt när patienten kommer in och kräver saker, men bör man inte fundera på varför denne gör det? Denne tror uppenbarligen att den är sjuk, oavsett om den är det eller inte. Att inte ta proverna blir kontraproduktivt, för personen kommer söka vård om och om igen tills denne hittar någon som går med på det, och det är varken kostnadseffektivt eller tidseffektivt. I bästa fall har läkaren rätt och allt ser normalt ut, och i många fall hittar man något, men det kanske dröjer bortåt 10 år innan man hittar en läkare som är villig att ta det blodprovet som alla andra har vägrat, som för mig.
Sen vet jag inte hur det står till med vidareutbildning... Men jag har träffat personer med TSH-värde på 10 där läkaren tycker att man inte ska behandla, trots att rekommendationen idag ligger på 2,5 om man har symptom...

Stress är en stor faktor, det tror jag absolut! Och där handlar det nog om omorganisation och sedan att fullkomligt kasta pengar på vården, locka fler till utbildningen och anställa fler.
Vård ska få kosta! Och jag tror att det är SUPERVIKTIGT med personalvård bland all sjukvårdspersonal. Man ska ju liksom orka lyssna på människor som klagar dagarna i ända, och det är verkligen inte lätt. Är man själv stressad så är det nära på nog omöjligt. Fler läkare, fler sjuksköterskor, fler undersköterskor och kanske kortare arbetsdagar? Mkt teambuilding övningar och sådana saker vore nog bra med tror jag! Personalvård, personalvård och personalvård.

Nu blev det en hel roman här, hoppas att det inte bara blev svammel och att någon orkar läsa!
 
En liten kort inblick i hur kasst det fungerar på vissa ställen - eller i hela Sverige?

Gjorde en okomplicerad handoperation för en vecka sedan. Fick meddelande på handkirurgen att dsk tar stygnen två veckor efter. Låter jättebra. Ringer direkt och ska boka tid. Går inte. Dsk har inga tider och kan därför inte ta stygnen. Det tar ungefär 10 minuter (högt räknat) att ta 10 stygn. Men nej.

Frågar lite försynt vad tusan jag ska göra då, det känns ju inte som någon jättebra idé att själv ta stygnen i höger handflata, lite för komplicerat för mig. Får till svar att "det kan inte hon svara på, det får jag lösa själv".

Systemfel? Jepp. Och varför måste man dessutom vara otrevlig när man sitter på den positionen?

Har inte löst problemet ännu, men antar att någon hästkompis inte backar för att klippa upp och dra ut samt sprita efteråt. Känns ju verkligen som en fungerande vårdkedja i det här landet - inte ens de små, okomplicerade och snabba ärendena kan vi får uträttade...
 
När jag arbetade på BVC hade vi inte ens provtagningsrör i lager, eller rutiner för att skicka blodprover till labb.
Då kanske det är ett problem i ansvarsbefogenheter för BVC-läkaren som behöver diskuteras. Dett är en BVC -mottagning, standard(enligt mig) typ mottagning måndagar och onsdagar mellan kl 13 och 15 beläget på en vårdcentral med vanliga möjligheter att ta blodprov och mäta blodtryck. Att inte en BVC-läkare har möjlighet eller skyldighet att ta ett blodprov för en sjukdom som är väsentligt för ett barn och påverkar barnets tillväxt och framtida hälsa och när dessutom en akutläkare har rekommenderat det inför familjen. Ja , intressant.
 
Att inte en BVC-läkare har möjlighet eller skyldighet att ta ett blodprov för en sjukdom som är väsentligt för ett barn och påverkar barnets tillväxt och framtida hälsa och när dessutom en akutläkare har rekommenderat det inför familjen.

Min erfarenhet är att väldigt få läkare har koll på systemet. D v s vem som gör vad. Om de själva inte varit på just den instans de rekommenderar att man söker till.

Detta innebär att man som patient måste ha full koll på vem och vad som utför vilka uppgifter, vilket gör det otroligt tungt att vara i en vårdsituation.
 
Min erfarenhet är att väldigt få läkare har koll på systemet. D v s vem som gör vad. Om de själva inte varit på just den instans de rekommenderar att man söker till.

Detta innebär att man som patient måste ha full koll på vem och vad som utför vilka uppgifter, vilket gör det otroligt tungt att vara i en vårdsituation.
Det gamla sagesättet( heter det så? )

En måste vara djvlgt frisk för att vara sjuk i Sverige verkar fortfarande stämma ganska bra alltså.

Föräldrarna var ju friska, de drev ju detta.

Vad jag ser bland det lilla jag vet så verkar det lite bättre nuförtiden, därför drar jag inte upp gammalt surkart utan detta var ett aktuellt problem. Alltså det märks att attityden är något bättre.

Förlåt missade att det blev dubbelt.
 
Senast ändrad:
En liten kort inblick i hur kasst det fungerar på vissa ställen - eller i hela Sverige?

Gjorde en okomplicerad handoperation för en vecka sedan. Fick meddelande på handkirurgen att dsk tar stygnen två veckor efter. Låter jättebra. Ringer direkt och ska boka tid. Går inte. Dsk har inga tider och kan därför inte ta stygnen. Det tar ungefär 10 minuter (högt räknat) att ta 10 stygn. Men nej.

Frågar lite försynt vad tusan jag ska göra då, det känns ju inte som någon jättebra idé att själv ta stygnen i höger handflata, lite för komplicerat för mig. Får till svar att "det kan inte hon svara på, det får jag lösa själv".

Systemfel? Jepp. Och varför måste man dessutom vara otrevlig när man sitter på den positionen?

Har inte löst problemet ännu, men antar att någon hästkompis inte backar för att klippa upp och dra ut samt sprita efteråt. Känns ju verkligen som en fungerande vårdkedja i det här landet - inte ens de små, okomplicerade och snabba ärendena kan vi får uträttade...
Tänk nu då om du varit någon medelålders stadsbo som inte har den blekaste aning vad man skall göra. Vad gör då denna personen? Jo går till akuten.

Man lägger så mycket på patienten, att dom inte skall söka hjälp i onödan, inte belasta sjukvården och inte vara till besvär. Det är patienternas fel att det är långa köer. Hade dom inte varit så sjuka så hade det inte varit några köer.

Jag är så tacksam för våran fina VC. Här går det oftast att få hjälp. Och BVC-personalen och vanliga vårdpersonalen samarbetar med varandra.
 
En liten kort inblick i hur kasst det fungerar på vissa ställen - eller i hela Sverige?

Gjorde en okomplicerad handoperation för en vecka sedan. Fick meddelande på handkirurgen att dsk tar stygnen två veckor efter. Låter jättebra. Ringer direkt och ska boka tid. Går inte. Dsk har inga tider och kan därför inte ta stygnen. Det tar ungefär 10 minuter (högt räknat) att ta 10 stygn. Men nej.

Frågar lite försynt vad tusan jag ska göra då, det känns ju inte som någon jättebra idé att själv ta stygnen i höger handflata, lite för komplicerat för mig. Får till svar att "det kan inte hon svara på, det får jag lösa själv".

Systemfel? Jepp. Och varför måste man dessutom vara otrevlig när man sitter på den positionen?

Har inte löst problemet ännu, men antar att någon hästkompis inte backar för att klippa upp och dra ut samt sprita efteråt. Känns ju verkligen som en fungerande vårdkedja i det här landet - inte ens de små, okomplicerade och snabba ärendena kan vi får uträttade...

Vansinnigt.
"Det får du lösa själv"???

Är de helt från vettet?

:rage:
 
Har inte möjlighet att åka in dit, och det känns helt onödigt att belasta dem. Jag har läkare i släkten, så vi fixar det ändå. Tyvärr har veterinären semester, annars hade jag åkt dit.
Jag tänkte mer att de skulle fixa in dig hos distriktssköterskan/annan. Om inte annat borde de kanske få veta att deras hänvisning inte fungerar.
 
Jag tänkte mer att de skulle fixa in dig hos distriktssköterskan/annan. Om inte annat borde de kanske få veta att deras hänvisning inte fungerar.

Deras hänvisning var inte fel, vår kommun däremot är fel på alla punkter. Tyvärr sitter vi i en kommun som inte fungerar på någon punkt. ALLS. De kan inte rekrytera varken till kommunhuset eller VC, just för att det är ökänt icke-fungerande.

Handkirurgen hade helt rätt, det är dsk´s uppgift. Och det anser dsk också. Men de har inga tider. För ingen vill jobba där, och de som gör det är helt översvämmande med arbete.

I en annan kommun hade det säkert fungerat exemplariskt.
 
Det är så tråkigt att det är så.
Försöker verkligen själv se till att mina patienter inte känner sig borttappade.
Jag gissar att risken för borttappning inte är störst bland just dina patienter; ortopedi är ändå jämförelsevis straight forward med ett besvär = en läkare (eller möjligen två, eventuellt föregått av en akutläkare). Där det oftare spricker, i min uppfattning, är mer svårutredda medicinska besvär och cancersjukdomar, inte sällan med multipla sekventiella tremånaders vårdgarantier och med överflyttningar av ansvar mellan vårdenheter. Tyvärr innebär det ju ofta patienter i sämre skick och med sämre förutsättningar att driva de egna frågorna. Men det är ju gamla nyheter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp