Hur ser FRAMÅT-NEDÅT ut för er?

Sv: Hur ser FRAMÅT-NEDÅT ut för er?

Spider84 skrev:
1. Framåt-nedåt = hästen går framåt-nedåt
2. Sökning framåt-nedåt = hästen söker handen och om man ber om det kommer hästen genast att svara med framåt-nedåt. Det sistnämnda ska alltid finnas där och det ovannämnda ska både vara för att hjälpa hästen på olika sätt och för att kolla av att verkligen sökningen fanns där.

Aha, då förstår jag. Och håller med i resonemanget. Fast jag använder nummer 1 som introduktion av sökning framåt nedåt också, då från marken (då det ju inte finns så mkt hand att söka men det kommer senare, viktigast då är att den slappnar av och sträcker ut. När man sedan sitter upp ska hästen kunnsa signalerna för framåt nedåt och då kommer jag till att befästa SÖKA framåt nedåt. Nu blev det svamligt. :crazy:

Spider84 skrev:
Ja det är kul att kolla på dem när de rör sig i hagen och se vad de gör.
Hitills har jag dock aldrig sett en häst som lyckats se så vacker ut i fram-nedåt och så perfekt balanserad som det stoet. Vare sig ridet eller i hagen. Och då kan jag nästan garantera att ingen ridit henne på det sättet under åren hon blev riden.

Den hästen skulle jag vilja se. :)

Tycker du delar upp det ypperligt Spider!

Jag tänker ju egentligen som Djurjouren att det inte handlar om den yttre formen utan känslan när man rider. Oavsett vad jag gör med hästen - hur samlad form den än måste prestera, så vill jag ju ha sökningen fram till handen där. Blev ställd då av att visa bilder på det, vad söker man för sorts bilder då? Samma som i överlinje-diskussionen väl? (en bra sökning till handen = bra överlinje)

Den yttre formen "framåt-neråt" är ju mer ett ytterläge för att "kolla av" att det verkligen sitter där. Det vill säga det som visas bilder på här i tråden. Det kan förstås vara en fråga om att sträcka överlinjen, att räta ut S-kurvan i halsen (lyfta nedre delen av halstkotpelaren) och därmed få hästen att "frigöra" sin bröstkorg och lyfta upp sin bröstkorg mellan frambenen - alltså en gymnastisk form, men den har ju sina nackdelar i och med att hästen blir placerad rätt mycket på framdelen samtidigt, och jag tänker på den nästan särskilt som en kontrollform för sökningen fram till handen. (övriga gymnastiska vinningar kan man ju få även genom en mindre extrem variant)

Jag upplever det så att mina hästar inte kan "behärska" den sortens form (ytterläget av sökning fram till handen - formen "framåt-neråt") förrän de är ganska balanserade på bakdelen. Den där extrema kontrollformen av sökningen måste helt enkelt vänta lite, tills hästen kan balansera sej någorlunda baktill. Å andra sidan är det så olika från häst till häst och mina hästar nu har ju sina speciella problem, andra hästar har andra problem.

Lord Owen skrev:
Tack för de informativa bilderna, det var verkligen roligt att jämföra bilderna och såg så tydlig skillnad. :) :bow:

Det var så lite så! Kul att själv göra en jämförelse av egna bilder. Det var ett år sedan jag tittade på dem ordentligt. Jag lärde mig också lite av det!

Ja men det var ju den yttre formen jag ville ha bilder på, känslobiten är en annan sak. Den yttre biten är en annan sak än hur det känns, det sistnämnda går inte att förmedla i en bild (tycker jag). Visst väver dessa bitar mkt in i varandra men just nu ville jag ha den yttre biten, då jag själv sitter där med min häst just nu. I en fas där jag vill förtydliga saker han inte förstår, jag tror att det kommer hjälpa mig när jag ska överföra allt till ryggen. Jag menar, en häst som när du har kontakt med dens mun ser det som någon form av tvång, behöver "rättas" och det gör jag genom att först befästa signaler (tex framåt-nedåt) från marken och sedan i en inte fullt lika extrem verision från ryggen (DÅ kommer käsnlobiten med och därför satte jag heller inte in bilder då någon red på hästen).

Sedan får jag hålla med om det sista du skrev. Så upplever jag det också med ryttare på hästen. Utan ryttare är det ju (oftast) lättare för hästen att just vara balanserad. Hm, nu känner jag att jag svamlar väldigt mkt. :crazy: Jag tror inte att man kan få fram den "korrekta" känslan i framåt-nedåt förrän hästen kommit lite längre i ridningen, dvs kan samla sig mer och förlägga vikt bakåt. Men jag ser det som att det finns många stadier innan man kommer dit, en början kan ju vara bara att hästen sträcker ut och sänker huvud och hals, på så sätt förlitar en del av sitt seende till ledaren som gett signalen.

Nu blev det ännu rörigare. Ursäkta.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker din frågeställning är helt riktig.

Vi kallar många saker framåt nedåt.
Och så länge näsan verkligen går framåt nedåt så är väl allt framåt nedåt beroende på vad man vill uppnå.

Ibland kanske man vill ha en tillfällig stretch av överlinjen och då är det okey om bålen trillar ned mellan frambenen och hästen även hamnar i framvikt på bogarna.
- Eftersom syftet är att hästen skall slappna av i överlinjen.

Ibland vill man kanske att hals och huvud skall hänga i överlinjens ligamentsystem sträckt bakifrån av det omvinklade bäckenet och den höjda ryggen, och då arbetar ju hela bålens muskler, det är ju ingen stretchform på det sättet.

Det beror väl på vad man vill uppnå, och det finns ju nyanser även där, vilket man ser på Curtis bilder.
Om man vrider den nedersta 3 grader så att staketet blir vågrätt så ser den alls inte så fel ut, den kommer upp mycket med bröstkorgen och länd tycker jag - om det nu är det man vill uppnå.

Intressant.
Hittills gillar jag bäst curtis första bild som ”framåt nedåt arbetsform”, den är också mest ren i takten.

Susan skrev:
Jag tycker din frågeställning är helt riktig.

Vi kallar många saker framåt nedåt.
Och så länge näsan verkligen går framåt nedåt så är väl allt framåt nedåt beroende på vad man vill uppnå.

Jag bara väntade på att du skulle titta in. :)

Ja, jag var mest intresserad av vad folk SER som framåt-nedåt. Jag har fått uppfattningen att många ser framåt-bakåt som framåt-nedåt och det förbryllar mig. När jag tänker framåt-nedåt tänker jag en stretch av överlinjen och alltså en lång häst men med väl aktiverade bakben och ingalunda en häst som springer iväg som en ål.

Ändamålet med framåt-nedåt har JAG alltid sett som en paus från samlande eller mer krävande arbete, en stretch av hästens överlinje samt en koll på att grunden ligger kvar stabilt. Det kan alltså vara flera saker på samma gång, det beror ju lite på vad när och hur man sätter in framåt-nedåt kommandot.

Susan skrev:
Ibland kanske man vill ha en tillfällig stretch av överlinjen och då är det okey om bålen trillar ned mellan frambenen och hästen även hamnar i framvikt på bogarna.
- Eftersom syftet är att hästen skall slappna av i överlinjen.

Precis, men då måste man ju vara medveten om att sådan form inte är något man ska rida i en längre period och jag själv har valt att först och främst göra detta från marken (dvs utan ryttarens extra tyngd) när jag befäster det (fasiken vad jag upprepar mig men jag tror du förstår att det är givande för mig att skriva ner mina egna funderingar ;) ) för att det sedan inte ska bli kommunikationsproblem och onödiga belastningar från ryggen.

Att hästen kanske ramlar ner en del på framdelen kan jag se som helt ok - till en början - beroende på vad man vill. Sedan ska det ju försvinna mer eller mindre ju mer hästen stärker sig i bakpartiet.

Susan skrev:
Ibland vill man kanske att hals och huvud skall hänga i överlinjens ligamentsystem sträckt bakifrån av det omvinklade bäckenet och den höjda ryggen, och då arbetar ju hela bålens muskler, det är ju ingen stretchform på det sättet.

Och då kommer vi in på det jag inte kommit till än, dvs framåt nedåt som en mer arbetsrelaterad form. Jag har inte fördjupat mig så mkt i det än så jag är mer eller mindre tyst angående det.

Hur som helst,
jag tror inte att man kan uppnå den arbetsformen förrän hästen är högre upp på utbildningstrappan. Det kräver nog mer än vad stretchformen av framåt-nedåt gör av både ryttare och häst.

Jag önskar att jag hade en fotograf som kunde ta kort när jag "förklarar" begreppet framåt-nedåt (slappna av, stretcha överlinje med bibehållen framåtbjudning. Det är då bara SIGNALERNA jag försöker få honom att greppa, själva bjudningen till handen kommer när han lärt sig slappna av och finna sin takt med mig på ryggen) för min häst men det är lättare sagt än gjort. :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

För övrigt kan jag hålla med om att Curtis tredje bild är något missvisande, bilden är ju sned så att hästen ser ut att dyka framåt nedåt.

Susan, kan inte du kalkera av bilden av den bruna unghästen i Henriquets bok? Den som går i maximal strech. Har för mig att det över bär sig bak?

Om du har tid och lust förstås. Jag har liksom inte tillgång till boken just nu....

Curtis skrev:
Susan, kan inte du kalkera av bilden av den bruna unghästen i Henriquets bok? Den som går i maximal strech. Har för mig att det över bär sig bak?

Om du har tid och lust förstås. Jag har liksom inte tillgång till boken just nu....

Över bär sig bak?

Ja, det vore kul att se. :)

OOps.. undrar vad fanken jag menade...

Jag kan till och med scanna den, och skicka till dig - och du lägger ut?

Mulledressyr004.jpg

Här är en bild på mig o Mulle när det känns som om det stämmer. Han söker korrekt framåt och nedåt utan att trilla framåt, känslan av det ridpasset sitter fortfarande kvar i mig trots att det var i våras (maj) och jag är otroligt nöjd. Det jag hade kunnat göra bättre var att rida på hans vanliga bett (tredelat) istället för att glömma det hemma och rida på det raka som han gapar lite på (trivs inte lika bra på det). Så ignorera munnen :D

Susan skrev:
Jag kan till och med scanna den, och skicka till dig - och du lägger ut?
Lugna puckar....fast om du absolut vill så...

Givetvis kan man träna det från marken också eller kanske rättare sagt öva in det, men även om man longerar på slak lina eller nåt liknande så brukar den som står och ber hästen göra saker ha en känsla av det mer än någon som står bredvid och kollar på.

Sen är det mesta enklare att känna när man sitter på hästen.

Som sagt ska försöka ta bilder i helgen om det inte öser ned ute.
Om inte annat hade jag velat ha ett ex till hemsidan. :angel:

Spider84 skrev:
Givetvis kan man träna det från marken också eller kanske rättare sagt öva in det, men även om man longerar på slak lina eller nåt liknande så brukar den som står och ber hästen göra saker ha en känsla av det mer än någon som står bredvid och kollar på.

Sen är det mesta enklare att känna när man sitter på hästen.

Som sagt ska försöka ta bilder i helgen om det inte öser ned ute.
Om inte annat hade jag velat ha ett ex till hemsidan. :angel:

Jag tänkte mer på ridkänslan, hur det känns när det stämmer när man sitter på. Men visst har du rätt. Sedan kan jag uppleva det som att det kan kännas som att det stämmmer men det är helt åt skogen när man ser det utifrån. Hmm..

:D

Fast den där hästen (var ju lite långt bort men när jag hinner ska jag förstora upp och riktigt gotta mig i bilden.. :D) tyckte JAG var lite väl kort för att vara lång och låg.. Vid första anblicken såg den avknäppt ut men jag tror att det är manen jag ser och inte halsen. Sedan finns det ju olika grader av lång o låg och man varierar ju det efter hästens behov. Men som jag sa, din häst såg lite för kort ut tyckte jag. Sedan är det ju bara en ögonblicksbild och jag är alltid ute och cyklar med vad jag säger så strunta i mig. :p

Tack för exemplet! Det var ju vad jag efterlyste, bilder på vad ni tycker är att söka framåt-nedåt! :) Intressant bild.

Jäkligt snygg häst! Stam??

Fast jag tycker nog hästens hals är för hög för att vara framåt nedåt. Hade velat ha den lägre ner från manken sett.

Enda problemet jag har med denna bilden är att hästen ser ut att vara mer eller mindre mot passtakt-hållet i skritten. I en bra framåt-neråt så blir den diagonala takten förstärkt. Passtakt kommer av att hästen "låser" bäcken/rygg någonstans på vägen, det bör den inte göra ifall den söker sej bra framåt (fast en gapande mun brukar ju oftast ha något med bäcken/rygg att göra också).

Nu låter jag hätsk men det är min tanke när jag ser bilden - och det är ju just bara en bild....

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 363
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 228
Senast: Dimmoln
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 641
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar