Hur ska sjukvårdens tillkortakommanden lösas?

Vårdens problem ska tydligen lösas genom att akutmottagningen delvis omvandlas till en cafeteria?

Jag som trodde att vi skulle ta hand om sjuka och skadade människor.
Måste ha gått fel utbildning.
På de sjukhus jag varit på har det funnits kiosk/kafeteria som sannolikt drivs av utomstående entreprenörer. I sjukhusets upphandling av detta borde ingå krav på öppettider t ex på kvällar. Då kaféet/kiosken är stängd bör det naturligtvis finnas en smörgåsautomat eller liknande.

Men det är ingen fråga för vårdpersonalen. Kom jag till ett sjukhus där det inte var organiserat på det viset, och jag var missnöjd med det - då skulle jag i efterhand kontakta sjukhusledningen. Inte på stående fot kräva att arbetsorganisationen på akuten ska läggas om och anpassas efter att där inte finns en macka att köpa.
 
Menar du på fullt allvar att du tror att det sitter folk och med avsikt tvingar patienter att vänta flera timmar?
Jag tror verkligen att anställda försöker göra sitt jobb. Vad ska en annars tro, det är en bekräftelseteknik att en måste verkligen tro att folk gör det mest positiva de har möjlighet till.

Du startade tråden om tillkortakommanden, se på Tv 4 s inslag nyligen om fentanylplåster. Precis nu på nyheterna på TV4.

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/fentanylplåster-dödade-66-förra-året-3239175

Lyssna en bit in då knarkaren, grabben säger typ, "det går att muta alla läkare...".

Om detta är pk.propaganda i ett försök att svartmåla läkare eller om det är vi som har problem med vården som inte har förstått hur vi ska göra? Jag vet inte.

Ta upp det med landstigets politiker.
ja, jag upplever de flesta inläggen som är kritiska är kritiska till hur sjukvården administrativt sköts. Inte enskilda personer som säkert, absolut jobbar häcken av sig. Tråden har inte heller utvecklats sig som kritik till gamla oförätter.

Alltså är det som kritiseras ofta ledningsproblematik inte problem med enskilda.

Är det läkarna eller sjuksköterskorna som skall bre mackor på arbetstid, eller skall de göra det på sin fritid?
Nuförtiden, i samtiden, brukar organisationer lägga ut uppgifter som inte hör till kärnverksamheten. Naturligtvis med krav ställda av organisationen.
 
Jag tror verkligen att anställda försöker göra sitt jobb. Vad ska en annars tro, det är en bekräftelseteknik att en måste verkligen tro att folk gör det mest positiva de har möjlighet till.

Du startade tråden om tillkortakommanden, se på Tv 4 s inslag nyligen om fentanylplåster. Precis nu på nyheterna på TV4.

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/fentanylplåster-dödade-66-förra-året-3239175

Lyssna en bit in då knarkaren, grabben säger typ, "det går att muta alla läkare...".

Om detta är pk.propaganda i ett försök att svartmåla läkare eller om det är vi som har problem med vården som inte har förstått hur vi ska göra? Jag vet inte.


ja, jag upplever de flesta inläggen som är kritiska är kritiska till hur sjukvården administrativt sköts. Inte enskilda personer som säkert, absolut jobbar häcken av sig. Tråden har inte heller utvecklats sig som kritik till gamla oförätter.

Alltså är det som kritiseras ofta ledningsproblematik inte problem med enskilda.


Nuförtiden, i samtiden, brukar organisationer lägga ut uppgifter som inte hör till kärnverksamheten. Naturligtvis med krav ställda av organisationen.

"Pk-propaganda"?
Vad tusan menas med det??

Nej, det går inte att "muta alla läkare". Vilket skitsnack.
 
Trevliga gänget svarar ser jag.:meh:
Nej, jag har självklart ingen koll mer än det jag hörde från nära håll. Jag har heller inte påstått annat.
Är man läskunnig så har man läst att jag flera gånger skrivit - jag har inget att invända mot läkarens jobb. Han var snabb och effektiv, förutom det han satt och la ner tid på på patienten innan. Där tycker JAG att han inte hade behövt göra det som föräldrarna kunde gjort. Det är MIN åsikt. Och jo, jag har en aning om vad han gjorde då eftersom jag hörde allt från nära håll. Men vad vet jag, han kanske satt och jonglerade under tiden också.
Fast det gäller som regel "att smida medan järnet är varmt".
Ingen annan än läkaren får ge bedövningsspruta. Sprutan bör ges precis när barnet har gått med på det. Annars är sannolikheten stor att barnet ändrar sig när läkaren kommer in i rummet igen, och så får man börja om från början (been, there, done that).
För övrigt: man kan som personal bli väldigt trött på att vänta medan föräldrar försöker övertala sitt mycket bestämda barn...

Läkaren i ditt exempel "var snabb och effektiv förutom att han lade ner tid på patienten innan"...
 
Varför skulle jag göra det? Något måste väl ändå vårdorganisationen klara av på egen hand?

Återigen är det bara att göra det enkelt för sig. Skylla på någon annan. Någon annan skall göra jobbet.
Det normala är väl att ett problem ska läggas hos den som äger problemet.
Det är inte vårdpersonalen som organiserar sjukvården och bestämmer vad den ska innehålla.
alltså är det väl rätt att klaga till politikerna, när man nu som patient inte är nöjd med det som politikerna beslutat om (nej, det är sant. Politikerna talar om hur det ska vara: inga väntetider, alltid perfekt bemötande, alltid få det man vill ha... problemet är "bara" att de inte sätter till de nödvändiga resurserna och så klagar patienterna på personalen och politikerna säger "bara" att personalen måste jobba fortare)
 
Det var nog värsta generaliseringen hittills ändå. Det är arbetsgivaren som bestämmer, facken kan inte trolla. Och på största sjukhuset här i stan anmälde facken i somras en klinik till Arbetsmiljöverket, t ex.

Vad har du för brett underlag för att påstå att facken är "en enda dynga"?
Nej facken kan inte trolla men de skulle kunna göra mycket mera än de gör. Tex anmäla mer eller i alla fall visa att de bryr sig om de anställda. Som sagt anmälde vi vår situation flera gånger (som var farlig både psykiskt och fysiskt) och inte ens ett samtal till oss kunde de kosta på sig.
Detta var kommunal, jag är nu medlem i vårdförbundet men har ingen erfarenhet hur de är i arbetslivet ännu.
 
Usch, jag gillar det inte alls. Och som sagt, det kommer att bli värre. Jag förstår inte att facken godtar personalens arbetsvillkor. :( Det var inte så här vi önskade att Sverige skulle bli...
Hoppas ni får bättre tur nästa gång.

Det är ju vanligare och vanligare att arbetsmiljöverket kopplas in och kommer med olika förelägganden på grund av personalens arbetsmiljö inom vården.

Men det är sant, i många inlägg visas det ju på att sjukvårdens problem är att personalen är lat, oengagerad, oempatisk och har rast.
Så arbetsmiljöverket måste ju ha fel i sina analyser.
 
Ja, jag tycker det är sjukt (!) att vården i Sverige ser ut som den gör - med tanke på att vi har världens högsta beskattning. Vården borde ju vara världsbäst då kan man ju tycka men nej, jag kan nog komma på flera länder där det fungerar bättre. Det är ju helt sinnes att man i princip ska behöva ha privat sjukvårdsförsäkring (utöver den höga skatten man betalar) för att få adekvat vård i tid i det här landet.

Så ska det inte behöva vara.
Ja vi har världens högsta beskattning.
Men lägst andel av BNP (i en jämförelse med OECD-länderna) går till sjukvård.
Mycket stor del av skatten går till försörjningsstöd, ekonomisk ersättning vid nedsatt arbetsförmåga (sjukförsäkringssystemet), arbetslöshetsersättningarna (nej, de är inte fullt finansierade genom våra inbetalningar till A-kassan), kriminalvård, skola, barnomsorg (i Sverige har vi unikt hög subventioneringsgrad till barnomsorgen) med mera.

Vården i Sverige är ganska bra när man tittar på resultaten: överlevnad efter hjärtinfarkt, överlevnad/bot av cancersjukdomar, behandling av typ II diabetes och så vidare ligger i världstoppen.
Så vi får ganska mycket för de snåla kronor som fördelas till vården.
Och så har vi förstås lägst antal sjukhussängar/vårdplatser av OECD-länderna, också.
 
Lyssna en bit in då knarkaren, grabben säger typ, "det går att muta alla läkare...".

Om detta är pk.propaganda i ett försök att svartmåla läkare eller om det är vi som har problem med vården som inte har förstått hur vi ska göra? Jag vet inte.

.

Saxat och det är intressant att du tar upp en knarkares ord som sanning.
Ja, det finns absolut läkare som skriver ut stora mängder narkotiska och beroendeframkallande läkemedel trots att man vet att det finns ett beroende med i bilden. Det skrivs då och då om läkare som förser MC-gäng med preparat så visst finns det.

Men att citera den enskilde missbrukaren som säger att "det går att muta alla läkare"... tja, du verkar i sak hålla med?

Nej, det går inte att MUTA alla läkare.
Men läkare "ska" göra det patienten begär för annars anmäls läkaren.
Ja, jag har blivit anmäld för att inte ha skrivit ut det recept patienten begärde. Och jag blev kallad "hora" och jag fick en metallpall kastad på mig (innan patienten alltså sedan anmälde det hela till patientnämnden).
Jag har fått höra att "du förstör hela mitt liv för att du inte skriver ut det där receptet just idag".

Fentanyl har inte varit en "stor vara" annat än i cancervården fram tills för enstaka år sedan då det har blivit vanligare som smärtlindring även inom åldringsvården.
Och förmodligen inom missbruksvården (jag bara spekulerar) eftersom den naiva vårdpersonalen har sett ett plåster som något som inte inbjuder till missbruk eftersom det är ett så kallat slow-release-preparat. Sedan har någon kreativ missbrukare kommit på att röka det... och får en helt annan kick,.
Normal sjukvårdspersonal är ganska naiv på området, tror jag. Man tror liksom inte att pillren - eller plåstret - som skrivs ut till 85-åriga Karin kommer att hamna på marknaden. Men det vet man ju aldrig.
 
Det var nog värsta generaliseringen hittills ändå. Det är arbetsgivaren som bestämmer, facken kan inte trolla. Och på största sjukhuset här i stan anmälde facken i somras en klinik till Arbetsmiljöverket, t ex.

Vad har du för brett underlag för att påstå att facken är "en enda dynga"?

Ja det var rätt oförskämt.
Men visst kan jag hålla med om att det verkar som om fackförbunden är väldigt tålmodiga med arbetsgivarna många gånger innan anmälan till arbetsmiljöverk och liknande.
Fast jag är i och för sig rätt dåligt insatt i vad som "krävs" innan facket ska ta till sådana åtgärder.

På ett sätt är det synd att personalen (alla kategorier) är så pass lojala mot patienterna som man är. Man springer fortare för att inte patienterna ska bli lidande.
Sjuksköterskor på vårdavdelningarna avbryter sin lunch (som tidigare påpekats; ledig tid och inte arbetstid) för att patienter eller anhöriga har frågor.
Sjuksköterskor och läkare tar inte ut lunch eftersom fler patientärenden "måste" hanteras.
Sjuksköterskor, undersköterskor och läkare tar inte paus (man har enligt ATL rätt till 5 minuter per arbetad timme i "fikarast") eftersom man har fullt upp.
Personalen avslutar inte sitt arbetspass i tid utan jobbar över, för att göra färdigt eller för att "bara göra detta" som efterfrågas.

Så personalen är lojal mot patienterna och blir det därmed indirekt gentemot arbetsgivarens sätt att utnyttja sin personal - för att patienterna ska komma så lite i kläm som möjligt.
 
Oj, du har varit på en majoritet av svenska akutmottagningar? Det var inte dåligt.
Var har jag skrivit det?

Är flertalet=majoriteten?

När jag skrev flertalet så menade jag att jag varit på fler än någon enstaka. Är den formuleringen svår att förstå? Den formuleringen trodde faktiskt jag att du skulle klara av att tyda korrekt. Men tydligen hade jag fel.
 
Det normala är väl att ett problem ska läggas hos den som äger problemet.
Det är inte vårdpersonalen som organiserar sjukvården och bestämmer vad den ska innehålla.
alltså är det väl rätt att klaga till politikerna, när man nu som patient inte är nöjd med det som politikerna beslutat om (nej, det är sant. Politikerna talar om hur det ska vara: inga väntetider, alltid perfekt bemötande, alltid få det man vill ha... problemet är "bara" att de inte sätter till de nödvändiga resurserna och så klagar patienterna på personalen och politikerna säger "bara" att personalen måste jobba fortare)
Du skriver hela tiden vad alla andra skall göra. Vad patienter skall göra (sluta söka vård), vad politikers skall göra (fatta rätt beslut, skjuta till mer pengar) osv.

Hade varit intressant att höra någon gång vad du tycker att sjukvården kan göra.
 
Ja vi har världens högsta beskattning.
Men lägst andel av BNP (i en jämförelse med OECD-länderna) går till sjukvård.
Mycket stor del av skatten går till försörjningsstöd, ekonomisk ersättning vid nedsatt arbetsförmåga (sjukförsäkringssystemet), arbetslöshetsersättningarna (nej, de är inte fullt finansierade genom våra inbetalningar till A-kassan), kriminalvård, skola, barnomsorg (i Sverige har vi unikt hög subventioneringsgrad till barnomsorgen) med mera.

Vården i Sverige är ganska bra när man tittar på resultaten: överlevnad efter hjärtinfarkt, överlevnad/bot av cancersjukdomar, behandling av typ II diabetes och så vidare ligger i världstoppen.
Så vi får ganska mycket för de snåla kronor som fördelas till vården.
Och så har vi förstås lägst antal sjukhussängar/vårdplatser av OECD-länderna, också.

Ja, och det är åt helvete tycker jag - att man lägger ner så mycket pengar på annat som i jämförelse faktiskt (i mitt tycke) är mindre viktigt än på kärnverksamheter som sjukvården är. Gjorde man det kanske man dels skulle kunna locka till sig mer personal och dessutom slapp de som jobbar där bränna ut sig i tid och otid.

Barnomsorgstaxan t ex skulle mycket väl kunna vara inkomstbaserad (i högre grad än det är idag), så även barnbidraget.
 
Jag fattar verkligen inte diskussionen om mat. När jag har varit på akuten själv eller med mina barn, vänner eller vem det nu än är har sjukdomen/skadan varit så allvarlig att mat har varit det minsta problemet. Det är inget jag/vi ens har tänkt på förren vi har kommit därifrån att det var längesedan vi åt. Visst kan det vara bra med någon automat för dem som inte klarar sig i 10-12 timmar utan något att äta men det gör också att risken finns att de som absolut inte ska äta pga skada/sjukdom äter ändå. Folk struntar ofta i uppmaningen att inte äta tyvärr vilket ytterligare kan förlänga tiden tills ev. operationer/behandlingar kan utföras vilket ger sura miner på folk. Mår man såpass bra att mat är viktigt är det nog bättre att stanna till vid en mack och köpa med sig något. Alla vet väl att väntan på akuten blir lång. Det är ingen nyhet utan så har det alltid varit och kommer alltid att vara. Det är ju ingen tidsbeställd behandling utan just en akut och där kan vad som helst komma in som gör att andra får vänta länge.
Men vad bra att du och din familj inte behöver tänka på att äta på 10-12 timmar. Det hör nog dock inte till det normala.

När jag åker till akuten så brukar det vara bråttom att komma dit.

Men det är klart att när min tvååring har ett av sina astmaanfall så kan jag stanna till vid macken i 10 minuter han dör ju faktiskt inte av det.

Eller när jag kör min stallkompis till akuten med blodet rinnande från huvudet efter en hästspark att du vänta lite jag måste bara handla lite mat. Då var jag med henne på akuten i över ett dygn. Hur skulle jag veta att det skulle ta så lång tid?

Eller kanske skall min man be ambulanspersonalen stanna till vid macken när dom kör mig till akuten? Tog då över ett dygn innan jag klarade av att inte ha min man vid mig. Hade stora minnesförluster och var mycket orolig.

Eller när ens treåring kommit under behandling men det drar ut på många timmar, skall jag då lämna honom själv bortåt en timme för att hitta något att äta? Eller tycker du att femåringen jag var tvungen att ta med också skall klara sig utan mat i nästan ett dygn?

Sjukvård handlar trots allt om att ta hand om människor. Ett serviceyrke.

Flera gånger då akutbesöket av olika anledningar dragit ut länge på tiden så har sjukvårdspersonalen själva frågat om vi inte vill ha en macka och lite saft.
 
Var har jag skrivit det?

Är flertalet=majoriteten?

När jag skrev flertalet så menade jag att jag varit på fler än någon enstaka. Är den formuleringen svår att förstå? Den formuleringen trodde faktiskt jag att du skulle klara av att tyda korrekt. Men tydligen hade jag fel.
Du kanske ska spara lite på sarkasmerna tills du åtminstone googlat?

Ja, flertalet = majoriteten.

http://www.synonymer.se/?query=flertal

http://www.typkanske.se/synonym/flertalet

https://sv.m.wiktionary.org/wiki/flertal
 
Ja det var rätt oförskämt.
Men visst kan jag hålla med om att det verkar som om fackförbunden är väldigt tålmodiga med arbetsgivarna många gånger innan anmälan till arbetsmiljöverk och liknande.
Fast jag är i och för sig rätt dåligt insatt i vad som "krävs" innan facket ska ta till sådana åtgärder.

På ett sätt är det synd att personalen (alla kategorier) är så pass lojala mot patienterna som man är. Man springer fortare för att inte patienterna ska bli lidande.
Sjuksköterskor på vårdavdelningarna avbryter sin lunch (som tidigare påpekats; ledig tid och inte arbetstid) för att patienter eller anhöriga har frågor.
Sjuksköterskor och läkare tar inte ut lunch eftersom fler patientärenden "måste" hanteras.
Sjuksköterskor, undersköterskor och läkare tar inte paus (man har enligt ATL rätt till 5 minuter per arbetad timme i "fikarast") eftersom man har fullt upp.
Personalen avslutar inte sitt arbetspass i tid utan jobbar över, för att göra färdigt eller för att "bara göra detta" som efterfrågas.

Så personalen är lojal mot patienterna och blir det därmed indirekt gentemot arbetsgivarens sätt att utnyttja sin personal - för att patienterna ska komma så lite i kläm som möjligt.
Ja, det är ju personalens lojalitet mot patienterna som gör att det går så långt som det gör. När facken på Sahlgrenska larmade till Arbetsmiljöverket i somras om situationen på medicin så gjorde sjuksköterskor dubbla arbetspass. Dubbla.

Men än en gång: det är inte fackens fel eller ansvar att det ser ut som det gör. Arbetsgivaren bestämmer och kan köra över facken i det mesta, bara den gör det i laga ordning.
 
Nej facken kan inte trolla men de skulle kunna göra mycket mera än de gör. Tex anmäla mer eller i alla fall visa att de bryr sig om de anställda. Som sagt anmälde vi vår situation flera gånger (som var farlig både psykiskt och fysiskt) och inte ens ett samtal till oss kunde de kosta på sig.
Detta var kommunal, jag är nu medlem i vårdförbundet men har ingen erfarenhet hur de är i arbetslivet ännu.
Det är naturligtvis jättetrist om facket på din arbetsplats är svagt. Men det ger dig knappast underlag för att skriva att Facken inom vården känns bara som en enda dynga som inte gör något.

Du kan ju alltid engagera dig själv fackligt så att det blir något gjort?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp