Jag tror det bästa TS kan göra är att släppa taget och att det vuxna barnet får lösa sin situation själv på bästa sätt. TS ska inte styra. Det är där hela problemet bottnar. Krav på försöjning kan ställas, men inte hur. Att försörja sig är så basalt i varje vuxen människas liv så TS skulle behöva sluta serva med gratis mat, bostad och bil. Fundera, vela, sök tilll teaterhögskolan vart annat år, men dra in pengar under tiden. Sånt är livet.
Så länge de vuxna barnen sitter hemma och har föräldrar som försörjer dem är det lätt för barnen att inte ta intiativ och det är väldigt bekvämt trots "tjatande" föräldrar att sitta i den sitsen.
Jag förstår helt TS mening i hennes ifrågasättande av de "orimliga" målen.
Om X bestämmer sig för att X vill gå en utbildning och behöver 2,0 på högskoleprovet eller MVG i alla ämnena från gymnasieskolan och inte har speciellt bra betyg från gymnasieskolan men har fått godkänt (dvs kan inte läsa upp betygena på komvux) så anser jag att det inte går att sitta hemma "heltid" och plugga till högskoleprovet och om det inte går bra så väntar man till nästa högskoleprov och undertiden vill X gärna gå en "dyr" kurs för att bli bättre på högskoleprov, bara för att man vill komma in på just den linjen. Det är inte orimliga mål, men vägen för att uppnå målen är orealistiska.
Sen får X gärna drömma om att komma in på utbildningen och jobba med det yrket i framtiden men då får X se till att försörja sig på annat sätt och under tiden kämpa med att uppnå sina mål. X får plugga till högskoleprovet och försöka få bättre på poäng på sin "fritid". Det är inte acceptabelt för de som försöjer X att godta hur de "orimliga" målen ska uppnås.
Sålänge X bor under samma tak och blir försörjd av sina föräldrar måste det vara föräldrarna som är ansvariga och som har rätt att bestämma vad som är rimligt eller inte och vad X bör göra med sin tid och vad X ska bidra med. Om X bestämmer sig för något så måste föräldrarna tycka att det är ok, tex om X vill bli Dressyrstjärna och får en obetald praktikplats i ett stall i ett halvår måste föräldrarna godkänna att det är ok att X tar den vägen, såvida X bor hemma under den tiden, om X däremot får husrum och mat betald på stallet så kan X ta sitt egna beslut och flytta imorgon, men då är X självförsörjd och bor inte längre under sina föräldrars tak.
När X har flyttat hemmifrån och försörjer sig själv är det inte upp till föräldrarna att bestämma vad X vill och gör med sina pengar och med sin tid.
Sen förstår jag inte varför föräldrar verkar dra sig för att få sina "vuxna" barn flytta hemifrån och om de inte kan försörja sig själva får de leva på socialbidrag eller liknande - det är trots allt det vi betalar för med våra skattepengar.