Hur ser FRAMÅT-NEDÅT ut för er?

Sv: Hur ser FRAMÅT-NEDÅT ut för er?

Nu hängde du inte med riktigt tror jag...;)

Bilderna är steros (om jag inte blandar ihop nicken) På föregående sida lade h*n ut en hel radda länkar

Och vad jag förstår så är det flera olika ryttare på bilderna,

den här tråden handlar om hur vi vill att framåt nedåt skall se ut på hästen. Inte "kom och lär mig rida", därför avstod jag från att kommentera ryttarna då ingen uttryckligen bett om det.

Senast ändrad:

Susan skrev:
Nu hängde du inte med riktigt tror jag...;)

Bilderna är steros (om jag inte blandar ihop nicken) På föregående sida lade h*n ut en hel radda länkar

Och vad jag förstår så är det flera olika ryttare på bilderna,

den här tråden handlar om hur vi vill att framåt nedåt skall se ut på hästen. Inte "kom och lär mig rida", därför avstod jag från att kommentera ryttarna då ingen uttryckligen bett om det.
Du har rätt. Hängde inte med. Sorry! Jag kommer inte här å ska lära någon rida, det kan man inte göra över nätet:smirk: Men man kan komma med tips.:idea: Ni är så bitska många av er som håller till här:cry: Tråkigt!

Någon har väckt min tråd...! :eek:

I alla fall, gillade bilderna. Lite cykelstyre (?) men inget kan vara perfekt, trevlig uppsyn! :)

Susan skrev:
Det finns ett talesätt;

Som man ropar - får man svar:idea:
Skrev jag något som kan uppfattas som drygt eller? Nej. Konstruktiv kritik skrev jag. Endast för att det inte skulle bli otrevligheter!!!:mad: Så kom ner från dina höga hästar och lugna ner dig!!:cool:
För den delen så kommer inte hästen att kunna arbeta i någon form varken hög eller låg om inte ryttaren sitter någorlunda följsamt. Därav kommentarerna.

Senast ändrad av en moderator:

Lord Owen skrev:
Jag tror att det är en klubb för inbördes beundran här på bukefalos. Ingen annan får kommentera något eller komma med åsikter för då är "poliserna" där på en gång.

Falkerud skrev:
"Skrev jag något som kan uppfattas som drygt eller"

:angel: :angel: :angel:

Alla ställen har en "code of conduct"...
"Either you get it, or you don't" som doctor Phil säger.

Konstruktiv kritik är jättebra - när ngn ber om det

Självklart har du rätt i det du skriver, men man behöver kanske inte säga allt man vet hela tiden.
Du beter dig som om du läser av här inne och kollar av vad som är rätt och fel. Som om du utifrån en possition rättar det som skrivs. Jaha detta är bra, detta är dåligt.

Drygt eller???

Vad du tycker om hur andra rider kanske är jätteviktigt för dig, men kanske mindre intressant för den som inte bett om det. Det är det vi talar om för dig.
Inte att du inte för tycka vad du vill och uttrycka dig, men var sak har sin plats.

Det underlättar alla relationer- även här på buke, om man kan se "sin egen del" i saker som händer.
Återigen som man ropar får man svar......

Got it this time?

Annars ger jag upp

Senast ändrad:

Falkerud skrev:
Jag tror att det är en klubb för inbördes beundran här på bukefalos. Ingen annan får kommentera något eller komma med åsikter för då är "poliserna" där på en gång.

:smirk:

Jag tror inte att du och jag ser på det Susan skrev på samma sätt. Jag drog paralell mellan ridningen och "Som man ropar får man svar", vilket ju är sant. Om du ser det som att hon pekade på bukefalosstämningen så står det för dig? Dra inte förhastade slutsatser, minns att folk tolkar saker annorlunda.

Hittade inga bra bilder men hade velat ha ngn kommentar på denna bilden...

540_20051122102133riks2005_016.jpg

Vad ser ni i denna bilden? Hur är det med sökning här? Vad hade ni sagt om man, utan att ändra ngt, satt upp en ryttare på hästen? Vad hade ryttaren kunnat göra för att förbättra hästens framåt-nedåt sökning? Och vad betyder den (för mig) stora höjdskillnaden manke-rumpa på en normalbyggd häst?

Här är helkroppsbild i överhull dock ;) så ni kan jämföra (även om det inte är bästa vinkeln kanske)

fiona_1_500.jpg

Eftersom du frågar
Personligen så tycker väl jag att det är precis det där sättet att röra sig som man vill få fram, hästen välver ryggen uppåt, men den välver också ryggen i sidled. Den rör sig med en naturlig spänst och rörelseglädje.
jag Ser ingen anledning till mera nedåt här.
Ur träningsfysiologisk - idrottsmekanisk synpunkt tycker jag att det är super.

Lyckas man locka fram det där när man rider så har man kommit en bit.

Men det är vad jag tycker, vi har många olika preferenser och inritningar vi som skriver här på barock.

Personligen tycker jag det är en helt underbar bild men om ngn har ngt negativt att säga om den så är det väl bara bra för jag är kass på att hitta fel (och då blir de ju inte heller iordningställda;)).

Såg den här om dagen och det första jag tänka var ungefär "gud vad lycklig jag hade varit om jag hade kunnat rida hästen såhär!" :love:

Jag skulle nog kunna gå och dö lycklig om jag fick fram det där hos min häst. :) Välbalanserat, harmoniskt, välvd rygg, tänker framåt i steg/mimik/kropp. :)

*harkel* Med all den träningen det krävdes vid hand så får vi väl se hur det blir med ridningen med MIG på ryggen :crazy: Dock så verkar ju hästen ha det i sig, det gäller bara att hålla huvudet kallt och sen ska man ju hitta det oxå, efter att man hittat lugnet *pust*

Men hur GÖR man eg? Visning är ju plätt lätt, det är ju bara att hitta takten, energin och lugnt och sedan springer man ju bara...

the_connemara skrev:
det är ju bara att hitta takten, energin och lugnt och sedan springer man ju bara...

Det är väl ungefär samma sak med ridning! :) :idea: Fast från ryggen då. Det största problemet med ridningen är ju (som jag ser det) att få sin kropp med sig och inte mot sig, när man väl fått det tror jag inte det är så svårt att få med sig hästens kropp.

Ja... men det känns så mkt svårare, det är så mkt mer fel man kan göra då ;) Men jag ser iaf fram emot att rida denna hästen i vinter :love:

Den såg superfin ut och definitivt en sådan sökning jag skulle vilja ha även uppsuttet.

Men jag är nyfiken - vad fick den för poäng och bedömning av traven på utställningen/premieringen?
Alltid kul att se vad som sägs av domarna!

Susan skrev:
:angel: :angel: :angel:

Alla ställen har en "code of conduct"...
"Either you get it, or you don't" som doctor Phil säger.

Konstruktiv kritik är jättebra - när ngn ber om det

Självklart har du rätt i det du skriver, men man behöver kanske inte säga allt man vet hela tiden.
Du beter dig som om du läser av här inne och kollar av vad som är rätt och fel. Som om du utifrån en possition rättar det som skrivs. Jaha detta är bra, detta är dåligt.

Drygt eller???

Vad du tycker om hur andra rider kanske är jätteviktigt för dig, men kanske mindre intressant för den som inte bett om det. Det är det vi talar om för dig.
Inte att du inte för tycka vad du vill och uttrycka dig, men var sak har sin plats.

Det underlättar alla relationer- även här på buke, om man kan se "sin egen del" i saker som händer.
Återigen som man ropar får man svar......

Got it this time?

Annars ger jag upp
DET JAG SKREV VAR AV RELEVANS FÖR HÄSTENS FORM... Du har ingen befogenhet att lägga dig i vad jag skriver här. Jag har inte skrivit något otrevligt om bilderna. Tycker att du ska tagga ner lite... Det om något skulle underlätta för många..

Jag tycker att den övre bilden är helt underbar. Den visar verkligen en häst i balans med både påskjut och bärighet. Den travar i uppförsbacke och välver allt som går att välva...!

Är det din connemara The_Connemara? Hi, hi!

Mvh Monika

Vill bara skriva att jag också tycker The_connemaras travbild är helt underbar! :love:
Det är som en stiltudie, en idealbild, visar precis vad det är man ska sträva mot. Jag ska spara den på näthinnan.
Jag ser uppförsbacke, välvd rygg, bogfrihet (inte bara en flexibel armbåge), välvd manke, en hals som fått teleskopera ut i full frihet så att hästen kan använda den att balansera sig med, en sammanhängande häst bakifrån och fram (det är väl det som måste vara innebörden av en aktiv rygg?) - och framförallt en avspänd nöjd häst!

Skulle man satt upp en ryttare på hästen och lyckats få den att fortsätta arbeta så skulle ryttaren skatta sig lycklig.
En (duktig) ryttare skulle kanske kunna åstadkomma större samling (som i mer vinkling, sätta hästen mer, mindre framåtgripande rörelser, mer uppåt) men då skulle det kräva just en annan rörelse, inte längre vara en ökad trav. Och även då skulle jag vilja behålla "känslan" som bilden förmedlar: sökningen, avspändheten, uppförsbacken, välvningen.

Framåt - nedåt sökning finns, tycker jag, och syns mest som avslappnad framåtsökning här, vilket jag tycker är optimalt i en arbetsform. Att den inte är spänd i nacken eller halsen och alltså inte försöker höja huvudet är kanske vad nedåtsökningen handlar om? Nedåtsträckning ser jag mer som en stretch än en arbetsform, alltså om hästen, med utsträckt hals, sänker nacken nedanför manken. Men nedåtsökningen kan finnas även i högre form, som i att hästen, om den släppte efter i de muskler den arbetar med bakifrån över ryggen, skulle sänka huvud och hals bara genom att låta tyngdlagen verka. En spänd häst kan inte släppa efter för gravitationens inverkan på huvud och hals på samma sätt. ( *funderar högt*)

En fundering till, över takt respektive uppförsbacke: Bakhoven har gått i marken innan framhoven, så det blir än mer uppförsbacke. Frågan är om det räknas som taktfel? Vore synd kan jag tycka. Om det blir nerförsbacke i nästa fas, så att bakhoven lyfter marken innan framhoven gör det, så är det förståss taktmiss genom hela rörelsen, men det ser inte så ut på bilden, där ser de lyfta benen ut att vara i samma fas.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 363
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 228
Senast: Dimmoln
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 641
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar