Hur ska man välja kurs!

M

Magendy

Är ett tag sen jag tränade hund på brukshundsklubb, men tänkte nu att jag skulle börja med min unghund. Ska ringa runt lite på måndag men tänkte att man kunde få lite tips här om vilken kurs som skulle passa oss.

Jag har alltså en unghund (valp?) på 1 år som kan grunderna i lydnad, såsom sitt, ligg, inkallning och gå i koppel.

Vill i framtiden träna och kanske tävla agility med honom.

Så till min fråga: Ska man gå en lydnadskurs grund/allmän med honom först och sen gå en agilitykurs? Eller ska man köra på en ren nybörjar agility med honom på en gång?

På nybörja agility ska man kunna ha hunden lös bland andra hundar, vilket fungera med honom de flesta gångerna. Blir ibland lite ivrig och vill gärna leka med andra hundar.

Så nån som har några tips och ideer åt mig?

Sv: Hur ska man välja kurs!

Börja med allmänlydnad.

Ofta blir tempot i agility ganska högt med tillika speedade hundar, om din hund "blir lite ivrig ibland" skulle jag gissa att det blir gansk ofta i en agilitykurs. Det är gruvligt pinsamt att vara ägaren till hunden som "jämt gör ärevarv och förstör för andra"

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 969
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 645
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 504
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 140
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka