Sv: Hur ska man bemöta en förbannad 4-åring.
Nej det kan man inte, solkräm håller inte hur många timmar som helst, det gör en solhatt. En solhatt skyddar större område och skyddar dessutom ögonen mot sol.
Jag envisas inte alltid med solhatt, men om det är en hel dag ute i solen skulle jag aldrig räkna med att solkräm räckte (och jag använder en hatt själv).
Barn [redigera]
Barn har tunnare och känsligare hud än vuxna. De skyddas främst i skuggan och bör bära kläder med långa ärmar och ben samt solhatt.[2] Då behövs inget solskyddsmedel förutom eventuellt i ansiktet.[2] Om barnet använder solskyddsmedel är det viktigt att regelbundet smörja in barnet, även om vattenfast solskyddsmedel används.[2] Små barn, i exempelvis barnvagn, skall aldrig vändas med ansiktet mot solen eftersom det finns risk att barnets ögon bränns sönder.[2] Spädbarn ska inte använda solskyddsmedel över huvud taget, utan helt undvika solen.[2]
wiki
Välj rätt kläder
När små barn är i solen ska de ha solhatt eller keps. De bör också ha en långärmad t-shirt och byxor med långa ben. Det går bra med luftiga bomullskläder, men väven i tyget ska vara tät. Man kan enkelt kontrollera det genom att hålla upp plagget mot solljuset. Strilar ljuset genom är skyddet dåligt. De flesta plagg har en solskyddsfaktor på mellan 10 och 30. Mörka kläder skyddar bättre än ljusa. Det finns också speciella solskyddskläder med högre solskyddsfaktor.
http://www.1177.se/Uppsala-lan/Tema...ka-rad/Praktiska-rad/Solrad-for-barn/?ar=True
Föräldrar får såklart välja som de vill men jag tycker inte det är rimligt att tycka att en förälder till ett rödlätt barn som bränner sig lätt är konstig om hon tar en konflikt om solhatt. Speciellt som hon då följer solråden för små barn, alla små barn, inte rödlätta små barn.
Vi använder solhatt (långärmat, långbyxat om det är en hel dag i solen, vill inte överanvända solkräm.) och kan envisas med det, då är barnet inte solkänsligt utan snarare tåligt. (Om du vill ha en anekdot så är barnets pappa extremt solkänsligt och det är rent löjligt vad lätt han bränner sig, med solkräm, och vad han lider när han gjort det.) Man skulle kunna tro (som jag gjorde) att det är ingen big deal, men det är det, verkligen.
Vad som är lustigt är att folk verkar totalt ha blandat ihop solkräm och kläder (till och med rådgivningen) om man ska ta på ren erfarenhet så verkar det vara extremt sällan som någon med 50 i solskydd lyckas få på ett så tjockt lager att det skyddar som en vanlig t-shirt (som ska ha lägre skydd rent teoretiskt).
(och nej jag är ingen solhysteriker, jag kan låta mitt barn springa naken utan solskydd alls ute, men inte länge)