Hur ser FRAMÅT-NEDÅT ut för er?

Sv: Hur ser FRAMÅT-NEDÅT ut för er?

Jaa, och för att klura iväg så får ditt resonemang mig att tänka på dominobrickor. :idea: :D

Knapplån...

Man kan generellt säga att i en korrekt framåt/nedåt sökning får hästen bakben inte hamna bakom hästen, och helst inte placeras bakom hästens höft.

Flyter bakbenen ut bakom hästen så har man ingen äkta framåt/nedåt.

Man strävar ju alltid efter att uppmuntra hästen att vinkla sina bakben, man kan titta på hästens knän. De ska placeras så långt upp i/under kroppen på hästen som hästen klarar för stunden. Man kan alltså inte bara titta på hästens hovar och haser utan man ska titta på hur hela benet rör sig, o även hur bäckenhalvorna höjs o sänks. Det ska synas tydligt att hästen arbetar med en sida i taget, vilket syns tydligast i trav.

Hästen ska kännas likadan i tempo o takt när man ber den söka framåt/nedåt som den gjorde innan. Den ska inte sluta bära sig för att man länger tygeln.

Ja, ungefär så. jag skrev säkert lite luddigt. Sökningen framåt/nedåt vill vi ju ha hela tiden när vi rider. (i alla fall jag) men att rida hästen i en lång och låg form är en annan sak. Det gör vi ju inte hela tiden utan på unghästar, under uppvärmning och nedvarvning, under uppbyggnad osv. Mitt i ett dressyrpass kan ju hästen vara hög i formen, beroende på hur långt den kommit i utbildningen, men sökningen framåt/nedåt vill vi ha ändå.

Jaja, då är jag med och jag delar din inställning. :idea: Men det är nog så att det ofta dras ett likamedtecken mellan formen lång och låg och sökningen framåt-nedåt. Sökningen är något som alltid ska finnas med hos en välutbildad häst medan formen lång och låg är en ytterlighet av detta, som inte ska användas som arbetsform utan som "varva ner-form" och stretching. :idea:

Fast här måste jag hojta - jag hänger tyvärr inte med i resonemanget "lågt huvud=låg bröstkorg".

Om hästen sträcker sej bra framåt-neråt rätar den ju ut S-kurvan i halskotpelaren, den LYFTER nedre delen av halskotpelaren. Bra framåt-neråt lyfter bröstkorgen mellan bogarna, inte tvärtom.

Givetvis hänger det på många fler saker - till exempel tempot, ifall hästen hamnar "på bogarna" eller inte även i en ok framåt-nedåtsökning - allt är ju relativt.

Men i regel ska väl ändå en vettig framåt-neråtsökning där hästen lyfter nedre delen av halskotpelaren, också innebära att den höjer främre delen av bröstkorgen.
Detta kan man ju egentligen studera rätt enkelt bara vid stillastående stretching med morötter. Vad händer med bröstryggen när man ber hästen sträcka nosen fram-ner....

Och för den delen fungerar det ju tvärtom också, när hästen lyfter främre delen av bröstryggen, så lyfter den också nedre delen av halskotpelaren och rätar ut S-kurvan = sänker huvudet. När man gör rygglyft på hästar - dvs den rygglyft då man lyfter med fingrarna på "mittlinjen" precis bakom bröstbenet under magen, så är ju enklaste kontrollen att hästen faktiskt lyfter ryggen (svårt att se med ögat när man står så nära) att den sänker huvudet (lättare att se).....

Som vanligt är vi nog inte oense egentligen :smirk:

Vi är båda ute efter en _vettig_ framåt nedåt

Världen är full av teorier
Mekanik måste man förklara schematiskt - men jag tror inte att hästen bara för att huvudet sträcks framåt nedåt att den per automatik kommer upp med ryggen rätt. :smirk:
och rätt för vaddå föresten?
Grundriding? Lätt B? Medelsvår?

Efter några månader här på buke börjar jag inse faran med teorier.
Det fokuserar så på att man måset få fram söket "framåt - nedåt" och man det gör med mångahanda _metoder_ som kan ge väldigt olika resultat om man ser till _hela_ hästens arbete.
och det är ju hela hästen man rider - och inte bara huvudet...:D

Du vet ju att alla muskler "sitter ihop" via bindväv och faschior och ligamentsystem. :)
Hamnar hästen för långt ned med näsan eller kraftigt bakom lod så skapar du en dragning framifrån så att manken trycks ned mellan bogbladen ( detta enligt Vet Gerd Heushmna och egna försök).

När hästen "betar" gör den ju det förvisso huvudet framåt - nedåt , men den har trillat ned med bröstkorgen mellan frambenen Och bogbladets övre del har draigts framåt så att både bogbladets vinkel och vinkeln i bogleden är kraftigt förändrad. En betande hsät är kraftigt på bogarna.

En del tycker detta är toppen, så tycker inte jag utan som bigganl var inne på, handlar det för mig mer om att _bakbenen bär under hästen_, och det handlar om bäckenets vinkel och SL - leden (så fick jag in den där igen :D) - Inte om huvudets possition. utan om bäckenets possition.:d

Om jag rider för "att lyfta ryggen" och ändra bäckenets vinjkel så åstadkomemr jag ju ett rygglyft till häst :o
Och då sker det ju som du skriver- huvudet åker därmed ned av sig själv, men då kommer inte hästen ut med nacken flat ut, utan den välver sig ut - upp ur manken.:d

Det ser olika ut för mig.

Connemaran gör det väldigt tydligt.

Och det conenmaran har gjort och som hänger samman med det här är att den har höjt sin allmänna muskeltonus.

(Visserligen skall hästen arbeta avspänd, men om den arbetar helt utan spänst så håller den inte. Det blir en enorm belastning på lederna när inte musklerna fungerar som stötdämpare)

Ingen idrottare kan göra sin "grej" utan att ha kroppen i ett spänstläge.
Att locka fram spänsten hos hästen är skitsvårt och krävern en ryttare som är mycket precis i sin balans.

När hästen kopplar på sitt spänstläge slår den på alla serratusmusklern så att hästen blir bredare över ryggen, den ser ut som en kropps byggare - som Connemaran...

Senast ändrad:

Wiie, nu fick jag jättebra, förklarande bilder i huvudet! Tack!
Hoppas bara jag inte misförstått något, då får jag ta fram suddet.

Läs en gång till för jag har ju redigerat som vanligt :angel:

Och ändå alla skrivfel :o

Jämför bredden på rygg och länd när hästen jobbar med spänst - och när den står......

Senast ändrad:

Jo, jag förstår precis - därför la jag in det om att allt är relativt :p
Självklart påverkar mer än bara huvudets position - mycket mer - och självklart är det relativt hur mycket hästen lyfter sin bröstrygg när den söker bra, det handlar ju inte om någon GP-form förstås ifall hästen söker med nosen långt ner.

Men att hästen automagiskt skulle hamna på bogarna och låta bröstkorgen "ramla ner" mellan bogbladen, bara för att den sträcker sin nos neråt - näe.
Jag tänker att själva poängen med en sökning fram till handen är just detta att det kräver att hästen har en bra överlinje (och därmed fin underlinje - se på connemaran :) ) = söker sitsen och plockar upp manken (lyfter bröstryggen).

Men jag tänker att det är självklart att även om hästen söker sej vettigt till handen och har en ok välvning i enbart sin HALS - men den inte har någon balans bakifrån och kanske går i ett fruktansvärt övertempo, så kommer resultatet bli att bröstkorgen "faller ner" hursomhelst.

Jag är förmodligen ännu mer ordblind än dig för jag hade inga problem med att läsa det innan du redigerat.. :D :o

Kanonbild. Den kan illustrera (för mig i alla fall) hur hästen ser ut när den använder sin kropp rätt.

Jag skolkade på maskinskrivningslektionerna. :D
( vi hade inte datorer på min tid :o )
Men jag låtsas inte om att jag inte kan skriva på ett tangentbord - utan skriver jättefort..... Gärna med fingararna på helt fel tangent, och så tänker jag på ett ord som jag skall skriva sedan, och då blir det pordsvensk.
Eftersom jag skriver fortare än jag klarar så; blri det alltid hsät
:smirk:

knapplån!

shit, när jag är lika klok och kunnig som er här inne ska jag skatta mig lycklig :bow::bow:

Lord Owen skrev:
Men, är det meningen att hästen ska gå med näsan i backen? Belastar inte det frambenen? Om nu hästen jobbat färdigt och bara ska värmas ur så tycker jag också att man ska lägga dem i en lång låg form så att de kan sträcka ut lite. Men inte så mycket som vissa bilder här visar. Övertyga mig om att ni har rätt!! Så att jag förstår vad ni är ute efter med denna superlånga/låga form!:(

Men jag kallar inte det där för lång och låg. ;)
Sådär gör min häst när man longerar och han vill stretcha, då börjar han med att nosa på marken och sedan sträcker han sig mer framåååååt. Jag eftersträvar inte den "formen" han har på longeringsbilden, den väljer han själv när vi hafslongerar. :D Så kort sagt vet jag inte "vad" det är, han började göra så när jag fick honom att börja hitta balansen i traven.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 363
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 228
Senast: Dimmoln
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 641
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar