Sv: Hur ser FRAMÅT-NEDÅT ut för er?
Som vanligt är vi nog inte oense egentligen :smirk:
Vi är båda ute efter en _vettig_ framåt nedåt
Världen är full av teorier
Mekanik måste man förklara schematiskt - men jag tror inte att hästen bara för att huvudet sträcks framåt nedåt att den per automatik kommer upp med ryggen rätt. :smirk:
och rätt för vaddå föresten?
Grundriding? Lätt B? Medelsvår?
Efter några månader här på buke börjar jag inse faran med teorier.
Det fokuserar så på att man måset få fram söket "framåt - nedåt" och man det gör med mångahanda _metoder_ som kan ge väldigt olika resultat om man ser till _hela_ hästens arbete.
och det är ju hela hästen man rider - och inte bara huvudet...
Du vet ju att alla muskler "sitter ihop" via bindväv och faschior och ligamentsystem.
Hamnar hästen för långt ned med näsan eller kraftigt bakom lod så skapar du en dragning framifrån så att manken trycks ned mellan bogbladen ( detta enligt Vet Gerd Heushmna och egna försök).
När hästen "betar" gör den ju det förvisso huvudet framåt - nedåt , men den har trillat ned med bröstkorgen mellan frambenen Och bogbladets övre del har draigts framåt så att både bogbladets vinkel och vinkeln i bogleden är kraftigt förändrad. En betande hsät är kraftigt på bogarna.
En del tycker detta är toppen, så tycker inte jag utan som bigganl var inne på, handlar det för mig mer om att _bakbenen bär under hästen_, och det handlar om bäckenets vinkel och SL - leden (så fick jag in den där igen
) - Inte om huvudets possition. utan om bäckenets possition.
Om jag rider för "att lyfta ryggen" och ändra bäckenets vinjkel så åstadkomemr jag ju ett rygglyft till häst
Och då sker det ju som du skriver- huvudet åker därmed ned av sig själv, men då kommer inte hästen ut med nacken flat ut, utan den välver sig ut - upp ur manken.
Det ser olika ut för mig.
Connemaran gör det väldigt tydligt.
Och det conenmaran har gjort och som hänger samman med det här är att den har höjt sin allmänna muskeltonus.
(Visserligen skall hästen arbeta avspänd, men om den arbetar helt utan spänst så håller den inte. Det blir en enorm belastning på lederna när inte musklerna fungerar som stötdämpare)
Ingen idrottare kan göra sin "grej" utan att ha kroppen i ett spänstläge.
Att locka fram spänsten hos hästen är skitsvårt och krävern en ryttare som är mycket precis i sin balans.
När hästen kopplar på sitt spänstläge slår den på alla serratusmusklern så att hästen blir bredare över ryggen, den ser ut som en kropps byggare - som Connemaran...