Hur ska sjukvårdens tillkortakommanden lösas?

Jag gissar att risken för borttappning inte är störst bland just dina patienter; ortopedi är ändå jämförelsevis straight forward med ett besvär = en läkare (eller möjligen två, eventuellt föregått av en akutläkare). Där det oftare spricker, i min uppfattning, är mer svårutredda medicinska besvär och cancersjukdomar, inte sällan med multipla sekventiella tremånaders vårdgarantier och med överflyttningar av ansvar mellan vårdenheter. Tyvärr innebär det ju ofta patienter i sämre skick och med sämre förutsättningar att driva de egna frågorna. Men det är ju gamla nyheter.

Visst är det så.
Å andra sidan jobbar jag på vårdcentral numera (fortfarande som ortoped) och då kan det lätt handla om sånt som inte är ortopediskt.
Då får man ju inte släppa patienten innan hen är omhändertagen på rätt ställe.
 
Fast ibland undrar jag lite över om sjukvården är organiserad för bästa effektivitet.
Våra vårdcentraler har, sedan rätt många år, ingen egen röntgenutrustning. Så alla som eventuellt kan behöva röntgenundersökning skickas vidare in till sjukhuset.
Så var det med min dotter för ett par år sedan, när hon ramlat på gympan och hade ont i handleden. Först till vårdcentralen på fm, därifrån remiss till röntgen (vi passade på att äta en rejäl lunch på restaurangen på sjukhuset innan vi gick upp på röntgen...). Vi kom väl in hyfsat fort till rtg och bilderna togs, därefter blev vi skickade ner till akuten - där läget var smått hysteriskt den dagen. Efter 2½ timme fick vi komma in till en hyperstressad läkare som inte ens visste om att vi redan var undersökta, röntgade och klara. Vi satt alltså i 2½ timme och väntade på akuten, bara för att få veta att det var en radiusfraktur och att sköterskan skulle gipsa den. Det kändes SÅ FEL att sitta på akuten med dotterns lilla fjuttiga spricka i handleden (det var vad den benämndes som) när man vet att akuten är till för de svårare sjukdomsfallen.
Jag kände då att det borde ha gått att göra det på nåt mer tidseffektivt sätt, t.ex att röntgenläkaren (antar att en sådan kollar bilderna innan man skickas ner till akuten) svarar till en avdelning, där en sköterska direkt kan gipsa (om det ligger rätt), så att man kan hoppa över mellanlandningen på akuten.

Låter som när min son bröt tummen för ganska exakt ett år sedan. Först till jour VC som konstaterade att detta behövde röntgas och skickade oss vidare till Astrid Lindgrens. På AL gick vi till närakuten på baksidan och fick komma in efter ca 30 min när sköterskan såg att sonen blev blekare och blekare (det var FULLT med folk där). Han fick 3 alvedon och 1 ipren och sen till röntgen. När vi kom tillbaka till mottagningen efter kanske 1 h så konstaterade läkaren att tummen var helt av och att han inte kunde fixa den eftersom den även behövde reponeras. Så han skickade oss till stora akuten. Väl där fick vi ta en nummerlapp och börja köa igen. Att vi var röntgade och klara och "bara" behövde reponera och gipsa spelade ingen roll. Vi fick sitta i 6 (!!) timmar utan ytterligare smärtlindring innan vi till slut fick komma in - och detta efter att jag varit "besvärlig" och tjatat mig till att få komma in. :down:

Det värsta var att jag hade dottern med mig också och det fanns öht inget att äta på plats. Det fanns en automat vid stora akuten med typ godis men den tog bara mynt. Modernt och bra liksom. Akuten hade inte ens frukt att bjuda på, så sjukt dåligt! Så inte nog med att sonen hade så ont så han knappt kunde prata, han var även så hungrig så han hade magsmärtor deluxe. Så hade även dottern och jag (men jag är ju vuxen och kan tänka bort hungern). Frågade flera gånger om hur lång tid detta kunde tänkas ta så hade vi kunnat åka och köpa MCD eller något men se det kunde de inte svara på - det kunde ta 10 minuter eller 3 timmar :crazy::down:

Vi kom in till akuten 17.30 och kom därifrån 03.00.:turd:
Tänk om de bara kunnat ta honom före liksom - för det tog exakt 10 minuter för dom att fixa honom när han väl kom in.
 
@Zoya - jättetrist men den krassa sanningen är att de som gick före gjorde det för att de bedömdes som mer allvarligt sjuka. Sen kan man ju tycka att de kan bjuda på mer smärtlindring kanske men det fanns kanske en anledning där med (är inte så insatt i humanvården på det sättet).

Det är som i djursjukvården - sjukast går först. Inget konstigt alls.
 
@Zoya - jättetrist men den krassa sanningen är att de som gick före gjorde det för att de bedömdes som mer allvarligt sjuka. Sen kan man ju tycka att de kan bjuda på mer smärtlindring kanske men det fanns kanske en anledning där med (är inte så insatt i humanvården på det sättet).

Det är som i djursjukvården - sjukast går först. Inget konstigt alls.

Ja, det hajar ju jag också. Nu var det för övrigt inte så många där på akuten så hur det kunde ta sådan tid förstår jag inte. Vi satt väl kanske 5-7 stycken där i väntrummet och det kom in en ambulans under tiden så det borde ju inte ta 6 timmar, men vad vet väl jag.
Det stora problemet var ju dock dels smärtlindringen men också det där med maten. Caféet var stängt och det fanns verkligen ingenting de kunde bjuda på och vi "fick" heller inte åka iväg för någon tidsangivelse för när vi kunde komma in kunde de inte ge. Jag fick iaf uppfattningen att själva organisationen av sjukvården fungerade otroligt dåligt. Fanns ingen effektivitet eller omtanke alls. Det är ju ändå ett barnsjukhus vi pratar om och sådant som mat/något att äta borde vara en självklarhet.
 
Senast ändrad:
@Zoya - jättetrist men den krassa sanningen är att de som gick före gjorde det för att de bedömdes som mer allvarligt sjuka. Sen kan man ju tycka att de kan bjuda på mer smärtlindring kanske men det fanns kanske en anledning där med (är inte så insatt i humanvården på det sättet).

Det är som i djursjukvården - sjukast går först. Inget konstigt alls.
Har man suttit i tre köer och bara hänvisats till nästa ställe och nästa ställe borde kötiden räknas från första :devil:. Eller fyra ställen som jag, jag fick åka hem och sova för de hade glömt att tala om för mig att röntgen hade stängt för två timmar sen :rage:
 
Fast det är omöjligt för en utomstående att veta vad som försiggår bakom kulisserna så att säga. Tror knappast de satt flera timmar och åt eller rullade tummarna.
Precis, helt säkra kan vi aldrig vara. Det är således inte helt omöjligt att det hände inget bakom kulisserna.
 
Precis, helt säkra kan vi aldrig vara. Det är således inte helt omöjligt att det hände inget bakom kulisserna.
Fast jag har faktiskt väldigt svårt att tro att de rullar tummar och fikar i tid och otid. Jag vet ju hur det ser ut inom djursjukvården. Där händer det saker bakom kulisserna fast folk i väntrummet inte ser det.
 
Precis, helt säkra kan vi aldrig vara. Det är således inte helt omöjligt att det hände inget bakom kulisserna.
När jag kom in på akuten för några år sedan med buksmärtor så fick de avbryta min undersökning då mer brådskande fall kom in, några som gått igenom isen och där någon även dog. Jag tror inte att de gick ut i väntrummet och informerade alla som satt där att det kom in ambulanser med svårt nedkylda människor och ev dödsfall. De olycksfallen går direkt via ambulansintaget och inte väntrummet.

Det som händer bakom kulisserna angår bara de som jobbar och patienten, inte de som sitter och väntar. O_o
 
Ja, det hajar ju jag också. Nu var det för övrigt inte så många där på akuten så hur det kunde ta sådan tid förstår jag inte. Vi satt väl kanske 5-7 stycken där i väntrummet och det kom in en ambulans under tiden så det borde ju inte ta 6 timmar, men vad vet väl jag.
Det stora problemet var ju dock dels smärtlindringen men också det där med maten. Caféet var stängt och det fanns verkligen ingenting de kunde bjuda på och vi "fick" heller inte åka iväg för någon tidsangivelse för när vi kunde komma in kunde de inte ge. Jag fick iaf uppfattningen att själva organisationen av sjukvården fungerade otroligt dåligt. Fanns ingen effektivitet eller omtanke alls. Det är ju ändå ett barnsjukhus vi pratar om och sådant som mat/något att äta borde vara en självklarhet.
Fast att de inte har något att bjuda på är väl inte så konstigt? Ska de alltså ha mat redo?
Det bästa är ju då om man är två personer där så kan ju en åka och köpa mat. Eller om man har en snäll vän som man kan ringa.
 
Här kan jag faktiskt säga att sist jag var på akuten så fick både jag OCH min mor (som inte var patient) macka, och te/kaffe som personalen gjorde iordning eftersom det drog ut på tiden. Himla trevligt, och oväntat!
 
Fast att de inte har något att bjuda på är väl inte så konstigt? Ska de alltså ha mat redo?
Det bästa är ju då om man är två personer där så kan ju en åka och köpa mat. Eller om man har en snäll vän som man kan ringa.
Nu är det väl inte sjukhuset som sätter upp automaterna, men man kunde väl begära att de som sätter dit dem laddar med något mer matnyttigt än bara godis även om det är en barnakut?
 
Fast att de inte har något att bjuda på är väl inte så konstigt? Ska de alltså ha mat redo?
Det bästa är ju då om man är två personer där så kan ju en åka och köpa mat. Eller om man har en snäll vän som man kan ringa.

Jag skrev i mitt första inlägg att om det inte finns ens en vettig automat på plats på ett barnsjukhus så borde de åtminstone ha en fruktkorg eller dyl. att bjuda något ifrån. Det är ju knappast vettigt att små barn ska behöva sitta i uppemot 10 timmar utan att få något alls i sig. I höstas var vi på Falu lasarett då samma barn fått en armbågsfraktur och där fanns automat med både frukt och mackor/dricka/godis som både tog kort och man kunde sms-betala. Det är sådant jag saknade på AL. Tycker inte det är för mycket begärt faktiskt.

Är man flera så är ju problemet inte så stort men hur många sitter och åker flera vuxna? Oftast stannar ju kanske den ena förälderns med resten av familjen hemma eller så. Om man nu ens är två föräldrar.
När detta hände var jag ensam på sjukhuset då pappan var och jobbade på annan ort. Annars hade jag ju inte haft lillasyster med mig heller - och då sjukhuset dessutom ligger 4 mil från där jag bor och klockan var sen kväll/natt så finns det ju knappast någon vän jag kunde ringt som skulle kommit dit heller

Så nej, ditt förslag är inte det bästa utan det bästa vore ju om sjukhuset såg till att det fanns en vettig automat att handla ifrån..
 
Nu är det väl inte sjukhuset som sätter upp automaterna, men man kunde väl begära att de som sätter dit dem laddar med något mer matnyttigt än bara godis även om det är en barnakut?

Ja, och att bara erbjuda myntbetalning år 2014 (som detta var) :crazy:
 
Här kan jag faktiskt säga att sist jag var på akuten så fick både jag OCH min mor (som inte var patient) macka, och te/kaffe som personalen gjorde iordning eftersom det drog ut på tiden. Himla trevligt, och oväntat!

När jag frågade efter något på AL så ryckte personalen bara på axlarna. De var inte ett skvatt intresserade.
 
Fast att de inte har något att bjuda på är väl inte så konstigt? Ska de alltså ha mat redo?
Det bästa är ju då om man är två personer där så kan ju en åka och köpa mat. Eller om man har en snäll vän som man kan ringa.
Om man bedriver en akutmottagning där väntetiderna regelmässigt kan gå över sex timmar, så borde man kanske tänka en tanke eller två på hur patienterna och eventuella medföljande kan få i sig lite näring under väntetiden. Om inte annat för att bättra på arbetsmiljön, utsvultna patienter och anhöriga kan ju vara lite griniga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp