Sv: Hur ser FRAMÅT-NEDÅT ut för er?
*knapplån*
Jag tänkte på det när jag busade med hästarna i hagen - hur olika hästar sträcker sej framåt-neråt. Självklart måste det även synas när de rids eller arbetas.
Att många av bilderna visar extrema varianter är nog för att det är lättast att beskriva ett fenomen med hjälp av bilder, ifall fenomenet är i extrema former? (dra saker till sin spetys)
Många av bilderna i tråden tycker jag visar hästar som sträcker sej framåt men samtidigt balanserar sej vettigt genom kroppen - de ramlar inte hejdlöst fram på framdelen och blir "framtunga". Men för att hästen ska kunna fortsätta vara "lätt" i framdelen så måste ju också ryttaren sitta så att hästen kan vara det förstås. Att rida runt-runt-runt i övertempo med en häst som har nosen i backen skadar nog mer än det gör nytta. Men att sträcka nosen nästan till backen som en avslappningsform - eller som en check av bjudningen till handen, i några steg nu och då - det tror jag inte är några större problem....
Min märra har en ganska hopplöst "trasig" kropp med dåliga bakben (knäna), återkommande problem i SI-SL-leder, låsningar i bröstryggskotor och skev framdel. Bland annat
- hon gick 7 år på travet utan en endaste behandling eller gaffelbands/senkänning men sedan var kroppen - och humöret, slut...
Men det jag skulle komma till - hon har verkligen "kommit på" hur otroligt skönt hon själv tycker det är att "sträcka överlinjen" - och sedan dess så pysslar hon med sånt ständigt och jämt på egen hand, till exempel när hon (mot förmodan
) rör sej ute i hagen.
Hon är överhuvudtaget duktig på att "ta hand om" sin kropp - med stretchingövningar, rullningsorgier (för att rätta till ryggraden eller bara för att det är ganska härligt med massage) och så vidare. Jag tror att det där med sträckandet av överlinjen bara är en del i det hon själv gör för att "hålla sej någorlunda fräsch". (jag jämför henne med tränare som haft mycket problem med kroppen men som därför lärt sej mycket om just kroppen - det är lite samma fenomen......)
Några bilder på hennes varianter;
Här dräktig i 10:e månaden - en dålig bild med staket + buske mitt framför men lite ser man ju.
Och här häromdagen - tyvärr missade jag "halva hästen" eftersom jag desperat försökte få bilderna osuddiga.....
Största skillnaden mellan bilderna är egentligen tempot - på den övre bilden rör hon sej i en ganska kort och långsam trav och jag tror att hon har lägre muskeltonus i kroppen övht. Det är en renodlad "avslappningsform"? På nedre bilden är det mer FFF som gäller
- och hon har en större muskeltonus i hela kroppen.
Jag bara tänkte att det kanske vore intressant med fler bilder?
(egentligen ganska meningslöst inlägg men men...)
(LordOwen - jag tror din häst och min märra är ganska lika faktiskt - i rumpan alltså, jag ser att han rör sej lite likt i bakknäna + ser ganska lik ut i överlinjen.)