Du kan inte skydda ditt barn från att misslyckas med teatern genom att rikta in hen på utbildningar hen inte vill gå. Om hen har en dröm om skådespeleri, uppmuntra hen! Säg att det vore så roligt att se hen på scenen. Fokusera på målet, inte problemen att nå det.
Du kan heller inte få barnet att ta ansvar för sitt liv om du saknar förtroende för att hen kan göra det. Tror du att hen bara vill bo hemma i er källare hela livet? Det blir inte bättre av att tjata och pusha. Jag tror att det är viktigare att verkligen visa att du tror på avkomman, och uppmuntrar - inte tjatar på - hen till att aktivera sig. Släpp kontrollen och backa lite! Det känns som att du så gärna vill att hen ska hitta något att göra, men jag tror att hen bara känner sig kass för att hen misslyckas, och då blir hen inte mer motiverad att försöka. I stället för att tjata och komma med "realistiska" lösningar, säg till avkomman att "Jag tror inte att du vill bo i vår källare hela livet. Jag litar på att du kan hitta en sysselsättning för att försörja dig." Sätt en deadline om du vill men gärna typ orimligt långt fram så att hen inte känner tidspress. Och låt hen få pröva själv. Utan realistiska invändningar.
Sedan kan du självklart ställa krav på hur du vill att det ska vara i ert hem, med hushållssysslor och städning och sådär. Ni kanske kan köpslå? "Jag ger dig förtroendet att hitta din egen väg och tänker inte tjata om aktiviteter, men i gengäld vill jag att du dammsuger/diskar/[vad som nu är tillämpligt] si och så ofta utan att jag behöver påminna dig".
Sen kan det ju vara så att avkomman bara är lat och behöver en spark i röven medelst avbrytande av curling, men det känns inte så, tycker jag.
Hoppas det löser sig för er! Tänk vad spännande att ha ett barn som är konstnär. Normalt är trist! Låt hen blomma ut och om det går totalt åt skogen så får hen väl lösa det då.