Pratar du aldrig om saker som hänt med din sambo. Jag pratar jättemycket om hela mitt liv och drar olika paralleller mellan olika saker. Jag pratar om vänner jag haft, hur det var när jag växte upp, om mina far- och morföräldrar som inte är i livet längre, om vänner som inte är i livet längre om husdjur jag haft och utbildningar jag gått om resor jag varit på osv. Det vore ju jättekonstigt att exkludera en del av sitt liv, det gör jag inte med något annat. Det blir ju jättekonstigt om man spenderat 15 år av sitt liv med någon, ska man exkludera hela den tiden ur sin konversation då? Eller låtsas man som att man var på olika grejer med en bekant? Eller med den onämnbara...?
Givetvis om man har ex som behandlat en väldigt illa, så är man givetvis inte bästisar som jag skrev men det är ju viktigt att man avslutat även för sig själv dvs gått vidare psykiskt så väl som fysiskt. Det har man ju inte om man är hämndlysten. Jag vill inte vara med någon som inte bearbetat. Det handlar ju inte om att anpassa sig det handlar om att lära sig hur man fungerar i en relation och vilka gränser och ramar man har för sig själv. Att veta vad för relation man vill ha och vad som är viktigt för en så man slipper upprepa samma misstag (välja samma typ av partner eller agera på samma sätt, vad det nu är som går fel).
Jag har ex bland mina vänner, det förväntar jag mig att en framtida partner accepterar, annars är det inte rätt person för mig.
Nej faktiskt inte. Jag har inget behov av det. Det som var det var och det som är nu är nu. Jag har inget behov av att leva i det förgångna. Jag pratar väldigt lite om min barndom också. Det är bara om det är något särskilt som kommer upp som jag kan nämna något men det är extremt sällan. Har kanske hänt en handfull gånger de senaste 15 åren. Det är samma sak där, jag lever nu och inte i det förgångna.
Att man avslutar är superviktigt och att man tar till vara det man har lärt sig i den relationen man just var i för annars gör man lätt om samma misstag igen och igen.
Jag skulle ärligt talat inte vilja vara vän med mina ex. De är mina ex av en anledning och jag vill inte vara vän med någon som jag inte kan ha ett förhållande med. Det viktigaste i min relation är att han är min bäste vän och att jag alltid kan lita på honom, utan det ingen relation. Därför har jag ingen anledning att fortsätta vara vän med någon som jag inte vill ha en relation med längre.