Hur ska man tänka?

Amha

Trådstartare
Borde kanske ha skaffat ett anonymt nick men jag hoppas att ingen klandrar mig för mitt bekymmer nu.

Det är såhär: jag har lyckats bli gravid, enligt hemtestet. Jag och pappan till barnet är inte helt överens om hur vi ska göra. Han är väl förmodligen livrädd och tycker att vi (jag... :cool:) ska göra abort. Detta trots att jag sagt redan från början att jag nog inte skulle klara av det.

Informationen är väldigt ny. Jag gjorde testet igår. Idag har jag pratat med mvc för att fråga dem hur man gör och vem man kontaktar. Hon hänvisade till abortkliniken för samtal med dem och kolla hur långt det är gånget så bollen är i rullning. Jag ska ringa dem vid 12 och hoppas på en tid mycket snart.

Karln gör mig mer förvirrad än någonsin. Igår pratade vi lite om det över nätet när jag var i stallet och jag sa att jag vet inte om jag fixar en abort och hans svar var "det är väl något vi ska fixa tillsammans?". Sen att han stöttar mig oavsett vad jag väljer. Senare när vi satt hemma och pratade vet han inte om han kommer att finnas där varesig vid aborten eller om jag behåller. Han har alltså inte alla hemma just nu. Han är nog mer förvirrad än mig.

Jag kan ju aldrig tvinga honom till att ta sitt ansvar för ett litet barn, samtidigt tycker jag inte att han kan "tvinga" mig till abort mot min vilja. Jag vill verkligen inte och han verkar inte förstå varför jag inte vill. Han ser inte grejen på det sättet.

Samtidigt som jag inte vill göra abort är jag rädd för att bli ensamstående. Hur gör man då? Finns det några rätt och fel?

Jag som trodde att karln kunde stå sitt kast om vi kom till detta. Vi har pratat mycket om det innan då han visste att jag inte ville utsätta min kropp för fler p-medel (och ja, jag har bidragit till kondomer som han valt bort trots att det ligger ett par nävar här). Det gör mig så ledsen att det inte känns som om jag har stöttning från den som trots allt är delaktig i situationen. Det jag tänker nu är om jag ska göra abort, och förmodligen stå ensam (som det verkar nu) i den mindre enkla situationen för att han ska bli nöjd och så kanske vi aldrig träffar varandra igen. Är det värt det om det är mot min vilja? Vad kommer jag att tänka efter det då? Eller om jag behåller, risken är ju överhängande att jag blir lämnad själv med det hela då med. Vad är värst? Göra något man verkligen inte vill och sen stå ensam eller behålla och riskera att stå ensam? Jag kommer ju att hata honom om han lyckas övertala mig att göra abort. Jag brukar ju alltid vara honom till lags.

Hur reder man ut det här så det blir bra för alla parter?

Jag har så mycket i huvudet så jag måste väl be om ursäkt för rörigt inlägg.

Sv: Hur ska man tänka?

Usch vilken jobbig situation!

Rent spontant: Ta hjälp av kuratorn på abortkliniken för att bena upp ditt dilemma.

Din pojkvän har varit med och bidragit till att du blev gravid, även om han nu inte vill stå sitt kast så är det faktiskt så att han som vuxen borde veta hur barn blir till och eftersom du tydligen varit tydlig med att du inte kommer vilja göra abort vid eventuell graviditet så har han vetat vad som låg i vågskålen. Så det är lite omoget av honom att försöka lägga över ansvaret på dig nu!

Gör det som känns rätt. Man överlever att vara ensamstående. Man överlever även en abort om det skulle kännas mer rätt. Men rent spontant så tycker jag att det känns som du egentligen VET vad du vill men det är jobbigt att genomgå något mot någon annans vilja.

Styrkekramar till dig!!

Usch vilken situation! Jag förstår dina kval?

Men: jag tror att du måste renodla. Du måste hålla isär alla dina funderingar kring honom, kring hans bristande stöd, kring hur han agerar om du fullföljer graviditeten - och den enda riktigt viktiga frågan: vill du ha det här barnet?

Om svaret på den frågan är ja blir det inte lika svårt. Men det där ja:et får inte vara villkorat. Det får inte vara Ja, om han ställer upp. Ska du fullfölja graviditeten bör du vara klar över att du sannolikt blir ensamstående mamma - och acceptera det.

Ta hjälp av abortkliniken när du funderar. Där får du sakligare och bättre hjälp än på ett forum för (nyblivna) föräldrar.

Edit: en sak till: ett barn ska aldrig behöva födas för att ena/båda föräldrarna ska "stå sitt kast", ett barn ska inte behöva födas som "bestraffning" för en förälder. Men jag hoppas att du med ditt resonemang om stå sitt kast kanske menar att stötta dig vid en eventuell abort.

Senast ändrad:

Jobiig situation! Har egenlige n inga råd att ge, dock en lite från om det är ok?

Vill du ha barnet? Eller är det mest en biprodukt till att du "inte vill göra abort"? Inte aggresivt menat alls, utan bara undrar då jag inte riktigt kan utläsa det i ditt inlägg.
Annars tycker jag det tessiem skrivit om att du skall prata mem kurator om det känns som en mycket bra idé :)

Ja och här har man tidigare suttit och gnällt över så otroligt jobbiga i-landsproblem som att hårborsten varit borta eller att deon är slut ;)

Alltså, egentligen vet jag va jag vill. Jag håller på att försöka tänka mig in i rollen som ensamstående men som ni båda säkert vet är detta i grund och botten ett forum där många har häst. Jag har två. Den praktiska biten blir svår att klara ut då jag vill behålla dem med, såklart ;)

Ekonomin går ju att lösa, jag har fast jobb och det sägs att lönen ligger ganska bra men med planer på juridikplugg så med vissa omprioriteringar kan jag ju faktiskt mätta en mun till.

Det som känns så jobbigt nu är att jag inte verkar få någon support direkt från han som försatt mig i situationen. Jag trodde ju att han började känna sig redo då jag påtalat att jag känner att jag vill ha familj och vi fortsätter att ha oskyddat sex.

Någonstans hoppas jag att min kropp fuckat upp sig så testet blev felaktigt så vi kan avsluta det hela här och sen inte höras mer. Jag känner mig så utnyttjad och det gör mig väldigt arg och upprörd.

Som det känns nu vill jag ju det. Jag började ju faktiskt glädjas lite åt det igår innan karln vaknat "på riktigt". Han är lite trög på mornarna ;)

Ja, det är skitjobbigt att han inte stöttar dig - men det får du nog ta sedan. Nu måste du ta ställning till om du vill bli förälder just nu eller inte. (Bli det bara inte för att straffa honom, visa på konsekvenserna osv...)

Men då har du ju ditt svar. Du vill ha barnet. Grattis till graviditeten isf.

Ang. hästarna så brukar sådana saker lösa sig. Jag är själv gravid & har bestämt mig för att lämna bort en av hästarna. Den andre ska tas bort (bestämdes innan grav.) på grund av ålder & den tredje är en unghäst så honom räknar jag med att hinna med ändå. Som ensamstående är det nog svårt att hinna med två hästar dock.

Förstår att du är arg och besviken men försök att lägga undan det för en stund & tänka på hur du vill lösa din situation på bästa sätt, honom kan du inte påverka, förhoppningsvis kommer han att agera annorlunda när han lugnat ner sig. Men som sagt..det ´kan du inte påverka.

Ja och här har man tidigare suttit och gnällt över så otroligt jobbiga i-landsproblem som att hårborsten varit borta eller att deon är slut ;)

Alltså, egentligen vet jag va jag vill. Jag håller på att försöka tänka mig in i rollen som ensamstående men som ni båda säkert vet är detta i grund och botten ett forum där många har häst. Jag har två. Den praktiska biten blir svår att klara ut då jag vill behålla dem med, såklart ;)

Ekonomin går ju att lösa, jag har fast jobb och det sägs att lönen ligger ganska bra men med planer på juridikplugg så med vissa omprioriteringar kan jag ju faktiskt mätta en mun till.

Det som känns så jobbigt nu är att jag inte verkar få någon support direkt från han som försatt mig i situationen. Jag trodde ju att han började känna sig redo då jag påtalat att jag känner att jag vill ha familj och vi fortsätter att ha oskyddat sex.

Någonstans hoppas jag att min kropp fuckat upp sig så testet blev felaktigt så vi kan avsluta det hela här och sen inte höras mer. Jag känner mig så utnyttjad och det gör mig väldigt arg och upprörd.

ok, men det är ju skönt att du vet det iaf :) Kan nognt skada att prata med kuator ändå om du får möjligheten!

Är du och "karln" tillsammans eller bara KK? Hur länge har ni umgåts?

Svarar flera

I det här fallet känner jag inget behov alls av att straffa honom. Jag har varit tydlig med att jag inte vill göra abort och att jag vill ha barn osv. Självklart vill jag ju ha honom med mig i det hela också och jag hoppas att han kommer att ta sitt förnuft till fånga och vara med mig i det men ja.. Just nu känns det inte så.

Hästarna kan ju säkert gå att lösa. Min gammelponny lär jag ju fortsätta rida så länge man får plats i sadeln men ynglingen måste jag ju låna ut. Hon är lite för studsig för att jag ska våga utsätta mig för det om jag blir otymplig. Dessutom vore det ju synd om hon inte fick fortsätta tävlas. Så småningom kanske jag kan flytta hem till min "hemby" och ha dem hos mamma. Hon hade säkert passat barn om hon fått i så fall.

Hoppas att du har rätt i att han kommer att agera annorlunda. Kanske om han förstår att han är en del i det hela. Det känns ju inte så "bara" med en abort direkt.

Karln har jag träffat sedan något år tillbaka med ett uppehåll på någon månad eller två i höstas. Det har varit lite rörigt då han är väldigt svår med känslor och sånt. Nu trodde jag väl att vi hade mer då jag i princip flyttat in här men så kom den här smällen och ja, då blev det ännu rörigare för honom, såklart. Stackaren är väl helt livrädd vilket jag förstår, det var ju en chock för mig också.

Tss.. Jahaja, hann inte få en telefontid för jag ringde minsann 4 minuter efter att det startade. Många som har oskyddat sex nu?

Jag förstår att du är helt frustrerad, men det är så svartvitt på något vis...

Antingen är han med och då är allt frid och fröjd eller så blev testet fel och då gör du slut.

Känns som om ordningen är i lite oordning på något vis.

Jag har tänkt mycket fram och tillbaka och vet väl att abort inte är vad jag vill. Hur säger man på bästa sätt till karln att han ska bli pappa om allt går vägen och testet stämmer? Har ju förvisso 3-4 test till hemma som jag kan göra för säkerhets skull. Det känns som att jag ska låta honom smälta det några dagar utan mitt sällskap och sedan får vi se. Jag tror att vi borde hitta någon duktig att prata med om det tillsammans. Måste det vara abortkliniken man kontaktar då? Kan man inte börja på mvc och sedan få en kontakt via dem? För i så fall är det ju snarare någon form av parterapi/familjerådgivning det handlar om väl?

lite ot, men det går väl praktiskt taget inte att få ett falskt positivt test på sånna prov va? Möjligen om du fått mf efteråt eller så, men ett + är alltid ett +.

Jag ser det som att han valt bort sin rätt att bestämma i om att han valde bort kondomen. Ville han skydda sig så skulle han ha gjort det.

Du ska helt klart följa ditt hjärta o din vilja. I slutändan är det ändå du som kommer o få leva med ditt beslut vilket du än tar. O bara för att du gör abort så finns det inget som säger att förhållandet kommer o bli detsamma. Det har funnits en rad trådar om det på olika forum under årens lopp där tjejen har gjort som
killen ville o vips har förhållandet kraschat. Hon har sorgen över att hon tog bort det + sorgen över förhållandet.

Så vitt jag vet har du rätt till samtal hos abortkliniken med psykolog eller kurator. Oavsett beslut. Kolla med abortkliniken eller MVC.

Jaa.. Det var som jag läste i ett annat forum, det kostar bara underhållet för honom att glömma sitt misstag. Det kan han ju sätta på autogiro i värsta fall.. Det får bli som det blir. Idag har jag behålla-tanken. Om jag väntar ett par veckor med att bestämma helt och velar lite fram och tillbaka så får vi väl se. Blir det behålla-tankar oftare än abort-tankar blir det väl så, eller tvärt om.

Vill han inte vara med på tåget finns det säkert många andra, bättre karlar som kan ta hand om mig (och eventuellt det lilla livet).

Senast ändrad:

Jag förstår att detta är jättetufft för dig och avundas dig verkligen inte. Samtidigt kan det vara början på något nytt och väldigt spännande som faktiskt kan bli himla fint :)

En lite funderinga bara angående detta

Stackaren är väl helt livrädd vilket jag förstår, det var ju en chock för mig också.
Hur kan ni vara så chockade när ni regelbundet hade oskyddat sex?

Därför att är ung, dum och tänker "det händer inte mig!" då man kunnat köra sådär i flera år. Jag hade ju kanske tänkt att det kunde dra på tiden ett litet tag till ;)

Och jag hade verkligen inte väntat mig att karln skulle få sån totalpanik.

Jaha. För mig känns det helt främmande då jag själv, och typ alla jag känner, alltid oroat sig för att bli gravida och nojat över det i motsats till att köra på och tänka 'äsch'.

Oh well, blev lite nyfiken bara.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 530
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 438
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 619
Senast: Lavinia
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 965
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30