Om jag få svara:
Två kappar ger double stöd än en kapp, som att har foten i en toffel sko, hoven bli som kila i skon och då bli det mindra påfrestning på sömerna och hornväg.
Jag änse dom mer som ett halv sjukbeslag där hoven är av samra kvalatit (muck, flisig, trasig) eller hästen har en tendens att skruva sig (för det mesta bakbenen).
Jag hör ständig om Tapp Sko! och alla på hit att undvika det, 2-sidokapp på alla 4, trång/kort skoning, och sen dess "avfassning" där man slippa bort gods som ska "support the hoof"!
Det är bara att titta på bilderna på Lady_V´s nya skoning....hoven och niterna är "Sunder Räspat"!! är det så konstig att skon ramla av!! och jag kan inte begripper det....TOTAL CRAAAZY!!! slita utt sig på en skoning och sen räspa av niterna, som att bygga ett hus, känna sig stolt sen tända eld på det.
Valdig konstig utbildning hovslager har nu för tiden...bränna sunder hoven, konstiga beslag och främst "dåliga nitning", hur månge hovslager nu för tiden har ett Nitt Järn i sko stolen eller ens vet hur en sån ska änvandas?