2013 dog min pappa på våren. Resten av det året är borta för mig - jag minns väldigt lite och det mesta är dimmigt. 2014-2015 mådde jag skit. På riktigt...men jag hade då ingen koll på HUR illa sliten jag var. Lyckades till slut byta jobb och började lite smått ana hur dåligt jag mådde. Jag började lägga pusslet, men blev avbruten av en graviditet. Graviditeten (2016) och första året hemma (2017) gjorde stora skillnader för min stressnivå, men de stjälpte också, eftersom allting kunde skyllas på graviditeten, hormoner, småbarnsliv o s v och aldrig blev seriöst bemötta utifrån, men jag fick samtidigt tiden att reflektera, gå på stresskola och omprioritera. Trots att jag som gravid fått seriösa uppmaningar om att ta hand om mig själv och allvarliga banningar om varva ner, ville ingen läkare kategorisera mig som utmattad eller deprimerad. Jag fick inte den hjälp jag hade behövt då, "den vanliga vägen", utan fick delar av den tack vare en uppmärksam barnmorska och goda vänner.
Tack vare psykologen via barnmorskan, stresskolan och att jag återigen lyckades byta jobb har jag kommit en bit på vägen, men jag har många mil kvar innan jag mår bra igen. Framför allt har jag insett att jag började må dåligt långt före 2013 och att jag förlorat vänner, missat upplevelser och förminskat mig själv på grund av det.
Jag har fysiskt ont i kroppen, jag har en rejäl övervikt, jag biter ihop käkarna och trycker på framtänderna i underkäken så att de ilar, jag har humörsvängningar, känner mig ofta arg, har en ständigt stressad känsla, kass tidsplanering, oro i kroppen, har dagar då jag mest bara vill gråta för allt och inget, inbillar mig ångestgödande saker (bl a om husets skick)(katastroftänket är på topp), tappar håret, har hudproblem, lätt för att bli förkyld, minnesproblem och svårt att hitta rätt ord (hjärndimma), svårt att uppfatta vad andra säger, svårt att sortera intryck när det är för mycket samtidigt, svårt att planera, svårt att fokusera, svårt att ta beslut, svårt att varva ner, svårt att tro bra om mig själv. Hjärtklappningen som kom under graviditeten har nu, 1,5 senare, börjat komma tillbaka. En tydlig varningsklocka för mig.
INGEN vill må så här.
Dra i handbromsen NU. Våga ta hjälp.