Hur ser FRAMÅT-NEDÅT ut för er?

Sv: Hur ser FRAMÅT-NEDÅT ut för er?

Banned skrev:
Jäkligt snygg häst! Stam??

:bow: Det är en 5-åring e. Weltman-Happy Day-Chagall. Mödernet tillhör stofamilj 8 om du är intresserad av sådant.

mvh Monika

Det är manen som står åt alla håll och kanter. :D
Där hade jag precis lärt mig att hitta stödet och få honom att slappna av. Han går inte i en överdriven framåt-nedåt sökning utan vad jag anser en helt okej arbetsform och jag tycker att det ser ut som att han lyfter upp framdelen och sänker bakdelen. MEN han har sökningen, (svårt att se på bild, jag tycker mig se vad jag kände då - han hade följt med handen 1dm, 2 dm, ja så långt jag hade gett tygel). Har ingen lång/låg bild tror jag men jag vill inte ha honom FÖR låg heller.

Nja, jag tycker att mittenbilden har en bättre form även om den är lite högre. Den första bilden visar att hästen inte trampar framåt ordentligt varken med bak eller frambenen...och den slår ihop och faller ner över bogen. Ryttaren skulle räta upp sig lite och trycka fram bakdelen mer och lyfta händern lite för att visa vägen bättre.

Men... Är inte framåt neråt då halsens överlinje är rak???
På denna bild ser det mer ut som om han knäpper av, har en välvd halslinje. För mig är framåt neråt alltid med en läng och sträckt hals, annars kan ju hästens ryggmuskulatur inte stretchas.

Cyklar jag nu???

/cj

Ska se om jag har nån bild på min häst i vad jag tycker är framåt neråt....

När hästen är i balans - självbärig - tar den kortare steg.

För mig är den grund som samling bygger på - balans. :smirk:
och för att se om hästen är i balans ser man om takten är ren. dvs det diagonala benparet sätts i samtidigt.

På bild två har hästen tappat sin balans, den höjer huvudet för att återfå den. (se den plötsligt glappande tygeln)
Du ser att detta skapt spänning i hästens rygg på att bakbenet går i marken före frambenet om jag mins rätt.
Den tar också emot sig fram, se hur tydligt den håller upp tån...

En förutstänning för balans är att hästen är avspänd i sina ryggmuskler så att de kan jobba hö - vä.
När den tappar balasen använder den sina ryggmuskler på bådfa sidor för att försöka återfå den.
Men ryggmusklerna skall inte jobba så när vi rider, utan de skall jobba på en sida i taget. Om inte hsäten står i en levad eller pessad då förståss.

Senast ändrad:

Men jag sa inte att jag eg rider honom i en lång/låg form, utan jag har känslan i handen av framåt/nedåt, han följer handen, jag hade kunnat lägga honom lång/låg om jag ville...
Känslan tycker jag är viktig.

Vidare så knäpper han inte av där, han är högre fram än bak och följer handen fint!

Ok, svårt att se vad som händer nästa steg...
No more comments!

Förresten jag kom på en sak. Jag sitter tämligen rakt, så förmodligen är det galopp och inte skritt, kan det stämma? Han orkar inte bära massor så just där var han ganska markbunden...

Aha *ljusbubble-smiley*
Jo, det förklarar varför hoven som går i marken ser ut att "spotta upp" en hel del sand = mer fart.

Tyckte väl att det var nåt underligt (jag sitter bättre i galopp än i skritt och trav)...
Så... Kan man så påstå att formen är ganska okej för ebn häst som på kortet är riden för bra tränare i ... tänka... 3 månader? Har ridit både dressyr och western på honom innan men aldrig hittat känslan riktigt. Han är travare, fast det syns väl... Vi kanske ska bortse från det där med lång/låg, men är formen ok, jag tycker att det ser ut som om han lyfter framdelen och bär sig ok, för sin dåvarande styrka och balans. Men vad säger ni med mer kunskap?

Jag är med ditt resonemang, men kan inte komma ifrån att på både första och tredje bilden verkar hästen hänga i handen vilket även syns på ryttaren, hästen har mer skjutkraft än bärkraft. På mittenbilden är ryttaren i rätare sits och hästen verkar något böjd åt höger, skjutkraften är inte lika påtaglig. Visst, kan bero på att han tappat sin balans något. Får lite av känslan att ryttarens balans ligger i handen, men det kan se så ut under själva fotograferingen och att det inte är så irl;)

Polly_Mulle skrev:
Men jag sa inte att jag eg rider honom i en lång/låg form, utan jag har känslan i handen av framåt/nedåt, han följer handen, jag hade kunnat lägga honom lång/låg om jag ville...
Känslan tycker jag är viktig.

Vidare så knäpper han inte av där, han är högre fram än bak och följer handen fint!

Men just känslan är ju svår att förmedla med en stillbild.

Vad menar du med att han är högre fram än bak? *nyfiken* vad har det med avknäppthet att göra?

Susan skrev:
När hästen är i balans - självbärig - tar den kortare steg.

För mig är den grund som samling bygger på - balans. :smirk:
och för att se om hästen är i balans ser man om takten är ren. dvs det diagonala benparet sätts i samtidigt.

På bild två har hästen tappat sin balans, den höjer huvudet för att återfå den. (se den plötsligt glappande tygeln)
Du ser att detta skapt spänning i hästens rygg på att bakbenet går i marken före frambenet om jag mins rätt.
Den tar också emot sig fram, se hur tydligt den håller upp tån...

En förutstänning för balans är att hästen är avspänd i sina ryggmuskler så att de kan jobba hö - vä.
När den tappar balasen använder den sina ryggmuskler på bådfa sidor för att försöka återfå den.
Men ryggmusklerna skall inte jobba så när vi rider, utan de skall jobba på en sida i taget. Om inte hsäten står i en levad eller pessad då förståss.

Intressant inlägg! :)

Piraja skrev:
hästen har mer skjutkraft än bärkraft.

Ovanligt problem i ridningen må jag säga. :angel: :p
Förlåt, kunde inte låta bli. Det är så träffande för just mig bara.

Min häst hade INGEN takt innan jag började jobba med honom. Ska se om jag har någon film där man kan jämföra. Det ser verkligen inte klokt ut, först var han en hackig symaskin och nu (efter longeringsarbete och tömkörning med fokus på lågt, avslappnat tempo så att han skulle hitta sin egen balans) är det mkt bättre, en mkt jämnare gång även om det kan bli ännu bättre.

Kanske ska nämna att hästen ifråga är en "springaifrånarbetetochblitungihandenhäst". :crazy:

Detta med balansen och takten är helt klart en otroligt viktig punkt. Jag började inte tänka på det förrän jag köpte den häst jag har nu, och då mest för att han inte hade någon jämn takt. :angel:

En avknäppt häst går vad jag vet i stort sett alltid (mer eller mindre) på bogarna, eller är jag helt ute och cyklar?
Han är inte överdrivet högställd i vanliga fall men på bilden är manken en bit högre än korset och han ser ut att fyklla ut manken uppåt, inte med tillräckligt vinklade haser bak förvisso men han ligger inte på bogarna iaf....

Polly_Mulle skrev:
En avknäppt häst går vad jag vet i stort sett alltid (mer eller mindre) på bogarna, eller är jag helt ute och cyklar?
Han är inte överdrivet högställd i vanliga fall men på bilden är manken en bit högre än korset och han ser ut att fyklla ut manken uppåt, inte med tillräckligt vinklade haser bak förvisso men han ligger inte på bogarna iaf....

Mja, en avknäppt häst behöver ju inte "gå på bogarna". Avknäpptheten ligger ju i att halsens högsta punkt är den tredje halskotan. Kommer inte ihåg den exakta beskriviningen och hur detta påverkar ryttarens kontakt med hästen just nu men ska leta upp det. :D Jag har nyss sovit så är lite luddig i huvudet, skyller på det.

Att manken är högre än korset betyder inte att hästen inte går på bogarna, som jag ser det går hästen på bogarna så länge den inte arbetar korrekt (eller i alla fall är så pass aktiverad bak att den kan börja avbelasta framdelen). En häst kan ju vara byggd på det viset att manken är flera mil korset rent exteriört, men en sådan häst kan ju också "gå på bogarna". Ursch, det blir verkligen luddigt nu. :o Kanske någon annan kan rätta mig.

Lord Owen skrev:
Kanske ska nämna att hästen ifråga är en "springaifrånarbetetochblitungihandenhäst". :crazy:
:angel:

...och jag har en "springaifrånarbeteochgåbakomhandenhäst"...går mycket trevligt vid markarbetet, jämn och fin, taktmässig (inte den som är på bilden i början av den här tråden) med bra bärighet...men så fort sadeln kommit på har hon tappat allt...så, nu kommer nya sadeln i veckan (hoppas i morgon) och jag skänker en bön för att den ska passa:smirk: ...:cool:

Joo jag kan hålla med om att idealet är att de ska ha nacken som högsta punkt men han orkar INTE bära där ännu, och för att ha vart en häst som alltid gick bakom hand och aldrig sökte kontakt till en häst som söker kontakt, inte är tung i framdelen och faktiskt har börjat bära bak (idag är han mkt mkt starkare, har tyvärr ingen bild) så TROR JAG att man måste börja någonstans. En avknäppt häst är i princip alltid bakom hand som jag har upplevt det. Skit i nacken, vad säger resten av kroppen?

Tyvärr var det alldeles för mörkt i helgen för att ta kort på den hästen jag pratade om.

Jag stod dock och kollade på henne och kom på att säga att det var själva framå-tnedåt (utförandet) som var vackert är fel. Det är själva formen och med den en naturlig sökning framåt-nedåt som hon hittar så naturligt. Så hade jag velat att mitt sto kunde gå i en neutral trav. Men om det nu tänker bli solsken igen ( pissväder! ) så ska jag försöka ha med mig kameran.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 363
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 228
Senast: Dimmoln
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 641
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar