Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mósi skrev:Om det ser ut så här då?
Lord Owen skrev:Jag håller med Spider om den bilden, hästen ser ut att ha tappat balansen och söker mer neråt-bakåt än framåt-neråt. Känslan jag får är att tempot kanske blev för högt (hästen sprang iväg?) och då tappade ekipaget sin balans och landade på innerfram med all vikt.
Stämmer precis överens med mina egna åsikter.Spider84 skrev:Första bilden:
Hade han haft något mer sökning framåt-ned och även då näsan lite längre ned hade han troligtvis haft med sin rygg något mer [ snip ] Han (om jag inte har helt fel?) faller också igenom lite i kotorna p.g.a det (troligtvis) hårda steget som blir av att han inte riktigt får med sigkroppen som han ska.
Håller med. Denna bilden och den tidigare är tagna under samma ridpass, tror till och med de är tagna i samma serpentinbågsserie. Har fler från samma tillfälle, alla tagna inom en minut.Spider84 skrev:Andra bilden:
Okej här se det bättre ut. [ snip ]
Ryggen är lite mer med och så även bakbenet och steget har mjuknat (kotorna är bättre). Dock skulle jag vilja se ändå liter mer av det bakben som träder in. Men han sätter det i alla fall i linje med sin höft.
Det är faktiskt trav. Att det ser ut som att han jobbar mer med magen tror jag är för att han var väldigt smal just då, vilket inte riktigt syns eftersom bilden är tagen i motljus. Bilden är tagen ca. en månad efter de två första, och med en annan ryttare.Spider84 skrev:Tredje bilden var lite svår att se:
Här är det ju skritt och inte trav som på de två första och det ser också ut som att han får tillfälle att ta med sig bakbenen mer (dock kan vinkeln luras?). Och det ser ut som att han orkar vara lite starkare (orkar jobba med mage och ta upp ryggen lite mer).
*nickar instämmande* Vet inte om det syns, men jag håller som en TOK. Tagen ganska precis en vecka innan de två första bilderna.Spider84 skrev:Fjärde bilden:
Okej här har ni tappat sökningen och han blir spänd i halsen och ser ut att spänna sig baktill och tappar därigenom baken också.
Den är tagen några månader efter de tidigare bilderna, på hösten. Samma ridpass som nästkommande bild.Spider84 skrev:Femte bilden:
Är denna bilden tagen ett tag innan de du visat tidigare? Eller så har ekipaget kanske tagit ett steg bakåt. Det ser ut som att ni minskat på takten och därmed får ett kortare steg, men en bättre sökning.
*nickar* När bilden togs var jag rätt nöjd med den, just för att han ökat steglängden och var "med" på ett annat sätt än tidigare. Någon sökning framåt-nedåt kan jag dock för mitt liv inte se, och inte fanns den där heller när bilden togs. Dessutom tycker jag han ser ganska olycklig ut. Har också flera kilo i handen.Spider84 skrev:Sjätte bilden:
Okej här kommer steget ändå fram till bakkanten av sadeln. Bra! Dock har han tappat från manken och fram, men magen ser ut att jobba på bra och ryggen är med. Man kan inte få allt på en gång. Även om han nu ökat på skjutet (steget bakåt) så har han även ökat inåt och så länge han gör det är det helt okej. Så länge det finns balans mellan de två så är det bra. Det man sedan gör är ju att minska på skjutkraften och bibehålla bärkraften.
Japp, söker mycket bättre här. Bilden tagen ca ett år efter de andra.Spider84 skrev:Sjunde bilden:
Också lite svår att se p.g.a allt sudd, men här skulle jag vilja säga att han har en bättre sökning till handen även om han är väldigt öppen i formen. Lite mycket skjut kanske för min smak. Det blir inte riktigt balans mellan bär och skjut här.
Spider84 skrev:Alltså bilden ser ut att vara början till något som har potential att bli riktigt bra.
Just på bilden går han dock (vad jag kan se) inte riktigt och söker handen och tappar därför en del.
Ja. Precis.Spider84 skrev:Nionde bilden.
Här kom det något som liknade en bra sökning, men då tappar han kroppen istället. Ja som sagt man kan inte få allt ibland.
Spider84 skrev:Sen kan då jag personligen inte gilla lättridningen. Det är få som kan utföra den så som den ska. Det kliar lite i fingrarna på mig att göra en del longeringsarbete när jag tittar på din häst. Just för att låta han gå djupt framåt-nedåt och stretcha lite. Och för att hitta sin egen balans utan en ryttare på ryggen för att sedan kunna få med den så man kan få både en bra sökning och få med sig det som ska komma med i kroppen.
Jag kan förstå varför du får det intrycket, men det är faktiskt så att det pågår lite gammalt hederligt "håll-emot-och-sparka-på". Inte för att jag skulle benämnt det så när bilden togs, men nu så gör jag det. Därav hans olyckliga min och allmänna anspänning.Curtis skrev:Den översta bilden ger mig känslan av en häst som är lite stark för ryttaren. Hästen vill iväg och skjuter på ordentligt med bakbenen varpå ryttaren försöker bromsa hästen med tygeln och faller fram.
Jo, hon tyckte han var knepig att sitta på. Vad jag minns från fototillfället så var det lite balanstrav över det hela, han var lite sprättig och studsig och såg ut som han brukar göra när han showar i hagen. Snygg att se på, men är det bra...? Denna bilden gillar jag bäst från detta tillfälle, då han ser mer koncentrerad och mer 'ihop' ut än på övriga bilder.Curtis skrev:På den nedre bilden tycks hästen vara mer avspänd i sin överlinje utan att för den skull tappa ryggen i belastningsfasen. Men jag får känslan av att hästen är mindre aktiv bak än på den övre bilden. Här är ju steglängden klart kortare och det kan ju påverka. Hästen ser ut att tänka framåt med näsan men inte så mycket nedåt. En trevlig arbetsform. Ryttaren har tappat kontakten med sätet och dragit upp både knä och häl. Kanske upplever hon hästen svår att sitta ner på i traven.
Håller med! Den övre tycker jag är lite en varning, för det ser ju ganska rätt ut - nosen framme, parallella ben - men det är ju så fel, ändå. Dock var det ändå en ganska bra bild, för just den hästen just då. Han ser i alla fall ut som EN häst, och inte tre...Curtis skrev:Undrar hur ryttaren upplevde de olika situationerna? Den undre hästen är nog bekvämare att sitta på men den övre ser väldigt klassisk ut i sin form om man jämför med gamla tiders bilder.
Håller med dig!! Hästen knäpper inte av. Den ser mjuk å följsam ut. Tror heller inte att det viktigaste är att hästen blir jättelåg.(beror på hur hästen är byggd) utan att den är framför lod och inte hänger i handen utan bär sig själv! Lycka till med en fin hästPolly_Mulle skrev:Men jag sa inte att jag eg rider honom i en lång/låg form, utan jag har känslan i handen av framåt/nedåt, han följer handen, jag hade kunnat lägga honom lång/låg om jag ville...
Känslan tycker jag är viktig.
Vidare så knäpper han inte av där, han är högre fram än bak och följer handen fint!