Hur ska jag lägga upp transportträningen?

Sv: Hur ska jag lägga upp transportträningen?

Ja det är svårt att sålla bland tippsen.

Jag har tranportbindningen på det mest inspännda vet inte riktigt hur långt kanske runt 40cm?? Kan kolla upp det sedan.

Med mellanväggen brett menar jag att den är som vanligt ifram men är helt åt sidan i bak. Alltid bakbommen på vid körning. Jag har både två korta bakbommar och en lång vilket man väljer att köra med eller utan mellanvägg. Jag tänkte han stod kanske mer stilla under färden med mellanväggen på snedden istället för helt utan mellanvägg.

Eller om man ska ändå försöka stänga så att det blir smalt. Hur ska jag då få honom att stå kvar medans jag sätter idit mellanvägg och sedan bakbommen. Ska jag binda honom innan man gör det? Hittills har jag bundit hoonom en gång och det var igår efter att bakbommen var på. Han är ej van att vara bunden på det settet, endast i stallgång med två grimmskaft.
har dock ingen halsrem men kniv ska jag komma ihåg! Tack!!

Tänk om han får panik när vi stänger rampen eller är det baklämm det heter? Vad ska man göra då?

Jag hade satsat på att låta honom åka smalt från början i och med att han har en tendens att vilja backa ut. Man blir ofta förvånad över hur en hel del hästar faktiskt åker bättre smalt än brett. Prova smalt först i a f.

Binda honom gör du aldrig innan bakbommen är på plats eftersom risken är stor att han hänger sig och kan ramla omkull, samma gäller ju vid avlastning - alltid loss där fram först innan bommen fälls ner. Se till så att medhjälparen inte står bakom luckan och bommen utan vid sidan när den fälls ner.

Visst finns risken att de får panik i transporten men de allra flesta får inte det. Händer det så kan man oftast inte göra så mycket åt det, man ska aldrig ge sig in i transporten i det läget. Just därför tycker jag att de här panikbommarna som man kan fälla utifrån är så bra. Under förutsättning att man aldrig virar grimskaftet runt bommen, vilket jag gjorde en gång men det lär jag inte göra om!

Att jag binder väldigt tajt är för att undvika att hästen kan häva sig upp över bommen eller att trassla in sig, jag vet att alla inte gillar detta sätt men det har funkat utmärkt för oss. De gånger det har hänt saker så har det oftast berott på att jag haft för lång uppbindning. Halsrem det använder jag efter tips från en gammal hästkarl, det lär skona hästens nacke om de hänger sig, jag vet inte om det verkligen är så men det är anledningen i a f.

Kniv har jag alltid med mig - kan berätta om ett tillfälle när jag skulle hjälpa en släkting att få hem sin nyinköpta ungponny ( som enl uppgift fr säljaren var SÅ transportvan...). Jag hade med mig lite extra grimskaft och kniv bara för att vara på den säkra sidan. Ägaren sa att han inte skulle bindas så tajt, var van att åka löst bunden. Det tog ca 5 min så gick han över bommen och hängde sig i grimskaftet, in och skära loss. Binder tajtare, åker vidare, 5 min senare samma visa! Skär loss, nytt grimskaft, åker vidare - 5 min till EN GÅNG TILL! Mina grimskaft var då slut...
Jag var ganska frustrerad vid det laget och ARG på säljaren! Fick för mig att försöka låta honom åka baklänges, har varit med om att en del hästar som är vana att åka lastbil, går över bommen just för att de är vana att gå in och vända sig och får panik när detta inte går. Det stod en lastbil på säljarens gårdsplan...

Så - ut med ponnyn, precis in till riksvägen - inte så kul, BACKAR honom upp för lämmen och igen med innerdörren. Tackar min lyckliga stjärna för att jag har innerdörrar i min transport. Igen med baklämmen och iväg. Hästen stod som ett ljus hela resterande resan hem.

Man vet aldrig vad som kan hända så det enda man får försöka göra det är att vara så väl förberedd som möjligt.

Ursäkta ett långt inlägg förresten!

Jaha så nu gick allt åt skogen?? Han fick vila från lastträningen igår och tänkte även egentligen få göra det imorgon med. Hade som mål att träna idag och sen bara åka på lördag MEN så hände detta: Den så klallade lastningen tog idag nästan 2 timmar och då var han inte ens inne mer än någon gång mer än till hälften. Han vägrade gå in, gick inte att lockas med hö,havre,pellets eller morötter. Gick inte att lasta smalt. Gick inte att lasta smalt när den äldre ponnyn stod bredvid och åt lugnt hö. Gick inte att lasta när mellanväggen var åt sidan. Går inte med smackning och inte med korsdade rep bakom rumpan. Minsta spännda rep (från grimman) så kör han upp huvudet och är jättetjurig. Jäkla arab!:devil: Det enda var att när vi tog ut hela mellanväggen och då tillslut kunde han gå in en liten bit med framhovarna när jag satt ner på huk och då tog han en mun krafft,backade ur lika snabbt men gick själv in igen och samma visa några gånger. Sedan började barnen tröttna och gråta så vi fick avbryta. Är nu allt förstört? Ska jag lasta igen ikväll? Ska jag lasta ngt imorgon? eller ska jag låta honom vara och bara försöka få in honom och köra iväg på lördag???

Använd lina, stå inte och locka mer för det lär inte fungera i nuläget. Se till att ha en medhjälpare och inga barn i närheten eller tider att passa och så SKA hästen upp.

Många tycker att lina är hemskt med jag skulle vilja säga att det är ett mycket lugnt och milt tvång och väldigt effektivt.
Känner du dig tveksam själv så be någon annan gå upp med hästen, ibland kan det göra att allt släpper. Håll inte på att gå in och ut flera gånger om hästen nu skulle gå upp utan ut och kör en sväng eller om det är på lördag, kör till betet som planerat.

Ge inte upp nu!

Som jag sagt tidigare, med sådana hästar vill jag ALLTID att transporten ska bli en naturlig del av livet, vardagen, rutinen. När transporten blir ett ställe man går in och äter mat (d v s samma som boxen) då blir det lika naturligt att knalla in där som att knalla in i boxen. Normalisera. Träna, dig och hästen.

Har man en häst som är mindre komplicerad eller från början fått ta hanteringen själv, förespråkar jag Jeeves inställning. Men inget funkar på alla, det är min bestämda åsikt efter många, många års lastträning av andras kameler.

Det finns inga genvägar. Bara sunt förnuft.

Ja, jag måste ju berätta hur det gick...

Hade en tjejkompis med och vi försökte väl i ca 10 minuter men när det inte gick så tog hon och sambon longeringsrep och korsade bakom rumpan men dom behövde inte ens nudda honom med dom för han hoppade sida till sida framåt när dom började dra och sedan sprang han bara rakt in till mej. Min kompis..AKILA här på forumet, flyttade mittenväggen,satte fast bakbommen,fällde upp lämmen sedan åkte vi dom 1,5 mil och väl framme så backade han försiktigt ut men var lite svettig men iaf inte supersvettig. Han var på helspänn då det var en hingst som gnäggade hela tiden till honom men väl i den MKT:eek: kuperade hagen blev det full rejs med nu ca 8 andra hästar tror jag att det var. Det roliga var att han var nog både minst och yngst men snabbast av alla..låg flera länger före dom andra!

Se! Ibland oroar vi oss i onödan:smirk: Skönt att allt gick bra.

Ja det var verkligen skönt att det gick så bra! Får se bara hur det går när vi ska ta hem honom. Antingen så lasttränar jag honom innan eller så fortsätter jag här hemma till hösten. Jag vill att han ska förstå att det inget är att oroa sej för och att man inte ska gå in en bit och backa ur lika fort igen.:p

Åk o hämta honom bara när det är dags. Jag tror att det är matte som oroar sig mest och att det smittar:smirk:

Obs! Jag är likadan:o

Jag skulle bara åka och hämta och sen träna vidare hemma där det inte finns risk att andra nyfikna unghästar stör och fjollar till det.

Hur gick det med din unghäst till slut? Kom ni iväg på betet utan problem eller hur blev det? Har läst med spänning om hur du fått kämpa...............

Näpp, inte min pålle men Cindy Lou's var det.

Hur gick det med din unghäst till slut? Kom ni iväg på betet utan problem eller hur blev det? Har läst med spänning om hur du fått kämpa...............

Ja, jag måste ju berätta hur det gick...

Hade en tjejkompis med och vi försökte väl i ca 10 minuter men när det inte gick så tog hon och sambon longeringsrep och korsade bakom rumpan men dom behövde inte ens nudda honom med dom för han hoppade sida till sida framåt när dom började dra och sedan sprang han bara rakt in till mej. Min kompis..AKILA här på forumet, flyttade mittenväggen,satte fast bakbommen,fällde upp lämmen sedan åkte vi dom 1,5 mil och väl framme så backade han försiktigt ut men var lite svettig men iaf inte supersvettig. Han var på helspänn då det var en hingst som gnäggade hela tiden till honom men väl i den MKT kuperade hagen blev det full rejs med nu ca 8 andra hästar tror jag att det var. Det roliga var att han var nog både minst och yngst men snabbast av alla..låg flera länger före dom andra!

Sitter här och mår så himla dåligt med gråten i halsen. Jag har tagit ett mkt dåligt beslut och resulterade i ngt väldigt negativt. Har så ångest över det beslutet och kan inte fatta att det blev som det blev och hur det kommer att påverka Phigalle i fortsättningen.

Åkte och besökte min häst på betet idag för första gången och han var mkt välmåeende och pälsen glänste som aldrig förr. Dock var han mkt rädd för två av hästarna i hagen. Han var super lugn att leda,stå uppbunden,borsta, ta hovarna, helt exemplariskt. Betesägaren/westerntränaren frågade om jag ville ha hjälp med att longera och eftersom jag aldrig gjort det med honom så tänkte jag att det var bra idè att få lite tipps och hjälp när den nu erbjuds. Phigalle skötte sej bättre än någonsin. backade jättebra,stannade osv. Lyssnade bra men höll ändå koll på allt runt omkring. Longeringen gick jättebra och tarvade tom i lugnt i båda varven men var lite lat. Även jag provade och det var jättekul! På väg till stallet frågade tränaren om h*n skulle prova och lasta för dens boogie stod påkopplad med baklämmen nedfälld. Och jag gjorde det dumma beslutet och sa jag. I en timma så försökte h*n få in Phigalle. Andvände grimma och och kedjegrimmskaft. Backade honom mkt.Men att bli tvingad in var ngt Phigalle inte ville, proteserade mkt och sparkade med frambenen mot tränare och sedan anföll denna ett antal gånger med bla stegringar. Han var tillslut uppe på lämmen med frambenen en bra bit upp men tränaren gav aldrig eftergift ng gång utan gick på som bara den och Phigalle gillade verkligen inte det. Ibland stod han med huvudet rakt upp och tjurade som bara den. Efter ett tag så började ena frambenet att darra,sedan alla ben och tillslut så darrade hela Phigalle och han gick väldigt stelt men tränaren fortsatte och sa att h*n skulle hålla på tills han gick in då sa jag att jag kan ju prova, Tränaren gick in i stallet och jag lossade kedjan under halsen satte mej i transporten och han gick försiktigt in en bit och hängde med huvudet vid mej, då backade jag ur och så var det bra. Men då upptäckte jag att han hade stora skavsår överallt efter grimman och två st guldpengsstora öppna sår av kedjan!!! Blev jätte ledsen. Går mot stallet där tränaren gjort ordning sin häst och säger att den ber så mkt om ursäkt för den måste åka nu, lastar sin häst och åker med trailern. Tog in Phigalle och smörjde på de sår som inte var öppna, gav honom lite smått i hinken med betfor och have och gosade med honom en stund ( hade hela familj med barn å man väntades i bilen). Han hade lugnat ner sej men och svetten börjat torka men var väldigt huvudskygg och fick knappt röra honom. Släppte ut honom i hagen igen för jag vågade inte riskera att lämna honom själv i ett ntt stall som han aldrig varit förut i.

Tänk om han blir skygg? Aggresiv? Omöjlig att lasta?

Vad ett litet beslut kan ge sådana konsekvenser och inget går det att göra åt. Funderar om jag ska åka och titta till honom i morgon eller vänta till helgen. Jag hoppas verkligen det inte blir meen av detta.

Tränaren isej verkar vara jättebra och kunna mkt men just lastträningen passade inte Phigalle.

Men varför skulle ni ge er på honom så tufft? Han har fått hundra nya intryck sista dagarna och är två år gammal? :crazy:

Om jag vore dig skulle jag låta honom vara över sommaren, ta hem honom och träna i lugn och ro sen. Har du otur har dagens övningar satt sig i huvudet på honom.

Alla gör vi misstag. Lägg inte för stor vikt vid det här nu utan låt honom vara på betet i lugn och ro, åk ut och pyssla och titta till honom, inget annat.

Jag är av den bestämda uppfattningen at man inte ska hålla på och träna lastning hela tiden, bestäm att vi åker en gång i veckan till någonting och gärna då till ngt som han upplever som positivt. Ta INTE med olika folk, utan hitta en person som du känner att DU kan kommunicera med så att du vågar göra klart att det är DU och ingen annan som styr hur lastningen ska gå till.

Jag vet inte vad det är för tränare du har men att lasta med hjälp av kedja och på det sätt som du beskriver är i mina ögon obegripligt.

Använd lina! Det är skonsamt, lugnt och säkert för både dig och hästen. Ge hästen något gott när han är inne i transporten, stå inte och locka på lämmen. Använd rösten, lugna honom, stå inte vänd mot hästen utan vänd ryggen till. Ta tid på er. Hästen ska inte backa men den får stå stilla och fundera, använd linan för att hindra honom från att backa.

Nästa gång fixar du det här själv, tillsammans med någon du känner dig avslappnad med. Tänk inte på det här nu, det har hänt och så är det inte mer med det. Låt hästen njuta av en betesperiod så har du en "ny" och mognare häst sen.

Jag stod bara och tittade på det var tränaren som ville träna och jag stod bara och tittade på dum som jag var tills det tog stopp för mej och jag sa till...vilket jag skulle ha gjort mkt tidigare.

Ja det är just den oturen jag är rädd för...och är så arg på mej själv att det blev som det blev. Men jag litade på tränaren att den visste vad den gjorde men det kom fram sedan att Phigalle var den första som den inte fick lastad vilket aldrig hänt. men nu vet jag att hårda metoder är inget för Phigalle eller mej.

När unghästar släpps på bete så ska de ju gå på bete? Varför håller du på o leder/borstar/longerar? Meningen är att de ska få HELledigt! De klarar sig lätt en hel sommar utan att bli borstade, hovarna kollar väl betesägaren? Låthästen vara tills han ska hem o du har oftast en helt ny häst att arbeta med. De lär sig himla mycket av att gå i flock med jämnlika.

Ang lastträningen så var ju tråkigt :( Men jag tror inte du behöver oroa dig allt för mycket för det. Det hade vart värre om träningen alltid gått till så. Hästar är mycket förlåtande så gör ni det bra nästa gång (dvs när han ska hem från betet tycker jag) så kommer ni nog snart över det med lite träning. Ha med kompisen som fick in honom på 10 min o beröm massor :)

jag hade tänkt att han ska få gå där i sommar och bara vara fri men det var tränaren/betesägaren som sa att det var bra att träna. Jag borde ha lyssnat på min instinkt och låtit bli iaf för lastningen men den snåla människan i en blir ju så glad när gratis hjälp erbjuds. Ska iaf dit imorgon eller lördag och titta till såren och kolla om han blivit skygg. Sedan ska jag plocka av honom grimman så han får springa utan vilket han inte gör nu.

vet ej om h*n kollar hovarna. Gör iaf ingen vetbesiktning varje dag iaf ska den.

Kommer troligtvis åka en gång i veckan nu iaf för att kolla fästingar,sår och dyligt.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 638
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 151
Senast: MiniLi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 558
Senast: Liran
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar