Hur ska jag lägga upp transportträningen?

Sv: Hur ska jag lägga upp transportträningen?

Oki. Mystiskt bete du hittat ;) Här kollar betesägaren alla hästar varje dag, smörjer mot insekter o pysslar lite med dem. Från dag 1 till sista dagen går de helt utan grimma (risk att fastna, få skav o att de andra drar i den) utom när hovslgaren kommer då de fångas in o verkas o passar på att switcha (här ska helst så många ägare som möjligt vara med o hålla hästar). Självklart får de ju dock sårvård o dyl om visa hästar har spec behov.

Det ang vet besiktning antar jag typ visitering, att man kolla genom efter fästnigar, sår o kollar om ngn verkar halt, hängig etc. Det genomförs här. Så gott det går då, vissa pållar blir ju lite halvvilda när de kommer ut så o tar lite tid o lära känna ;)

jag frågade om vicitering och det var så den svarade så jag vet inte hur mkt dom kollas.

Åkte och hällsade på Phigalle iaf idag och han komemot mej och gosade. Fick låna ett kedjegrimskaft för att hålla honom när jag tittade över honom men han var jättekänsliig för just kedjan..inte konstigt. Såren såg mkt bra ut,inget var öppet fortfarande. Tog av honom grimman och lät honom vara fri...han är den enda i hagen utan grimma nu.
Många av dom andra hästarna i hagen rids varje dag och det är väl smidigare att fånga dom så klart då.
Dom har mineral/saltsten i hagen och karet fylls på varje dag.

vill jag ha honom verkad,avmaskad osv så fixar dom det men jag kommer säkert vara där när det händer.

Det har jag förstått är väldigt bra. Kan du beskriva på ett enkelt o bra sätt hur du arrangerar detta!? Tacksam för svar!

Aha, jag trodde han var på unghästbete, dvs bara hingstar/val som är lika gamla, då är jag med ;)

Menar du hur jag lastar med lina? Har inte varit inne här på ett tag så jag är osäker om du ställer frågan till mig eller inte.

Är det lina du menar så har jag en medhjälpare som känner hästen väl, han fäster linan i ena sidan av transporten i öglan och går lugnt runt hästen. Lägger an linan ganska högt bakom rumpan, absolut inte för lågt ner. Sen vänder jag ryggen åt hästen och börjar gå upp mot lämmen samtidigt som medhjälparen gungar lite lätt med linan. Blir hästen spänd och försöker backa så stannar vi lite med släpper inte på linan, jag pratar lite, stryker lite på halsen och så börjar vi om på nytt.

Om hästen mot förmodan skulle slänga sig bakåt så ser jag till att det blir lite besvärligt att ha gjort detta i form av att vi rör oss i en liten volt precis framför lämmen. Det ska vara jobbigt att befinna sig där. Obs! Inga hårda ord, vifta med kvastar, eller "hjälp" från medhjälparen! Sen stannar vi och börjar om på nytt - samma igen.

Jag lovar att i nio fall av tio får du upp din häst utan något större trauma. Specialfall finns alltid, kanske hästar som har varit med om för mycket tråkigheter i samband med lastning osv men en ung häst har som regel inte så mycket bagage med sig och då funkar denna metod oftast mycket bra.

det är ett sommarbete med lite olika hästar.

1.Min Phigalle,vallack två år.
2.Nordsvenskkorsning,sto,3år,rids
3.Korsningsponny,vallack,2 år
4:Travare,sto,11år
5.Quarter,sto 2år
6.quarter,vallack,2år,rids
7.nordsvensk

det är dessa vad jag vet sen tillkommer det kanske fler, sedan vet jag inte om dom andra oxå rids men detta är det jag vet.

Ja, jag var ju inte speciellt tydlig... Men här kommer ett citat i ett tidigt svar från dig. Har ju hört att detta är bra, men skulle som sagt, vilja ha en bra beskrivning..

"För att krångla till det ytterligare unghästar binder jag upp ganska kort och alltid med BÅDE GRIMMA OCH HALSREM"

Aha, jo jag gör enligt instruktion som jag fick en gång från en väldans klok hästkarl som dagligen hanterar en hel del unghästar;

Lädergrimma på, halsrem i läder runt halsen (längst upp vid nacken) och sedan fäster jag ett lite längre grimskaft av bomull först i halsringen och sedan vidare genom grimmans ring under hakan på hästen. Lägger grimskaftet ÖVER bommen och binder kort ner i den nedre ringen fram på släpet. Viktigt att de inte har mer än ca två decimeters spelrum. Har din häst inga som helst tendenser att gå över bommen kan man vara lite generösare med längden.

Vad jag har förstått så fördelas trycket bättre med halsring än bara i grimma och genom att fästa den genom grimma så dras hästens huvud framåt nedåt och den försöker resa sig.

Jag hade en stor och bufflig unghäst som gick över bommen gång på gång och det blev helt livsfarligt till slut, det var då jag fick hjälp och en metod att få honom att sluta med beteendet - vilket lyckades på första försöket. Jag fortsatte att ha hästen uppbunden på detta sätt även framöver, han var trygg med detta.

Min nuvarande unghäst är lite mildare i temperamentet, lite lättare i kroppen och har inga tendenser till att hoppa över men jag binder honom på samma vis, lite lösare dock.

Det ska ju vara OM den försöker resa sig förstås:o Det är ju inte meningen att vi ska framkalla att den reser sig:D

Fingrarna slant på tangenterna...

Tack för svaret! Kanonbra, då vet jag hur jag ska göra i morgon, när vår ettåring ska på sommarkollo. Är liiite nervös...

På väg till stallet frågade tränaren om h*n skulle prova och lasta för dens boogie stod påkopplad med baklämmen nedfälld.

I en timma så försökte h*n få in Phigalle. Andvände grimma och och kedjegrimmskaft. Backade honom mkt.Men att bli tvingad in var ngt Phigalle inte ville, proteserade mkt och sparkade med frambenen mot tränare och sedan anföll denna ett antal gånger med bla stegringar.

Han var tillslut uppe på lämmen med frambenen en bra bit upp men tränaren gav aldrig eftergift ng gång utan gick på som bara den

och Phigalle gillade verkligen inte det. Ibland stod han med huvudet rakt upp och tjurade som bara den. Efter ett tag så började ena frambenet att darra,sedan alla ben och tillslut så darrade hela Phigalle och han gick väldigt stelt men tränaren fortsatte och sa att h*n skulle hålla på tills han gick in

då sa jag att jag kan ju prova, Tränaren gick in i stallet och jag lossade kedjan under halsen satte mej i transporten och han gick försiktigt in en bit och hängde med huvudet vid mej, då backade jag ur och så var det bra.

Men då upptäckte jag att han hade stora skavsår överallt efter grimman och två st guldpengsstora öppna sår av kedjan!!! Blev jätte ledsen.

Han hade lugnat ner sej men och svetten börjat torka men var väldigt huvudskygg och fick knappt röra honom. Släppte ut honom i hagen igen för jag vågade inte riskera att lämna honom själv i ett ntt stall som han aldrig varit förut i.

Tränaren isej verkar vara jättebra och kunna mkt men just lastträningen passade inte Phigalle.

Tränare? Djurplågare! Du skulle ha dokumenterat såren med en kamera. Om det stämmer som du beskriver att hästen aldrig fick eftergifter osv så låter det mer som om den där "tränaren" försökte knäcka hästen helt. :eek: :confused: :eek:

*kl*

Nu har Lillan åkt på bete...

Jag gjorde exakt som jag skrev tidigare i tråden. Det tog kanske 30 sekunder innan hon rekat tillräckligt mycket för att gå på. Sen åkte jag med ca 5 km för att se om hon gjorde nåt som hon inte skulle.

På grund av lagen om alltings jäklighet blev jag tvungen att lasta henne vid betet igen (då gick det ännu fortare än när vi åkte hemifrån) och dra iväg henne till betesägarens gård och ha henne på box nån timme innan hon IGEN fick lastas och åka tillbaka till betet. Tredje gången var hon rätt less på oss så då tog vi till gräsknepet och fick in henne på kanske 3 min?

Den här blir nog också bra att åka med...

Lite uppdatering om Phigalle och lastning.

Han har nu fått vila från allt med transport hela sommaren men nu tyckte jag att det var dax att ta tag i det igen. Transporten ställt på stallväggen och få hans uppmärksamhet koncentreras in mot transporten.
Jag tränade 1 g v.32. 2 steg upp på lämmen, hjälp av en lina hoppar han in i transporten,stäng mellanvägg,bakbom och bakläm.Bunden. Sitt vardagliga krafft i transport. Lasta ur. Han vill backa ur så fort man tagit bort baklämm och mellan vägg, försökte "hålla emot" några sekunder och precis när han började backa så sa jag även back.
v.33 En gång in med lina men vill även då innan bara gå upp för lämmen 2 steg. Hoppar in så fort man lägger an linan.stäng mellanvägg ,bakbom och bakläm.Bunden. Sitt vardagliga krafft i transport. Vill backa ur när vi tagit ner baklämmen fast bakbommen är kvar. Backar sedan fort ur när vi tar bort den efter några minuter.(vi brukar lasta,stänga bak,fodra och lasta ut igen nästan på en gång är det rätt?)
Andra gången den veckan så lastade vi med en lina, fodrade hälften, hade igång bilen en stund, sambon stängde framdörren. och han blir nervös. Backar några meter (för att kunna vända) och han börjar redan svettas, han söker trygghet och är orolig, jag åker med på andra sidan mellanväggen för att hålla honom sällskap och visa att det inget är farligt. Vi åker framåt en kanske 30 meter han är väldigt orolig, en kraftg högersväng till andra vägen. Rakt fram i kanske 30 meter sedan är kraftig vänster sväng och han lutar sej mkt mot yttervägen,orolig. sedan kanske 20 meter till lite gropig väg han är nu varm och svettig men det droppar iaf inte om honom. Sedan stannar vi, sambon pratar med honom medans han öppnar fram och vi ger honom krafft men han äter bara upp ca 2 dl, han kikar lite ,lite orolig. När han är lite lugnare så lastar vi ut och han börjar backa kanske 2-3 sekunder efter att sambon tagit bort bakbommen och mellanväggen. När han kommer ut så står han faktiskt på stallplanen fast med framhovarna å baklämmen och tittar. sedan får han ställa sej och äta det sista kraften brevid transporten/uppbindningsplatsen.

han är alltså transporterad för sin 4 gång i sitt liv och denna gång ca 100 meter. Vi körde alltså till grannen där han går just nu då han ska vara hos dom i höst/vinter men vi tar hem honom en stund-några timmar varje/varannan dag för att äta hemma lite och lite träning och så.

Hur ska jag nu gå vidare i träningen härifrån?
han vill inte gå in själv, men går på bra med stöd från lina och transporten mot en vägg. Vill lätt backa ur men har börjat få brottom ner. Blir svettig när man kör. (dom andra gångerna har det droppat/runnit om honom).

Ingen som vet ngt hur jag ska göra?

Jag skulle rekommendera lång o kort bom, så att du slipper trassla med att flytta mellanväggen plus att den får bättre möjlighet att bredda sig bak o inte blir lika "klaustro".

Kör längre sträckor så att den hinner vänja sig, men kör MJUKT.

När den sedan går in bra gör du som när du släpper in honom i boxen säg- Gå in.

Går det inte på några försök- led in honom o prova nästa gång.
kom ihåg att den bör vara hungrig o att det är lugnt runtomkring.

Ha framdörren öppen. o stäng bakluckan sakta.

Låt honom stå en stund i släpet efter framkomst.
Försök aldrig att bromsa en häst som backa ut fort, utan släpp efter o öva på -Backa sakta. Ju mer du håller emot desto fortare backar han nästa gång- kastar sig ut.

Träna på bara- i lugn o ro.

Jag skulle rekommendera lång o kort bom, så att du slipper trassla med att flytta mellanväggen plus att den får bättre möjlighet att bredda sig bak o inte blir lika "klaustro".

Kör längre sträckor så att den hinner vänja sig, men kör MJUKT.

När den sedan går in bra gör du som när du släpper in honom i boxen säg- Gå in.

Går det inte på några försök- led in honom o prova nästa gång.
kom ihåg att den bör vara hungrig o att det är lugnt runtomkring.

Ha framdörren öppen. o stäng bakluckan sakta.

Låt honom stå en stund i släpet efter framkomst.
Försök aldrig att bromsa en häst som backa ut fort, utan släpp efter o öva på -Backa sakta. Ju mer du håller emot desto fortare backar han nästa gång- kastar sig ut.

Träna på bara- i lugn o ro.

Hej, vad menar du med lång och kort bom? ska jag köra utan mellanvägg menar du? Hur långt ska man köra? Tyvärr bor vi på en grusväg åt ena hållet bara grus och åt andra först grus,sedan asfalt men dock väldigt många kurvor. Ska jag åka med honom bak eller ska han få åka själv? Hur ofta ska jag träna? Min sambo pratar alltid med Phigalle vad han gör medans jag står framme hos honom. Tex så pratar han om vad han gör och lugnande medans han flyttar mellanväggen (det verkar inte vara ngt otäckt), stänger bakbommen(verkar inte vara ngt speciellt det heller), stänger baklämmen ( den gnisslar väldigt mkt och är tung men det funkar ganska bra han står iaf stilla, översta luckan (lite otäckt), han paratar även med honom vid stängning och öppning vid framdörren ( när vi åkt dom 4 gångerna och det är lite otäckt att bli helt instängd.)

Phigalle går hos grannen nu men vi tar hem honom varje/varannan dag för att ha honom hemma,träna och beta här hemma. Vi lastar alltid hemma. När vi åker ska vi då åka en längre sträcka och sedan lasta av hemma eller hos grannen?

De allra flesta släpen har tillval på lång o kort bom- mellanväggen kan stå snett.
du kan säkert köpa det begagnat.

hur ofta?- Då du inte har tidsbrist- några ggr/ v.

Ovana hästar måste lära sig hur de ska balansera sig i kurvor o det tar några ggr för att få till det. S-kurvor är värst- eftersom de parerar med kroppen.

du kan åka långt bara du kör försiktigt så att han inte blir rädd. Inbromsningar är nog värst för dem.
Det krävs alltid en helt annan uppmärksamhet när man kör med hästen än annars- förutséende .

smörj luckans gångjärn o fjäder undertill så går den lätt o tyst.

du ska inte åka med hästen, men om det oftast är din karl som kör. be honom att ta en provtur i släpet- då fattar han:idea::rofl:

Man får hålla i sig ganska bra i svängarna:eek:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 640
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 152
Senast: MiniLi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 558
Senast: Liran
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar