Hur ska sjukvårdens tillkortakommanden lösas?

Nu blir jag rädd på allvar. Menar du att en BVC läkare på en vårdcentral ska hindra ett litet barn på två år från att få ett blodprov som skulle bevisa glutenintolerans när en läkare på akuten hade rekommenderat familjen till att förmodligen skulle kunna vara glutenintolerans. Bvcläkaren hindrar Därmed vidare behandling, remiss, och vilket då frambringar framtida skador.

Nu kanske du ska ta det lite lugnt när du läser och skriver. Du är stressad ???


Detta uttalande är inte okej. Håller med @Tora som beskriver problematiken tydligt. (Min duktiga nästannamne :-) )
kortkommentar (har utvecklat i ett annat inlägg).

Varför är det BVC-läkaren du kritiserar och inte läkaren på akuten? Det hade väl varit ännu enklare att ta provet där när familjen ändå var på plats? Familjen hade då också sluppit ta kontakt med ytterligare en vårdenhet.

Men nej, något flyt i det fallet fanns inte. Delvis orsakat av att organisationen inte är riggad för att via akutmottagningen bedriva utredning av långvariga problem utan är riggad för en snabb bedömning av vad som är akut/riktigt brådskande.
Men med ökad personalmängd på akuten kan man säkert utreda det mesta via akuten. Vilket i och för sig leder till minskad personalmängd på någon annan post för planerad vård.
 
Äntligen kommer du med konkreta förslag!
Bra tankar.
Fast det är inte mina förslag. Det är konkreta saker som min finns på min VC. En VC som faktiskt genom att underlätta för folk med enkla åkommor att få sjukvård minskat trycket på den "viktiga" sjukvården.

Sjukvården måste våga tänka nytt och annorlunda och inte bara skylla allt på mesiga patienter som söker sjukvård i tid och otid.
 
Jag sitter just nu med opererad hand (sedan igår). I mitt (okomplicerade) fall funkade allt perfekt.

Mailade egenremiss till handkirurgen. Fick bokat besök inom tre månader. 15 min konsultation. OP-tid en månad efter. 1 timme besök inkl. operation - färdigt. Stygntagning hos DSK (vilket vi sköter utan deras inblandning), inget återbesök om det inte blir problem.

Exemplariskt.

I andra fall jag har insyn i är det KAOS då ingen vill ta höga vårdkostnaderna och därför försöker skrubba av misshaglig patient likt flatlöss på annan avdelning/vårdgivare.
 
KL, typ...
Själv blir jag ganska så illa berörd av de mer eller mindre dolda personliga påhoppen på @kryddelydd i den här tråden, som jag har uppfattat det så startade hen tråden för att få nya infall o vinklingar på hur vården skall kunna förbättras.
Hade jag blivit utsatt för samma behandling av @nästannamne&Co hade jag inte varit så tillmötesgående i mina svar på de som försöker ta ära o heder från min person som yrkesmänniska. Jag hade gått i taket!
 
du uttrycker dig drastiskt och lite orimligt.
Jag tror inte att BVC-läkaren "hindrade" provtagning.
Däremot är jag säker på, utifrån beskrivningen, att BVC-läkaren inte ordinerade eller beställde provtagningen vilket faktiskt är två helt olika saker.

Det är inte lätt alla gånger att förstå organisationen - ibland inte ens för dem som jobbar inom dem.

Men BVC har inte i uppdrag och får därmed inte resurser för att utreda sjuka barn.
Uppdraget för BVC-läkaren är i första hand fyra hälsokontroller (varav det senaste tillskottet mycket väl kunde strykas och tiden användas bättre för exempelvis viss utredning; ett påhitt senaste året som inte ens de som hittade på det, vet vad det egentligen ska användas till) i ett mindre barns liv.
Dessutom vara behjälplig som diskussionspartner för BVC-sköterskan.

Sjukdom ska utredas via sjukvården, inte hälsovården.

I ditt konkreta exempel "borde" den första läkaren på akuten antingen själv ha tagit provet vid första besöket där (om läkaren ansåg att det behövdes) eller remitterat till en öppenvårdsenhet för utredning - om man ansåg att utredning var befogad men inte själv kunde göra det.

Där ser man, det var något jag inte visste! Kan det vara olika i olika landsting? Vi har nämligen alltid ringt BVC så länge barnen varit inskrivna där och genom dem blivit bokade till läkare. När barnet börjar skolan ringer man istället vanliga Vc.
 
Där ser man, det var något jag inte visste! Kan det vara olika i olika landsting? Vi har nämligen alltid ringt BVC så länge barnen varit inskrivna där och genom dem blivit bokade till läkare. När barnet börjar skolan ringer man istället vanliga Vc.

Här är det inte heller så. Min bvc skulle bli väldigt frågande om jag ringde dem om barnet var sjukt.
 
Här är det inte heller så. Min bvc skulle bli väldigt frågande om jag ringde dem om barnet var sjukt.
När jag arbetade som BVC ssk så gick telefontiden åt till att svara på frågor om röda prickar i rumpan. Barnläkare var på plats 3 - 4 timmar i veckan för att man måste ha en i lokalerna då man vaccinerar barn. Hen gjorde 1 o 4 årskontroller, inget annat, jo vi ssk hade hen som bollplank vb.
 
Senast ändrad:
Här är det inte heller så. Min bvc skulle bli väldigt frågande om jag ringde dem om barnet var sjukt.
Det låter som att jag måste ha missuppfattat det hela?! Den enda gång jag behövt ringa in kanske vi bara blev vidarekopplad av BVC-sköterskan
 
Det låter som att jag måste ha missuppfattat det hela?! Den enda gång jag behövt ringa in kanske vi bara blev vidarekopplad av BVC-sköterskan
Ingen aning! Eller så fungerar det olika på olika ställen. Om du hade vänt dig till fel ställe så borde bvc-sköterskan påpekat det kan man tycka.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
KL, typ...
Själv blir jag ganska så illa berörd av de mer eller mindre dolda personliga påhoppen på @kryddelydd i den här tråden, som jag har uppfattat det så startade hen tråden för att få nya infall o vinklingar på hur vården skall kunna förbättras.
Hade jag blivit utsatt för samma behandling av @nästannamne&Co hade jag inte varit så tillmötesgående i mina svar på de som försöker ta ära o heder från min person som yrkesmänniska. Jag hade gått i taket!

Tack.
Sådana som jag - och sjuksköterskorna - är vana vid personliga påhopp när vi säger saker som inte gillas, så det är inget nytt att man blir utsatt för personliga angrepp när man försöker föra den här typen av diskussion.
Detta är ett väldigt laddat ämne, och trots att jag försöker framföra att prioriteringar i dagens läge är en nödvändighet så landar det väldigt ofta i att några bestämmer sig för att det handlar om att jag egentligen inte gillar patienter och tycker att folk ska "hålla sig på mattan".

Det är väldigt olyckligt att debatten har kommit att vridas på det sättet - men som sagt vanligt.
för det är ju alltid någons fel när det inte fungerar, och när det gäller sjukvården så är det en vanlig tolkning att det är personalen som är ogina och otrevliga när verkligheten är att personalen springer benen av sig, bokstavligt eller bildligt springer.
Och jag tror i ärlighetens namn att frustrationen delas ganska lika mellan befolkning och personal.

en skillnad är att befolkningen "får" göra så som flera användare här, och skälla ganska oförblommerat på en representant för sjukvården, medan sjukvårdspersonalen måste väga sina ord på guldvåg.
man talar om "patientmaktsutredning" (ett olyckligt ord i mina ögon; det handlar inte om makt).
I verkligheten är det förstås så att personalen bör ha ett kunskapsöverläge - annars skulle sjukvårdspersonalen inte ha något jobb - och i verkligheten är det fritt fram för patienter/befolkning att hota och bete sig illa, medan personalen ska vara "professionella" och alltid svara på allt med ett leende.

som sagt: den typen av påhopp är vanliga och sådant som verkar ingå i jobbet att ta emot utan att bli otrevlig själv.
 
Jag älskar Werlabs. Där kan jag själv kosta på mig en rad undersökningar, blodprovsanalyser. Och få kommentarer till - inget som belastar vården, skapar fler arbetstillfällen och gör att jag ändå kan få en hälsostatus vilket jag tycker är viktigt.

Viktigt att tänka på är att närmast allt går att få - men inte gratis vi landsting och kommun (sjukhus och vårdcentral). Om det är så viktigt att söka för snuvan, sök privat.
 
kortkommentar (har utvecklat i ett annat inlägg).

Varför är det BVC-läkaren du kritiserar och inte läkaren på akuten? Det hade väl varit ännu enklare att ta provet där när familjen ändå var på plats? Familjen hade då också sluppit ta kontakt med ytterligare en vårdenhet.

Men nej, något flyt i det fallet fanns inte. Delvis orsakat av att organisationen inte är riggad för att via akutmottagningen bedriva utredning av långvariga problem utan är riggad för en snabb bedömning av vad som är akut/riktigt brådskande.
Men med ökad personalmängd på akuten kan man säkert utreda det mesta via akuten. Vilket i och för sig leder till minskad personalmängd på någon annan post för planerad vård.
Jag kan inte era rutiner. Jag vet inte vem som gör vad. Jag gav ett aktuellt problem utifrån din trådstart. Jag gav förslag på lösning som är Minska antal aktiviteter.
 
Det jag inte förstår @tara är varför familjen inte sökte tid på vårdcentralen för sitt barn från början? Jag kan verkligen inte förstå varför man sätter sig på akuten för något som har pågått under en längre tid. För mig är akuten verkligen sista anhalten och något jag vanligtvis har kommit till med ambulans de gångerna jag har varit där. Jag tänker inte ens på att alternativet akuten finns förren det är så illa att ambulans oftast behövs och då är det verkligen illa och det går inte att vänta. BVC är förebyggande och jag har aldrig hört talas om någon som sökt dit när/om barnet är sjukt? Möjligtvis om barnet har utslag att man ringer sin distriktssköterska eftersom de oftast är väldigt duktiga på sådant men inte söker man tid hos BVC-läkaren om barnet är sjukt? Om barnet är sjukt på något sätt söker man till sin vanliga vårdcentral och ev. får man en remiss till barnmottagningen om det behövs. BVC är ingen barnläkarmottagning utan är just preventiv vård där man har koll på att barnet utvecklas och växer som hen ska och där man får vaccinationer. De har inga resurser för att ta emot sjuka barn.
Jag gav ett problem, jag gav ett förslag på sätt som sjukvården kan försöka få bättre flöde. Att ni kritiserar enskilda personer, patienter, för att de gör fel. De söker vården på fel sätt. Intressant.
 
Jag gav ett problem, jag gav ett förslag på sätt som sjukvården kan försöka få bättre flöde. Att ni kritiserar enskilda personer, patienter, för att de gör fel. De söker vården på fel sätt. Intressant.

Jag kritiserar ingen och jag är ensam i mina byxor så du kan kalla mig för du, inte ni.

Om man söker vård på fel ställe så är det ganska självklart för mig att man inte får den vård man behöver. Går jag till gyn när jag har problem med en arm så lär jag inte få hjälp. Det är väldigt enkelt att ta reda på hur och var man söker vård för olika saker och min undran är uppriktig och ärlig. Jag kan verkligen inte förstå varför man åker till akuten med ett ickeakut problem. Det hörs ju på namnet "akuten" att det är en vårdinrättning för just akuta problem. Hur tänker man då när man sätter sig på akuten med något som inte är akut? Att sätta sig på akuten med ett ickeakut problem gör verkligen inte att det blir bättre flöde i vården. Trots allt har var och en ett ansvar för våra gemensamma resurser och att försöka roffa åt sig vård som är dyrare genom att åka till akuten istället för att gå till vårdcentralen är för mig ett mycket märkligt förfarande.
 
Jag gav ett problem, jag gav ett förslag på sätt som sjukvården kan försöka få bättre flöde. Att ni kritiserar enskilda personer, patienter, för att de gör fel. De söker vården på fel sätt. Intressant.

Men vem ska kritiseras för att någon sökt vård på helt fel ställe, om inte den som sökt?!

Detta är ju precis det som är problemet, folk dyker upp på helt fel ställe och KRÄVER att få vissa behandlingar/undersökningar. Det är inte upp till patienten att bestämma. Klart man blir missnöd om man går in till frisören och försöker beställa synundersökning. Det kommer bara att bli ett enda stort missnöje. De lär inte få någon synundersökning, nämligen.
 
kl
För ett par år sedan hämtade min son mig o körde in mig till akuten på DS, jag skakade så kraftigt att jag var rädd för att benen i kroppen skulle brytas, kunde inte ens rulla en cigarett. Blev inlagd på utredningsavdelning där personalen behövde hålla om mig när det var som värst. Kl 08 på nyårsdagen (efter ca 6 timmar) blev jag utskriven. Läkaren som skrev ut mig påstod att skakningarna berodde på att jag använde Bricanyl, hade vid tillfället inte använt medicinen på flera dygn. När jag påpekade det så blev jag idiotförklarad med motiveringen att det var deras diagnos o bedömning o att de minsann hade rätt.

Skakningarna klingade av o jag upplevde inte samma intensiva problem igen.
Någon månad senare så kommenterade en av våra jourläkare att jag inte skakade/darrade som jag ofta gjort innan, berättade då att symptomen försvann efter att jag satts in på Metoprolol (Betablockerande).
Än idag har jag aldrig råkat ut för liknande (undantaget ev EP anfall när jag varit medvetslös). Bricanyl har jag använt i + 30 år o innan dess Isoprenalin o Efedrin o annat skit o aldrig råkat ut för sådana skakningar. Jag är väldigt medveten om vilka biverkningar jag får av Bricanyl. Från början fick jag dem i tablettform, eller flytande. Biverkningar delyx, men aldrig att jag höll på att skaka sönder.
 
Men vem ska kritiseras för att någon sökt vård på helt fel ställe, om inte den som sökt?!

Detta är ju precis det som är problemet, folk dyker upp på helt fel ställe och KRÄVER att få vissa behandlingar/undersökningar. Det är inte upp till patienten att bestämma. Klart man blir missnöd om man går in till frisören och försöker beställa synundersökning. Det kommer bara att bli ett enda stort missnöje. De lär inte få någon synundersökning, nämligen.
Tja min uppfattning är att vi båda slår spiken på huvudet. Det är ett problem för sjukvården. Att ensidigt kritisera patienterna vet jag inte varför sjukvården gör. Mitt exempel var alltså ett blodprov som behövdes göras ( förlåt alla BVC läkare som uppenbarligen inte var ansvariga för ansvarig var tydligen akutläkarna) . Jag kan tycka att det är ett ganska tydlig problemställning.

Folk kräver och kräver på grund av och för att det är landstingen som är ansvariga. Jag får inte tag i medicin om jag blir osams med min läkare. Det är en enorm makt. Nuförtiden får vi byta vårdcentral och be om en andra åsikt. Tidigare var inte det möjligt.

I princip så känns det ju som ni skriver att ingen är ansvarig för detta stackars blodprov som visade på en relativ svår sjukdom som är behandlingsbar. Patienten var på akuten pga akuta problem som inte diskuterats i tråden och inte har med diagnosticerade av gluten att göra.
 
Senast ändrad:
Tja min uppfattning är att vi båda slår spiken på huvudet. Det är ett problem för sjukvården. Att ensidigt kritisera patienterna vet jag inte varför sjukvården gör. Mitt exempel var alltså ett blodprov som behövdes göras ( förlåt alla BVC läkare som uppenbarligen inte var ansvariga för ansvarig var tydligen akutläkarna) . Jag kan tycka att det är ett ganska tydlig problemställning.

Folk kräver och kräver på grund av och för att det är landstingen som är ansvariga. Jag får inte tag i medicin om jag blir osams med min läkare. Det är en enorm makt. Nuförtiden får vi byta vårdcentral och be om en andra åsikt. Tidigare var inte det möjligt.

I princip så känns det ju som ni skriver att ingen är ansvarig för detta stackars blodprov som visade på en relativ svår sjukdom som är behandlingsbar. Patienten var på akuten pga akuta problem som inte diskuterats i tråden och inte har med diagnosticerade av gluten att göra.
När jag arbetade på BVC hade vi inte ens provtagningsrör i lager, eller rutiner för att skicka blodprover till labb.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp