Hur ska jag få ponnyn att ''hoppa ifrån'' mer?

B

Bacchus

Jag har en ponny som är ganska ''slö'' på låga hinder som är kanske till 80-90cm och använder inte ryggen, bakpartiet och frambena riktigt. Utan han bara ''galopperar'' över.... Nån som har ngt tips på hur jag kan träna honom så att han använder allting mera?
:bump:

Sv: Hur ska jag få ponnyn att ''hoppa ifrån'' mer?

Jag har typ samma problem, fast "tvärt om". Han springer bara igenom hindret på lite högre höjder. Fast han tycker det är kul att löshoppa på 80-90 cm. Men när man kommer upp på honom och ska hoppa de höjderna tycker han det inte är kul längre.. Kontsigt..

Jag har inga direkta tips till dig, löshoppar ni myket?

Träna studs? :D

vi tränar mke studs och hn är löshoppad en del. Då hoppar han mke bättre :crazy: Men sen när det är vabnliga hinder bara slarvhoppar han -.-' Åsså är han så oförsiktig om sina ben så han river ibland....

Testa att lägga en bom framför och sätta hästen på rumpan så han får ta i lite. Med andra ord ta det väldigt lugnt mot hindret.
Travhoppa lite för att få honom att lyssna och ta i igen för att komma över hindren. Kanske en 5½ bom, kryss 5½m (det är mått för stor häst kan inte ponnymåtten i huvudet sorry) liten oxer.

Hur rider du mot de lägre höjderna?

Ibland kan man ju själv slarva lite för att man tycker det är lite lågt och då gör hästen likadant. Iallafall min :D

Testa att lägga en bom framför och sätta hästen på rumpan så han får ta i lite. Med andra ord ta det väldigt lugnt mot hindret.
Travhoppa lite för att få honom att lyssna och ta i igen för att komma över hindren. Kanske en 5½ bom, kryss 5½m (det är mått för stor häst kan inte ponnymåtten i huvudet sorry) liten oxer.

Ibland kan man ju själv slarva lite för att man tycker det är lite lågt och då gör hästen likadant. Iallafall min :D

Bommar framför och bakom är jättebra träning :)

Håller absolut med, galoppbommar är jättebra före och efter hindret :) men även travbommar

Försöka rida så den hoppar mer på styrka än fart.
Prova att ha travbommar och sen ett hinder direkt efter så den måste hoppa från på kraft.

Tack så ke (; Gärna lite mer tips :) Nu får man ta å börja träna lite mer på de när man kmr hem från Sälen då ^^
Men vi börjar alltid med att trva över bommar och sedan travhoppa. Sen börjar vi hoppa lite i galopp. När det knns bra häjer vi lite och då blandar vi mellan trav och galopp mot hindret ;) Men däremot på kryss kan han gärna ''hoppa'' mer :)

På tävligar hoppar han ju så perfekt :s <3

prova att fatta galopp från skritt och hoppa i princip direkt efter de. så han har kvar rumpan under sig från fattningen.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 561
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 600
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar