Hur ska sjukvårdens tillkortakommanden lösas?

Knapplån... Att patienter söker akut vård för icke akuta åkommor är ett reellt problem idag. Min uppfattning är det beror på att många är oerhört insnöade på sig själva istället för se sig som en liten del av ngt större. De vill inte rannsaka sitt eget beteende. Inte ta ansvar. De rådgivande funktionerna 1177, sos mfl vill och får inte ta eget ansvar. Jag jobbar inom ambulanssjukvård, jobbade julafton 24 h 8 larm. Varav 6 st kunde avvakta hemma eller ta sig in på egen hand med hjälp av anhörig. En var urakut dålig och en skjutsade vi in för att... Ja ömmande skäl.
Hur blir det så?
 
Men du, argument kan inte mycket annat än ta slut när du bara vägrar ta in vad någon faktiskt skriver. @CillaW drev med råd folk ger varandra på internet, och då får du det till att hon hånar patienter i sin läkarroll? Jahaja.
Ja, det kan ju också vara en definition på "slut på argument" - det är slut på argument när samma argument upprepats bortåt tio gånger utan att bli förstått.
 
Och när jag ändå är här: akuten @Zoya skrev om hade automat. Den hade bara inte ett betalalternativ Zoya kunde använda just där och då. Så kanske folk åtminstone kan uppröra sig över relevanta saker och skippa "en automat kan de väl åtminstone ha! :rage:"...
(Och ja, jag förstår att det var skitjobbigt med hungriga barn.)

Jovisst, men det innehöll enbart godis. Inget annat. Så även om jag hade haft 100 spänn i mynt så hade det inte gjort varken till eller från.
 
Men du, argument kan inte mycket annat än ta slut när du bara vägrar ta in vad någon faktiskt skriver. @CillaW drev med råd folk ger varandra på internet, och då får du det till att hon hånar patienter i sin läkarroll? Jahaja.

Och när jag ändå är här: akuten @Zoya skrev om hade automat. Den hade bara inte ett betalalternativ Zoya kunde använda just där och då. Så kanske folk åtminstone kan uppröra sig över relevanta saker och skippa "en automat kan de väl åtminstone ha! :rage:"...
(Och ja, jag förstår att det var skitjobbigt med hungriga barn.)

Det kan ju faktiskt lika gärna vara så att andra vägrar ta in att i slutänden blir det att man förlöjligar patienter.

Jag får ha min åsikt likväl som någon annan får ha sin.

Jag har också frågat flera gånger hur pass vanligt det egentligen kan vara att man på ett eller annat sätt inte kan få tag på något att äta på en akutmottagning då jag själv aldrig upplevt att det någonsin varit ett problem. Aldrig fått något svar på det.
 
Det kan ju faktiskt lika gärna vara så att andra vägrar ta in att i slutänden blir det att man förlöjligar patienter.

Jag får ha min åsikt likväl som någon annan får ha sin.

Jag har också frågat flera gånger hur pass vanligt det egentligen kan vara att man på ett eller annat sätt inte kan få tag på något att äta på en akutmottagning då jag själv aldrig upplevt att det någonsin varit ett problem. Aldrig fått något svar på det.

Fast du presenterar det sannerligen inte som en åsikt, utan ett odiskutabelt faktum. Och ärligt talat, om en läkare alltid är en läkare och alla människor alltid är i ett potentiellt patientförhållande till denne, hur har du tänkt dig läkares liv över huvud taget ska fungera? :confused:

Hur ska någon kunna svara på frågan hur vanligt det är?
 
Fast du presenterar det sannerligen inte som en åsikt, utan ett odiskutabelt faktum. Och ärligt talat, om en läkare alltid är en läkare och alla människor alltid är i ett potentiellt patientförhållande till denne, hur har du tänkt dig läkares liv över huvud taget ska fungera? :confused:

Hur ska någon kunna svara på frågan hur vanligt det är?
Jag presenterar det lika odiskutabelt som dom som inte håller med.

Jag har aldrig skrivit att alla människor alltid är i ett potentiellt patientförhållande till någon som skrivit att dom är läkare.

Däremot om folk vet om att man är läkare och uttalar sig om något som har med sjukvård att göra på ett öppet forum så kommer man så gott som alltid framstå som en representant för läkaryrket.
 
Man kanske kunde börja med små arga lappar i stället?

"du som snodde min magnetrötkentid, det är faktiskt kö här"

"någon som sett min läkare, tappade bort henne för en timme sen. Vit rock, stetoskop en snygg samling pennor."

"Förkylning och stukad fot bytes mot något man kan bli inlagd för"
Jag byter gärna bort migrän! Den borde vara åtråvärd - den har gett mig tre MR och en CT! :bow:
 
Fortsätter lite på ambulanstemat som ju ofta speglar akutens belastning.
Det finns absolut förbättringpotential i organisationen, ngt som vi på golvet ofta framför till ledning och politiker.
Tex är det helt befängt att slentrianmässigt använda ambulans för att skjutsa psykpatienter utan fysiskt vårdbehov till hemsjukhuset. Pga platsbrist. Detta förekommer dygnet runt i vårt distrikt. Använd taxi och ev vårdare. Ofta nattetid när det är som minst resurser. Ett annat ex När vc anlitar ambulans för redan stoppat näsblod och enkla misstänkta frakturer och sårskador. I många fall kör anhörig i bil efter ambulansen.
Här är det våra även vc s riktlinjer som är uppåt väggen.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Angående att raljera och skämta om sjukvårdssökanden, så iaf för mig blir det en ventil när frustrationen blir för stor och tröttheten hotar att ta över. Vi ( jag kan nog tala för en del iaf) stöter på så oerhört många personligheter och ja en del är ganska lustiga. Det balanserar till viss del upp för alla sorgliga livsöden, tragedier och misär som vi också får ta hand om.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp