Ja.
Det är ett till sätt att "fria till befolkningen" och hindra att vården i första hand ges till den med största behovet.
Det var bland det mest patientovänliga jag har läst på länge.
Även om du verkar ha väldigt svårt att acceptera det så finns faktiskt sjukvården i första hand till för patienterna och inte tvärt om.
Det är när man möter sådana som du i sjukvården som man som patient känner total vanmakt. Det är sjukvårdspersonal som har din tråkiga attityd mot patienter som nära kostat mig livet och ena ögat. Sånna som bara tycker att patienter mest är till besvär och tar upp din värdefulla tid.
Tack och lov så fungerar sjukvården hos oss oftast väldigt bra. Det är lätt att få akuttid på min VC. Icke akuta tider som mest 7 dagar. Skulle man inte kunna få en tid samma dag och man absolut känner ett behov av att träffa en läkare omgående så finns närakuten.
När jag behövde åka akut till gynakuten en lördag så beklagade dom att jag antagligen skulle få vänta länge då dom var underbemannade. Jag fick vänta 1,5h. Alltså ingen väntan egentligen.
Ibland kan man ha otur på närakuten och det är längre väntetid men oftast tar det runt en timme.
Läste i tidningen att Gyn här i stan hade gjort en ordentlig uppryckning för att vara mer lättillgänglig och ändrat på en hel del rutiner för att säkerställa omsorgen om patienterna. Detta kändes väldigt roligt att läsa då jag varit med och satt igång förändringarna på ett litet, litet hörn. Ett litet bevis på att man får respekt som patient och medmänniska.
Remissen till näsa-öron-hals skickades i början av december och vi har fått en tid i slutet av januari. Alltså knappt 1,5 månads väntetid och då är det två veckor som går bort eftersom det är en massa röda dagar.
Visst finns det flaskhalsar men generellt så fungerar sjukvården väldigt bra här. De gånger det har blivit tokigt är när sjukvården inte lyssnat på mig.
Tyvärr räcker det att bara kommer över till Göteborg för att det skall bli katastrof. En akut som lät min man vänta i 18 timmar när han var så dålig att han inte kunde stå upp. Inte ens en säng fick han att ligga i förrän jag pratat med dom över telefonen och sagt att det här är inte ok. Innan dess låg han på golvet. Senare visade sig att han hade hjärnhinneinflammation. Tack och lov inte någon farlig variant för då hade de 18 timmarna kunnat kosta honom livet.
Ögonakuten i Mölndal höll på att kosta mig ena ögat för att min läkare på vårdcentralen gjort ett litet fel i remissen. Tack och lov så kan jag vara väldigt enveten av mig.
Just om ögonakuten i Mölndal kan jag skriva en hel roman om och då är det inget positiv.
Det som jag upplever som skillnaden är att här får man frågan "Vad kan vi göra för att hjälpa dig" medan i Göteborg får man mer en suck och "vad gör du här?".
Får då Hallands sjukvård en massa mer pengar? Nej. Däremot har man en helt annan inställning till människor.
Så istället för att tänka att "Guuuuud vad jobbiga sjuka människor är som söker sig till vården" så kanske man borde fundera på "Hur skall vi underlätta för människor som upplever att de behöver söka sjukvård".