du kan ju också anlita mig vbHar inte möjlighet att åka in dit, och det känns helt onödigt att belasta dem. Jag har läkare i släkten, så vi fixar det ändå. Tyvärr har veterinären semester, annars hade jag åkt dit.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
du kan ju också anlita mig vbHar inte möjlighet att åka in dit, och det känns helt onödigt att belasta dem. Jag har läkare i släkten, så vi fixar det ändå. Tyvärr har veterinären semester, annars hade jag åkt dit.
Jag gissar att risken för borttappning inte är störst bland just dina patienter; ortopedi är ändå jämförelsevis straight forward med ett besvär = en läkare (eller möjligen två, eventuellt föregått av en akutläkare). Där det oftare spricker, i min uppfattning, är mer svårutredda medicinska besvär och cancersjukdomar, inte sällan med multipla sekventiella tremånaders vårdgarantier och med överflyttningar av ansvar mellan vårdenheter. Tyvärr innebär det ju ofta patienter i sämre skick och med sämre förutsättningar att driva de egna frågorna. Men det är ju gamla nyheter.
Eller har en initierad/drivande syster med god kunskap i sjukvård och sjukvårdsorganisation.Den uppfattningen delar jag; en drivande och initierad patient är i alldeles för många fall en absolut förutsättning för en sammanhållen vård med någon form av kontinuitet.
Fast ibland undrar jag lite över om sjukvården är organiserad för bästa effektivitet.
Våra vårdcentraler har, sedan rätt många år, ingen egen röntgenutrustning. Så alla som eventuellt kan behöva röntgenundersökning skickas vidare in till sjukhuset.
Så var det med min dotter för ett par år sedan, när hon ramlat på gympan och hade ont i handleden. Först till vårdcentralen på fm, därifrån remiss till röntgen (vi passade på att äta en rejäl lunch på restaurangen på sjukhuset innan vi gick upp på röntgen...). Vi kom väl in hyfsat fort till rtg och bilderna togs, därefter blev vi skickade ner till akuten - där läget var smått hysteriskt den dagen. Efter 2½ timme fick vi komma in till en hyperstressad läkare som inte ens visste om att vi redan var undersökta, röntgade och klara. Vi satt alltså i 2½ timme och väntade på akuten, bara för att få veta att det var en radiusfraktur och att sköterskan skulle gipsa den. Det kändes SÅ FEL att sitta på akuten med dotterns lilla fjuttiga spricka i handleden (det var vad den benämndes som) när man vet att akuten är till för de svårare sjukdomsfallen.
Jag kände då att det borde ha gått att göra det på nåt mer tidseffektivt sätt, t.ex att röntgenläkaren (antar att en sådan kollar bilderna innan man skickas ner till akuten) svarar till en avdelning, där en sköterska direkt kan gipsa (om det ligger rätt), så att man kan hoppa över mellanlandningen på akuten.
@Zoya - jättetrist men den krassa sanningen är att de som gick före gjorde det för att de bedömdes som mer allvarligt sjuka. Sen kan man ju tycka att de kan bjuda på mer smärtlindring kanske men det fanns kanske en anledning där med (är inte så insatt i humanvården på det sättet).
Det är som i djursjukvården - sjukast går först. Inget konstigt alls.
Har man suttit i tre köer och bara hänvisats till nästa ställe och nästa ställe borde kötiden räknas från första . Eller fyra ställen som jag, jag fick åka hem och sova för de hade glömt att tala om för mig att röntgen hade stängt för två timmar sen@Zoya - jättetrist men den krassa sanningen är att de som gick före gjorde det för att de bedömdes som mer allvarligt sjuka. Sen kan man ju tycka att de kan bjuda på mer smärtlindring kanske men det fanns kanske en anledning där med (är inte så insatt i humanvården på det sättet).
Det är som i djursjukvården - sjukast går först. Inget konstigt alls.
Precis, helt säkra kan vi aldrig vara. Det är således inte helt omöjligt att det hände inget bakom kulisserna.Fast det är omöjligt för en utomstående att veta vad som försiggår bakom kulisserna så att säga. Tror knappast de satt flera timmar och åt eller rullade tummarna.
Fast jag har faktiskt väldigt svårt att tro att de rullar tummar och fikar i tid och otid. Jag vet ju hur det ser ut inom djursjukvården. Där händer det saker bakom kulisserna fast folk i väntrummet inte ser det.Precis, helt säkra kan vi aldrig vara. Det är således inte helt omöjligt att det hände inget bakom kulisserna.
När jag kom in på akuten för några år sedan med buksmärtor så fick de avbryta min undersökning då mer brådskande fall kom in, några som gått igenom isen och där någon även dog. Jag tror inte att de gick ut i väntrummet och informerade alla som satt där att det kom in ambulanser med svårt nedkylda människor och ev dödsfall. De olycksfallen går direkt via ambulansintaget och inte väntrummet.Precis, helt säkra kan vi aldrig vara. Det är således inte helt omöjligt att det hände inget bakom kulisserna.
Precis, helt säkra kan vi aldrig vara. Det är således inte helt omöjligt att det hände inget bakom kulisserna.
Fast att de inte har något att bjuda på är väl inte så konstigt? Ska de alltså ha mat redo?Ja, det hajar ju jag också. Nu var det för övrigt inte så många där på akuten så hur det kunde ta sådan tid förstår jag inte. Vi satt väl kanske 5-7 stycken där i väntrummet och det kom in en ambulans under tiden så det borde ju inte ta 6 timmar, men vad vet väl jag.
Det stora problemet var ju dock dels smärtlindringen men också det där med maten. Caféet var stängt och det fanns verkligen ingenting de kunde bjuda på och vi "fick" heller inte åka iväg för någon tidsangivelse för när vi kunde komma in kunde de inte ge. Jag fick iaf uppfattningen att själva organisationen av sjukvården fungerade otroligt dåligt. Fanns ingen effektivitet eller omtanke alls. Det är ju ändå ett barnsjukhus vi pratar om och sådant som mat/något att äta borde vara en självklarhet.
Nu är det väl inte sjukhuset som sätter upp automaterna, men man kunde väl begära att de som sätter dit dem laddar med något mer matnyttigt än bara godis även om det är en barnakut?Fast att de inte har något att bjuda på är väl inte så konstigt? Ska de alltså ha mat redo?
Det bästa är ju då om man är två personer där så kan ju en åka och köpa mat. Eller om man har en snäll vän som man kan ringa.
Fast att de inte har något att bjuda på är väl inte så konstigt? Ska de alltså ha mat redo?
Det bästa är ju då om man är två personer där så kan ju en åka och köpa mat. Eller om man har en snäll vän som man kan ringa.
Nu är det väl inte sjukhuset som sätter upp automaterna, men man kunde väl begära att de som sätter dit dem laddar med något mer matnyttigt än bara godis även om det är en barnakut?
Här kan jag faktiskt säga att sist jag var på akuten så fick både jag OCH min mor (som inte var patient) macka, och te/kaffe som personalen gjorde iordning eftersom det drog ut på tiden. Himla trevligt, och oväntat!
Om man bedriver en akutmottagning där väntetiderna regelmässigt kan gå över sex timmar, så borde man kanske tänka en tanke eller två på hur patienterna och eventuella medföljande kan få i sig lite näring under väntetiden. Om inte annat för att bättra på arbetsmiljön, utsvultna patienter och anhöriga kan ju vara lite griniga.Fast att de inte har något att bjuda på är väl inte så konstigt? Ska de alltså ha mat redo?
Det bästa är ju då om man är två personer där så kan ju en åka och köpa mat. Eller om man har en snäll vän som man kan ringa.