Hur ser FRAMÅT-NEDÅT ut för er?

Sv: Hur ser FRAMÅT-NEDÅT ut för er?

Sådär gör han när jag rider ut i skogen också. :)
Ska kolla dina bilder, jag är helt borta efter att ha ställt om huvudet till finsk tid igen även om det bara är en timmes förskjutning. :crazy:

Nej dessa två bilder är ju hästar som stretchar sina överlinjer själva...

Jag kan tycka att om hästen gör som Hallonsodas häst, när hon ger lång tygel och erbjuder lite vila, så säger det ju ngt possitivt om hur hon tränar sin häst.
- att det sätt som hon rider på, inte skapar en onödig spänning i hästen. Den är avspänd och tänker inte bakåt vare sig i hals, nacke eller rygg.

Tänk så svårt ryttare på högre nivåer, har att få till det där tänket hos hästen...

Ganska så bra check att man inte är helt galet ute - om hästen gör sådär när man ger lång tygel- den följer ju verkligen handen....

*knapplån*

Jag tänkte på det när jag busade med hästarna i hagen - hur olika hästar sträcker sej framåt-neråt. Självklart måste det även synas när de rids eller arbetas.
Att många av bilderna visar extrema varianter är nog för att det är lättast att beskriva ett fenomen med hjälp av bilder, ifall fenomenet är i extrema former? (dra saker till sin spetys)
Många av bilderna i tråden tycker jag visar hästar som sträcker sej framåt men samtidigt balanserar sej vettigt genom kroppen - de ramlar inte hejdlöst fram på framdelen och blir "framtunga". Men för att hästen ska kunna fortsätta vara "lätt" i framdelen så måste ju också ryttaren sitta så att hästen kan vara det förstås. Att rida runt-runt-runt i övertempo med en häst som har nosen i backen skadar nog mer än det gör nytta. Men att sträcka nosen nästan till backen som en avslappningsform - eller som en check av bjudningen till handen, i några steg nu och då - det tror jag inte är några större problem....

Min märra har en ganska hopplöst "trasig" kropp med dåliga bakben (knäna), återkommande problem i SI-SL-leder, låsningar i bröstryggskotor och skev framdel. Bland annat :) - hon gick 7 år på travet utan en endaste behandling eller gaffelbands/senkänning men sedan var kroppen - och humöret, slut...
Men det jag skulle komma till - hon har verkligen "kommit på" hur otroligt skönt hon själv tycker det är att "sträcka överlinjen" - och sedan dess så pysslar hon med sånt ständigt och jämt på egen hand, till exempel när hon (mot förmodan ;) ) rör sej ute i hagen.
Hon är överhuvudtaget duktig på att "ta hand om" sin kropp - med stretchingövningar, rullningsorgier (för att rätta till ryggraden eller bara för att det är ganska härligt med massage) och så vidare. Jag tror att det där med sträckandet av överlinjen bara är en del i det hon själv gör för att "hålla sej någorlunda fräsch". (jag jämför henne med tränare som haft mycket problem med kroppen men som därför lärt sej mycket om just kroppen - det är lite samma fenomen......)

Några bilder på hennes varianter;

Här dräktig i 10:e månaden - en dålig bild med staket + buske mitt framför men lite ser man ju.

trollfuxa290_4.jpg

Och här häromdagen - tyvärr missade jag "halva hästen" eftersom jag desperat försökte få bilderna osuddiga.....

IMAG19132.JPG

Största skillnaden mellan bilderna är egentligen tempot - på den övre bilden rör hon sej i en ganska kort och långsam trav och jag tror att hon har lägre muskeltonus i kroppen övht. Det är en renodlad "avslappningsform"? På nedre bilden är det mer FFF som gäller ;) - och hon har en större muskeltonus i hela kroppen.

Jag bara tänkte att det kanske vore intressant med fler bilder?
(egentligen ganska meningslöst inlägg men men...)

(LordOwen - jag tror din häst och min märra är ganska lika faktiskt - i rumpan alltså, jag ser att han rör sej lite likt i bakknäna + ser ganska lik ut i överlinjen.)

Jag trodde att ni "red" era hästar i den här formen!:smirk: Så där gör ju min oxå när han får lång tygel eller om vi ska rida en ökad skritt. :idea: Tycker nog att det är ganska vanligt att hästar sträcker ut halsen vid vila på lång tygel, men jag kanske har fel:confused:

Susan skrev:
Ganska så bra check att man inte är helt galet ute - om hästen gör sådär när man ger lång tygel- den följer ju verkligen handen....

Ja, det är en underbar känsla. :love:

evis skrev:
(LordOwen - jag tror din häst och min märra är ganska lika faktiskt - i rumpan alltså, jag ser att han rör sej lite likt i bakknäna + ser ganska lik ut i överlinjen.)

Hur menar du med rör sig lite likt i bakknäna? :) Förklara gärna mer eftersom jag är trög. Din ser ut att ha längre överlinje än min men det är ju svårt att se..

Annars, min pålle har efter att jag började stretcha honom börjat inse att det är skönt att sträcka på sig. På mornarna sträcker han ut sig som en katt och sträcker sedan ett bakben i taget bakåt och stånkar. :D
När jag köpte honom skenade han bara runt runt när jag longerade, han slängtravade och kunde övht inte hålla galoppen. Nu har han hittat balansen i en lugn avslappnad trav och då kom den form jag visat kort på, han sträcker på sig. Galoppen fixar han fortfarande inte utan ryttare men jag är så lycklig över traven. :love: Från att ha varit ett skenande ånglok med noll balans och all vikt på innerfram så går han avslappnat och har lite mer koll på kroppen. :)

Jag tror att om man visar hästarna att det är skönt att stretcha så fattar de nog det själva rätt snabbt. :p

Hallonsoda:
Ridbilden var jättetrevlig! Han ser nöjd ut!
(Glömde skriva det :o)

sisu skrev:
Jag trodde att ni "red" era hästar i den här formen!:smirk: Så där gör ju min oxå när han får lång tygel eller om vi ska rida en ökad skritt. :idea: Tycker nog att det är ganska vanligt att hästar sträcker ut halsen vid vila på lång tygel, men jag kanske har fel:confused:

Nej, för mig är det skillnad på hru han stretchar sig själv och hur vi gör det med mig på.
Var glad att din häst gör det då! :) De ska ju inte bara sträcka halsen rätt ut, utan verkligen sträcka ut ryggen. :) Jag tycker det är rätt vanligt att hästar går kvar med bågen spänd åt fel håll när de får långa tyglar... :crazy: Eller går med passartad skritt om vi pratar om högre nivå. :angel:

Nå, jag har faktiskt inte funderat ytterligare men såg att din "vinklar" ner bakknäet (nedanför kroppen) när den lyfter in bakbenet - precis som min märr. Spontant tänker jag att det ser ut som om de har patellaupphakning men min har det inte - däremot är just det knäet (vänstra) inte "ok" på några ledder. Jag vet dock ej vad som är hönan och vad som är ägget.
Jag har tänkt det innan när jag sett bilder på din att den ser ut att ha ganska likt bäcken/kors och länd som min märr. Lite kort - nästan stupande - kors, och toppig så länden upplevs "svag" (lång). Fast bilderna jag la in nu var inte så himla tydliga med det där ser jag nu... *svamlig*

Angående att de fattar det snabbt - jag tänker att det är olika från häst till häst hur fort de anammar ett sätt att röra sej.
Min röda märr är väldigt inkännande och "med" i allt arbete. Har en arbetsvilja som är sanslös - kroppen är ju inte den bästa men hon tänker, funderar, känner efter och försöker så gott hon kan. Hon känner efter vad som känns bra och vad som inte känns bra och ger omedelbara kvitton.
Många andra hästar har inte alls samma inkännande - de behöver lära sej att känna efter och lyssna på sin kropp. Märrn har det naturligt... (eller som en följd av travträningen, vad vet jag)

Första gångerna jag arbetade henne så såg hon ut som ett frågetecken - förstod inte vad som "begärdes" av henne (i själva verket begärde jag inget - fipplade enbart med avslappning). Men behövdes bara ett par gånger så hade hon insett att våra minutrar på banan i stilla mak - det var roliga minutrar - när hon insåg att det var tillåtet att sträcka nosen - och också hur skönt det kändes i kroppen. Hon vill emellanåt gå med nosen i backen - något som kändes bakvänt för mej men hon insisterar och hon är ju så jäkla klok med sin kropp så man måste lyssna... :D
Hon har haft lätt att spänna och sänka sin rygg och låsa bröstryggen så hon knappt kan andas - blir väldigt ytlig och stötig i andningen och låst i sin rörelser. När hon sökte sej framåt och "lyfte" bröstkorgen och sträckte långa ryggmuskeln så vips kunde hon ju andas, och hela rörelsen i kroppen blev friare. Det är inte alla hästar som upptäcker hur skön en sådan förändring kan vara - men hon förstod fort.

usch vad jag svamlar - ursäkta allihop för att det inte egentligen hör till tråden så mycket...

Nej jag rider inte så, men jag vet att en del gör det - fast vad det skall vara bra för fattar jag inte...

en del Dressyrridna hästar kommer inte ur "krullen" vid lång tygel tycker jag. Och en del är för korta i överlinjen i hals så de kollapsar och stretchar inte bröstrygg och halsmuskler på ett bra sett tycker jag. Förmodligen obehag i ryggen, sadel eller nåt...

Skall se om jag hittar bild, men google är inte så generös som jag skulle önska..

den här hästen går ju med huvudet framåt nedåt, men den välver ju ingen överlinje.

hhrs05.JPG

Mitt nya lagliga jag tillägger...
Any reproduction of images must leave images unaltered.
Please give full credit to Mary Saxton Griffin
and include a link to http://www.zianet.com/msaxton

Jag brukar skilja mellan arbete och avslappnande stretch. I arbete vill jag att hästen hela tiden "tänker" uppåt-framåt med manke och bogparti. Det blir alltför svårt om hästen går med mulen lägre än bogspetsen. Under arbete rider jag därför hästen i en form som framför allt styrs av i vilken utsträckning bakbenen är engagerade. För mig och min häst fungerar det så här:

Arbete:

När jag vill öka påskjutet bakifrån så ger jag hästen stor frihet framtill, och målet är att den ska söka sig framåt och lite uppåt med pannan och nosryggen. Sedan driver jag med både skänklar och säte. Målet är då ett längre, mer utsträckt steg eg. ökning. Tar jag min häst i munnen i det läget så sänker han genast ryggen. Hela jag tänker framåt uppåt. Jag vill ju ha luft i ökningen.:)

När jag vill ha mer bärighet jobbar jag hästen mer i sidorna med framför allt sidförande skänkel och en understödjande tygelhjälp. Då kommer min häst till en lägre form. Jag upplever att han då blir rundare framför manken och det känns dessutom tydligt hur ryggen kommer upp och han "växer" upp i mitt säte. Observera att detta är arbetsform och inte visningsform, och att han ibland kommer lite bakom lodplaner med näsan...hua :devil:

Samling har vi precis börjat med. Jobbar då bäst i galopp. Jag utgår då från en bärig galopp och ber om samling några språng. När jag känner att han lyssnar så brukar jag ofta lossa handen helt, typ överstrykning för att se att han bär sig själv och sedan rida framåt. han har svårare för samling i traven då den är stor och han är överbyggd, men det fungerar oftast bäst i volterna mellan skolor.

Avslappnande stretch:

När han gjort ett bra jobb någon minut så mer jag honom om avslappnande stretch. Då får han på klassiskt manér följa tygeln framåt-nedåt för att sträcka ut sina hals och ryggmuskler.Detta ser jag inte som arbete, men är nog ändå en av de viktigaste delarna i mitt ridpass. Jag rider så kanske ett halvt varv, kanske tre varv. Det beror på hur han känns, jag försöker hela tiden behålla en viss bärighet och om han rinner iväg i tempo är det dags att sträcka tygeln igen. Det viktiga för mig är att hela tiden lägga in sådana stretchpass under hela ripasset och jag gör det i samtliga gångarter. Desutom skrittar jag hästen på lång tygel, men sällan mer än ett varv om det är mitt i ridpasset.

Det viktigaste för mig är att hela tiden Variera formen och engagemanget hos hästen.

Mvh Monika

evis skrev:
Jag har tänkt det innan när jag sett bilder på din att den ser ut att ha ganska likt bäcken/kors och länd som min märr. Lite kort - nästan stupande - kors, och toppig så länden upplevs "svag" (lång).

*nickar* :) :)

Det var bra för mig att skriva ner det. Det blir klarare att se vad och hur man gör då!

Mvh Monika

Jahaa NU kopplade det där med överlinjen för mig:) :bow:
Hade inte ritkgit lyckats fatta hru man skulle se det förut:bow:
Tack och bock för en bra förklaring:bow:

**raderat**

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Här är en bild på min häst när han går i en enligt mig bra framåt nedåt sökning, även om huvudet är ganska högt, och välver upp ryggen och bröstkorgen kommer upp i manken. Dagsfärsk bild för övrigt.

Owefintrav.jpg

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 363
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 228
Senast: Dimmoln
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 641
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar