Jag tänker såhär. Hen är 20 år. Det är normalt att vara förvirrad! Man behöver prova sig fram i den åldern. Man kommer förmodligen lära sig av sina misstag och även om en utbildning inte leder till jobb så kan det ge en fin erfarenhet, studievana, nya vänner, kontakter etc som kan vara mkt värt i framtiden.
Vad är viktigt för personen? Att ha ett säkert jobb efter utbildningen? Isåfall faller ju tex journalistutbildningen bort, likaså allt med konst och teater.
Samtidigt är kan det säkert vara väldigt givande att gå den vägen, om man är beredd att kämpa, hanka sig fram med "skitjobb" på sidan om och så länge man förstår att det krävs en massa oavlönat jobb, slit och fattiga år innan man möjligen odlat så mkt kontakter att man tillslut får lön för sitt arbete.
Jag har personligen valt den vägen, utbildning i min bransch är underordnat, det viktiga är kontakter, arbetsvilja och skinn på näsan. Jag visste inte heller vad jag ville i 20-års ålder och skaffade mig en akademisk examen som jag idag inte utnyttjar. Å andra sidan vill jag inte ha studietiden ogjord. De vänner som jag träffade då är fortfarande mina närmaste vänner, jag reste, såg världen och fick en massa erfarenheter.
Och nu när jag arbetar i modebranschen är det en jävligt bra partytrick att dra till med "jo men jag är ju arkeolog"!