Hur ser detta ut?

Sv: Hur ser detta ut?

Och här kommer då de nya bilderna (och hovarna). Hon är nu varmskodd.

Lite svårt att ta bra bilder, hästen var väldigt trött på mig och ville bara ut, så ha lite överseende med att benen står lite tokigt.

d71b1cc7.jpg

Vänster fram - den som såg värst ut enligt hovis. Trakten hade lagt sig ner fullständigt på insidan.
3514f0f3.jpg

65e57a9f.jpg

Höger fram
8824c3ea.jpg

fa6e154d.jpg

forts...

Vänster bak - hon står väldigt utåttåat och bredbent bak, men orkade inte bråka mer med henne...
678d3ed5.jpg

9d04c9a9.jpg

Höger bak
52ea0d9e.jpg

e34d2308.jpg

Detta vet ni ju redan, men felskodd så att hovarna flöt ut och framåt och alldeles för lite traktstöd. Målet är nu att balansera upp med tiden och sedan slippa dubbla tåkappor som hon har nu eftersom hovarna ju är lite kaiko... Det var tillochmed tal om utfyllnad i trakten där på vänster fram, hovis gillade inte det alls. Men vi klarade oss utan det.

Vilken SKILLNAD:bow:

Eller vad tycker du själv?

Nu kommer Coari att anmärka på avfasningen på skorna:p Säkert gjort med ban:angel:dslipar som de släpar med sig runt till stallarna.

Kan du lägga före o efter bilderna brevid varandra? Inte alla men ett ex.

Jag tror att sen man "fick" börja raspa hovväggen är det många som försöker korta tån den vägen fast den även/ eller måste sänkas underifrån. Vinkelm blir ju inte bättre med backad tå- bara bättre överrullning.. ett tag.

Senast ändrad:

Ja, vilken skillnad! :love:

Men vad ÄR det för kul färg på din häst? Tänkte inte på det förut när hovarna såg så gräsliga ut :angel:

Jag såg faktiskt inte vad han slipade med, eftersom han gjorde det i sin smedja, men det lät inte som en bandslip (jag är lite verktygsnörd :angel: )

Jag själv är supernöjd. Jag kunde verkligen se alla brister nu med hans hjälp - även om jag hade sett att det var fel - och den ena trakten var verkligen förfärlig när skon åkte av.
Men han sa som många andra här inne, det är inte ovanligt att hästarna ser ut så här. Han tyckte inte heller det var förvånande att hon hade haft hovledsinflammation i vänster fram - antagligen borthållen nu av att hon vilat pga bogsenan.

My god, the heels have no support:eek: they got less than 8mm to begin with and the shoer grinds off 2mm:crazy:
Be interesting too see in 6 week´s if there are any heels left :grin:

Inte ofta man är bortskämd med att se en så fin skåneskoning med "silverline" å allt.

Ja,, den där tvära avfasningen irriterar mig ngn fruktansvärt och förstör helhetsbilden av en för övrigt extremt väl utförd skoning. Tack å lov så kommer den där blänkande linje försvinna så snart som efter max en timmes utevistelse i gegghage.

Allvarligt,, bilderna är så bra tagna att man tydligt kan se att denna typ av avfasning på skorna inte är till för att elleminera tappskor eftersom dom inte har någon avrundning på skons marksida. Faktum är att det är ännu lättare för hästen att få bra fäste på skon med denna typ av avfasning än vad många av dagens högkvalitets fabrikskor har i standardutförande.

Jag gillar verkligen det här,, ännu mera gillar jag resonemanget,,

Här har du fått tag i en hovis som ser till helheten och tänker fysiologisk skoning.. Det här är nog den bästa skoningen jag sett i bilder på detta forum.

Fan att den där bögkanten ska förstöra allt.:rofl:

Om vi säger så här, den här hovslagaren har såna meriter att det borde vara bra. Och det glädjer mig att flera tycker det ser bra ut.

Jag är nog trög, men exakt vilken kant menar du stör dig? Den som sticker ut bak..?

Aha, såg så kul ut med helt vita ben med bara små svarta prickar här och var :p

Det roliga med de där svarta prickarna är att de kom när hon var ett par år gammal, sen ibland dyker det upp en ny svart prick nånstans:D Hon har tex en stor under svansen, perfekt centrerad där de inte har något tagel.

Menar du de första bilderna..???

Jag fick korragera mig själv Lady.
Jag titta på bild #2 sid profil, sko är avfasad ett par mm, skon är 18-19mm bred.
Trakterna få ingen stöd när huven få full belästning,, det är vad vi kalla att "hästen trämpa ur skon" allså trakterna pressas utanför skon så att skon hamna på insiden av trakten och in mot strålen.
Det se finn utt nu, för se hur det se utt om några vecker.
Tråkig att göra alla hov experterna ärg och ledsen men så sko man inte en häst.

Inte ofta man är bortskämd med att se en så fin skåneskoning med "silverline" å allt.

Ja,, den där tvära avfasningen irriterar mig ngn fruktansvärt och förstör helhetsbilden av en för övrigt extremt väl utförd skoning. Tack å lov så kommer den där blänkande linje försvinna så snart som efter max en timmes utevistelse i gegghage.

Fan att den där bögkanten ska förstöra allt.:rofl:

Även Holländska landslagets hovslagare Mr Rob Renerie använde bandslip på den tiden han skodde Totilas :)

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=XBHHpH-SScw

Alltså, jag är ledsen, men jag förstår inte ditt språk så jag kan inte heller förstå din motivering till att detta är en dålig skoning. Vill du försöka igen?

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 009
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 535
Senast: Sirap
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 895
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka