Hur ska man kunna välja?

sussisus

Trådstartare
Nu är det bara jag igen! ;)
Till 90% säkert att familjen ska skaffa hund detta år - problemet är ju att vi är tre som ska bestämma rasen...
Mamma och jag är inne på Dvärgschnauzer, pappa vet jag inte mer än att han förmodligen vill ha en större hund med vakt- alternativt skyddsegenskaper (så att mamma och jag kan gå ut en mörk kväll) - och vad jag har läst mig till är en Dvärgschnauzer ett rätt bra alternativ (förutom storleken då kanske?)?

Jag har kollat runt här på Hund och hittade en tråd där trådskaparen angav dessa egenskaper hos den hunden hon ville ha (jag ber om ursäkt, men jag har glömt bort vem det var som skapade just den tråden - men eftersom det hon skrev iöverenstämde rätt mycket med det åtminstone jag och mamma vill ha hos en hund...):

Liten (max 40 cm)
Lättlärd och följsam
Inte för skällig
Pigg men inte för aktiv och krävande
Inte stressad och nervös
Lätt att ha lös, ingen jaktinstinkt
Ska kunna koppla av inne, och inte kräva uppmärksamhet hela tiden

Det är sååå svårt att välja (och komma överens ;) ).

Susanne

Sv: Hur ska man kunna välja?

Alla hundar har ett visst mått av jaktinstinkt... ifall din pappa vill ha en större hund... vrf inte mellanschnauzer? Dock 45-50 cm men ändå...

Liten (max 40 cm)
Lättlärd och följsam
Inte för skällig
Pigg men inte för aktiv och krävande
Inte stressad och nervös
Lätt att ha lös, ingen jaktinstinkt
Ska kunna koppla av inne, och inte kräva uppmärksamhet hela tiden

Tänkte genast på den ras jag angav på förra tråden, där det är taget ifrån. En lagotto romagnolo...
Liten (runt 45 cm), lättlärd (en del säger att den är för lättlärd :D ), ingen jaktinstinkt. Dock gräver de en hel del, används som tryffelhundar i italien.

Dock tänkte jag om ni vill ha schnauzer och din pappa vill ha en att arbeta med eller i alla fall ha som vakthund, så varför inte riesenschnauzer (vet inte om jag stavat rätt nu). Har hört att dessa är rätt bra att köra bruks med och har vakt-egenskaper. Har dock ingen egen erfarenhet av rasen :crazy: .

Jag har dvärgschnauzer! :love:

Typiskt karlar att vilja ha en "riktig" hund - men sedan är det ofta matte/kvinnan eller till och med barnen :eek: i familjen som skall hantera hunden. :crazy:

Jag tycker ofta jag hör det. "Ok. vi skaffar hund, men då skall vi ha en "riktig" hund", säger pappa i familjen och så blir det en schäfer eller riesenschnauzer, när det egentligen hade passat bättre med en mindre och mer lätthanterlig hund.

Nu är min hund fortfarande valp, men jag tycker att dvärgschnauzern är ett bra val och jag läste på ordentligt innan jag (nåja och övriga familjen då ;)) bestämde mig.

Fördelar:

Storleken, passar jättebra i knäet i soffan eller när man möter andra hundar. Det går att hålla emot utan problem. Inte för att man skall behöva det med en lydig hund, men om hundne inte är lydig, så är storleken en fördel.

Intelligensen - dvärgschnauzern är synnerligen alert och arbetsvillig. Pigg på alla påhitt man kan önska sig. Agility, kanotturer, lydnad eller räddningshundsträning.

Temperamentet - en bra dvärgschnauzer är orädd och frimodig. Social utan att vara påträngande - hälsa och så är det bra sedan. Tål att man säger ifrån utan att bli tilltryckt eller dämpad. Hunden kräver dock att man är tydlig och bestämd, för han/hon klättrar gärna på rangskalan om vem som kan tänkas bestämma.

Pälsen - fäller inte, men kräver pälsvård. Jag tycker mycket om att pyssla med pälsen, det är rogivande och samtidigt en dominanshandling. Man får en del gratis med ledarskapet om man pysslar själv, för hunden måste finna sig i att bli vänd på, stå still och att man tar i alla kroppsdelar.

Utseendet - jag tycker dvärgschnauzern är en snygg hund och man kan välja mellan fyra olika färger. (svart, peppar & salt, svart & silver eller vit)

Nackdelar:

Storleken - kanske lite liten om man vill satsa på bruks. Jag har våndats mycket och funderade på om jag inte valt fel storlek. Kanske skulle jag haft en mellanschnauzer istället? Men nu är jag så kär och tycker att knähundsformatet är jättemysigt! :love:

Pälsen - gillar man inte att pyssla så blir trimningarna dyra. Pälsen är dessutom sträv och kanske inte så "gosig", men dvärgschnauzern har ganska mjukt benhår, mjukt skägg och jättelena öron.

Skällighet - en del är väl pratsamma, men jag undrar om inte det är delvis genetiskt. Min hund är mycket tystlåten (hittills). Han skäller bara när han är hungrig och tycker att han får vänta på maten för länge. ;)

Temperamentet - en del dvärgschnauzrar är räddhågsna och lite skygga. Sådana skall de INTE vara! Tyvärr är rasen ganska populär, så det finns en del sämre individer som används i aveln.

Här är en bild på min lilleman.

6582.jpg

Om du och din mamma vill ha tips om kennel så får ni gärna PM:a mig!

Senast ändrad:

Det är väl tänkt mer som sällskapshund i och för sig - åtminstone till en början. För mamma ska gå i avtalspension och har inga hobbyer än så länge.

Lagotto har vi tänkt på - men vad jag vet behöver vi ingen grävhjälp i trädgården... ;) Annars är de ju väldigt söta.

Mellanschnauzer? Kan vara ett alternativ, har inte tänkt på det. Har en arbetskamrat som har en sådan, får prata mer med henne.

Mamma har annars tydligen kärat ner sig i en peppar & salt(heter det väl)-färgad Dvärgschnauzer efter att ha tittat på nätet. :)

Jag är rätt förtjust i en annan arbetskamrats hund, en Pumi - och Dvärgschnauzern är ju rätt lik (tycker jag). Mamma vill dock inte ha någon Pumi.

Ja, det är just det där med storleken - att man kan lyfta upp hunden i fall det är något (om hunden helt enkelt inte orkar gå längre :D ).

Har en tredje arbetskamrat som har en Kinesisk nakenhund - Smulan - och hon är väldigt behändig. Innan jag träffade denna hund så tyckte jag att rasen är gräsligt fula, men Smulan är jättegullig (men det finns fortfarande nakenhundar som är fula ;) ).
Ska se om jag hittar en bild på henne - om ni vill se förstås?

åh, pumi!!! :love: :love:

De har så roliga öron! Jag tycker att de är skojiga och verkar vara pigga att jobba med. Nackdelen är att rasen fortfarande är mycket liten, så jag tror att inaveln är ganska hög.

De pumi jag har träffat har varit lite asociala också, tyvärr. :( De har backat och varit helt ointresserade av andra människor än matte/husse. Jag tror att de har ganska så utpräglad vallhundskaraktär, vilket schnauzern inte har alls.

det jag gillar allra bäst är att dvärgschnauzern fortfarande har "kropp" så tillvida att hunden är stadig. Många mindre hundar upplevs som lätta och lite "lösa" i sin konstitution.

Dvärgschnauzern skall ha bringa och djup bröstkorg och dessutom röra sig som en stor hund. Jag tycker så mycket om min hunds vägvinnande trav (är man dressyrnörd på hästar, eller? ;)), där han tillryggalägger mycket mark vid varje steg.

Jag var lite inne på pudel (eller ganska mycket, faktist, skall erkännas), men bestämde mig till sist för dvärgschnauzern eftersom den rasen gav mer intryck av stor hund.

Att säga stor hund i liten förpackning har blivit en sådan kliché och "alla" säger det om sina små telningar, så jag vill inte riktigt säga det.

Men jag tilltalas av dvärgschnauzerns storhundslika rörelsemönster och karaktär. De är dessutom lugna inomhus.

och ja, visa bilden på Smulan!!! :)

Senast ändrad:

Jag ska leta fram, men jag har bara bilder när Smulan är påklädd (vilket hon är även på sommaren eftersom hon har så lätt att bli solbränd).
Tror att jag kan ha bild på pumin (som heter Ninja) också.

Ninja, pumin, är helt klart mattes hund, tycker inte om främmande män och ska skydda matte.
Hon morrade åt mig första gångerna, men efter ett tag blev vi kompisar så nu får jag klappa henne trots att det går långt mellan gångerna (kan ju ha varit den där biten macka hon fick när vi var på utflykt som bröt isen ;) ).

Nä, nu ska jag äta middag.
Återkommer med bilderna.

Hittar inte fotona på Ninja just nu (varför är det så att det man letar efter just för stunden plötsligt är totalt jätteborta :confused: ). Men här är Smulan:
shoebox.msnw

Det finns en trevlig liten pumi som heter Tsar och är bäst i Sverige på freestyle (näst efter Blinka Blå då), mest som kuriosa att visa för mamsen ;)

Du vill alltså ha en hund i mellanstorlek??

I schnazertankarna kom jag också att tänka på softisen, men de har ju ett rätt typiskt terriertemperament, något som också schnauzern kan ha i rätt stor utsträckning.

En annan hund som slog mig är faktiskt pinchern, lite mer macho för husse ;)

När det sedan gäller egenskaperna som du beskriver så går det att få de flesta hundraser som man vill, det handlar om uppfostran.

Svårt att rekommendera ras på dessa grunderna, men samtliga hundar här är rätt allsidiga och kommer att passa in på det mesta som man känner för att göra.

En sak med kinesen är att de kan vara väldigt reserverade, och ha svårt för främlingar, dvs de går undan...

//E

Det vi är säkra på i alla fall är att vi inte ska någon:
schäfer (vi hade en sådan när jag var liten bebis),
retriver av något slag (visst, jag vill gärna ha en labrador men det vill inte föräldrarna),
pumi (helst ingen vallhundsras alls, varför vet jag egentligen inte),
nakenhund (för liten helt enkelt, visade bara min arbetskamrats hund)

:D
Och vi är tre personer som ska enas om en ras...

Nä, det blir nog en Dvärgschnauzer, mamma är heltänd och jag tycker att det verkar vara en rätt bra ras (lagom stor osv.) - pappa kan behöva lite övertalning men när allt kommer omkring så är det nog så att det är mamma och jag som mest kommer att ta hand om hunden.

Det finns en trevlig liten pumi som heter Tsar och är bäst i Sverige på freestyle (näst efter Blinka Blå då), mest som kuriosa att visa för mamsen

Du menar Csar, om man ska var petig. ;) Sen går Csar även elitlydnad om mamsen vill bli ännu mer impad. :D

Senast ändrad av en moderator:

Oops, vilket misstag!! ;)

Namn är viktigt :)

Han är väldigt trevlig, ser ut som en liten clown och verkar vara så... mottaglig :D

Han hade matchat min Loka bra i färgen... Kanske blir en pumi nästan gång :angel: Tror du kan kan få elitltydnadsgaranti???

//E

Allt utom lätt att ha lös stämmer in på syrrans Shiba. Men som sagt, han går INTE att ha lös.
Jättetrevlig, glad, social, lekfull, kräver inte speciellt mycket motion (men följer gärna med på långpromenader). Och framför allt otroligt vacker !

jag vill bara propagera för min hund också: en westie!! världens mysigaste hund (tänk: ceasarhundmat och hästens reklam!) :-D www.westiealliansen.se

Westie = :love: , men den är för liten :(
Pappa sa senast igår att han vill ha en hund som är ca 50 cm hög, så Dvärgschnauzern är väl egentligen för liten den också.
Nu är det ju mamma som ska vara hemma först och främst, även om nu även pappa ska gå ner i arbetstid (fast det tror jag bara på när jag ser det ;) , förra gången ökade han nämligen tiden istället för tvärtom).

Jag har en schnauzer ( mellan ) så är det något du vill veta om den storleken så finns jag :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 467
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 583
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 544
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 033
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar