Hur ser FRAMÅT-NEDÅT ut för er?

Sv: Hur ser FRAMÅT-NEDÅT ut för er?

Jag tänkte genast att det tactfelet kommer automatiskt att rättas till då ryttaren tynger ned framdelen :D

Hästen kommer att orka röra sig så här spänstigt i uppförsbacke med rytatre igen när den fått stärka sig i några år, så att den orkar komma i samma uppförsbacke fast med vinklade bakben = medlesvår

Ha det i bakhuvudet Connemara - så att du inte blir besviken att det inte blir så på en gång. Hästen måste få byga muskler i långsam balans länge innan den kan hålla balansen swishande så där läckert.

Lycka till Susanne

Fin häst! Ålder? Stam?
Jag har en massa travbilder och hästar med riktigt bra trav landar lite före med bakbenen. Jämför med hästen i inlägg 78 som är före med frambenen. Hon har trav som svagaste gångart (7 vid ridegenskapsbedömning).

Ni som gillar att kommentera bilder får gärna kommentera mina och ni måste inte säga att min häst är söt och har fin färg, det vet jag redan. :)

skrållan skrev:
Framåt - nedåt sökning finns, tycker jag, och syns mest som avslappnad framåtsökning här, vilket jag tycker är optimalt i en arbetsform. Att den inte är spänd i nacken eller halsen och alltså inte försöker höja huvudet är kanske vad nedåtsökningen handlar om? Nedåtsträckning ser jag mer som en stretch än en arbetsform, alltså om hästen, med utsträckt hals, sänker nacken nedanför manken. Men nedåtsökningen kan finnas även i högre form, som i att hästen, om den släppte efter i de muskler den arbetar med bakifrån över ryggen, skulle sänka huvud och hals bara genom att låta tyngdlagen verka. En spänd häst kan inte släppa efter för gravitationens inverkan på huvud och hals på samma sätt. ( *funderar högt*)

En viktig distinktion mellan de båda.!:bow:

Heja Skrållan. Du inte bara sätter huvudet på spiken, du limmar fast det också.:D

Mvh Monika

Angående skrållan, så ser jag det så att om hästen söker upp med bröstryggen på det sättet som den här hästen gör så rätas halsen ut och blir längre som ett resultat av det.

När jag rider fokuserar jag aldrig på att få ned huvvet - utan upp ryggen så ger det sig av sig själv.

Däremot så glassar jag inte runt som connemaran varje dag.
Bara ibland :D

evis skrev:
Den såg superfin ut och definitivt en sådan sökning jag skulle vilja ha även uppsuttet.

Men jag är nyfiken - vad fick den för poäng och bedömning av traven på utställningen/premieringen?
Alltid kul att se vad som sägs av domarna!

Fick 9 8 8 8 8 men jag vet inte om hon eg var värd en nia på den traven hon visade där. Alla andra (som kan ngt tror jag ;)) tyckte den var rätt outstanding så som hon visade sig då. Kommer inte ihåg vad de sa om henne för övrigt tyvärr... Brukar knappt hinna läsa pappren :)

Curtis skrev:
Är det din connemara The_Connemara? Hi, hi!

Min älskling är det allt men inte jag som äger henne ;) Men hon och hennes bror och ngra få utvalda till tillhör mina absoluta favoriter när det väl gäller. Förutom den bilden som visar en trevlig trav (som jag inte alls känt från ryggen för hon är knappt riden så hennes gång tar ag inte med i räkningen än) så har hon ett helt underbart temperament och är så känslig så känslig, bara så perfekt :love:

skrållan skrev:
och framförallt en avspänd nöjd häst!

Det var ju tur att det syns, tog nog en kvart innan hon kunde skritta den dagen. Sen att man inte kan ta så mkt i munnen heller (ni har väl sett länken mellan nosgrimman och bettet?) gör det lite svårare, då får man nog en perfekt 3:a på traven, om hon ens visar trav ist för galopp :smirk:

skrållan skrev:
En fundering till, över takt respektive uppförsbacke: Bakhoven har gått i marken innan framhoven, så det blir än mer uppförsbacke. Frågan är om det räknas som taktfel? Vore synd kan jag tycka. Om det blir nerförsbacke i nästa fas, så att bakhoven lyfter marken innan framhoven gör det, så är det förståss taktmiss genom hela rörelsen, men det ser inte så ut på bilden, där ser de lyfta benen ut att vara i samma fas.

Det var ju en fundering.. Fast de sa iaf inget om det.. Kan det inte vara så att framhoven är i marken kortare tid då? Dvs om uppförbacken förblir så borde ju framhoven oxå lämna marken före? Eller tänker jag fel..

För övrig, ngn frågade vad hon fick för bedömning på traven. Det var på riksutställningen i somras och jag vill minnas att hon lämnade BIS-ringen väldigt sent typ 3:a eller 4:a och då sållades endel bort pga traven men inte hon ;)

Ska tänka på det tack ;) Fast vi har fortf inte lärt oss de mest basala men det ska vi ta tag i i vinter. Typ stanna normalt och stå still en halv sekund innan hon lättar och kanske ha lite kontakt med bettet ;) Bara riden 20 gånger förra vårvintern och en i höstas *bäbis*

em76 skrev:
Fin häst! Ålder? Stam?QUOTE]

Är 3 på bilden (3 nu med iofs ;)). Är efter Lofty Roderic och undan Abbeyleix Flora (efter Sticky). Flora hade en underbart bra trav när hon var ung iaf, bara sett henne på gamla dagar innan hon blev jättesjuk (med Fiona - hästen på bilden - i magen) så vi får väl se om alla medicin hon var tvungen att äta påverkade Fiona ngt.. Än har inget märkts förutom att hon är sen därför hon heller inte gör ngt annat än går och blir älskad av alla (ägaren ville så gärna ha ett sto undan Flora).

Ni kan ju kolla hemsidan om ni vill *smart att komma på det NU, hade besparat massa inlägg*

www.lofty.nu

Jag menar att det är svårt att få till en riktigt bra trav som är i uppförsbacke ens på en häst med mera utbildning.
Det är mycket som skall klaffa för att få till det bra.
Att man själv är i en bra balans och lyckas koordinera sina hjälper på ett bra sätt.

Jag undrar varför alla lutar sig framåt när man vill länga? Det är så dumt, för det behövs inte....

Hästen rör mer på sig när den länger, folk hittar olika lösningar på det.. En är att luta sig framåt.

Vem eller vilka tänker du på som lutar sig framåt?
Jag är mest nyfiken på hur det ser ut , det är därför jag frågar?

En häst som går i en korrekt remnóntform sliter inte sina framben. Snarare tvärtom. Hästen ska bära sig i den långa låga formen och komma under sig med sina bakben, vilket den får när den kommer upp med ryggen. Den fria formen rider man ju unghästar i för att de ska balansera sig och få igång bakkärran. Om hästen ramlar fram och blir tung i handen går den inte i rätt form. (På en framtung häst skulle jag rida i en lång, fri men inte låg form.)
Hur djupt hästen ska gå med huvudet varierar från häst till häst. En häst som är väldigt spänd och vill gå med nacken i vädret vill jag ha så låg som möjligt.
Viktigt också är att hästen har näsan framför lodplanet. Om den böjer in huvudet försvinner den önskvärda effekten. (ganska vanligt)
Jag longerar hästen i lång och låg form och börjar och avslutar mina dressyrpass i den formen.
Det ÄR stor skillnad på en häst i korrekt remontform och en häst på bogarna. Tror tyvärr många inte känner/vet om skillnaden.

Senast ändrad:

Nu blir jag nyfiken.. när hästen sänker huvud och hals så "ramlar" ju bröstkorg och manke neråt så att säga. Lång och låg bygger ju på att stretcha överlinjen, en lång överlinje med aktiverade bakben och ryggen kommer upp. Men fortfarande är ju halsen sänkt -> bröstkorgen "neråt". Är det möjligt att rida i lång - låg med en bröstkorg som växer upp i manken (hoppas någon förstår det där.. :angel: )? Eller svamlar jag?

Obsalut som Obelix säger.

Jag är av den meningen att hästen inte automatiskt kommer upp med ryggen bara för att halsen sitcker ut framåt... Angel:
Den måste aktivt välva rygegn upp mot rytaren också.

Och då blir den inte framtung. - vilket den gärna blir om den _bara_ länger halsen, anser då jag :angel:

Jag har tyvärr inga bilder att bidra med. Men för mig är framåt/nedåtsökningen någonting som framförallt känns, mera än det syns. Hästen ska slappna av och söka sig framåt/nedåt utan att hänga, den ska bära sig och komma upp med ryggen för att få aktivare bakben.
Många har svarat och skrivit om att rida hästen i lång/låg form, remontform, och det är inte riktigt samma sak. Sökningen framåt nedåt vill vi ju ha hela tiden när vi rider, även om hästen rids i en hög form.
Någon skrev också att det sliter ut hästens framben om den arbetas mycket i remontform. Det gör det absolut inte enligt mig. Hästen ska bära sig, komma upp med ryggen och vara aktiv och bära sig bakifrån. Då slits inga framben. Jag har aldrig haft en hälta på mina hästar (förutom hovböld) och jag arbetar alltid hästen i remontform på lina samt börjar och slutar alla dressyrpass så.

Ja, det är möjligt. Man kan se på hästens underhals. Den ska komma upp samtidigt som överlinjen längs och hästen sänker nacken. Viktigt också att näsan är framför lodplan.

Jag tror då att olika saker avses (haha vad uppblåst det lät :p). Om man verkligen vill visa formen lång-låg (mer tydligt) så är det en sak, och den känsla av att hästen alltid söker sig ditåt om man ber den under ryttare är en annan, för det är det du menar?

/Elin, virrig på morgonkvisten

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 363
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 228
Senast: Dimmoln
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 641
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar