Sv: Hur ska man bemöta en förbannad 4-åring.
Samtidigt har det framgått väldigt tydligt att ameo anser att ett barn som krånglar far väl av att få motstånd och tuffare krav. Jag tänker tvärtom om mina barn, min yngsta är väldigt rättfram och tydlig i sina budskap och då kan man vara tydlig tillbaka medan den äldsta reagerar mer inlindat och bakvänt mot vad hon verkligen känner. Hon kan exempelvis reagera med ilska och frustration i nya miljöer, då behöver hon gemenskap och kontakt, inte att man nyper åt henne för att hon inte sköter sig. Detta är inte en fråga om värderingar utan vad som faktiskt är mest rationellt, börjar man bråka emot och "ta igenom konflikter" och "sätta gränser" så är jag övertygad om att man bara förstärker hennes känsla av utanförskap i den nya situationen. Men då måste man kunna se att hon reagerar på "fel" sätt, dvs att hennes reaktion är inte det man automatiskt kopplar till nån som söker kontakt. Jag kan tänka mig att den typen av bakvända reaktioner är vanligare hos äldre syskon som har fått stå tillbaka för ett yngre, de vill inte besvära föräldrarna med sina behov så då pyser det ut på ett helt annat sätt i stället.
Det är intressant hur olika man läser, jag läste att ameo under en längre period hade provat olika varianter men tillslut satte ner foten för att situationen var ohållbar för dem, och när hon hade bestämt sig för att den här grejen,
han måste stå själv om jag ska hjälpa honom av med overallen får ni till att hon knäcker sina barn för att få dem att lyda?
Visst kan det tagit ur sitt sammanhang vara en skitgrej, men jag tror knappast problemet var just den gången utan det var något som hade byggts upp under en längre tid och inte ett spontan infall av "jag bestämmer".
Jag tror nästan att jag har skrivit i varje inlägg i den här tråden att alla barn är olika och man kan inte begära att alla barn ska reagera lika, precis så som du själv beskriver, varför är ni övertygade om att ni kan läsa era barn perfekt och att ameo gör helt fel?
Vi har regler i vårat hem som andra inte har, andra har regler som vi inte bryr oss ett dugg om, alla har vi olika sätt att bemöta ett problem, hur man hanterar kritik och tillsägelser.
Sen har jag säkert varit orättvis mot mina barn, skällt på dem när det inte var behov av det osv men mina barn är rätt talföra och kan tala om vad de anser och jag har bett dem om ursäkt, likaväl som de har bett mig om ursäkt. Det är ju så det fungerar i vuxenlivet oxå, ibland kan man få kritik obefogat och då gäller det att hålla sig kall och kunna tala om varför man anser den vara obefogad.