Sv: Hur ska man bemöta en förbannad 4-åring.
Just att ligga på golvet och skrika i affärer, är en form av utbrott som jag helt saknar erfarenhet av. Tror aldrig att jag har varit med om det, annat än sett när helt främmande barn gör det.
Just i affärer har inte heller särskilt många av de utbrott jag har genomlevat med och som barn utspelat sig. Men jag ser de här exemplen som väldigt underordnade sättet man resonerar om dem. Det underliga för mig i Ginnies inlägg, tex, är snarare att de tycks handla om barn som aldrig någonsin försöker tänja på gränserna och omförhandla reglerna, som aldrig blir arga och frustrerade över några regler, att Ginnies avfärdar mycket som barn kan ha på hjärtat som skitdiskussioner, samt att utrymmet för barn att uttrycka jobbiga känslor på jobbiga vis verkar vara väldigt litet i Ginnies resonemang.
Det är mycket intressantare för mig hur man resonerar kring barnen, än vilka "regler" och "metoder" man faktiskt tillämpar. Jag har aldrig använt orden regler och metoder för det jag själv gör med barn, heller. Jag ser det hela som relationer att leva i, inte regelverk att efterleva.
Vad gäller godis, som jag ser som ett minimalt problem, så har vi haft lördagsgodis. En gång tyckte sonen att vi skulle ha tisdagsgodis istället (det var tisdag) och jag valde att gå med på det. Den påföljande lördagen kan man väl säga att barnet ångrade sig, och veckan därpå återgick vi till lördagsgodis.
Han fick alltså inget godis på lördagen den där veckan med tisdagsgodis, men han var inte förbjuden att uttrycka sina åsikter i frågan. Jag är övertygad om att han förstod exakt varför han inte fick lördagsgodis den lördagen, men han var inte så beskaffad att den förståelsen gjorde att han inte blev frustrerad. Även jag blir ibland frustrerad över sådant som jag förstår, så jag ser inget konstigt i det.
Just att ligga på golvet och skrika i affärer, är en form av utbrott som jag helt saknar erfarenhet av. Tror aldrig att jag har varit med om det, annat än sett när helt främmande barn gör det.
Just i affärer har inte heller särskilt många av de utbrott jag har genomlevat med och som barn utspelat sig. Men jag ser de här exemplen som väldigt underordnade sättet man resonerar om dem. Det underliga för mig i Ginnies inlägg, tex, är snarare att de tycks handla om barn som aldrig någonsin försöker tänja på gränserna och omförhandla reglerna, som aldrig blir arga och frustrerade över några regler, att Ginnies avfärdar mycket som barn kan ha på hjärtat som skitdiskussioner, samt att utrymmet för barn att uttrycka jobbiga känslor på jobbiga vis verkar vara väldigt litet i Ginnies resonemang.
Det är mycket intressantare för mig hur man resonerar kring barnen, än vilka "regler" och "metoder" man faktiskt tillämpar. Jag har aldrig använt orden regler och metoder för det jag själv gör med barn, heller. Jag ser det hela som relationer att leva i, inte regelverk att efterleva.
Vad gäller godis, som jag ser som ett minimalt problem, så har vi haft lördagsgodis. En gång tyckte sonen att vi skulle ha tisdagsgodis istället (det var tisdag) och jag valde att gå med på det. Den påföljande lördagen kan man väl säga att barnet ångrade sig, och veckan därpå återgick vi till lördagsgodis.
Han fick alltså inget godis på lördagen den där veckan med tisdagsgodis, men han var inte förbjuden att uttrycka sina åsikter i frågan. Jag är övertygad om att han förstod exakt varför han inte fick lördagsgodis den lördagen, men han var inte så beskaffad att den förståelsen gjorde att han inte blev frustrerad. Även jag blir ibland frustrerad över sådant som jag förstår, så jag ser inget konstigt i det.