Sv: Hur ska jag lägga upp transportträningen?
Vad menar du????
Gör iaf ingen vetbesiktning varje dag iaf ska den.
Vad menar du????
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
På väg till stallet frågade tränaren om h*n skulle prova och lasta för dens boogie stod påkopplad med baklämmen nedfälld.
I en timma så försökte h*n få in Phigalle. Andvände grimma och och kedjegrimmskaft. Backade honom mkt.Men att bli tvingad in var ngt Phigalle inte ville, proteserade mkt och sparkade med frambenen mot tränare och sedan anföll denna ett antal gånger med bla stegringar.
Han var tillslut uppe på lämmen med frambenen en bra bit upp men tränaren gav aldrig eftergift ng gång utan gick på som bara den
och Phigalle gillade verkligen inte det. Ibland stod han med huvudet rakt upp och tjurade som bara den. Efter ett tag så började ena frambenet att darra,sedan alla ben och tillslut så darrade hela Phigalle och han gick väldigt stelt men tränaren fortsatte och sa att h*n skulle hålla på tills han gick in
då sa jag att jag kan ju prova, Tränaren gick in i stallet och jag lossade kedjan under halsen satte mej i transporten och han gick försiktigt in en bit och hängde med huvudet vid mej, då backade jag ur och så var det bra.
Men då upptäckte jag att han hade stora skavsår överallt efter grimman och två st guldpengsstora öppna sår av kedjan!!! Blev jätte ledsen.
Han hade lugnat ner sej men och svetten börjat torka men var väldigt huvudskygg och fick knappt röra honom. Släppte ut honom i hagen igen för jag vågade inte riskera att lämna honom själv i ett ntt stall som han aldrig varit förut i.
Tränaren isej verkar vara jättebra och kunna mkt men just lastträningen passade inte Phigalle.
Jag skulle rekommendera lång o kort bom, så att du slipper trassla med att flytta mellanväggen plus att den får bättre möjlighet att bredda sig bak o inte blir lika "klaustro".
Kör längre sträckor så att den hinner vänja sig, men kör MJUKT.
När den sedan går in bra gör du som när du släpper in honom i boxen säg- Gå in.
Går det inte på några försök- led in honom o prova nästa gång.
kom ihåg att den bör vara hungrig o att det är lugnt runtomkring.
Ha framdörren öppen. o stäng bakluckan sakta.
Låt honom stå en stund i släpet efter framkomst.
Försök aldrig att bromsa en häst som backa ut fort, utan släpp efter o öva på -Backa sakta. Ju mer du håller emot desto fortare backar han nästa gång- kastar sig ut.
Träna på bara- i lugn o ro.