Hur ska sjukvårdens tillkortakommanden lösas?

Det är naturligtvis jättetrist om facket på din arbetsplats är svagt. Men det ger dig knappast underlag för att skriva att Facken inom vården känns bara som en enda dynga som inte gör något.

Du kan ju alltid engagera dig själv fackligt så att det blir något gjort?
Jovisst så gör jag det för en arbetsplats jag lämnat för över ett år sedan.

Jag tycker facket varit för svagt överallt i vården är bra att de börjar vakna nu men dessa problemen har hållit på länge.
Sen är vården svårare då det inte bara är att gå ut i strejk men de kunde försökt mer tidigare (som sagt anmält mer).
 
Jovisst så gör jag det för en arbetsplats jag lämnat för över ett år sedan.

Jag tycker facket varit för svagt överallt i vården är bra att de börjar vakna nu men dessa problemen har hållit på länge.
Sen är vården svårare då det inte bara är att gå ut i strejk men de kunde försökt mer tidigare (som sagt anmält mer).
Ja, anmälningar är ju Bukes lösning på det mesta. Och Levaxin. Och yoga. :D

Oavsett var du jobbar idag så tycker jag att du kan engagera dig fackligt. Just så att det blir ordning på torpet.
 
Var har jag skrivit det?

Är flertalet=majoriteten?

När jag skrev flertalet så menade jag att jag varit på fler än någon enstaka. Är den formuleringen svår att förstå? Den formuleringen trodde faktiskt jag att du skulle klara av att tyda korrekt. Men tydligen hade jag fel.

Flertalet = de flesta = majoriteten.

Du kanske menade flera?
 
Ja, anmälningar är ju Bukes lösning på det mesta. Och Levaxin. Och yoga. :D

Oavsett var du jobbar idag så tycker jag att du kan engagera dig fackligt. Just så att det blir ordning på torpet.
Som student känns det lite onödigt, lägger hellre den tiden på studierna.

Jag vet att det är svårt för facket att faktiskt göra något för sjukpersonal pga lagstiftning men det blir fel. Tror ingen annan arbetsgrupp har det lika svårt.
 
Fentanyl har inte varit en "stor vara" annat än i cancervården fram tills för enstaka år sedan då det har blivit vanligare som smärtlindring även inom åldringsvården.
Och förmodligen inom missbruksvården (jag bara spekulerar) eftersom den naiva vårdpersonalen har sett ett plåster som något som inte inbjuder till missbruk eftersom det är ett så kallat slow-release-preparat. Sedan har någon kreativ missbrukare kommit på att röka det... och får en helt annan kick,.
Fentanyl används inte inom missbruksvården heller, just pga missbrukspotentialen i det hela.
 
Jag fattar verkligen inte diskussionen om mat. När jag har varit på akuten själv eller med mina barn, vänner eller vem det nu än är har sjukdomen/skadan varit så allvarlig att mat har varit det minsta problemet. Det är inget jag/vi ens har tänkt på förren vi har kommit därifrån att det var längesedan vi åt. Visst kan det vara bra med någon automat för dem som inte klarar sig i 10-12 timmar utan något att äta men det gör också att risken finns att de som absolut inte ska äta pga skada/sjukdom äter ändå. Folk struntar ofta i uppmaningen att inte äta tyvärr vilket ytterligare kan förlänga tiden tills ev. operationer/behandlingar kan utföras vilket ger sura miner på folk. Mår man såpass bra att mat är viktigt är det nog bättre att stanna till vid en mack och köpa med sig något. Alla vet väl att väntan på akuten blir lång. Det är ingen nyhet utan så har det alltid varit och kommer alltid att vara. Det är ju ingen tidsbeställd behandling utan just en akut och där kan vad som helst komma in som gör att andra får vänta länge.
Ja men akuten har ju förvandlats till det, folk kommer med vanliga förkylningar som inte ens kräver vård. Jag fattar inte. Och nu ska det tydligen bli ett café också, nej det tycker inte jag då skulle bara flera söka sig dit för onödiga saker.
 
Det är ju vanligare och vanligare att arbetsmiljöverket kopplas in och kommer med olika förelägganden på grund av personalens arbetsmiljö inom vården.

Men det är sant, i många inlägg visas det ju på att sjukvårdens problem är att personalen är lat, oengagerad, oempatisk och har rast.
Så arbetsmiljöverket måste ju ha fel i sina analyser.
Skämtar du? På min arbetsplats som är en hälsocentral har jag aldrig sett något liknande, och då har jag ändå jobbat statligt och kommunalt rätt länge innan jag började jobba inom vården, men jisses vad folk sliter. Alla gör det från labbpersonalen till läkarna. Det är helt absurt faktiskt, jag har aldrig varit med om något liknande. Alla pratar till och med fortare känns det som för det finns ingen tid till att sätta sig ned och prata.
Just därför behöver man organisera om och bryta ned hierarkier och jobba smartare för ökade resurser lär det knappast bli utan snarare tvärtom.
 
Senast ändrad:
Du kanske ska spara lite på sarkasmerna tills du åtminstone googlat?

Ja, flertalet = majoriteten.

http://www.synonymer.se/?query=flertal

http://www.typkanske.se/synonym/flertalet

https://sv.m.wiktionary.org/wiki/flertal
När det kommer till sarkasm så är du rätt så duktig på det själv. Vill du inte att jag skall vara sarkastisk mot dig så var inte det mot mig.

Det är sånt jag försöker lära mina barn "Gör inte sådant mot andra som du inte vill att de skall göra mot dig".

Jag är helt övertygad om att du mycket väl förstod vad jag menade.
 
Du skriver hela tiden vad alla andra skall göra. Vad patienter skall göra (sluta söka vård), vad politikers skall göra (fatta rätt beslut, skjuta till mer pengar) osv.

Hade varit intressant att höra någon gång vad du tycker att sjukvården kan göra.
springa fortare verkar ju vara melodin.
På min önskelista till politikerna står "ärlighet".
Att man som politiker talar om vad vi har råd med dvs rättar mun efter matsäcken.
Som sagt: arbetsmkiljöverket tycker också att arbetsuppgifterna för vårdpersonalen rimmar illa med tillgängliga personella resurser.
Att alla ska göra rätt från början har jag redan skrivit; sluta hänvisa felaktigt.
Men på¨det stora hela taget har man nog i mycket passerat "personalen ska ändra ditt och datt", ja.
 
springa fortare verkar ju vara melodin.
På min önskelista till politikerna står "ärlighet".
Att man som politiker talar om vad vi har råd med dvs rättar mun efter matsäcken.
Som sagt: arbetsmkiljöverket tycker också att arbetsuppgifterna för vårdpersonalen rimmar illa med tillgängliga personella resurser.
Att alla ska göra rätt från början har jag redan skrivit; sluta hänvisa felaktigt.
Men på¨det stora hela taget har man nog i mycket passerat "personalen ska ändra ditt och datt", ja.
Fast man kan springa fram och tillbaka hur mycket man vill utan att för den delen vara effektiv.
 
Jag tycker det känns så tryggt att veta att läkare gör sig lustiga över sina patienter på ett internetforum.
OK, nu blir det skitkastning.

Men det är tydligen så att befolkningen har rätt att uttrycka sig precis hur illa som helst om sjukvårdsperonal. En användare här antydde väldigt tydligt att man anser att personalen "är slipade på att undvika att arbeta". Man uttrycker sig i generaliserande termer om hur dåliga (alla) människor är som jobbar inom vården.
Men att en person som jobbar och sliter och rimligen gör en rätt stor insats för personerna den träffar, uttrycker sig slarvigt och lite raljerande - det är verkligen inte tillåtet?

Nej, läget är nog rätt hopplöst för svensk sjukvård.

Det är nog faktiskt bäst att lägga ner hela verksamheten. Det verkar ju bli bättre att göra som i USA och privatisera. Sjukvården gör det patienten begär - så länge patienten eller dess försäkringsbolag betalar. Och så finns det något slags rudimentär vård för dem som saknar försäkring. Betydligt sämre vård till betydligt högre kostnad (fortfarande i andel av BNP) jämfört med den svenska sjukvården.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Husköpstråden del 3
  • Parfym

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp