Sv: Hur ser FRAMÅT-NEDÅT ut för er?
Vill bara skriva att jag också tycker The_connemaras travbild är helt underbar!
Det är som en stiltudie, en idealbild, visar precis vad det är man ska sträva mot. Jag ska spara den på näthinnan.
Jag ser uppförsbacke, välvd rygg, bogfrihet (inte bara en flexibel armbåge), välvd manke, en hals som fått teleskopera ut i full frihet så att hästen kan använda den att balansera sig med, en sammanhängande häst bakifrån och fram (det är väl det som måste vara innebörden av en aktiv rygg?) - och framförallt en avspänd nöjd häst!
Skulle man satt upp en ryttare på hästen och lyckats få den att fortsätta arbeta så skulle ryttaren skatta sig lycklig.
En (duktig) ryttare skulle
kanske kunna åstadkomma större samling (som i mer vinkling, sätta hästen mer, mindre framåtgripande rörelser, mer uppåt) men då skulle det kräva just en annan rörelse, inte längre vara en ökad trav. Och även då skulle jag vilja behålla "känslan" som bilden förmedlar: sökningen, avspändheten, uppförsbacken, välvningen.
Framåt - nedåt sökning finns, tycker jag, och syns mest som avslappnad framåtsökning här, vilket jag tycker är optimalt i en arbetsform. Att den inte är spänd i nacken eller halsen och alltså inte försöker höja huvudet är kanske vad nedåtsökningen handlar om? Nedåtsträckning ser jag mer som en stretch än en arbetsform, alltså om hästen, med utsträckt hals, sänker nacken nedanför manken. Men nedåtsökningen kan finnas även i högre form, som i att hästen, om den släppte efter i de muskler den arbetar med bakifrån över ryggen, skulle sänka huvud och hals bara genom att låta tyngdlagen verka. En spänd häst kan inte släppa efter för gravitationens inverkan på huvud och hals på samma sätt. ( *funderar högt*)
En fundering till, över takt respektive uppförsbacke: Bakhoven har gått i marken innan framhoven, så det blir än mer uppförsbacke. Frågan är om det räknas som taktfel? Vore synd kan jag tycka. Om det blir nerförsbacke i nästa fas, så att bakhoven lyfter marken innan framhoven gör det, så är det förståss taktmiss genom hela rörelsen, men det ser inte så ut på bilden, där ser de lyfta benen ut att vara i samma fas.