Hur ska sjukvårdens tillkortakommanden lösas?

@Tora Som jag läser det hakade @CillaW på mig. Jag drev med BUKEPANELENS ständiga lösningar. OCH @Dentaku och Cilla hakade på med fler BUKEförslag.
Ja, anmälningar är ju Bukes lösning på det mesta. Och Levaxin. Och yoga. :D

Oavsett var du jobbar idag så tycker jag att du kan engagera dig fackligt. Just så att det blir ordning på torpet.

Och diagnoser. Men kolloidalt silver verkar vara ute.

Och MR, glöm inte MR. Facit på allt.
 
Jo, det spelar roll.
Lika mycket som att du eller nån snabb skulle representera samtliga med samma yrke när du skriver på ett diskussionsforum på din fritid.
Klart jag representerar mitt yrke men vissa yrken är innebär mer som tex domare, läkare, poliser och liknande som representerar myndigheter.
 
Men det handlar ju trots allt om en helhet. Inte bara vad patienten ska/inte ska göra eller vad sjukvården ska eller inte ska göra.

Under de 20 åren jag jobbat har vi haft fler förbättringsarbeten än jag kan räkna varav det sista varit LEAN. Det finns jättefina resultat där man kortat väntetider för bröstcancer, mm på ett helt lysande sätt. Det finns också förslag från personal, vilket du efterfrågade, som inte lyssnas på. Jag har en sjukhusledning som omorganiserar för att förbättra flöden av patienter och avdelning för att 10 år efter komma på att OJ, det vi hade för 10 år sedan var nog faktiskt bättre. Sedan börjar allting om.

Nuvarande chef för medicinkliniken har arbetat mycket med IT inom sjukvården. Därav stor satsning på 1177, att kunna skicka SMS. Tekniken i våra system hinner inte med. Jag som sjuksköterska vägrar lämna meddelande på mobilsvar om inte personen i fråga säger vem det är jag ringt till. Informationen får inte hamna i fel händer. Men det kanske skulle underlätta för patienten att få ett kort svar på mobilen.

Jag kan inte svara för akuten hos oss, jag har aldrig och kommer aldrig att arbeta där. Jag vet ändå att de har gjort flera förbättringsarbeten för att underlätta för patienterna. Problemet kvarstår att om du av 15 patienter har 7 som inte ens borde vara där pga förkylning, nageltrång så kommer de att få vänta tills personen i ambulanshelikoptern fått hjälp eller de 8 som behöver akut hjälp fått det.

Gastrosektionen är i princip polikliniserad till den grad att jag och min kollega håller på att slita ut oss pga att vi inte hinner med. Patienterna erbjuds telefontid inom 4 dagar oftast. Vi har flera akuttider i veckan om det behövs till läkare.

De patienter som ligger inne på avdelningen är så svårt sjuka att hälften av mina nyfärdiga kollegor inte ens förstår vilka risker som kan inträffa. Vårdtyngden gör att flertalet är inne hos chefen och gråter för att de inte fixar situationen. Vi hinner knappt säga hej då till patient nr 1 innan de 30 minuterna vi har på oss för att ta emot patienten från AVC har gått ( förbättringsarbete ) och de står i korridoren.

Vi förbättrar så mkt som vi kan tills vi kräks på det. Vi åläggs av sjukhusledningen att optimera med samma personal. Jag har till och med blivit tillsagd av tidigare verksamhetschef att sänka mina ambitioner kring vården av mina patienter för att jag tyckte att patientsäkerheten var hotad!

Det stör mig något enormt när jag då ser kommentarer om att sjukvården inte gör något, att jag som sjuksköterska ska vara slipad på att slippa göra saker eller vad fasen det nu var.
Dessutom, med hänvisning till den sista diskussionen om oprofessionalitet kring ett skämt

Vi vårdpersonal ÄR inte vårt yrke. Vi JOBBAR som det. Det är en jäkla skillnad.
Att göra sug löjlig över patienter när man är läkare gör man på sitt jobb inte på ett öppet forum.

Tycker du att det är professionellt att göra sig lustig över sina patienter?
 
Men vad bra att du och din familj inte behöver tänka på att äta på 10-12 timmar. Det hör nog dock inte till det normala.

När jag åker till akuten så brukar det vara bråttom att komma dit.

Men det är klart att när min tvååring har ett av sina astmaanfall så kan jag stanna till vid macken i 10 minuter han dör ju faktiskt inte av det.

Eller när jag kör min stallkompis till akuten med blodet rinnande från huvudet efter en hästspark att du vänta lite jag måste bara handla lite mat. Då var jag med henne på akuten i över ett dygn. Hur skulle jag veta att det skulle ta så lång tid?

Eller kanske skall min man be ambulanspersonalen stanna till vid macken när dom kör mig till akuten? Tog då över ett dygn innan jag klarade av att inte ha min man vid mig. Hade stora minnesförluster och var mycket orolig.

Eller när ens treåring kommit under behandling men det drar ut på många timmar, skall jag då lämna honom själv bortåt en timme för att hitta något att äta? Eller tycker du att femåringen jag var tvungen att ta med också skall klara sig utan mat i nästan ett dygn?

Sjukvård handlar trots allt om att ta hand om människor. Ett serviceyrke.

Flera gånger då akutbesöket av olika anledningar dragit ut länge på tiden så har sjukvårdspersonalen själva frågat om vi inte vill ha en macka och lite saft.

Nu läser du in sådant jag inte har skrivit. Jag skrev att om man mår såpass bra så att man kan stanna vid en mack så kan det vara bra att göra det. När jag själv har varit på akuten så har ingen tanke på mat funnits. Då har jag varit så sjuk att mat inte har varit aktuellt. När jag har varit med andra på akuten så har oron över den svåra skadan/sjukdomen vi varit där för överskuggat alla tankar på mat. Man klarar sig faktiskt utan mat i några dygn. Jag har gastropares och det är fullkomligt normalt för mig att inte kunna äta något på en vecka och att spy hela tiden när det är som värst. Man dör liksom inte av att vara utan mat i några timmar. Däremot har jag ibland fått dropp då jag har spytt några veckor i sträck för att mina kaliumnivåer varit farligt låga. Jag har då inte åkt in pga kräkningarna i sig utan för att jag har börjat spy "kaffesump", dvs blod.
 
Men du representerar ditt yrke.
Vad är det för svammel?! @CillaW representerar sig själv som privatperson på buke, när hon jobbar är hon en representant för sitt yrke. :banghead:

För övrigt är det inte konstigt att det är fnurr på tråden när folk verkar tro att vård är ett serviceyrke, vård är ett vård-yrke. Vill man ha service får man vända sig till ett serviceyrke, vårdpersonalens jobb är att på arbetstid, inte fritid och buketid, ge vård efter bästa förmåga och och med de resurser de har och anser behövs. Skäller du ut kassapersonalen om öppettiderna inte passar dig eller om sortimentet inte är efter dina önskemål, eller framför du dina åsikter till den som faktiskt har med saken att göra? :crazy:
 
Nu läser du in sådant jag inte har skrivit. Jag skrev att om man mår såpass bra så att man kan stanna vid en mack så kan det vara bra att göra det. När jag själv har varit på akuten så har ingen tanke på mat funnits. Då har jag varit så sjuk att mat inte har varit aktuellt. När jag har varit med andra på akuten så har oron över den svåra skadan/sjukdomen vi varit där för överskuggat alla tankar på mat. Man klarar sig faktiskt utan mat i några dygn. Jag har gastropares och det är fullkomligt normalt för mig att inte kunna äta något på en vecka och att spy hela tiden när det är som värst. Man dör liksom inte av att vara utan mat i några timmar. Däremot har jag ibland fått dropp då jag har spytt några veckor i sträck för att mina kaliumnivåer varit farligt låga. Jag har då inte åkt in pga kräkningarna i sig utan för att jag har börjat spy "kaffesump", dvs blod.
När jag har varit länge på akuten så har både jag och mina barn blivit hungrig precis som vilken annan dag som helst.

Nej man dör inte av att vara utan mat i några timmar men man mår inte heller bättre utav det.

Tvärtom en sån simpel sak som att folk kan köpa något så enkelt som kexchoklad göra enormt mycket i en situation som antagligen redan är väldigt jobbig.

Men som jag skrev tidigare så ställer jag mig frågande till hur pass vanligt förekommande det är att det inte finns något ätbart alls att få tag i på en akutmottagning.

Just mat och dryck har aldrig varit något problem. Utan tvärtom så har vi flera gånger blivit tillfrågade av personalen om vi vill ha något att äta medan vi väntar.
 
Klart jag representerar mitt yrke men vissa yrken är innebär mer som tex domare, läkare, poliser och liknande som representerar myndigheter.
Att du anser det innebär inte att det är så.

I det här fallet är det dessutom orättvist. Jag har sett läkare på buke skriva om patienter. Naturligtvis aldrig så att de kan identifieras, men de har tagit exempel på patienter från sin vardag. Däremot har jag aldrig sett just @CillaW göra det. Det innebär visserligen inte att hon inte kan ha gjort det, men jag har aldrig sett det. Däremot har jag sett andra.
 
Vad är det för svammel?! @CillaW representerar sig själv som privatperson på buke, när hon jobbar är hon en representant för sitt yrke. :banghead:

För övrigt är det inte konstigt att det är fnurr på tråden när folk verkar tro att vård är ett serviceyrke, vård är ett vård-yrke. Vill man ha service får man vända sig till ett serviceyrke, vårdpersonalens jobb är att på arbetstid, inte fritid och buketid, ge vård efter bästa förmåga och och med de resurser de har och anser behövs. Skäller du ut kassapersonalen om öppettiderna inte passar dig eller om sortimentet inte är efter dina önskemål, eller framför du dina åsikter till den som faktiskt har med saken att göra? :crazy:
Tyvärr är det så att man många gånger representerar sitt yrke även om man inte är på jobbet.

Resten av det du har skrivit förstår jag inte varför du skriver till mig. Har jag skällt ut kassapersonal?
 
Att du anser det innebär inte att det är så.

I det här fallet är det dessutom orättvist. Jag har sett läkare på buke skriva om patienter. Naturligtvis aldrig så att de kan identifieras, men de har tagit exempel på patienter från sin vardag. Däremot har jag aldrig sett just @CillaW göra det. Det innebär visserligen inte att hon inte kan ha gjort det, men jag har aldrig sett det. Däremot har jag sett andra.
Skillnad att skriva om patienter och att ironisera över eller förlöjliga dom.

Jag vet inte vad alla andra har skrivit. Jag vet bara vad jag har läst här.
 
Och än en gång då: vi ironiserade över vad som brukar skrivas på buke. Vi = jag, @Dentaku, @CillaW. Cilla ironiserade alltså inte över sina patienter. Ser du skillnaden?
Hon ironiserade över ett önskemål från sina patienter. Eller snarare något som patienter enligt henne verkar tro.

I slutänden så blir det patienterna man ironiserar över.
 
Hon ironiserade över ett önskemål från sina patienter. Eller snarare något som patienter enligt henne verkar tro.

I slutänden så blir det patienterna man ironiserar över.

Vad är det som är så svårt? Hon ironiserade inte över önskemål från sina patienter. Redan första gången jag skrev det till dig så gillade Cilla inlägget. Hon höll alltså med. Är det du eller hon som bestämmer intentionen med vad hon skriver?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp